Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk

Det er påstander som kan diskuteres langt og lenge. Har Syria krisen oppstått uten Sadam i makten i Irak? Har flyktning krisen også oppstått med Gadaffi til makten i Libya? Har det oppstått konflikter i Afrika om det ikke ligger internasjonale kommersielle aktører i bakgrunnen som ønsker billig råvarer eller salg av våpen?

Men så lenge vi er den deltagende paet i denne type politikk må vi også akseptere prisen for ivandring.

Det er mitt poeng.

Så du mener altså at USA sin opptreden i Syria, som eskalerte borgerkrigen og skapte en lekeplass for mujahedin var en god gjerning.

Hyggeligere at USA er verdenspoliti fremfor Kina? Er nok ikke så veldig hyggelig å ha et verdenspoliti som sanksjonslegger alle land som strider i mot deres interesser… USA opptrer som imperialister nå om dagen.

Jeg skjønner at Norge er med i NATO og har tette bånd med USA osv osv, men for meg er Kina langt mer sympatiske i sin utenriskpolitikk enn USA.

2 Likes

Syria og Libya er et resultat av den “arabiske våren”, som igjen er et resultat av at Obama ikke syntes det var så farlig at islamister tok makten i MENA-landene.

2 Likes

Er vel det jeg ikke mener.

Vesten har ikke lært seg holde seg unna muslimske land!

Nettopp det jeg argumenterer, at vi i Norge bør holde oss langt unna intervensjoner og imperialistiske offensive handlinger. Og i alle fall ikke støtte de land som gjør det.

Intervensjon uten lokal støtte = dårlig kombo.

3 Likes

Litt usikker på hvordan dette her fungerer. Skal vi kun ta imot flyktninger fra de landene Norge er involvert i? Eller skal vi ta imot i fra alle som “Vesten” er med på, så lenge vi er med på noen av de?
Eller må vi ta imot i fra alle land i hele verden, så lenge vi involverer oss i noen få land? Norge er jo egentlig kun med i en håndfull land, men tar imot fra et titalls land, så jeg er litt usikker på hvorfor vi skal ta imot ifra de landene vi ikke intervener i?

3 Likes

Så, grei gjerne ut om “USA sin opptreden i Syria, som eskalerte borgerkrigen og skapte en lekeplass for mujahedin”

Så Kina sanksjonslegger ikke land som ikke lystrer Kina?


The operation was shut down on 28 February 1999, after its last extension in Resolution 1186 when China vetoed its renewal in 1999 following North Macedonia’s diplomatic recognition of [Taiwan]

Og det er bare en liten del av det. De nasjonene som anerkjenner Taiwan er virkelig ute å kjøre. Kina bruker alle midler, deriblant vetoretten i sikkerhetsrådet til å sabotere.

Så jeg gjentar: MYE heller USA enn Kina…

1 Like

Konklusjon: Begge land utnytter sin politiske og økonomiske makt til å tråkke ned på andre som ikke følger deres interesser.

1 Like

Absolutt… Det er stormaktenes spill ABC.

Og så lenge vi logrer etter denne tonen, så lenge vi selv profitere på deres agenda, har vi også moralsk (min mening) et ansvar for de konsekvensene dette gir (flyktning/innvandrere).

Dette er hovedgrunnen til at jeg også er 'liberal" i innvandrings sammenheng. Mange ser dette på en helt annen måte. Noen mener det av religiøse overbevisning (Krf) , noen mener at vi ikke har det moralske ansvar, noen ser utenrikspolitikken fra et helt annen ståsted en det jeg gjør. Heilt greit… Dette vi kaller god konstruktiv politisk diskusjon. For da snakker vi om bakgrunnen for hvorfor et fenomen skjer, og det er mest fornuftig å diskutere. Trussel om sanksjoner (maktbruk) uten å fikse det underliggende, fører sjeldent med seg noe godt. Da har skaden allerede skjedd og problemene vil bare øke uten at vi har kommet så mye lenger.

Anbefaler filmen Joker… Muligens årets beste film!!! Underliggende tema forklarer litt hva som skjer når grupper holdes uttenfor/holdes nede med masse sosiale problemer av stor samfunnet. På et tidspunkt eksploderer det i gatene.

Som nasjon har vi lite ulikhet, men innad i en storby er disse faktorene mye større. I Malmø er ulikhetene sikkert enorm og nå brenner det biler og dekk i beste Gottham “style”.

Men herregud mann, hvorfor hopper du bukk over årsaken til at det er blitt sånn?

Hadde det ikke vært for masseinnvandringen til Sverige, så hadde Malmø vært som en hvilken som helst nordisk storby.

Du har bare et svar på alle problemer, mer penger.

Har du aldri tenkt over kostnadene?

https://www.rolness.no/tag/innvandringsregnskap/

Det har vært unntak fra tendensen, som Nettavisen – og NRKs Anders Magnus. I oktober i 2015, da et nesten samtstemt presskorps drev ren kampanjejournalistikk for flyktningene, gav han oss denne kalddusjen: «Flyktningene kan koste 750 milliarder kroner.» Og han intervjuet Holmøy, som sa:

«– Jeg tror det er viktig å bevisstgjøre folk på at snillhet koster. På lang sikt har man ikke noe valg. Man må øke skattene eller skjære ned på offentlige utgifter. Det vi har i oljefondet er ikke nok.»

8 Likes

Om det som må til, ja. Konsekvensen for Norges utenrikspolitikk har sine konsekvenser.

På lik linje som at Norges konsekvenser med å være en del av EØS/EU er risiko for trygde eksport.

Ulikhet er at ved EU/EØS har vi et bindene avtale mens ved invandrer/flyktning er mindre bindende men desto større moralsk betinget.

Sverige, som er det landet som er mest ødelagt av innvandring i Europa, har ironisk nok ikke deltatt i noen militæroperasjoner utenfor landets grenser.

5 Likes

Hvis vi ser på vår verden, altså planeten Jorden, så er det to land som skiller seg veldig ut på den måten at sosionomer finnes i overflod og påvirker hverdagen til hele befolkningen og flyktningene som kommer der. Og det er Norge og Sverige. Vi har altså mange flere ansatte sosionomer i Norge per capita enn noe annet land (har ikke faktasjekket meg selv her, men antar dette). Sosionomer har større innflytelse her enn i andre land og sosionomene setter større spor etter seg i nasjonalbudsjettet her enn i resten av verden.

Det er nemlig noe av det som er problemet med integreringen i Norge. Vi gjør det for lett for dem. De trenger jo ikke jobbe når de får penger og bolig gratis. De trenger ikke lære seg Norsk når de ikke skal jobbe. Og trenger de ikke jobb så trenger de egentlig ikke bli kjent med noen nordmenn heller.

I Norge er somalierne de minst integrerte. I USA er de blant de best integrerte. Best integrerte! Så det beviser jo at det i denne sammenhengen ikke er innvandreren som er problemet, men systemet. Et system laget av sosionomer.

Få en økonom til å lage systemet så hadde ting gått mye bedre.

Hvis du vil forklare meg hva sosionomer gjør så bra så gjerne gjør det, men jeg har en sterk følelse av at dette yrket er noe av det første som forsvinner når tidene blir trange.

8 Likes

Om en kun ser på fastlandsøkonomien og holder olje- og gassutvinning utenfor, så har Norge den største offentlige sektoren i hele OECD-området. Altså ekstremt oppblåst, på en måte som vil være umulig å opprettholde. Vanskelig å si hvem som gjør mest skade og gagn av alle disse som er ansatt i det offentlige. Det er vel ikke så sikkert at det nødvendigvis er sosionomene som er verst. Men hva som vil skje med “integreringen” når man ikke lenger kan bruke så mye penger i offentlig sektor det kan man bare tenke seg… Når det gjelder somaliere i USA så er det i stor grad en myte, eller vel snarere nok en medieskapt løgn at det går så mye bedre med dem i USA. Eller rettere sagt: Med USA pga dem. Somalierne er jo visstnok de som trives aller best i Norge. Det samme gjelder sikkert også i USA. En del av dem morer seg også på voldelig vis akkurat som her. Så hvis somalierne er blant de “best integrerte” i USA, da står det bare desto dårligere til med andre. Men jeg tviler på at det i det hele tatt stemmer.

Somali immigrants damaging to America
Vdare.com has long been following the iniquitous Refugee Industry and the mess in Lewiston.

RRW notes De Rusha did a good job of documenting the answers to the title question:

Reason number 1: Church ”volags” brought them to welcoming Minnesota… Reason number 2 , and why refugees stay and more come, is that Minnesota, like Maine, provides handsome welfare programs.

but points out the great value of a comment about the Somalis from ” Random Reader ”, a shrewd contributor who lives on the edge of the main Somali section of Minneapolis

I must say that I am very worried by what I see…there appears to be a significant percentage who maintain their clan ties and animosities, make no attempt at integrating themselves into the general population, and are prone to violence…a lot of it is more akin to the piracy which takes place off the Somali coast: gangs of Somalis have been mugging area bicyclists for years and the trail that follows the light rail. Residents of Minneapolis will also likely remember the YouTube video posted by young Somali gangsters a year or two back showing them assaulting random pedestrians and bicyclists with no apparent motive other than laughs.

In addition to the violence, there seems to be other major ”quality of life” issue with the Somali population. For example, rampant littering, uninsured driving, treatment of Somali women as chattel and sex slaves by the men, welfare fraud. …

what makes me even more scared is the growth of the community. Although I have never been able to find any firm numbers, it appears that the local Somali community is maintaining the fertility rate of their homeland- somewhere around 5 or 6 kids per family. And likewise- although official numbers are not available a huge percentage of the Somali population relies on public money and social services for almost every facet of their lives (i.e. subsidized housing, food stamps, use of our public county hospital…).

I think I am starting to understand why Somalia has not been able to maintain a government since 1991.

VDARE.com would stress that the only reason these wildly unsuitable people lacking any cultural or historical links to America are ruining previously highly functional cities here is because the U.S. Government went out of its way to import them — with the eager collaboration of private Treason Lobby operatives.

In closing ” Random Reader " supplies some interesting news:

Our local papers, the Star Tribune and the Pioneer Press will almost never allow comments on articles related to the Somali community, and when they do the comments are heavily censored. Likewise the local community email list, e-democracy.org, will kill any thread which talks about crime related to the Somali community… there is not a single open forum in Minneapolis where issues surrounding this issue can be discussed.
(VDARE.com emphasis)

Some years ago Vdare.com had a good run of stories on the another destructive and utterly unsuitable refugee import, the Hmong, with many of the facts coming from what then seemed the extraordinary frank Minnesota local press. Then it dried up. Now we see why.

Diversity means: even more MSM repression

3 Likes

Kanskje de dataene er gamle og at ting har forverret seg. Men saken var relatert til noe sånn som antall i fast jobb 100 dager etter ankomst. Og jeg mener å huske at 93-94% av somalierne var i fast jobb. Det mest populære yrket var lastebilsjåfør. Noe mange hadde erfaring med fra hjemlandet. Har ikke link.

Er det norske folk plutselig skyld i borgerkrigen i Somalia?
Eller borgerkrigene i Kongo? Irak? Syria?

Kom igjen, skjerp deg! Du lirer av deg så mye vås at det er så man ikke tror det man leser.
Hvem er det som har hjernevasket deg med alt dette tullet her egentlig?

6 Likes

Kanskje disse dataene var bare oppspinn laget av innvandringsvennlige krefter a la de som har styrt Sverige i flere år nå…

De samme som i årevis påsto at innvandring var et ubetinget gode og en kjempestor ressurs for de land som valgte å åpne grensene på så vidt gap som mulig.

Og noen som husker dette kroneksempelet på fake news?

2 Likes

Jeg må innrømme at jeg ble overrasket da jeg leste det. Tror det var i et Norwegian eller SAS blad.

Det kom jo også et ganske begrenset antall somaliere til Norge allerede for 20-30 år siden. En av dem var blant annet han som reiste tilbake til Somalia og ble statsminister… Generelt kan jeg tenke meg at de som kom den gangen var mer ressurststerke individer som også var mer reelle politiske flyktninger. Men allerede barna deres representerte større problemer. En av de som fikk merke det var blant annet en viss Joe Erling Jahr som ble overfalt av en gjeng somaliske “barneranere” allerede i 1995. Lett å tenke seg at det kan være noe lignende som har skjedd i USA. Det kan være reellt nok at et visst utvalg av somaliske menn som fikk komme dit for to-tre tiår siden faktisk stort sett kom seg i arbeid. Men det betyr ikke at det gikk like bra med barna deres. Det kan skyldes forholdene i hjemmet blant annet med mødre som knapt kunne snakke engelsk. Oppdragelse til lovlydig adferd med de metodene som gjelder i Somalia fungerer jo heller ikke nødvendigvis under hverken amerikanske eller norske forhold-

3 Likes

Skikkelig journalistiske fyrtårn altså :smile:

Men uansett så tror jeg mer på å stille litt krav enn å passivisere innvandrerne ved å gi de for mye gratis. Samtidig bør norsklærerne deres være top notch.

Og så syns jeg vi kan vurdere å ha noen filter som USA og Canada.

5 Likes