Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk

Kina diskuterer fase 2 av handelsavtale

En talsperson fra det kinesiske handelsdepartementet sier at Kina jobber med teksten i fase 1-avtalen med USA, samtidig som de har begynt å diskutere fase 2, ifølge medierapporter.

Videre sier talspersonen at Kina vil øke kjøp landbruksprodukter fra USA basert på kinesisk etterspørsel.

:face_with_monocle:

1 Like

Reuters: Brexit-avtale er klar

Flere medier, deriblant Reuters, skriver at en brexit-avtale mellom Storbritannia og EU skal være klar. Den må fortsatt godkjennes av det britiske parlamentet lørdag.

1 Like

Ser at børsen tar helt av nå som Brexit avtalen er klar :slight_smile:

1 Like

Men er det ikke da litt spesielt med hijab på en politiadvokat?

Lurer på hvordan det feks føles for en iraner som har flyktet fra imamstyrte Iran når han møter en advokat fra Politiets utlendingsenhet i retten som er iført hijab.

3 Likes

Blir vel nedstemt denne gangen også.

Jo, enig med deg at det isolert sett er spesielt med hijab. Men ikke underligere enn f.eks parykker av hestehår brukt av dommere i England. Og kappene som brukes i norske rettssaler er symboltunge i seg selv. Som det fremgår av artikkelen så har bekledningen i norske rettssaler endret seg med tiden. Overgangen fra uniform til kappe ble kanskje ikke godt mottatt av fagmiljøene den gangen (uten at jeg vet noe som helst om akkurat det, kun synsing fra min side).

Jeg fant denne gamle artikkelen: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/KOoo5/advokat-fikk-bukse-refs

Så kan du jo diskutere om en hijab faller utenfor normene, men i utgangspunktet er det ingen regler mot verken hijab eller kors.

Hijab også kalt “skaut” på godt norsk, er kanskje det minste problemet vi har i Norge.

1 Like

Nei, vil jo anta at det ikke finnes regler mot det for da hadde hun vel ikke hatt det på seg.

Personlig synes jeg ikke at aktører som opptrer på vegne av offentligheten i norsk rett skal bære religiøse symboler.

3 Likes

Får vi Vedum som statsminister?

https://www.nettavisen.no/okonomi/senterpartiet-fortsetter-rett-til-vaers-og-slagsvold-vedum-kan-bli-statsminister/3423863439.html

Hvis han klarer å dra SP over 20% så tror jeg har en fair sjanse. Ap kan lett droppe under 20% ved neste valg så lenge SP, Sv, MdG og Sv styrer ordskiftet.

2 Likes

Urettferdig! Utrolig at en rettsstat kan holde på slik…

https://www.nettavisen.no/okonomi/statens-svik-mot-bjornar-og-hans-kolleger-er-nesten-ikke-til-a-tro/3423863769.html

4 Likes

Nå må han legge ned. Av en tidligere takst på 9,5 millioner får han 1,5 millioner tilbake i erstatning. Les tallene en gang til og tenk deg at det gjaldt deg, din eiendom og din familie.

Ja, det er helt ufattelig!

At staten trakker på enkeltindivider på denne måten er helt utrolig.

2 Likes

Hørte for noen år siden om en kar på Hundvåg i Stavanger. Han eide en stor eiendom med mye natur i ene enden av øya. Noen hundre mål stor eiendom. Hadde både bolighuset sitt og bilverksted som var levebrødet sitt på eiendommen. I tillegg til store muligheter på sikt. Så kommer Stavanger kommune og eksproprierer eiendommen hans og gir han 3 millioner.

Vær så god - kjøp deg en hybel og meld deg på NAV liksom.

3 Likes

Alle burde støtte eieren av denne pizzasjappen! Politiet gir jo tydeligvis f…

3 Likes

Bekrefter egentlig bare noe de fleste burde ha fått med seg fra før. Politikerne består stort sett av avskum. Stort sett personer som ikke har hatt evne eller interesse nok for noe annet og som på toppen av dette er drevet av mindreverdighetsfølelse, misunnelse, stormannsgalskap og andre lyter. At de tråkker på enkeltindivider er sånn snarere en selvfølge. Ille, selvsagt, men det verste er jo egentlig at folk flest støtter opp om dem, nekter å ta inn over seg at de lar seg representere av drittsekker.

Noe av det første jeg fikk med meg da jeg som tenåring begynte å interessere meg litt for politikk var at det fantes noe som het ekspropriasjon. Mulig det til og med var pga det ordet som jeg også slo opp i en fremmedordbok. Eiendom som ble tatt av politikerne for at de skulle kunne skaffe seg eller holde fast på sine velgere. Som oftest fikk eierne en “erstatning” som lå langt under også den rent økonomiske verdien. Selve det personlige forholdet til eiendommen betydde null. Man ble bare overkjørt med begrunnelsen “Samfunnsmessige interesser” eller “storsamfunnets interesser”. Og gjerne med forferdelige naturødeleggelser på kjøpet. Inntrykket jeg fikk den gangen var at det særlig var noe Ap drev med. Men egentlig er det vel bare Senterpartiet som har vist litt motstand fordi eiendom for bøndene både i stor grad er en del av levebrødet og fordi det dreier seg om arv, historie og identitet for dem på en måte folk flest knapt har noe forhold til lenger.

De siste få årene har jo også ekspropriasjon eller trusselen om det rammet grunneiere som har forsøkt å hindre byggingen av disse gigantiske industrianleggene med vindmøller. “Erstatningen” kan overfladisk sett virke grei nok økonomisk. Men selve forholdet til eiendommen til naturen og historien betyr ingenting. Fordi utgangspunktet er og blir at folk faktisk ønsker å la seg representere av nettopp denslags mer eller mindre hensynsløse og avstumpede figurer. Det er i prinsippet ikke stort annerledes enn når feks amerikanske politikere har sørget for å installere en eller annen drittsekk som diktator. Drittsekken opptrer på deres vegne. På samme måten opptrer også politikerne som befolkningens drittsekker/representanter.

3 Likes

Dette er nok et smutthull. Regner med det ordner seg om kort tid. Er nok bare gjort som en provokasjon

1 Like

Det har vel vært vanlig praksis i opptil flere kommuner å nekte all form for omregulering av private områder som ligger brakk. Helt til kommunen overtar dem selv for en billig penge. Vipps så er det omregulert til bolig/industri eller hva det måtte være.

1 Like

@Pablo @InVivo Kanskje interessant? Islamister ville vel ikke truet Raja om han pushet på for å få Islam inn i Norge?

Takker for informativt innlegg.

Det jeg mener med at Norge fortsatt er en kunnskapsnasjonen er basert på nivå i det private næringsliv.
Det er noen få STEM relaterte sektorer og nisjer Norske bedrifter fortsatt konkurrerer i verdensklasse. Sånn sett er vi en kunnskapsnasjon.
Det er dytta så mye penger og folk inn i noen bransjer at det ikke var til å unngå at vi kunne konkurrere på flere felter.

Det at norske ingeniør og ekspertlønninger er ganske lave gjør at konkuransekraften til enn viss grad fortsatt er der.

Men nå som vi skal ut av olja ila 10-15 år så forsvinner konkurransekraften i den biten.
Summen av netto inntekt lar seg ikke erstatte med samme antall arbeidere i annen næring og den økonomiske puta blir borte uansett hva de samme folka/bedriftene finner på.

Strøm blir jo dyrere på verdensmarkedet etterhvert, men vi er ikke i verdensklasse på atomkraft, og snakker bare om å legge ned forskingsreaktorene. Ingen annen strømproduksjon har en teoretisk stor % profittmulighet, for å nærme seg oljeinnteker med annen energiproduksjon.

Fra udanningssystemet og politikkens side er vi jo helt klart ikke en kunnskapsnasjon. Sammenlignet med uland og iland er vi blant de dårligste på nivå i nesten alt utenom Norsk.
Som du også sier. Pensum og lærere er rett og slett for dårlig stilt. Det jobbes aktivt med å bygge ned innhold og nivå i skolen.

På aldersklasser fra ungdomskole og ned sliter også lærere med å faktisk undervise ila en time pga dårlig læringsmiljø.
Den nye krenkeloven og det at lærere ikke fysisk kan stoppe problemer eller gi passende straffer forsterker og er til en viss grad grunnen til problemene.

Krenkeloven er så på trynet innført at det bevitner om mangel på kompetanse og tankekraft i alle ledd som utformet og vedtok den.
Og det som er temaet for «likhetskolen» nå er varmmat og slutte med lekser :roll_eyes: for å senke nivået på de beste enda lenger ned mot dårligste.
Varmmat vil nok dra noen få flere med potensiale opp fra nedre kvartil og opp i toppen. Men langt færre enn de som dras ned av å kutte ut lekser.

2 Likes