Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk

Det er jo dette Hareide har lagt opp til.

Han vet nok utmerket godt at det er flest velgere på sørlandet, og ikke så utrolig mange i Nord-Norge. Men ved å la fylkeslagene sende representanter så sørger han for at det blir ulik fordeling av makt, hvor de mindre fylkeslagene som representerer færre folk får mer makt (dette er også sånn valgsystemet i Norge fungerer).

Ved å overlate beslutningen til representanter fra fylkeslagene så sørger han for at det ikke er medlemmene i partiet som tar beslutningen (da ville nok blå side vunnet lett), og selv om han skulle tape så er det ganske stor sjanse for at det ikke blir nok overvekt til at KRF velger å gå inn i blå regjering.

Noe av dette kan jo han selv styre ved å argumentere heftig for “vi må inn i regjering” hvis rød side ser ut til å vinne, og “vi kan jo fortsette å være i opposisjon” hvis det ikke skjer.

Uansett, morsom situasjon.

2 Likes

Hvem skulle tro Hareide var tøff nok til dette. :sunglasses::stuck_out_tongue_winking_eye:

Apropos KRF. Jeg savner Valgjerd Svarstad Haugland og hennes fantastiske sangstemme.

4 Likes

Hele Hareide dramaet er jo gavepakke til de blå. Skulle han klare å felle dem vil det jo styrke de blå massivt forran neste valg. Skulle nesten tro Erna var hjernen bak Hareides plan.

2 Likes

Med tanke på at jeg mener Norges økonomi og framtidsutsikter stort sett bestemmes av oljeprisen, og hvordan det går i EU generelt, og jeg ikke bryr meg så enormt mye om hvem som styrer, så … underholdende, ja.

Må være digg å ligge på sofaen når alle andre står i kø for å stemme :smirk:

1 Like

Jeg trooor voteringen kommer i følgende rekkefølge: skal vi gå i regjering? Ja/nei. Deretter: borgerlig eller rødgrønn side? Ja/nei.

Eller?

Dette kan de endre på selve landsmøtet, før de stemmer. Så “ja, men…”

1 Like

Første votering er som følger:

I sakspapirene som ble klare og sendt ut tirsdag kveld, legges det opp til at Grøvans forslag om å «fortsette som konstruktivt opposisjonsparti (…) på ikke-sosialistisk side» settes opp mot å søke å gå i regjering.

– Konstruert for å parkere ett av tre forslag, sier KrFs parlamentariske nestleder Hans Fredrik Grøvan om forslaget til voteringsrekkefølge til det ekstraordinære landsmøtet som 2. november skal avgjøre partiets veivalg.

Ser ut som dette bare er et forslag, vet ikke om det har blitt vedtatt at det er slik det skal foregå.

Hva blir resultatet av landsmøtet til KRF?
Til info er det hemmelig votering, slik at ingen av delegatene vil bli avslørt dersom de vender kappen.

  • Rød regjering
  • Blå regjering
  • Opposisjon

0 stemmegivere

Edit: Endrer min stemme da jeg ikke hadde fått med meg at de skal ha to voteringsrunder.

Rødt med klart flertall! Går nå til 2. runde.

Valgte visst å ikke utslette seg selv likevel.

GG no re Hareide :man_dancing::grin:
:blue_heart::blue_heart::blue_heart::blue_heart::blue_heart::blue_heart::blue_heart::blue_heart::blue_heart::blue_heart::blue_heart::blue_heart::blue_heart::blue_heart::blue_heart::blue_heart::blue_heart::blue_heart::blue_heart::blue_heart::blue_heart::blue_heart::blue_heart::blue_heart::blue_heart::blue_heart::blue_heart::blue_heart::blue_heart::blue_heart::blue_heart::blue_heart::blue_heart::blue_heart::blue_heart::blue_heart::blue_heart::blue_heart::blue_heart::blue_heart::blue_heart::blue_heart::blue_heart::blue_heart::blue_heart::blue_heart::blue_heart::blue_heart::blue_heart::blue_heart::blue_heart::blue_heart::blue_heart::blue_heart::blue_heart::blue_heart::blue_heart::blue_heart::blue_heart::blue_heart::blue_heart::blue_heart::blue_heart::blue_heart::blue_heart::blue_heart::blue_heart::blue_heart:

1 Like

Rekt

1 Like

Lurer på om Hareide har blitt dement:

3 Likes

Vil tro det er vanskelig for brukere av TI å ha unngått å få med seg at Funcom snart lanserer Mutant Year Zero.

Et spill lagt til Sverige noen år frem i tid.

Men hvor mange?

Fem år? 10? 25?:sunglasses:

2 Likes

Men ifølge den ferske EconPol-rapporten gjør tollbafrrierene akkurat det Trump har håpet på: Amerikansk import av de berørte kinesiske varene kuttes med en tredjedel, og det bilaterale handelsunderskuddet reduseres med 17 prosent.

Kinesernes problem, ifølge rapporten, er at de kinesiske produktene rammet av Trumps toller i hovedsak kan bli erstattet av tilsvarende varer fra andre land.

Det tvinger eksportører til å kutte salgsprisen for å holde på kjøperne.

– USAs regjering klarte ikke bare å minimere de negative effektene på amerikanske forbrukere og selskaper, men også å skape betydelige velferdsgevinster i USA, skriver forskerne.

2 Likes

Det er jo faktisk imponerende, synd med resten av politikken :stuck_out_tongue_closed_eyes:

Vet du når møtet med XI og Trump er? Hvis denne rapporten stemmer er det veldig godt nytt for USA, bare synd EU ikke har kastet seg på for enda mer effekt.