Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk

Ikke sikkert det hadde vært så dumt med litt pisking av diverse kriminelle i Oslo.

Men denne indeksen er jo opplagt helt tøysete. Hvor trygt er det f.eks. å være homofil i Abu Dhabi?

I følge denne indeksen er de ovennevnte byer, i tillegg til Hong Kong og diverse andre byer i Øst-Europa og midtøsten tryggere enn f.eks. Reykjavik.

Så den er nok temmelig verdiløs ja.

Høres ut som et klokt valg!

Men du har et utrolig lite nyansert bilde av religion når du sier at alt er like ille. Enkelte religioner later til å være verre enn andre.

Det er absolutt ikke det jeg mener. La meg utdype:

Noen religioner er farligere enn andre - enig. Religioner hvor folk må forholde seg til meningsløse dogmer, enten det er anti-prevensjon i katolisismen, eller sharialover i islam, er spesielt dårlige.

Mitt poeng er bare at alle religioner er bortkastet tid. For enkelthetsskyld så hiver jeg alt i en bås.
Man kan selvfølgelig diskutere nyanser her, og si X er bedre enn Z, men for meg personlig er det ikke så interessant.

Vi vet hvordan religioner utvikler seg, vi vet om evolusjonsteorien, og stadig avdekker vitenskap mer og mer om vår natur og tilblivelse. Alle religioner er årsaksforklaringer på tilværelsen, skrevet ned av mennesker som ikke besatt den kunnskapen vi i dag besitter. I tillegg vet vi religion skaper identitet og tilhørighet, noe som var ekstremt viktig for å differensiere ulike grupper mennesker fra hverandre.

Man kunne lett vite om det var en venn eller fiende som kom susende inn i leiren, så lenge vedkommende gikk med religiøs symbolikk tilsvarende den klanen man selv tilhørte hadde.

I tillegg til å være årsaksforklarende modeller som skapte tilhørighet til en bestemt gruppering, gjorde religion det mulig for mennesker å samarbeide på tvers av landegrenser. Man visste man var velkommen hvis man kom til en besetning som hadde samme tro som en selv. Religion fungerte da som en slags brobygger mellom mennesker.

Dogmer og ritualer binder folk sammen og skaper et skille mellom de som tror og de som ikke tror. De som tror på en ting, og de som tror på en annen ting. I tillegg så er det et maktapparat skapt for å kontrollere mennesker, og hindre dem fra å tenke selv, og ta egne valg.

Jeg har sett disse mekanismene i aksjon på nært hold. Jeg vet hva religiøs dogmatisme fører med seg. Hvor trangsynt man kan være ifht. sin egen tro. Hvordan man kan avvise sine egne barn hvis de bryter med nevnte tro. Hvordan folk blir utstøtt fra familie og tilhørigheten man har til en kirke, moskee eller tempel fordi man ikke er 100% enig i det som blir sagt.

Man kan si det er mennesker, og ikke religion som er problemet. For meg blir det høna og egget type problemstilling. Man kan selvfølgelig ikke hindre folk fra å tro på noe, men jeg mener at verden ville vært et bedre sted om folk ikke hadde hatt mulighet til å drive valgkamp basert på religion. Jeg forstår ikke hvordan mennesker i dag kan tro på historiene i bibelen, eller koranen, eller i vediske tekstene til hinduene.

Mest av alt - for min del - så bryter religion med all logikk og det meste av naturvitenskap. Det henvises til mirakler - eller at miraklene er metaforer. Javel, men hvorfor skal man tro på det?
Man kan finne samme og ofte bedre budskap i historier (fiksjon) - man kan ta samme lærdom i sekulær humanisme. Man slipper alle dogmer og ritualer. Jeg ser bare ikke poenget med å tro på en bestemt religion når det finnes 1000 av dem (hvordan vet du at DIN er den riktige?)

Hvorfor skal man f.eks tilbe Jesus eller Allah når man kan tilbe Zevs eller Odin? Eller hva med denne Løvemannen som angivelig er 35-40 000 år gammel?

Jeg klarer meg fint i hverdagen uten en tro på noe utenomjordisk som styrer verden :slightly_smiling_face:

7 Likes

Har alle deltatt i en psykedelisk sermoni så har de fleste skjønt at religion mest sannsynligvis er utsprang av sopp/kaktus :wink:

Dagens religion kan ikke annet sees som en form for sosial kontroll. En grunn til at LSD og annet psykedelisk stoff ble forbudt på 70 tallet når fredsbevegelsen mot Vietnamkrigen herjet på sitt høyeste. Ellers kan man dra videre bakover i tid og se religionens (Kristendom og Islam) sin holdning til “utenomjordisk” medikamenter… Fred, harmoni og solidaritet er til lite nytte for en ekspansiv og imperialistiske tankegang.

En personlig påstand er at vist alle har hatt en psykedelisk sermoni så har det blitt fred og harmoni på denne jord :hugs:

Hehe, styrer glatt unna hallucinogener selv, så kan ikke si så mye om det, men har lest og hørt historier om folk som har hatt helt hinsides åndelige opplevelser på diverse substanser som jeg helt og holdent «tror på». Med det mener jeg at jeg er helt åpen for at man kan ha subjektive opplevelser som er helt reelle for den som opplever dem. Problemet er at man ikke kan gjenskape opplevelsen på tvers av befolkningen, OG at man kan enkelt forklare disse opplevelsene med biokjemi. Mao. så skal man ikke kimse av åndelige / spirituelle opplevelser, de finnes og er reelle nok, men de er på ingen måte bevis for eksistensen av en Gud. Ei heller bør de tas til inntekt for dette.

Kan legge til at jeg selv har hatt liknende opplevelser i meditasjon og ved eksperimentering med lucid dreaming og astral projection teknikker. De kan nok ikke helt sammenlignes med hallucinogener, men det er nærliggende å tro at det er noenlunde de samme prosessene som fremtvinges i hjernen når man tar den ut av en normal tilstand.

Så var det helg igjen i Oslo.

3 Likes

Snakk om uflaks!!

Personene de jakter er mørke i huden, opplyser Heidenstrøm 21.25.

3 Likes

Nå er det helg igjen. Pass dere for politikerene fra ytre høyre :wink:

1 Like

Ja, det må være dem som står bak volden.

Flott at korrupte politikere blir dømt. Gleder meg til alle de ulovlige vennekontraktene i Oslo skal etterforskes å straffeforfølges.

7 Likes

Hvilken sak er dette?

«Byregjeringen» har handla elstremt mye og dyre utemøbler for å fjerne parkeringsplasser av et firma som eies av en med rett partibok. Var vist noe manglende anbud involvert også

2 Likes

En annen kommune vel og merke.

2 Likes

Eventuell korrupsjon er ille nok i seg selv. At utbygging i det hele tatt får fortsette er tragikomisk. I Oslofjorden er bare 40% av strandsonen tilgjengelig for opphold og ferdsel. Indre Oslofjord er enda mer presset, kun 30% tilgjengelig. Samtidig har vi et generelt forbud mot bygging i 100-meterssonen langs hele kysten. En vits.

1 Like

Jævlig trist sak det her, tyrkere som provoserer kurdere som har en rolig demonstrasjon mot landet som har angrepet dem.

6 Likes

Det jeg syns er meget rart er hvordan folk får lov til å sperre av strandlinjen i form av gjerder.

Allmenretten med å kunne bevege seg langs strandsonen bør jo trumfe alt (utenom industriområde av sikkerhetsmessig årsak).

En villet uoffisiell politikk i kapitalismens navn?

“Alle” vil ha det billigst mulig og overgår nesten alle andre faktorer. Hva skjer vist alt blir riktig pris? Jo, økt kostnader = økt inflasjon.

I tillegg til økt inflasjon vil økte kostnader føre til at politikere ikke får gjennomføre så mange “velger prosjekter”. Innbyggerene er heller ikke interisert i å betale riktig pris på de varene man kjøper.

Min påstand er at arbeids- og økonomiskriminalitet er en indirekte villet politikk, spesielt fra deler av AP velgere til ytre Høyre (Frp). Vil påstå at en må ha en viss snev av sosialisme blod i kroppen for å kunne akseptere et mer riktig og rettferdig økonomisk marked.

Ja, hva tenker dere? Yey or ney? :smile:

Edit: direktelenken virker ikke, men det var altså da lenke til en artikkel om SATS nye kleskode.

Åpenbart en del av venstresidens snikislamisering av Norge

3 Likes