Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk

Hun mistet også en tidligere jobb pga økonomisk utroskap.

3 Likes

Utrolig at politikere kan skrive reiseregninger med gaffel og at de bare går rett inn uten noen form for kontroll. Forstår jo at de ikke har noen «sjef» som kan godkjenne på samme måte som i næringslivet, men da må man jo legge den oppgaven inn under sentral administrasjon eller stabene.

Hadde jeg sendt inn juksereiseregninger på min på hvilken som helst av arbeidsplassene jeg har hatt ville det blitt oppdaget ved første forsøk.

1 Like

Det er faktisk ganske sykt. Jeg finner ikke troverdighet i politikere lenger, og jeg er bare 21. Å reise på turer på andres økonomiske bekostning er så moralskt feil, har de ingen selvinnsikt? Videre skjønner jeg ikke hvorfor det ikke stilles krav til utdannelse, jobb osv. Politikere er trossalt med på å ta avgjørelser for landet, som påvirker alle.

Men er det flere som er litt skuffet over Siv og Erna? Selv stemte jeg FRP og Høyre men forventet en god del lavere skatter. Videre så jeg at Siv ikke hadde helt utelatt skatt på oppdrettsselskap, selv når det var klart flertall mot. Har hun gått helt fra vettet?
Når det gjelder skatt generelt, sann som det er idag forsvinner så og si 50% av inntekten din hvis du har eget AS og tar ut utbytte. Ikke særlig motiverende kan du si.

De har redusert skatt hvert år med 1 %. Det er forutsigbart og 4 prosent etterpå betaler de med 1 350 000 i årslønn kr 54 000 mindre skatt årlig enn ved rødgrønn regjering.

Hadde du forventet så mye mer? De har også redusert formuesskatten og økt minstefradraget. Enig med deg at det er overraskende at partier på høyre siden er positivt innstilte til ekstra skatt på 40% på oppdrettselskapene. Men det er ikke vedtatt noe enda da.

1 Like

I utredning Integrasjon og tillit var begrepet «absorpsjonskapasitet» sentralt. Samfunnet har en gitt kapasitet til å integrere som ikke bør overskrides. Tallfestingen overlot utvalget til politikerne.

6 Likes

Faktisk skumle tall, men ganske sort på hvitt hvor lite bærekraftig dagens politikk er

5 Likes

Laksefolket skal betale, beskatt hardt. :slight_smile:

3 Likes

Den påstanden bør du dokumentere.

22% skatt på overskudd, og så 31,69%(eventuelt 22% som gjelder her også?) skatt på utbytte.

Det er etter at du tar ut lønn fra selskap :wink:

Så her regner du feil.

Burde være en fast % produksjonsavgift årlig til de kommuner som faktisk tilrettelegger for oppdrett.

3 Likes

Jepp. Også kan de fratas retten til å drive rovdrift på permisjonsregelverket. Kanskje gi noe tilbake til kommunen ved å kjøpe norsk transport og arbeidslraft. Kanskje sikre merdene sine, og gi penger til vern av villaksen de er i ferd med å utradere. Eventuelt tenke bærekraft i foret de bruker.

Men nei, laksefolket skal ha det BILLIG og i MENGDER og overskuddet må for all del ikke beskattes for næringa er så utroooolig sårbar.

Få det på land!

9 Likes

Dokumentere? Si du har ORFS på 4mill. Selskapsskatt og utbytteskatt.
4 000 000 x 0,78 x 0,67 så sitter du igjen med 2 090 400.

Å ta ut penger ut som lønn fra selskapet vil ikke lønne seg med store beløp, fordi lønnskost vil bli større med AGA, FP og AGA på FP. Med mindre beløp tror jeg det kan lønne seg, men er faktisk ikke helt 100% sikker. Tror utbytte lønner seg med større beløp.
Poenget er at i underkant av 50% blir revet bort av skatt.

1 Like

Bortsett fra “få det på land”, er jeg enig.

Jeg vil mye heller ha lukkede merder på sjøen, enn at store landområder skal graves opp og legges beslag på.

Har man det på sjøen, så kan det fjernes lett, og man har tilgang til friskt havvann fra dypet, som holder relativt jevn temperatur hele året. Får man filtrert bort møkka, så har man ikke noe problem med forurensning heller. Siden det ikke er lakselus på dypt vann, så vil kvaliteten på fisken være på topp, samtidig som dødeligheten vilvære minimal.

1 Like

Så lenge fisken da vil forvaltes slik vi forvalter olje ute på sokkelen er jeg enig.

Nå er det slik at lønnssystemet i Norge anualisere. Om ditt enmannsbedrift sitter igjen med 2 mill i overskudd etter alle avskrivninger ink lønn så er jo det utrolig bra. Av det så betaler du 22 % selskapsskatt.

Å ha pengene i AS har selvsagt sin pris og men også sin fordeler. Går du konk så står ikke du personlig ansvar til en eventuelt kreditor og ingen kan ta huset ditt.

Hva du velger å gjøre i år 2 er opp til deg. Om du velger i år to å ikke jobbe (ingen inntekt til selskapet) kan du ta ut utbytte som du betaler 25?!? skatt av.

Å blande privat og selskap i denne sammenheng blir derfor feil siden du er aksjonær i ene hånden og lønnsmottakere i den det andre. Risikoprofilene og struktur er kanskje en av grunnene til at disse to ikke må blandes.

Satt på spissen kan du sparke deg selv 1 Jan i år to og få dagpnger i to år. Så ja…

Det er både fordeler og ulemper og staten må ha inntekter :wink:

@FakeNews Skjønner det. Matten min stemmer ihvertfall. Er man Daglig Leder og 100% aksjonær i et AS, sitter man ikke igjen med store kaka.
Mitt poeng er bare jeg mener enkelt og greit skattesatsen er for høy og jeg hadde forventet mer av Siv.

Når det gjelder skatt på oppdrett @anon21766851 er jeg ganske uenig.
Litt merkelig sammenlikning av oljenæringen og oppdrettsnæringen. Oppdretterne bruker ikke landets ressurser, på samme måte som oljenæringen gjør.
Oljeselskapene tar olje fra bunnen av havet som tilhører landets ressurser og de vil ikke komme tilbake. (vertfall ikke på en veldig veldig lang stund).

I oppdrett så bruker du bare vannet for å oppfostre fisk. Landet mister ingen særlige ressurser av det. Da er det heller ikke naturlig å pålegge disse selskapene ekstra skatt. I tillegg bidrar oppdrettsselskapene tusenvis av arbeidsplasser til distriktsnorge, og ikke minst flere hundre millioner i skatteinntekter. (Som oljenæringen)
Og dette gjør det uten statlig eierskap.

Skatter du dem ihjel, er jeg sikker på at store selskaper flykter til Skottland, England eller andre strøk for å drive oppdrett der.

Eller selger virksomheten og flytter til Kypros :wink:

Skal love deg en ting. Har det vært enkelt, billigere og mulighet til å øke produksjonen i England og Skottland (og andre land forøvrig) så har de gjort det for lenge siden… Det har kapitalismen sørget for :wink:

Ang at sjøen bare er sjøen blir feil… Norge, kommunen og lokale forhold sitter med en betydelig risiko fra lakseindustrien mens lakse eieren så og si null.

De får “eiendomspris” til så og si null kroner i forhold til verdien på arealet og felleskapet får minimalt. Norske fjorder er som ville vesten etter borgerkrigen i USA med “gratis land” uten risiko. Overskuddet kanaliseres til utlandet og nedfallsfruktene er kun arbeidsplass.

Med økende aksje priser øker også avkastningskravene fra aksjonærene uten at de sitter med betydelig risiko.

Skjønner ikke denne forhærlige argumentene om å hele tiden stryke de store kapitaleierene med håret. Spesielt når avkastning pr år i bransjen historisk er 20-30 % pr år de siste 20-30 årene (med unntak av noen brake even år vedrørende global børs uro).

2 Likes

Dette er nice, spesielt når man har sett og hørt hvordan Israel sine F35 har bombet syriske mål på tross av russisk S300 og S400 som passet på

1 Like

Veddemålet mitt på Bloomberg på 766 i odds begynner å bli ITM. Hadde uansett vært morsomt om han stilte som kandidat og blir valgt. Trump mot Bloomberg blir tidenes politiske fyrverkeri.