Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 4

Trenger ikke lage små kloner av seg selv for at man skal lykkes med en oppdragelse. Har egentlig ikke lyst på små kloner av meg selv. Poenget mitt er at man ved et nært forhold til barna (ja, også tenåringsbarna) kan hjelpe dem gjennom evt vanskelige tider.

Hun eldste hadde et problem med en av de andre på skolen (litt mobbing/plaging), men hun tok det opp og sammen med moren fant hun ut hva som var problemet og hun kunne ta det hun fikk ut av samtalen med moren til å løse problemet å få et godt forhold til vedkommende igjen.

Et sunt forhold til både smartmobiler og sosiale medier er også noe som virkelig er lurt å lære bort. Jeg vil egentlig si det er ganske så essensielt.

I bunn og grunn, så er problemløsning kanskje noe av det jeg vil fram til i tillegg til oppdragelse? :stuck_out_tongue:

Jeg har hatt en kjæreste som rett og slett slet med å forholde seg til andre mennesker. Hun følte seg stort sett overkjørt. Jeg tenker at foreldrene ikke hadde klart å hjelpe henne gjennom oppveksten (noe som har en grunn uten at jeg skal gå inn på det her). Hun var smart nok (når jeg var sammen med henne så var hun i ferd med å avslutte legestudiet), men manglet litt verktøy på det sosiale planet.

i :uk: skjer det saker

:popcorn:

1 Like

Kanskje det passer bedre under politiske memes tråden, men fyren mener vel at dette er politikk:

Noen vil vel kanskje mene at det er et bevis på at det står dårlig til med skolevesenet eller at det er psykatrien som har for dårlig kapasitet :man_shrugging:

5 Likes

Wow, det var mye å fordøye. Ingen god dag på jobben for rabbien dette.

Det hele faller skikkelig i grus etter ca 1:13:15 hvor han skal ha det til at terrorangrepet mot Israel 7, oktober er det verste verden har sett. Overgår holocaust og alt annet opp gjennom historien

Jeg drister meg til å være uenig.

1 Like

Blir litt sånn med online politikk, så uhorvelig mye informasjon å fordøye og så mye historieløshet generelt at det hele virker litt bortkastet til slutt.

2 Likes
  1. Utsettelse for betaling av utflyttingsskatt begrenses til 12 år. Deretter må skatten enten betales, eller så påløper renter.

2. Bare verdistigninger på aksjer mv. som har skjedd mens en person er bosatt i Norge, skal skattlegges ved utflytting. Verdier skapt før innflytting til Norge eller etter utflytting, skattlegges ikke.

Siden november 2022 har utflyttere vært nødt til å betale «exit-skatt», men betalingen har i praksis vært mulig å utsette på ubestemt tid, skriver NRK.

Jeg tenker at det er fair. Jeg lurer på hvordan det går med de som utsetter til det 12. året og på det tidspunktet har tapt f.eks. halvparten av formuen.

… jeg tenker også at det er rart man kan utsette i 12 år. Hadde vært mer naturlig at man måtte skatte f.eks. 1/12 hvert år.

Jeg lurer også på hvordan dette kan gjøres i praksis hvis vedkommende f.eks. flytter til land vi ikke har noen skatteavtale med.

1 Like

norsk skattepolitikk: skatt…skatt på skatten…skatte MER… skatt…hey?hvor skal du?..mer skatt …utflyttings skatt…pluss moms på avgift…plusser på litt mer skatt på driften midt i regnskapet lenge før bunnlinja i bedriften i det hele tatt viser til økonomisk levedyktighet…

at det går an!??

8 Likes

politikere er jo stein stokk dumme!..det er en grunn til at vi ikke har noe “Silicone valley” her i landet…og hver gang vi ser til noe nytt og innovativt,så er det ALLTID noe som er skapt i utlandet langt vekke et sted…totalt håpløst!

(merk at “innovasjon norge” ikke blir nevnt her,da jeg veigt kan huske de har kommet med noe gjennombrudd på noen ideer)

4 Likes

Dette er bare en regel som sier at du faktisk må betale det du har utsatt å betale. At du ikke kan utsette å betale skatt i all evighet hvis du flytter ut av Norge.

Jeg tipper at hvis du ser på skatt i andre land, så er det ganske tilsvarende. Det som er særnorsk er skatt på formue, men f.eks. svenskene har skatt på penger du har i aksjer (1% i året eller noe?), men ikke noe skatt på gevinst i aksjer…

5 Likes

Symptombehandling i stedet for å angripe sykdommen, som jo er feilslått politikk. Men uansett:

Dette fordi en har måttet betale skatt først når gevinsten blir realisert, i form av utbytte eller salg. Fristen på 12 år gjelder uavhengig av om gevinsten er realisert, skriver NRK.

Poenget med exit-skatten er å sørge for at folk må betale skatt dersom de realiserer gevinst etter å ha flyttet fra landet. Nå skal man altså betale skatt på realisert gevinst… UTEN å ha realisert gevinst…

Dette er god pottitpoltikk for et potitt-land som Norge, og det vil garantert gjøre at flere ønsker å starte gründervirksomhet her :smiling_face_with_three_hearts:

/s (hvis det ikke var åpenbart)

1 Like

tragisk skattetrykk alikevel…

Skattetrykket i Norge vs utlandet er vel problemet tenker jeg. At vi nå skal bruke opptil 22 mrd skattebetalerkroner på vindkraftsubsidier virker jo ikke så smart akkurat nå. Eller 53 mrd på regjeringskvartal.

5 Likes

God artikkel med uttalelse fra skatteadvokater:

8 Likes

Formueskatt er ganske giftig siden det gir en ubalanse mellom f.eks norske eiere vs utenlandske eiere, investering i growth vs value (dyrt å eie en start-up som ikke tjener penger enda, men er høyt verdsatt!), investering i aksjer vs eiendom, personlig eie vs holding-selskap, osv osv. Det er mange problemer med formueskatt som man fint kunne ungått dersom man hentet tilsvarende proveny fra ca samme gruppe ved skatt på inntekt av forskjellige slag, slik nesten alle endre land gjør det.

Det som er usagt av de fleste politikerne, men som ligger bak, er at formueskatten er den eneste som er grunnleggende omfordelende. Skatt på inntekt eller forbruk vil i liten grad endre på hvem som er fattig og rik, mens skatt på å ha formue vil gjøre at rikdom ikke varer evig. Dette er ideologisk motivert av mange partier, men de sier ikke høyt at målet er å gjøre rike til ikke-rike.

8 Likes

Og i tillegg så sier de heller ikke høyt at vi alle blir fattigere av å ha et skattesystem som prioriterer misunnelse fremfor verdiskapning.

Problemet i et samfunn er jo ikke om noen har mye, problemet er om det er noen som fryser, sulter eller ikke får behandling på sykehus osv. Men alt dette er løsbart innenfor de inntektene som ligger i statsbudsjettet i dag også etter at formuesskatten hadde vært fjernet.

9 Likes

jeg tror ikke det er en utbredt tanke på venstresiden at kaken vi deler på kan bli større.

3 Likes

Hvorvidt det at noen har mye er et problem i seg selv er et verdispørsmål. Du kan ikke bare kategorisk bestemme at det ikke er et problem på samme måte som du ikke kategorisk kan bestemme andre verdispørsmål på vegne av andre.

Men på konsekvenser og verktøy er vi enige. Landet som helhet blir trolig fattigere av dagens system, og man kunne lett enten hentet inn samme sum på annet vis, eller dekket inn bortfallet på annet vis (f.eks ved å bruke mindre).

1 Like

Vet ikke helt hvilken tråd dette passer i, men Breivik er jo interessert i omgang med andre fanger for å få en rikere tilværelse i fengslet. Jeg tenkte Zaniar Matapour kunne være en passende venn;

Kanskje de kan nøytralisere hverandre. Da mangler det bare en homofil fange som kan komplettere gruppen…

Man skal ikke undervurdere kraften i Stochkholm syndromet; spesielt ikke når man er isolert i fengsel.

3 Likes

Da var første auksjonen for havvind landet. Vinner ble Ventyr, bestående av det belgiske selskapet Parkwind og Ingka Group, et selskap som eies av svenske IKEA.

Referansepris er på 1,15 kr/kWht. Dvs. at staten får alle inntekter over 1,15, og betaler mellomlegget under 1,15, begrenset oppad til 23 milliarder kroner som inflasjonsjusteres.

Ventyr gikk seirende ut av første budrunde om havvind på norsk sokkel | Finansavisen

Kontrakten vil utvilsomt føre til økt aktivitet knyttet til leverandørindustrien. Hvor mye av støtten som kan hentes inn gjennom økt aktivitet vet man ikke før tall og fakta kommer på bordet om noen år.

Norske Norsea var tidligere en stor medeier i prosjektet før de ble kjøpt ut Ingka, og vil være en viktig leverandør av varer og tjenester til prosjektet i årene som kommer i følge uttalelser fra selskapet.

"Med på laget, som servicepartner, har de Norsea Group, eid av Wilh. Wilhelmsen Holding. Norsea er leverandør av havnetjenester, base- og logistikkløsninger til kunder innen olje- og gassindustrien, offentlig virksomhet, havbruksnæringen, vindindustrien, og andre maritime næringer.

Det var et krav at utbyggerne måtte ha relasjoner med norske leverandører.

– Vi håper det kan bli både basedrift og logistikktjenester rundt dette. Det er klart det er en stor offshore-utbygging som skal skje og i første omgang er det prosjekter med store komponenter som skal håndteres og mellomlagres. I tillegg skal vindparken ha en langsiktig driftsforsyning, sier konsernsjef John Egil Stangeland til Finansavisen.

– Snakker vi milliardinntekter for dere?

– Ja, det kan det bli, over en periode. Det er litt tidlig å si, men det er klart at det vil skape betydelig ringvirkninger for oss, sier han."
Auksjon-seier kan bety milliardinntekter | Finansavisen

1 Like