Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk

Du har mye rett i dette.

1 Like

Det er ikke så utbredt med prevensjon i Afrika. Tror ikke så stor andel av barna er planlagt i den forstand.

Forresten reist en del der. Er noen land som vil overraske. Hørt at alle i Botswana får gratis universitets utdannelse i utlandet? Eller at gjennomsnittsalderen der (Da jeg var der i 2003) er 16 år. Ikke fordi de får så mange barn, men fordi forventet levealder på de som blir født er 35 år ca?

Årsak - Aids

3 Likes

Vi er alle utvandret fra afrika en gang, kanskje noe å tenke på?

2 Likes

Det er vel kommet noe ny forskning som kanskje har satt dette litt i tvil nå.

2 Likes

Vi stammer også fra encellede organismer, og noen av oss har fortsatt mye til felles med amøber. Noe å tenke på? :slight_smile:

2 Likes

Er det egentlig det? Jeg har lest om at det er kommet nyanser, men det var mer hvor i Afrika det er snakk om.

Edit: Legger på en lenke relatert til deg jeg refererer til. Er ikke denne forskningen du refererer til?

1 Like

Takk for visitten, det blir nok et kort medlemskap hvis jeg kjenner @pdx rett.

Hva i alle dager har det med saken å gjøre?
Er venstresiden så fri for argumenter? :sweat_smile:

2 Likes

Når har menneskerettigheter og likeverd blitt 1. en venstresak 2. Noe man må argumentere for?

2 Likes

Fri innvandring og åpne grenser er en venstresak som man må argumentere for.

Men argumentene finnes ikke.

2 Likes

Det vi “diskuterte” var om menneskerettigheter er universelle, ganske utrolig at det er noe som vi må diskutere, men men… Forsto ikke helt hva du mente med svaret ditt i den sammenhengen? Fri innvandring og åpne grenser er ingen universell menneskerettighet sist jeg sjekket.

Det du tar opp er uansett mer komplekst enn det du fremstiller det som. Det høres ut på deg som alle som definerer seg på venstresiden vil ha åpne grenser? Full bevegelsesfrihet er i utgangspunktet et liberalistisk prinsipp, solidaritet mellom landegrensene er riktignok tildels en “venstresak”, men det er for de fleste ikke ensbetydende med åpne grenser.

3 Likes

Hva har menneskerettigheter og likeverd med at “vi alle er utvandret fra Afrika” å gjøre? :slight_smile:
Jeg er fra Alta. :joy:
Men spøk til side, vi har jo debattert bra her om hvordan vi kan hjelpe 100 ganger flere å få mer trygghet og sikkerhet, før du nevnte noe som ikke har en døyt med temaet å gjøre, diskusjonen om evolusjonslære/hvor vi mennesker evt stammer fra.
Vann er vått, men det har heller ikke noe relevans til innvandringspolitikk :wink:

1 Like

Mulig jeg mistet tråden litt. Diskuterer man innvandring eller menneskerettigheter eller hva?

For øvrig er det etterhvert blitt mange som mener at det er en “menneskerett” å utvandre fra hvilket land man vil til hvilket land man vil.

Jeg trodde vi diskuterte dette, samt en del påstander om afrikanere som nå er borte.

Har hatt 3-4 uker over riksgrensen på et lite jobboppdrag.
Besøkte deler av Gøteborg, Stockholm og Malmø som ettersom selskapet jeg jobbet med har kontorer der. Tok noen turer ut på kveldstid for 2 timer joggetur før jeg la meg i loppekassen.

Man kan mene akkurat hva man vil om innvandring, innvandrere, asylinstituttet, svenske politikere og svensk politi - men det fremstår for meg som om det svensk samfunnet er dramatisk endret på kun få år - til det lang værre. Det jeg bevitnet var tidvis nær en krigssone. Håndgranatangrep mot boligblokk 500 meter fra der jeg sov. Skyting mot boligblokk med AK47. Nedbrenning av politibiler. Nedbrenning av garasjeanlegg…og ikke minst er regelrett angrep på den lokale politistasjonen.

Det mest skremmende er at det var et håndgranatangrep mot en boliblokk. Hele inngangspartiet ble regelrett sprengt. I svensk media ble det omtalt på linje med at Fedrelandsvennen melder om eggkasting på Halloween.

For meg fremstår Sverige som et meget interesant case å følge fremover.
Enten har de gjort noe fryktelig smart - eller noe fryktelig dumt.

4 Likes

Når vi er inne på evolusjonsteori så kan det jo også legges til at det skaper samhold å snakke om «oss» og «dem». Det har alltid vært en kamp om ressurser på kloden vår, og dette manifesterer seg jo ofte i form av «mitt» og «ditt». En teori innenfor lingvistikk sier at språket påvirker tenkemåten. For folk som ikke reflekterer utover det som serveres vil jo realiteten bære preg av den inputen man tar til seg. I tillegg vil man ofte søke seg til grupperinger som kanskje alt har samme oppfatning / mening som man selv har, slik at effekten blir selforsterkende. Jeg har blant annet spurt flere innvandringsmotstandere hvor mange innvandrere de kjenner i sin daglige omgangskrets og tallet er forsvinnende lite.

2 Likes

Hvilken måte kan du teoretisk se for deg at de har gjort noe smart på ?

1 Like

Jeg var/er forsåvidt klar over å bringe temaet menneskerettigheter opp til “diskusjon” er noe folk ikke er forberedt på og som kan avstedkomme kommentarer om at det er “sykt” osv.

Men menneskerettighetene er noe som er vedtatt av (ikke politisk valgte) byråkrater i FN og slett ikke kjempet frem som sådan.
Det er også rimelig å påstå at denne vakre tanken om individets rettigheter har sitt eneste opphav i den vestlige verden - hvor de forskjellige landene hver for seg - mer eller mindre hadde implementert lover som dekker disse såkalte rettighetene forut for det grandiose prosjektet å la FN gjøre dette universelt.

Muligens kom det ikke klart frem i mitt første innlegg at vi ser resultatene av dette hver eneste dag nå ifbm velferdsmigranter. Deres rettigheter i forhold til de såkalte menneskerettighetene triumfer alt.
De eneste som opplever reell reduksjon av sine rettigheter er folket i landene som en gang i tiden ga sin tilslutning til at dette var en god idé.

Men hvor i menneskerettighetene står det noe om retten til ubegrenset å sette nye verdensborger til verden uten et sekund å tenke på om man har evne til å forsørge avkommet (som derfor fødes med ureflekterte globale menneskerettigheter)?

Og - når vi først må gå i dybden på dette. Universelle menneskerettigheter gjelder åpenbart IKKE i Afrika, Kina og muslimske land. Er litt mer usikker på reell status for India, hvor det muligens er mer en del av festtaler enn noe annet.

Hvilket resulterer i at mindre enn 40% av verdens befolkning lever i land som faktisk forholdet seg positivt til svadaen.

Og som et sidespor, dog relevant, med tanke på hvor rike de muslimske landene i midt-østen er, hvorfor bidrar de ikke til løsninger i det hele tatt?

1 Like

Tja, hvis denne nye befolkningen viser seg å være like produktive som den gjennomsnittlige svenske så er dette et “sjakktrekk”, i positiv forstand. Befolkningsvekst drevet med økning i produktive mennesker som bidrar er alltid bra for et samfunn som ønsker vekst.

Blir spennende å se hvor produktive disse nye landsmennene er i et 50-100 års perspektiv.

3 Likes

Høy fødselsrate har vel først og fremst en sammenheng med fattigdom, uavhengig av hvor man er fra?
Sist jeg sjekket var fødselsraten blant de som levde under fattigdomsgrensen i USA langt høyere enn raten i de afrikanske landene.

Dessverre er det også denne sammenhengen som gjør fattigdom så utrolig vanskelig å bekjempe.

1 Like

Blir spennende å se om nestlederne (fortrinnsvis Kjell Ingolf Ropstad) benytter anledningen.
Tror det er klokt av Hareide å forsøke å skille retningsdebatt og lederdebatt fra hverandre.
For de som ønsker at KrF søker mot Høyre (konservative) kan dette raskt bli en mulighet til å skifte ut en homo-vennlig (liberal) partileder.