Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk

Å tro at klimaindustrien gir fem flate øre for natur og miljø er den mest naive innstillingen det er mulig å ha.

Det er som å tro at man hjelper fattige ved å sende milliarder i “u-hjelp” til korrupte statsledere. Og det er som regel de samme folkene som tror det.

2 Likes

Nå tror jeg ikke at “klimaindustrien”, hvem nå det måtte være, rekker fossilindustrien til anklene hva ressurser og påvirkningskraft angår.

Mange klimatiltak har dessuten en klar miljøside.
NRK har i dag en sak om verdens forbruk av kull som øker, og forventes å øke frem til 2040. Det innebærer også noen gullår for munnbind-produsentene.

Så er det klart at noen klimatiltak ganske sikkert vil ha utilsiktede virkninger. Som f.eks for landbruket, kulturlandskap etc. Og at vi driver rovdrift på en del råstoffer til batterier og solceller. Det gjenstår veldig mye. Men føre-var prinsippet bør tross alt gjelde. Det er litt kjipt om man om 50 år innser at dette kunne vi faktisk gjort noe med om vi hadde tatt grep i 2019.

Skulle klimaskeptikerne få rett om 50 år, kan man jo starte opp og pøse på med olje igjen, Har de tatt feil er det trolig for seint med tiltak som funker.

Tenker da spesielt på vindindustrien, som gjør gigantiske områder om til industriparker - med katastrofale konsekvenser for dyreliv og natur.

For ikke å snakke om at de mineraler som benyttes i vindturbinene utvinnes på svært miljøfiendtlig måter.

Og alt dette får de milliarder i statsstøtte for å gjøre.

3 Likes

Enig at vi har mye hysteriske påfunn i “miljøets” navn (bruker miljøet som sekkebetegnelse for klima, miljø og natur). At vi i Norge har et hysterisk plastfokus i dagligvaren er et eksempel. I Norge har vi ekstremt høy resirkulerings rate i husholdningen og “alt” havner i bosset og ikke i naturen. Sann sett burde vi heller i plast perspektivet heller sett på løsninger og hjelpe de landene som sliter med renovasjon.

Men når det gjelder El-bil og offshore havvind mener vi har gode forhold til å kunne bidra. Her har vi alle forutsetninger for å kunne få en tilnærmet null utslipp uten vedvarende store nedside. Teknologiutvinning kan eksporteres likledes med den den strømmen vi produseres og teknologi dette gir. Petroindustrien trenger vi selv med “null utslipp” filosofi. Og kan vi i Norge produsere olje og gass med null forurensning vil dette i fremtiden være en markedsfordel. Siden kravet til sluttbrukeren / produsenten (prosessindustrien) vil heller kjøpe produkter produsert med minst mulig avtrykk.

“Lett the trend be your friend”. Miljøbevegelsen vil mest sannsynlig ikke stilne av og da må Norge som nasjon innrette seg deretter. Da er det en stor risiko Norge tar med å vise ryggen til miljøteknologi.

Ikke bland miljøbevegelsen og klimabevegelsen. Det er to forskjellige ting. Klimabevegelsen driter i miljøet.

Og før eller siden vil klimahysteriet bli avslørt som den giga-svindelen det er.

2 Likes

Og mens vi venter på at hysteriet blir avslørt, kan vi lese i The Guardian at de har skjerpet journalistikken i form av ord og uttrykk de skal benytte fremover. Bl.a. “Skeptiker” erstattes med “fornekter”, “klimaendring” med “klimakrise” osv.

Står ingenting om “hysteri” eller “giga-svindel” riktignok.

edit; glemte link :slight_smile: https://www.theguardian.com/environment/2019/oct/16/guardian-language-changes-climate-environment

1 Like

Ja, man må trappe opp retorikken for å holde svindelen i gang.

2 Likes

Hva om vi om 50 år finner ut at det hadde jack shit å si at vi reduserte CO2 utslippene med noen prosenter. Og at dette har kostet en rekke fuglearter til å bli utryddet og millioner av mennesker har mistet livet pga effekten dette har hatt på økonomiene i utviklingsland.

Men føre var prinsippet gjelder ikke disse kanskje, eller?

1 Like

Hva om vi finner ut om 50 år at CO2 hadde alt å si, menneskeheten er fortapt sammen med alt annet gjenkjennbare liv på kloden? Det er dèt føre var-prinsippet handlet om.

1 Like

Problemet er jo at vi aldri får det svaret fordi klimautslippene øker… Uansett er klimaskeptikere i en hyggelig posisjon. Enten kan de si “hva var det jeg sa?” eller si “det var ikke sånn jeg mente det” og alltid slippe unna å erkjenne at man har levd i en boble. I mellomtiden kan de sitte på internettet og spre rundt seg konspirasjonsteorier i hytt og pine, og samtidig angripe en hver unøyaktighet i det de er skeptiske til. Latterlig når de selv er en vulkan av falske historier og oppspinn de har en følelse av at er riktig. Hvilken “Giga-svindel” snakker dere om? Synes de som kommer med utsagn i den retningen også skal kreves gode kilder av og bevis for sine anklager. Kall meg en klimaskeptikerskeptiker. :stuck_out_tongue:

3 Likes

Jeg antar du ikke mener at fossilindustrien ikke har mennesker, dyr, fugler, osv. på samvittigheten.
Lenger opp nevnte jeg kullforbruket. Det øker spesielt i India, Kina og Indonesia, land der lufta i storbyene tidvis kan skjæres opp i blokker med en sløv kniv. Omkostningsfritt er business as usual definitivt ikke.
Det er sikkert klimatiltak som vil være kontraproduktive, eller i alle fall ha negative bieffekter. Men jeg har ikke forutsetninger for å beregne f.eks fugler som blir drept av vindmøller kontra av oljesøl og luftforurensning.

1 Like

Co2-Nivået i atmosfæren har vært langt høyere ved en rekke anledninger.

Vet du i det hele tatt hva Co2 er? Det er en fullstendig ufarlig gass som er grunnlaget for alt liv på jorden.

1 Like

Ja, jeg vet. Og jeg vet også at vi har kranglet om akkurat dette i et utall innlegg i en annen tråd. Og jeg har ikke tenkt å gjenta en tvers igjennom meningsløs diskusjon om det temaet.

CO2 er fint på bakkenivå for plantelivet. Men det er ikke mye liv høyt oppe i atmosfæren. Der er det andre egenskaper ved gassen man er opptatt av, sammen med klimagasser som metan og KFK.

Med ozon var det motsatt. Den er giftig for mennesker, men ozonlaget er helt avgjørende som et filter.

1 Like

Poenget er at gasser har ulike egenskaper og funksjoner. Selv på bakkenivå har det vist seg at CO2 er skadelig. Dvs. høyere nivå av CO2 har gjort havet surere. Det gjør livet vrient for alle kalkavhengige organismer som plankton, skjell, skalldyr og koraller.

1 Like
1 Like

Planter gror bedre med gjødsel også, det betyr ikke at man vil ha ubegrenset med dritt.

3 Likes

Ja, farlig med for mye sunn og næringsrik atmosfære. Det sier Al Gore. Hva er kontonummmeret hans igjen?

Nabolandet vårt folkens… :sob:

5 Likes

Apropos naboland…

Fyren er modig i mine øyne. Vet ikke om jeg hadde klart det. Han fortjener ikke straff!

4 Likes