Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk

Du deler ihvertfall virkelighetsoppfatning med den svenske statsministeren.

Det er jo akkurat det samme som du gjør FakeNews, gjemmer deg bak dogmer og vedtatte sannheter.

4 Likes

Nesten utrolig at man fremdeles i Sverige fra øverste hold har hodet plantet godt ned i sanden.

Så dum er det ikke mulig å være. Her må det handle om å redde sitt eget skinn så lenge det går. Dette er nøyaktig som i gamle DDR og Sovjet hvor lederne og propagandapparatet fortalte om hvor fantastisk alt var helt til aller siste slutt. Rett og slett fordi de ikke kunne annet. De hadde gått all-in med en løgn i så mange år at de ikke kunne innrømme sannheten.

2 Likes

Det er ikke innvandrer som menneske som er feilen, men at de kommer til et samfunn som ikke er satt i system til å håndtere de.

At du ikke skjønner forskjellen får være ditt problem når du skal prøve å stemple meg.

Du aksepterer urett gjort av vestens samarbeids land for så å ikke hjelpe uskyldige fra berørte land.

Moral er subjektivt men her er i alle fall jeg på en helt annen planet en deg.

Om jeg er underlagt en dogme som jeg ikke helt skjønner hva du legger i det, får være så sin sak.
Jeg kan trøste meg med at min virkelighetsoppfatning støttes av et bredt og tverrpolitisk flertall i samfunnet.

Når minioreteter ser frykt i andre grupper av minioriteter oppstår det mye usaklige påstander. Syns synd på begge gruppene. Ene gruppen må leve på nåde i et nytt samfunn og blir undertykt, den andre gruppen hevder at deres oppfatning av nasjonal tilhørighet ikke skal bli truet av andre kulturer. Ene gruppen er hjelpesløs mens den andre gruppen består av fordommer.

Begge situasjoner må være ekstremt slitsomt å leve i…

Håper du finner fred i sjelen på et tidspunkt i livet @InVivo

:v:

Hva mener du med “håndtere”.

Så når samfunnet ikke klarer å “håndtere” deg, da er det greit å bli kriminell, og gjøre fæle ting?

Så du mener det er feil å bli redd når man ser at ALL Voldsrelatert kriminialitet er eksploderende opp. Skyting er dagligdags. Bombe og Granatangrep overgår Mexico!.

Jeg blir litt skremt når folk kan si at “dette er greit for samfunnet feilet disse menneskene”.

7 Likes

Da er vi helt på linje!

Er vel ikke noen som blamer innvandrerne heller, jeg skjønner godt at de vil prøve å komme til Norge, et samfunn som tilbyr gratis husly, gratis skolegang, gratis sykehus, penger full tilgang til alle trygdeytelser.

Problemet er are at dette er svinedyrt for vertsnasjonen, og usolidarisk og urettferdig for resten av den tredje verden. Dette er den mist kostnadseffektiv måten å håndtere verdens fattigdomsproblem på.

For å unngå å snakke om det grunnleggende problemet, nemlig høy innvandring, snakker du heller om effekten av det grunnleggende problemet.
Et resultat av høy innvandring er arbeidsledighet og økonomiske forskjeller. Et resultat av dette er vold og kriminalitet.

4 Likes

Har beskrevet mine tanker på hvorfor “bomber og granater” havner i gaten i mange tråder ovenfor. Og begrunner det med psykologiske og sosiale faktorer. At samfunnet ikke tar høyde for disse premissene av menneskelige risikofaktorer får være politikerenes ansvar. I Sverige har denne underfinansieringen foregått i 20-30 år og det har ikke vært fåtall bekymringer om dette fra det sosiologer og psykiater (profesjonelle hjelpere).

I Norge har vi vært bedre og litt smartere på organiseringen. Et eksempel er at i Norge som flyktning må du bo i vertskommunen (om så det er Kirkenes) i 5 år. I Sverige har flyktninger hatt fri bevegelse fra første dag. Med andre ord stor forskjell på organisering.

@InVivo Flyktninger som kommer og “snylter” på Norge er for meg helt greit og naturlig. I alle fall når vårt utenrikspolitikk er rigget og i mange tilfeller er delaktig i fyktingens problemer. Syria og Libya krigen som mitt største argument på eksempel.

Forskjellen er vel at i Norge har vi begrenset antall flyktninger. Som gjør at det kan håndteres av et samfunn på vår størrelse. Alikevell har vi visse utfordringer som er økende.

1 Like

Og da må vi adressere problemene og øke ressursene for å motvirke de sosiale problemene.

Kriminalitet kan virke dempende på kort sikt men løser ikke de langsiktige utfordringene. Da trengs det sosiale løsninger.

Problemet er vel at det ikke finnes nok ressurser for å motvirke dem, fordi andelen som er tatt inn i Sverige er for stor for både økonomi og antall mennesker som finnes i landet.

1 Like

Jada, men du kan ikke bare fortsette å pøse på med innvandrere, det skjønner vel du også?

Da vil problemene bare fortsette å øke i omfang. Men du er kanskje ikke så interessert i den økonomiske biten, for det flommer over av penger etter ditt skjønn.

Og jeg som trodde at Kjønn var løst biologisk om du var XX eller XY.

Men hey, kanskje du føler deg som en VY og vil ha noe annet.

1 Like

Så problemene med innvandring kunne vært unngått dersom man hadde brukt enda flere fantasilliarder på det.

Eventuelt kunne problemene vært unngått dersom man hadde hatt bærekraftig innvandring fra starten av.

At problemene skyldes innvandring er i noe fall udiskutabelt. Hadde man ikke hatt innvandringen hadde man ikke hatt problemene. Å prøve å benekte dette er på linje med å påstå at jorden er flat.

2 Likes

Klart ikke det. Det må jo være balanse. Innvandring som gruppe, ressurs bruk og moralsk volum.

Noen partier/mennesker mener vi har mer moralsk ansvar en andre. Pengestrømmen og tiltak bør komme som hand i hanske.

Ved å forklare individers handlinger, ut ifra deres gruppeidentitet, og tilskriver samfunnet ansvaret, så nærmer man seg ganske skremmende tankegods.

Jeg er rasist, fordi jeg er hvit. Jeg er voldtektsmann, fordi jeg er mann.
Jeg diskriminerer kvinner og minoriteter, fordi jeg er en hvit mann.

Hvis rasister og kriminelle kan skylde på andre, uten å ta ansvaret for sine handlinger selv, så anser jeg det som en falitterklæring.

Så er det faktisk et stort strukturelt problem ved å importere en større andel mennesker fra den lavere delen av IQ-spektrumet. Uansett hvor mye penger man kaster etter disse menneskene, så finnes det en stor andel jobber de ikke kan trenes opp til. Det er udiskutabelt. Og de kjemper dermed om de samme jobbene, som de svakeste menneskene i Norge allerede kjemper hardt om.

Den naturlige konsekvensen er større relativ fattigdom, langtidsmottakere av uproduktiv trygd, i et land hvor arbeidsstyrken og arbeidsdeltakelsen synker. Hvor pensjonsforpliktelsene øker, og statsbudsjettet eeeeser ut i enorm fart.

Særinteressegrupper jobber mot våre to største næringer, olje og fisk, og vil både gjøre de mindre konkurransedyktige, og fjerne den totalt.

Enorme strukturelle problemer, som vi ikke har noen løsning på. Å øke statsbudsjettet og gi ut mer penger er I BESTE FALL å pisse i buksa for å holde seg varm.

5 Likes

Vil man virkelig stoppe innvandring så er det å slutte med internasjonal intervensjon av andre land det beste redskapet.

Men kjære vene, da er jo du enig med oss alle da!

Hvis du vil øke ressursbruken per innvandrer, så må du strupe antallet du tar inn, det tror jeg du også skjønner. Dette er ikke veldig vanskelig.

1 Like

De fleste velgere syntes ikke å gå til krig i Afrikanske land er ønskelig. Det tror jeg man med sikkerhet man kan si.

Men det blir vi som tar støyten, og politikerne får toppverv internasjonalt, istedenfor å bli fengslet for grove krigsforbrytelser.

2 Likes

Den dagen vi i Norge slutter å deltar og støtter “internasjonale” koalisjoner for intervensjon (Spesielt inisijert fra EU og USA) uten FN mandat. Ja den dagen kan jeg friste meg til å inngå kompremiss om å redusere invandrerantallet betraktelig.

Men etter dagens og historisk utenrikspolitikk så mener vi har absolutt moralsk ansvar til å ta imot flyktninger.

På dette punktet har samtlige partier på stortinget foruten Rødt et forpliktende ansvar for det som omhandler flyktninger.

1 Like

Ikke fordømmer vi urett i Norge.

Ikke setter vi handelsbetingelser for urett i Norge.

Norge setter heller ikke ned foten når våre samarbeidspartnere går til intervensjon av andre statsmakter.

I Norge logrer vi altid etter EU og USA i alle utenriks politiske saker. Og profiterer enormt på det.

Så ja… At vi bruker noen milliarder på innenriks invandrer relatert saker er absolutt et moralsk nødvendighet. I alle fall for min del, slik at jeg kan sove litt bedre om natten men “litt” bedre samvittighet.

1 Like

Om du får viljen din, da vil vi virkelig få se nedslakting i industriell skala.

Hvordan tror du ex-Jugoslavia hadde sett ut uten fare for intervensjon?

Hvordan hadde Syria sett ut tror du?

Joda, USA tramper stadig i salaten, men herregud så mye hyggeligere det er at de agerer verdenspoliti fremfor Kina.

1 Like