Jeg ser artikler som dette og om hvor slitsomt det er å ha barn. Har tre barn selv på 4, 7 og 10 og fasen når barna er 0-1,5 er rimelig slitsom, for da blir man ofte vekket om natta. Etter det, så sover de gjerne gjennom natta og livet blir en god del lettere. Det hjelper definitivt å få barn når man er yngre og har bedre sovehjerte, men det går sånn passe greit som (nå 46-åring).
Jeg er stefar til to av barna så jeg får også testet ut hvordan det er å ha enebarn annenhver helg og det er ca akkurat like slitsomt å ha ett barn som det er å ha tre barn. Tre barn trenger mer hjelp enn ett, men når det er tre barn, så leker de også mer sammen uten at man må gjøre ting hele tiden.
10-åringen er rimelig selvgående og det gjelder også til en stor grad 7-åring. 4-åringen trenger fortsatt mye hjelp, men det går seg til et sted mellom 5 og 7. Det man har igjen da er å hjelpe med fritidsaktiviteter, men her er det som forelder mulig å si: “Nei, det går ikke for vi har ikke tid.” Spesielt gjelder dette aktiviteter hvor man som forelder er ment å gjøre en hel masse. Ikke sy puter under armene til barna, hjelp dem med å bli selvstendige og klare seg selv, så er ikke livet som forelder så ille.
Oppsummert: joda, det er slitsomt å ha barn, spesielt babyer, men ofte er det helt greit og mye av tiden så er det veldig fint. At man “taper på alle arenaer” høres ut som bullshit.
EDIT: endringen rundt SFO og pris i barnehage som er gjort i det siste har også endret hvor dyrt det var. Det var en kort periode vi betalte 10k/mnd i barnehage og SFO. Billigere barnehage og SFO har gjort stort utslag.