Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk

Spennende! 9,6 i odds nå for Bernie på Betfair USA - Presidential Election 2020 - Democratic Nominee nå. 40 for HC. Ted Cruz meldte seg ikke på før mars 2015, så fortsatt sjanse for at HC kommer som en “prom queen” på slutten. Kan blir fyrverkeri det her.

Jepp, mange kandidater som kan faktisk få endel stemmer nå. Demokratene var kjedelige sist, men nå blir det faktisk veldig gøy å følge med på debattene.
Men jeg tror ikke Bernie klarer få samme momentum denne gangen som sist, selv om han fremdeles er blant favorittene. Han viste seg som en feiging etter han tapte, selv når det kom frem at DNC jobbet for å ødelegge for han. Så mange ble veldig skuffet over at han svelgte kameler og holdt seg stille. Samtidig som nå er det også mange andre kandidater som kan si og ønske de samme tingene som han, i motsetning til den enkle motstanderen han hadde sist, Hillary.
Flere som egentlig støttet han, er med denne gangen. Så jeg er usikker på hvordan det vil fungere, om de evt legger ned sin egen kampanje og støtter den ledende kandidaten.
Tulsi Gabbard som støttet Sanders i 2016 har jeg egentlig sansen for som person, er enig i henne på mange punkter. Men selvsagt også mye jeg ikke liker da jeg er sterkt i mot sosialisme og big government generelt :sweat_smile: Men hun er uansett en bedre type enn de andre, som er mer falske og korrupte.
Så får vi håpe hun etterhvert modnes og ikke går inn i sosialisme fellen. USA trenger jo egentlig til en viss grad at demokratene går etter selskapene/de rike fordi det faktisk er et korrupt og urettferdig skatte og lovsystem. Så jeg ser absolutt behovet for å rette opp i alle feilene de i kongressen har skapt gjennom tiår med å bli kjøpt og betalt mot å gi fordeler til de rike.
Jeg tror dessverre det blir vanskelig å finne en god balanse her, da situasjonen som kommer etterhvert nå vil radikalisere alle og kreve at man er ekstra tøff i kjeften.

Så når det blir snakk om studiegjeld, som Demokratene ofte fokuserer på. Så vil det måtte bli snakk om en form for bailout.


Kanskje også billån. Tenk at det allerede er så vanvittig mange som ikke betaler på gjelden sin, og vi er nå på peak lav arbeidsledighet. Er omtrent kun en vei herfra. Nivåene vi kommer til å se om et par år vil bli helt hinsides.


image
Sjekk ut hvor mye studiegjeld som ikke betales ned på. Dette må staten dekke inn ettersom de har gått god for alt dette. Så allerede nå ser vi på enorme bail outs.

Sanders f.eks har lansert tanken på å slette all studentgjeld, samt free college ofc =)

Demokratene er blitt ekstremt radikalisert i årene under Trump.

Blir virkelig interessant å se hva slags kandidat de ender opp med.

Mine penger er uansett på Trump i 4 nye år.

Det er ikke bare her på Berget at sentrum kneler. Voldsomt opplegg. :thinking:

Litt usikker på om noen av kandidatene er mer radikale enn Bernie Sanders, for han er jo egentlig begynt å bli ganske mainstream nå. AOC er selvsagt mer radikal, men hun og tilsvarende er ikke presidentkandidater akkurat nå.
Men som parti er de jo helt klart blitt mer radikale, de har jo nå f.eks Biden som er en “trygg”, men ikke spennende kandidat.

Bra du ikke er rasist. Eller… vent litt: er du faktisk det?!

Sett deg gjerne inn i hva det vil si å være rasist, og stå inne for det! Men vit at det faktisk er ulovlig og du risikerer å bli anmeldt.

Et alternativ er selvsagt å innse at du ikke vil fremstå som rasist og endrer måten du setter ord på ting.

Antimuslimsk propaganda trenger vi ikke her på forumet.

1 Like

For det første - ulovlig å være rasist? Hvilket tankediktatur tror du at du lever i? Det som er ulovlig er rasistiske utsagn.

For det andre - det er ikke rasistisk å peke på fakta og faktiske forhold. Sverige har tatt i mot over lang over en million innvandrere fra MENA-land, hvorav svært mange lever på overføringer fra staten.

Jeg vet at dette er svært vanskelig for dere antifa-medlemmer å fatte. Nok off-topic. Du tør jo ikke å delta i småprat-diskusjonen så bare hold fred.

Edit: Det jeg er enig i er at livssyn og religion ikke har noe med saken å gjøre. Så det tar jeg selvkritikk på.

4 Likes

Hva er oppklaringsprosenten til politiet? :laughing: Har de sjekket skokolleksjonene på Steen & Strøm?

Endelig tok du hintet. Håper å slippe å se inn i rasistiske tankesett igjen her på forumet.

Det er ikke ulovlig å stå inne for rasistiske holdninger, men det er ulovlig å dele dem på et offentlig forum.

Det offentlige rom er ubrukelig. Det er ikke likhet for loven noen plass. Når ting blir skjønnsmessig så må politikerne på banen, men det er jo de som tilrettelegger for det.

En mørkhudet kaller en annen mørkhudet for neger, ingenting skjer.
En hvit kaller en mørkhudet for neger, straff.

Du kjører og prater i mobilen, straff.
Støre kjører og prater i mobilen mens nrk filmer det fra passasjersetet, ingen straff.

Flere og flere som fullstendig mister respekt for «de høye herrer»

3 Likes

Det ligger en musikkvideo i en av trådene på forumet her som jeg ikke husker hva heter. Meget bra og teksten i sangen forklarer meget bra hvorfor de svarte kan si neger og hvorfor det ikke er greit at hvite sier det.

Er dette rasisme? Klart spissformulert og provoserende, men rasisme? Og er det propaganda om det er sant?

2 Likes

Det som er unødvendig fra min side er å dra fram religiøs tilhørighet, og det har jeg tatt selvkritikk på.

Men innlegget er slettet og den diskusjonen er ferdig. Moving on.

3 Likes

Denne?

1 Like

Ja den var det jeg tenkte på. Den er dritbra :slight_smile: Verdt å lytte til

Ja. Greit. Så om man sier “mennesker fra midtøsten og nord-afrika” så er det liksom greit? Skulle tro at det å generalisere på bakgrunn av geografisk opphav var noe av det samme.

Tja, men ikke helt. Religiøs tilhørighet er ikke en relevant faktor å trekke fram i denne sammenheng, uavhengig av hvor de kommer fra.

Enn når religiøs tilhørighet fører til fanatisme og terror? Er det ikke “lov” i dagens metoo krenkesamfunn å diskutere det?
Jeg har forresten alltid kalt mørkhudede afrikanere for negre, uten å være eller mene noe rasistisk, de er jo faktisk den negroide rase.
Hysteriet er for lengst gått for langt.
Men nå er jeg fra Finnmark, vi sier gjerne ting som de er,uten å pakke det inn.
PS: har etpar afrikanske venner her oppe som alltid har brukt og hørt ordet neger uten rasistisk undertone (ja de har også fått slengt rasistiske uttrykk etter seg) og de synes det er helt greit så lenge det ikke er en underliggende mening bak.
Alle ord, navn osv kan brukes rasistisk eller sjikanerende alt avhengig av omstendighetene, tonefall osv.

Like barn leker best tydeligvis. Vanskelig å drive med integrering hvis dette er rådene holdning der ute.

Hva hadde skjedd om nordmenn hadde krevd etniske norske sykehjem? Da kan jeg love dere at det hadde blitt ramaskrik, beskyldninger om rasisme og brunbeising av en annen verden!

2 Likes

Må gjerne få gjennomslag for dobbelt statsborgerskap.

1 Like