Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk

Og den dagen, er det bare redde unge hvite gutter igjen, og horder av både unge og gamle sinte brune menn.

Om du skulle få ønsket ditt gjennom, så er trøsten min i alle fall at du neppe vil ha noe godt liv.

1 Like

Hvis du mistrives så sterkt i et velfungerende i-land så kan du jo alltids dra til midtøsten og leve der.

3 Likes

Men, siden du nevner alder:

Hvor gammel er du, og hva har du gjort i livet som gjør at du sitter på slik “visdom”?

2 Likes

Tenk å være såpass negativ mot egen kultur. Man kan nesten kalle innlegget ditt rasistisk. Nordeuropa har beviselig blant verdens mest åpne, ærlige, og nestekjærlige kultur. Vi bryr oss minst om etnisitet hos naboer i hele verden, har rettigheter som misunnes over hele kloden.

Alt skapt av sinte hvite menn og kvinner.
Men du har kanskje lest i en bok at vårt samfunn er fælt, og at dårlig atferd er “samfunnets” feil. Men hvem er samfunnet? Deg? Meg? Staten? Eller bare noe flytende man ikke kan sette fingeren på, men kan brukes til å la være å ansvarliggjøre destruktiv atferd?

8 Likes

Er en helt vanlig mann oppe i 40 åre som har seilt ute og sett mye rart fra de 7 hav.

Nå jobber jeg med sosiale problemer i velferdssektoren og tar hånd om de svakeste gruppene i samfunnet.

Wow. Relativt imponerende. Men det som er enda mer imponerende er at du ikke har tatt lærdom av alt du har sett rundt om i verden.

Omtrent alle sjøfolk jeg kjenner som har seilt internasjonalt, fra matrosnivå til sjøkapteiner er strengt kritiske til å importere alle slags folk til landet. Og det inkluderer en som er adoptert fra et muslimsk land.

Jeg skjønner at det nok er lett å få empati med svakerestilte folk når man jobber med de, og får innsikt i problemene deres. Men det er det store bildet som teller, selv om man kan gjøre et og annet unntak.

3 Likes

Er vel heller ingen av de samme som mener vi skal ha null flyktninger til i Norge. I alle fall ikke de jeg seilte med.

Som jeg sier. “Flyktninger uten penger på bordet =er dårlig kombo”. Når vi først har de her, er en del av samfunnet så må man ha nok apparat til å ta hånd om de. Samme gjelder også for de etnisk norske som falle uttenfor.

Diskusjonen handler som regel om de eventuelt fremtidig og ikke de som står i situasjonen “her og nå”.

Det er sikkert bortimot ingen som er Uvillige til å ta i mot “noen” flyktninger. Men det er forskjell på “noen” og den invasjonen vi har hatt.
Og problemet med den invasjonen vi har hatt, er at den fortsetter år etter år.
Hadde vi ikke hatt FRP som holdt i tømmene, så hadde politikerene kappes med Sverige om å ta i mot flest flyktninger. Eller “asyl-søkere” som de kaller seg nå for tiden.

Før eller siden må man gjøre noe med problemet, som ofte er krig, religion, overbefolkning, korrupsjon, sult…

Og da må man gjøre som i ordtaket: “Kan ikke Muhammed komme til fjellet, må fjellet komme til Muhammed.”

Og med det mener jeg at Europeiske land bør gjennomføre kolonisering av problem-områdene. Og da gjøre det på en fornuftig måte, og ikke etter kong-Leopold-metoden.

4 Likes

Tror det e viktigere å fylle svakerestilte menneskers liv med mening og ansvar, enn “penger på bordet”.

Innvandring+automatisk opparbeidede økonomiske rettigheter, er faktisk katastrofalt for mottakerlandet. Etter min mening.

7 Likes

Få høre mer om dine tanker rundt det der :slight_smile: Et spenstig og uortodoks forslag som kanskje er bedre enn det først høres ut? Hva vet jeg?

1 Like

Bakgrunnen for forslaget er at landene som blir flyktet fra enten (a) mangler kapable myndigheter, eller (b) mangler ressurser til å opprettholde et leveverdig land.

I tilfelle (a) må lederskapet nødvendigvis byttes ut.

I tilfelle (b) kan lederskapet beholdes, men forplikter seg til å samarbeide med “kolonimakten/mentorlandet”.

For ikke å gjøre dette til en uoversiktlig mølje, slik som FN-operasjoner stort sett bruker å bli, så bør enkeltland fungere som eneste mentor, og ikke styre mer enn en “koloni”.

Kort forklart, så er ikke forslaget nødvendigvis så uortodoks som det høres ut, siden det er på denne måten mange land i Afrika ble styrt av Sovjetunionen, Nord-Korea, Cuba og Kina:

Forskjellen er at sluttmålet ikke er å legge under seg verden, men snarere å skape en bærekraftig, levelig levestandard og et opplyst samfunn.

5 Likes

En spennende tanke med edle motiv altså. Hva med et verdenspoliti som arresterte dårlige politiske ledere? Eller hva med et internasjonalt fengsel for korrupte politikere?

Edle motiv, ender som oftest med tvang og tyranni…:sweat_smile:

1 Like

Det er rett og slett derfor man bare bør ha en “koloni” per “mentorland”. Enkelte ekstremt store land bør nok deles videre opp, som f.eks Kongo.

Tvang slipper man nok ikke unna, siden neppe alle vil være enige i at deres folkegruppe skal frataes makt. Men, shit happens.

Samtidig så tror jeg at “koloniene” vil komme mye bedre fra det, enn hvis Kina får fortsette å grabbe til seg makt og ressurser i Afrika. Kina har bare en interesse. Og det er mer makt og ressurser til seg selv. Om “mentorlandene” misbruker makten, så kan forsåvidt Kina fort komme på banen og tilrane seg mer makt og ressurser.

2 Likes

Tanken er ikke så dum i utgangspunktet, men argumentasjonen og detaljene bør nok gjennomgås litt mer :wink:

Det er frustrerende å se hvor seint utviklingen går i Afrika. Så bombet jo Norge det best utviklede landet som hadde gratis skoler og helse til alle og svært lite kriminalitet tilbake til steinalderen. Fullt kaos i Libya nå.

1 Like

Problemet med Libya, Som med Irak, og Afghanistan, er at man ikke gjennomfører en skikkelig okkupasjon. Libya var spesielt ille, siden vi ikke en gang hadde soldater på bakken der. Bombing uten tilstrekkelig mange egne på bakken er lik maktvakuum.

Men man kan stille seg spørsmålet: Er dagens situasjon holdbar?

Skal man bare fortsette å sende litt u-hjelp og håpe at problemene forsvinner av seg selv? Slik vi har gjort i over et halvt århundre…

2 Likes

Kan du nevne ett eksempel på slik intervensjon/okkupasjon som har blitt gjort “skikkelig”?

Hva om et land anså Norges situasjon som uholdbar, og kastet myndighetene våre med makt og plasserte tropper i landet vårt?

Hvem skulle hatt makten til å bestemme disse tingene? Fundamentalt tyrannisk i mine øyne, uansett hvilke motiver man har.

Tyskland, Japan…

1 Like

Det er vel noe tilsvarende som har blitt gjort i Afghanistan.

Libya, vel hva skal man si? Obama og forsåvidt Clinton (som faktisk var arkitekten bak) ble jo ikke stilt for noen riksrett der? Noen som kan forklare det, hvorfor vesten gikk til krig mot Libya og ødela landet? Vi vet jo at svært mange sivile mistet livet samt etterdønningene av denne feilslåtte politikken som Europa og Libya nå betaler prisen for? Men ingen venstreorienterte tar ansvar for dette. Obama adm ble ikke kritisert og riksrett var aldri på agendaen? Hadde slike som Trump eller Bush gjort noe lignende, man må jo spørre om de venstreorienterte hadde oversett krigsforbrytelsene på samme måte :slightly_smiling_face:

5 Likes