Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk

Helt enig. Her henger ikke lovverket med. Forstod det slik at konen spilte inn video, pluss har vært alvorlig syk i 20 år… Da burde man kunne frifinne… Men det er sikkert riktig dom ifølge loven.

2 Likes

Har sett noen andre dommer fra nabolandet med ca samme straffeutmåling, men andre forbrytelser. Man må bare si looooooooooooooooooool

3 Likes

Begynner ikke du å bli drittlei av ensporet fokus på “Svenske tilstander”?

Nei, men er drittlei av folk som lukker øynene for svenske tilstander

7 Likes

Hvordan får du deg til at Norge blir som Sverige?

Les deg opp i sosiologifaget er mitt klareste tips. Det er klare strukturelle forskjeller mellom Norge og Sverige på hvordan og hvorfor vi er så ulike.

Forskjellen ligger i reaksjonen folket har til Sylvi Listhaug. I Norge var folk enige. Vi hadde jo sett videoen fra han Magnus på tur over grensa. Slik ble dysset ned i Sverige så folk ble hysteriske når de så at Listhaug rett ut sa at de hadde store problemer. Det kunne jo ikke stemme. For media hadde ikke rapportert om noen slike problemer.

5 Likes

Går et evig ekko hele diskosjonen uten at folk tar seg bry med å lese seg opp på faktorer som spiller inn på folks atferd og holdninger.

Istedefor å snakke om konstruktive tiltak og forebygging, så snakkes det hele tiden om kun “innvandring” som et isolerende problem.

Innvandrere har kommet for å bli, innvandrere vil komme i fremtiden. Da bør diskusjonen være hvilke premisser samfunnet legger tilrette for god integrering. Evigvarende “Svenske tilstander” retorikk skaper kun frykt, stigma og utenfoskap. Med andre ord alt annet en integrering.

1 Like

Det handler kun om volum. Og når volumet blir for stort, så går det gale. Så enkelt

3 Likes

Alle land bestemmer selv hvor mange innvandrere de vil ha. Det er ikke noe unikt for Norge. Du kan jo se hvor enkelt det ville vært for deg å flytte til Saudi Arabia, Israel eller USA. Er ikke gjort i en håndvendig det heller.

3 Likes

Sverige og Norge er nokså likt. Forskjellen er at det har vært rom for å problematisere og diskutere innvandringens baksider.

1 Like

Volum uten penger på bordet = dårlig kombo

Så diskuter moralsk ansvar for volum og ikke kom med en drittpakke om innvandrere som gruppe. Det fører ingen steder frem i 2019 :wink:

1 Like

Det må vi gjerne gjøre!

For det er direkte umoralsk å hjelpe en brøkdel av verdens fattige befolkning ved å ta de til Norge, kontra det å hjelpe U-land opp og frem for kostnaden asylsinnvandring påfører staten.

https://www.rolness.no/tag/innvandringsregnskap/

https://www.nettavisen.no/nyheter/nye-tall-viser-hvor-mye-trygd-flyktninger-far-i-norge/3423569152.html

4 Likes

Enda mer innvandring er den største trusselen mot den “integreringen” du forsøker å gi inntrykk av å være opptatt av. Noe Sverige nettopp er et kroneksempel på. Når det ikke har utviklet seg like galt her som i Sverige så skyldes det i hovedsak to faktorer - mindre innvandring og “oljepengene”. Når slike som deg fortsetter å presse for bare desto mer innvandring i en situasjon hvor disse inntektene vil falle, ja da står det ikke engang til troende at du egentlig bryr deg stort om hverken innvandrere som allerede er her og barna deres eller de som evnt kommer hit i fremtiden. Da må det ihvertfall handle om andre tunge motiver i tillegg eller som simpelthen går foran din “omsorg” for innvandrere. Det mest nærliggende er selvsagt at det handler om den ideologiske posisjonen du mer generelt ser ut til å forsvare. Du er bare ikke åpen og ærlig om det eller forstår evnt ikke engang selv hvilke motiver du drives av. Forfatteren Jon Michelet var i det minste ærlig om nettopp det der da han for et par tiår siden foreslo at folk på “venstresiden” burde gjøre hva de kunne for å få inn minst en million innvandrere hit fordi det ville gjøre det mer sannsynlig at man kunne lykkes med å skape et sosialistisk samfunn pga de “revolusjonære forholdene” som da ville oppstå. Revolusjonære forhold = Kaos, fattigdom, vold og drap og utrygghet, alt slikt som kan bidra til å skape misnøye og oppslutning for slike som ham selv. Det meste av den økte oppslutningen selvsagt fra nettopp dette nye “klientellet”. Hvordan det måtte gå med landets opprinnelige befolkning, det ga han i beste fall blanke faen i eller, enda verre, mente vel egentlig at vanlige norske arbeidere fikk som de hadde fortjent fordi de hadde sviktet den “revolusjonære saka”.

8 Likes

Jeg har aldri lagt skjul på at jeg mener Norge har et moralsk ansvar med å ta imot flyktninger av typen politiske, krig og forfølgelse. Snowden og Asange eksempel som jeg mener burde fått opphold i Norge.

Noen argumenterer for at dette er tull og vi skal bruke null kroner på flyktninger. Helt fair. Men så si det og argumenter for det standpunktet… Men ikke kom med noe bullshit om det er isolert innvandrere sine feil. De er ikke noe annet en mennesker på lik linje som alle andre borgere i Norge som er underlagt samme psykososiale forhold. Om noen ikke skjønner hva jeg mener, innebærer det et vesentlig kunnskapshull som gjør at en fornuftig diskusjon ikke bærer frem.

Derfor på generelt grunnlag anbefaler jeg de fleste “innvandrer kritiske” om å lese seg opp på psykologi (hjernens utvikling) og sosiologi (sosiale problemer) som en god start. Mange myter som vil bli avkreftet med litt oppdatert kunnskap :wink: I alle fall om du skal forså hvorfor “Svenske tilstander” har kunne utarte seg over lang tid.

Desverre er det slik at de som er mest kritisk og kommer med enklest mulig løsninger er de som har de største kunnskapshullene.

Og er det faglig stoff som noen mener jeg må lese så send meg gjerne link på det så skal jeg lese dem.

1 Like

Vi har jo ikke rasisme i Norge. Det har jeg lest på tekinvestor.no. så da må jo denne damen lyve og dikte opp denne skrønen.

1 Like

“Svenske tilstander” er faktisk forbigående.

Man får en periode med “ex-Jugoslaviske tilstander”, og etterpå kommer enten “Saudi-Arabiske tilstander”, eller “Russiske tilstander”

1 Like

Selvfølgelig har vi rasisme i Norge. Det får ikke minst nordmenn som går på skole der majoriteten har innvandrerbakgrunn merke.

3 Likes

For meg så spiller det ingen rolle om noen kriminelle personer kan forklares med sosiologi eller psykologi. Vil ikke ha de her om deres kriminelle aktiviteter skyldes foreldresvikt, egoisme, begjær eller dårlig bosted.

4 Likes

Du trenger ikke mer “faglig stoff”, du trenger livserfaring.

Jaja… En dag dør jo ut dagens “gamle sint hvite menn”.

Fint at jeg har noe å glede meg over.

1 Like