Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk

Hva med å basere det synspunktet på fakta og konkludere med at vi stammer fra våre forfedre omtrent som beskrevet her?

2 Likes

Det er egentlig det jeg har trodd i mange år. Det er noe informasjon som jeg er blitt gjort klar over de siste årene som gjør meg mer usikker. Ikke konkluder med fakta med det vi vet idag, jeg tror ikke vi mennesker vet så veldig mye. Jeg tror faktisk vi ligger langt etter så det hjelper ikke å komme med vitenskap for meg pr idag. Jeg har lest en del av det Hawkins har skrevet. Slår vitenskapsfolk Hawkins? Ikke slik jeg ser det.

Jeg har hørt på astronauter som Story Musgrave, muligheter for liv andre steder? Vi er jo selv aliens i universet, vi lever der. Husk at på 1500 tallet trodde vi at Jorden var flat, ingen kunne kjøre raskere en hastighet til lydmuren som er 1238 km/t inntil Charles Yeager gjorde det i 1947. Nå sier vi at ingen kan kjøre raskere en sollyset som er 300.000 km/t. Bare fordi noen sier ting er umulig betyr ikke det at vi kan gjøre det i fremtiden. Husk at Neil Armstrong ringte fra Månen til Jorden 20. juli 1969. Hvordan var det mulig? Jeg ler, mannen som gjorde det mulig dannet senere Motorola, dette fantes ikke da vi gikk på Månen. Den mannen er forøvrig ikke hvem som helst men det kan vel man søke etter selv :))

Skal vi holde oss til politikk og sånt her, så kan vi ta aliens og konspirasjoner i en passende tråd.

2 Likes

Er du klar over, eller ikke klar over, at Hawkins var en vitenskapsmann?

Ellers er argumentet ditt en variant av dette:

Mitt svar på det blir som følger:

Ergo: at noen en gang i tiden har trodd på noe som er feil, beviser ikke at “vitenskapen tar feil om alt.”

Ditt virkelighetsbilde er åpenbart ikke bygd på fakta eller virkeligheten, men diverse konspirasjonsteorier og fornektelse av virkeligheten og fakta. Deg om det. Du kan tro på hva du vil. Men det er ikke logisk, fornuftig, eller sosialt akseptabelt. Eller, det bør i hvert fall ikke være det.

1 Like

Det er helt greit, jeg forventer heller ikke det :slight_smile: La oss holde oss til Politikk som denne tråden handler om :slightly_smiling_face:

Hvis skribenter her inne mener jeg er en konspiratorisk pikk :slight_smile: jeg mener mye om mangt :slight_smile: Men hvis jeg er for ekstrem så si gjerne ifra. Jeg er ikke mer skrudd enn at jeg tar meldinger med til meg og lar være og ytre det jeg faktisk mener hvis det jeg ytrer er over grensen :slight_smile:

1 Like
2 Likes

Jeg ser ikke hvorfor man ikke kan diskutere religion i politikk tråden - skal vi opprette en egen “religion” tråd? Vi snakker jo titt og ofte om islam i denne tråden, sist jeg sjekket så var det jo en religion. I mange sammenhenger henger ens religiøse ståsted i sterk sammenheng med ens politiske standpunkt. Det er en grunn til at mange av de som stemmer f.eks FRP er kristne og heier på Isreal i Isreal - Palestina konflikten, eller at mange som stemmer rødt er ateister.

Er Isreal-Palestina en politisk eller religiøs konflikt? Begge deler?

Tror det blir feil å ikke få lov å diskutere religion her, men oppretter gjerne en egen tråd for temaet.

Islam er mye mer en religion, det er politikk, kultur og religion sauset sammen.

Men om du ønsker å diskutere forskjellen på islam og islamisme så kan du kanskje opprette en egen tråd for det.

Jeg er enig med deg @InVivo - islam er nok mer kulturelt og politisk forankret enn det kristendommen er, men vi kan ikke legge skjul på at MYE av politikken og VERDI-systemet som føres i den vestlige verden i dag er tuftet på en kristen-ideologi. Jeg antar at du er kristen (du trenger ikke å bekrefte) - jeg er ateist og mener islam er like (om ikke mer) tullete enn kristendom. Mitt poeng er bare at vi ikke bør sensurere en debatt om religion i en tråd om politikk.

Men igjen, hvis noen mener det er feil så får vi lage en egen tråd på det.

Poenget her var nok helst å spore tilbake diskusjonen til politikk og ikke romvesen.

Islam er i høyeste grad politikk og innenfor å diskutere.

3 Likes

En meget spesiell antagelse må jeg si, hva baserer du det på?

Om jeg må plasseres i en bås, så vil jeg heller kalle meg agnostiker.

Islam er mye mer en ideologi enn hva kristendommen er. Det er tåpelig å sidestille de to på dette området.

I det nye testamentet finnes det knapt med en eneste regel om hvordan man skal leve, kun humanistiske formaninger om nestekjærlighet etc. Hvordan et samfunn skal reguleres og styres står det ingenting om overhodet.

I Koranen finner man fiks ferdige lover og regler for både enkeltmenneske og samfunnet som helhet som regulerer alle deler av livet (også kjent som Sharia).

2 Likes

Jeg sidestiller all religion - men setter du en pistol mot hodet mitt og ber meg velge mellom kristendom og islam så er jo valget enkelt (det blir kristendom om du lurte :slightly_smiling_face: ). Islam har vokst frem i en boble hvor kildekritikk - eller kritikk generelt er haram. Det at man ikke kan diskutere / stille spørsmål med en ideologi er problematisk i seg selv. Når man i tillegg setter liv og helse i fare om man prøver gjør det ikke saken bedre overhodet.

I motsetning har kristendommen fått lov å utvikle seg mer i takt med sekulær kulturell oppvåkning. Det gjør kristendommen mer tolerant som religion, enn det den var tidligere.

Det finnes nok noe bra med alle religioner, jeg bare klarer meg uten alle :slightly_smiling_face:

Og grunnen til dette er nettopp det at kristendommen som religion bygger på generelle formaninger som man stort sett kan tolke i den retning man vil. Etterhvert som samfunnet har utviklet seg så har man tolket kristendommen i stadig med liberal retning. Noe som er mulig fordi tekstene er åpne for tolkning.

Når det gjelder Islam så er består tekstene av absolutte leveregler som ikke er åpne for tolkning i noen retning. Reglene er slik og sånn - ferdig snakka.

Det er grunnen til at den samfunnsmessige utviklingen stort sett har stått stille i islamske land (når det kommer til f.eks. homofiles rettigheter, likestilling og lignende saker ).

Oslo havner litt under midten

1 Like

57 plass til Oslo med en score på 53,52

Det er faktisk litt skremmende.

1 Like

“The Numbeo Safety Index is an estimate based on the psychological perception of city residents. That is, index scores reflect the overall crime level in each city based on how safe citizens feel.”

Fra ene kilden: “This section is based on surveys from visitors of this website.”

Den listen virker ikke veldig seriøs.

Apropos det jeg skrev i går med at arabiske land har lite kriminalitet selv om forskjellene er store. Derav feilslutningen i Norge om at mindre forskjeller medfører mindre kriminalitet. En hypotese som jeg mener er feil.

1 Like

Siden Abu Dhabi og Doha kommer svært høy opp kan vi konkludere med at en fundamentalistisk tolkning av Islam og Koranen skaper trygge byer og nærmiljøer.

1 Like

“Sinte hvite menn” fra vedvarende lavinntektsgruppe er den største risikogruppen i Norge"?

En påstand som holder seg like godt i 2019 som for 80 - 90 årstiden?