Det er absolutt ikke det jeg mener. La meg utdype:
Noen religioner er farligere enn andre - enig. Religioner hvor folk må forholde seg til meningsløse dogmer, enten det er anti-prevensjon i katolisismen, eller sharialover i islam, er spesielt dårlige.
Mitt poeng er bare at alle religioner er bortkastet tid. For enkelthetsskyld så hiver jeg alt i en bås.
Man kan selvfølgelig diskutere nyanser her, og si X er bedre enn Z, men for meg personlig er det ikke så interessant.
Vi vet hvordan religioner utvikler seg, vi vet om evolusjonsteorien, og stadig avdekker vitenskap mer og mer om vår natur og tilblivelse. Alle religioner er årsaksforklaringer på tilværelsen, skrevet ned av mennesker som ikke besatt den kunnskapen vi i dag besitter. I tillegg vet vi religion skaper identitet og tilhørighet, noe som var ekstremt viktig for å differensiere ulike grupper mennesker fra hverandre.
Man kunne lett vite om det var en venn eller fiende som kom susende inn i leiren, så lenge vedkommende gikk med religiøs symbolikk tilsvarende den klanen man selv tilhørte hadde.
I tillegg til å være årsaksforklarende modeller som skapte tilhørighet til en bestemt gruppering, gjorde religion det mulig for mennesker å samarbeide på tvers av landegrenser. Man visste man var velkommen hvis man kom til en besetning som hadde samme tro som en selv. Religion fungerte da som en slags brobygger mellom mennesker.
Dogmer og ritualer binder folk sammen og skaper et skille mellom de som tror og de som ikke tror. De som tror på en ting, og de som tror på en annen ting. I tillegg så er det et maktapparat skapt for å kontrollere mennesker, og hindre dem fra å tenke selv, og ta egne valg.
Jeg har sett disse mekanismene i aksjon på nært hold. Jeg vet hva religiøs dogmatisme fører med seg. Hvor trangsynt man kan være ifht. sin egen tro. Hvordan man kan avvise sine egne barn hvis de bryter med nevnte tro. Hvordan folk blir utstøtt fra familie og tilhørigheten man har til en kirke, moskee eller tempel fordi man ikke er 100% enig i det som blir sagt.
Man kan si det er mennesker, og ikke religion som er problemet. For meg blir det høna og egget type problemstilling. Man kan selvfølgelig ikke hindre folk fra å tro på noe, men jeg mener at verden ville vært et bedre sted om folk ikke hadde hatt mulighet til å drive valgkamp basert på religion. Jeg forstår ikke hvordan mennesker i dag kan tro på historiene i bibelen, eller koranen, eller i vediske tekstene til hinduene.
Mest av alt - for min del - så bryter religion med all logikk og det meste av naturvitenskap. Det henvises til mirakler - eller at miraklene er metaforer. Javel, men hvorfor skal man tro på det?
Man kan finne samme og ofte bedre budskap i historier (fiksjon) - man kan ta samme lærdom i sekulær humanisme. Man slipper alle dogmer og ritualer. Jeg ser bare ikke poenget med å tro på en bestemt religion når det finnes 1000 av dem (hvordan vet du at DIN er den riktige?)
Hvorfor skal man f.eks tilbe Jesus eller Allah når man kan tilbe Zevs eller Odin? Eller hva med denne Løvemannen som angivelig er 35-40 000 år gammel?
Jeg klarer meg fint i hverdagen uten en tro på noe utenomjordisk som styrer verden