Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk

Jeg er selvsagt opptatt av å berike meg selv, og ser ingen grunn til å late som noe annet. Det er også en positiv egenskap å ha i motsatt til hva det store flertallet av folket mener. Det er ikke “det eneste” jeg bryr meg om, men saken er den at for samfunnet er det bedre at folk er opptatt av å berike seg selv (og dermed tjener mer, og betaler mer skatt, som finansierer flere velferdsgoder for oss alle), enn at de er idealister som tjener mindre enn de kan fordi de lever og ånder for arbeidet sitt.

En av katastrofene vi har nå er at folk er opptatt av “forskjellene” i stedet for reell velstandsøkning for alle.

Det er lett å gjøre noe med forskjellene i samfunnet. Og i de aller fleste tilfeller så handler det om å gjøre kaka som skal fordeles på oss alle mindre, gjøre oss mindre konkurransedyktige, senke lønningene for alle.

Det jeg er tilhenger av er ett høyt skatte og avgiftsnivå (fortrinnsvis gjennom høy MVA), med høye minstelønninger, men jeg er ikke tilhenger av at vi skal “regulere vekk” suksessrike folk og selskaper og forsøke å fjerne ulikheter i samfunnet. Det er i mine øyne en marxistisk oppskrift som er dømt til å mislykkes.

At vi i det hele tatt kan ha diskusjonen er kun fordi siden midten av 80 tallet har ca 20% av statens utgifter kommet gjennom oljen, og derfor har vi tatt oss råd til en stor mengde dyre valg som ikke er bærekraftige i lengden.

3 Likes

Dette er det norske blindsporet. Og ikke noe jeg er opptatt av når jeg tenker på hva som tjener Norge. Det er vel det vi snakker om her? Hva som er best for landet, for menneskene som bor her.

Å øke levestandarden for alle som bor i Norge er et mål jeg støtter. Dersom de rike også kan få det bedre så er det bra. Det vil si, jeg ønsker ikke at vi skal gjøre de rike fattigere for å utjevne forskjellene. Det virker som du ikke forstår denne forskjellen. Men det er slik resten av verden snakker. De snakker om å bedre levekårene for de fattige, å bedre infrastruktur og velferdstilbud for alle. Alle slike vanlige politiske spørsmål.

Grunnen til at det er slik er vel at Norge er det eneste landet som har hatt en nokså høy formuesskatt. Det er formueskatten som har fremprovosert utrykket “minske forskjeller”. Før formuesskatten var det ingen som tenkte i de baner. Derfor hører man sjelden andre internasjonale politikere som snakker på den måten heller. For de fleste har aldri hørt om formuesskatt. Skatt er skatt liksom.

Fremgang er at alle får det bedre. At vi utrydder sykdommer, skaffer folk som trenger det hjelp og at folk tjener mer penger. I Norge burde vi tenke mer på at vi konkurrerer mot andre land. Janteloven motarbeider dessverre dette. Janteloven er også et helt særnorsk fenomen forresten. Hvis vi så på det økonomiske spillet slik det èr, så hadde vi kunne gledet oss over andres suksess fordi vi gjør det bedre enn landene vi konkurrerer mot. Men selvsagt, all handel er godt for begge parter. Det er ikke et nullsum spill.

Det er mange måter å måle suksess på. Et land som Dubai kan ses på som suksessfullt fordi menneskene som bor der har det bedre nå enn for 50 år siden. Folk strømmer til helt frivillig fra mange land for å jobbe der eller feriere der. Det er arbeid til alle og de ferierende rapporterer om flotte og unike opplevelser et sted som var ørken og sand (eller hav) for 50 år siden. At de har et såkalt dårlig menneskeverd er nok et subjektivt spørsmål. For nordmenn kan det se galt ut, men for Bangladesh eller Somalia kan det se ut som en mønsterstat.

2 Likes

Dette handler om at det er svært vanskelig å måle kvaliteten på lærere (og sykepleiere), og svært vanskelig å gi dem sparken for å gjøre en dårlig jobb.

Det er ett problem som skyldes mange ting, men ikke noe du løser ved å gi høye lønninger.

Er nok av folk som ville trives med høye lønninger men fortsatt vært ubrukelige som lærere - og elsket en sikker jobb med høy lønn.

Før jeg var eiendomsmegler var jeg lærer. Funfact. :wink:

1 Like

Litt vanskelig å skjønne hva du mener om den franske revolusjonen, men her er svaret kort oppsummert:

Major Causes

There wasn’t one event or condition that led to the French Revolution, but, rather, a number of factors came together to cause a perfect storm leading to the revolt of the people against the king.

Helt enig, for meg er det et sunnhetstegn at folk kan bli svært rike. De skaper mye for samfunnet, deres egen rikdom er egentlig ikke interessant slik jeg ser det. Å kunne bli rik i en nasjon vil bidra til mye inntekter, tas den muligheten bort vil en del av de inntektene tilfalle andre nasjoner.

Et samfunn eller en nasjon behøver ikke bry seg mye om det er stor forskjell mellom fattig og rik. Det er svært stor, om ikke enorm forskjell mellom rik og fattig i sosialistiske Venezuela. Men forskjellen nå er mye styrt av den eliten som styrer og de fleste andre som har nok med å få hverdagen til å gå opp. Ikke noe samfunn å strekke seg etter og dette er en nasjon som har vært styrt etter sosialistisk politikk i min 20 år. Se hvor det har ført nasjonen når de økte skatten på ‘de som var rike’.

For en nasjon som Norge er det viktigere å løfte flere ut av fattigdom slik at de fleste får et verdig liv. Glem at folk er rike og misunnelse. Man bringer ikke fattige ut av fattigdom ved å gi rike en skatt som gjør at de flytter til et annet land.

2 Likes

Thatcher sier det best. Sosialister foretrekker heller at alle er fattige enn at noen er rike og andre er mindre rike.

3 Likes

Generelt ønsker man at alle, eller så mange som mulig, skal få det bedre over tid.

Det krever i mine øyne at man hever “minstestandarden” kontinuerlig, og sørger for trygghet i samfunnet, mer enn at man fokuserer på å “ta de slemme rike.”

Så skal man selvsagt ikke være naiv. Det er svært mange områder hvor private kan tjene store penger på det offentlige, fordi det offentlige framstår som amatørmessige som kunder.

Problemet er at de samme problemene ofte gjentas og blir enda verre hvis kommune og stat skal styre selv - fordi de faktisk er inkompetente (ref håndtering av søppel i Oslo).

Det å være “folkevalgt” gjør deg ikke automatisk godt egnet til å styre en milliardbedrift.

2 Likes

Å være «styrtrik» er heller ingen garanti mot å bli myk i hodet:

3 Likes

Thatcher hadde helt rett og en statsminister som blir husket i lang tid. Man husker de som har utrettet noe, hvem bryr seg om hva ministere som John Major, Tony Blair, Gordon Brown, David Cameron eller håpløse Theresa May utførte? De er en parantes ift Thatcher.

Thatcher forstod at en nasjon må tjene penger for å kunne bruke penger, det forutsetter et blomstrende næringsliv som skaper arbeidsplasser. Da kan man ikke skatte næringer ihjel for å ta de rike, man rammer nemlig mer enn bare de styrtrike. Sosialisme har aldri fungert og kommer aldri til å fungere. Markedsøkonomi eller kapitalisme er det som bygger samfunn. Joda, jeg har nå håp for Storbritannia med Boris Johnson som statsminister, samme som jeg har store håp for Trump i USA som endelig skaper arbeidsplasser for de som var utenfor, de Obama aldri brydde seg om…
Obamacare?? Av en endeløs rekke av idiotiske forslag fra Obama, mannen som gav Hillary Clinton utenriksminister jobben, korrupte Clinton som startet krig i Libya og se nå hva som har kommet over Middelhavet siden…Libya er fullstendig ødelagt takket være Obama adm idiotiske krig.

1 Like
1 Like

Ref Sløseriombudsmannen i Vi Menn blant annet, helt utrolig hva som kommer fram der!

3 Likes

Hvor mener du mennesker stammer ifra? Jeg vet sannelig ikke, mennesker har svært få om noen likhetstrekk med andre arter på Jorden. Mennesker er i det hele tatt en art som har utviklet seg mye i løpet av de, ca 200.000 årene, mennesker har eksistert på Jorden.

Det er mange teorier om hvor mennesker stammer fra, men så vidt jeg vet er det ennå ingen konkrete svar pr idag. Evolusjon eller utvikling fra aper, Gud skapte Jorden og mennesker eller noe annet som ikke kan belyses? Menneskets DNA er knapt forstått slik det er idag, mulig vi fikk en kickstart fra en annen rase en gang i fortiden :slight_smile: Gi meg gjerne syn på hva du tror. Bedre å si hva man selv tror istedet for å si at andre ikke vet noe…

Dette er en grei oppsummering av ett virkelighetsfjernt syn som fornekter alt av vitenskap og fakta til fordel for “jeg tror på bibelen eller koranen jeg.”

Religiøse fundamentalister må gjerne tro hva de vil, men jeg har selvsagt ikke noen respekt for disse synspunktene. Det burde heller ikke være sosialt akseptabelt å tro på dette tullet - selv om det er din fulle rett å tro på det.

6 Likes

Kanskje burde en sykepleier tjent mer enn de gjør idag. Eller kanskje en lærer burde tjent mer, burde en eiendomsmegler som jobber på provisjon tjent mindre? nei det synes jeg ikke. Spesielt ikke idag hvor du kan selge boligen din via en app.

Jeg har kun VGS utdanning, og heller elendige karakterer. Ifjor bikka jeg millionen i lønn for første gang. Er det fordi jeg er hvit priviligiert og har masse kontakter. Eller er det fordi jeg har jobbet 60timer+ uker i mange år for å bygge karriære? ( hint det er det siste). Og jeg kan nå høste frukten av ca 12års arbeid. Unner jeg alle andre å tjene mye, selvsagt. Men da får de også stå på. For VELDIG mange som tjener under en industriarbeider lønn, de klager mye og jobber ikke mye over 37,5timer pr uke.

4 Likes

Har lest mye av dette Oilimp, Vi Menn graver etter info og finner det. AP’s tildeling av de såkalte utemøblene til tidligere AP/AUF medlemmer er faktisk ikke overraskende. Når man gir slike million oppdrag til bekjente så er det ikke noe annet enn korrupsjon. Eller hva synes faktisk Oslo’s befolkning at byrådet gir innkjøp av klappstoler til kr 3.000,-, benker til kr 7.000,-, blomsterkasser til kr 10.000,- etc etc til sine egne tidligere partikollegaer? Man kunne kjøpt det samme fra Europris, Ikea o.l. til en brøkdel av prisen.

Oslo’s gjeld er pr idag ca 35 mrd kr. I de neste 4 årene vil denne gjelden minimum dobles (dere har vel sett planene de neste 4 årene?), på et eller annet tidspunkt blir gjelden uhåndterbar. Sosialister er seg selv lik, de skylder på alle andre, de har jo ikke gjort noe galt…Borgerlige tar over ved neste korsvei og må svare på hvorfor de har kjørt økonomien til Oslo i grøfta :))

3 Likes

Planen er jo enkel, de håper å få regjeringsmakt, da kan de får ekstra bidrag for å slette gjeld. Evt så taper de valget, de Blå overtar og må rydde opp i GIGAgjeld.

2 Likes

Faktisk den jeg leste i dag, man slutter aldri å bli sjokkert!
Korrupsjon ja, for å si det mildt…

1 Like

Det er Spot on Evilfreud…slik jeg ser det også. Det er nærmest 100 % sikkert at sosialistene tar regjeringsmakt fra valget i 2021. Da kommer skatter og avgifter de fleste faktisk ikke trodde kunne innføres til å komme. I klimaets navn, du må betale for din bolig, din hytte og gud bedre om bilen din går på bensin/diesel. Formuen din, inntekten din, har du hytte eller båt? Driver du med utleie? Det du trodde var ditt er i virkeligheten Statens Norges eiendom i praksis.

Hollande innførte skatt på 70 % for rikfolk, det kommer her også. Velferden du tok for gitt forvitrer…dette må folk forberede seg på. Å eie bolig i fremtiden kommer til å bli dyrt, generelt å eie noe som sosialister sier er luksus koster. Det er slik flere her inne støtter, mulig de ikke forstår det. Venezuela er et svært godt eksempel. Husk denne nasjonen ble hyllet av Rødt og ikke minst SV når Chavez tok over…Jeg vet hva som kommer, vet du? Jeg ler av de som støtter sosialisme, det er ikke så gøy når du selv tråkker i bjørnefellen?? Da må man spørre seg selv, har jeg råd til at dagens regjering kastes ut av kontorene i 2021? Valget er gitt på forhånd, det er bare å se tilbake på tidligere Stortingsvalg.

Enig i det, jeg har egentlig aldri trodd på Gud eller Koranen. Det som står skrevet der kan ikke stamme fra denne verden :slight_smile: Mye av det som står skrevet i gamle/nye testamentet om ‘guder som kom til Jorden’ ville jo flere beskrevet som UFO’er hvis de hadde sett det samme idag. De hadde ikke samme vokalubar for 2000 år siden som vi har idag.

Jeg har forøvrig ikke så mye mening om hvor mennesker stammer fra, men jeg har aldri trodd at vi kommer fra Gud/Jesus teorien. Fatter egentlig ikke at noen faktisk kan tro at det er slik alt henger sammen.