Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk

Ikke jeg som klager på at innvandrere ikke jobber, det er du. Å ansette den nest beste vil i de fleste tilfeller ikke ha noe å si på bedriftens/etatens resultat.

I de fleste etaters jobbutlysninger er det minst ett nivå høyere på kompetansekrav en nødvendig. De som får jobben har “to” nivå høyere utdanning en nødvendig (satt på spissen).

Når en vanlig enkel batchelor stilling i en etat utlyses som master som kompetansekrav. Og den som får jobben har master pluss 5 års erfaring. Da mener jeg at sosiale forhold (helhetsvurdering) burde blitt brukt mye mer, spesielt fra de offentlige og statseide selskaper.

Problemet er at mange av disse innvandrerene du snakker om ikke er nest best eller 3 best. Flertallet av dem har ikke forutsetninger for å kunne jobbe i Norge fordi de kommer fra lav teknologi samfunn og har ekstremt begrensede muligheter for å lese og skrive.

NAV tilbyr bedrifter og betale lønn for folk som ikke kommer i arbeid. Dette gjør at bedrifter kan ansette den som er 10best, eller faktisk ikke egnet. For å se om vedkommende fungerer. De av innvandrerene som har skjønt hvordan kultur fungerer og har utdanning får seg somregel jobb. Det er de store massene av ikke utdannet arbeidskraft som ikke får seg jobb. Og deres søknad blir aldri lest ( fordi den ofte ikke blir sendt).

Virker litt rart at du argumenterer så hardt på et fagområdet du helt tydelig ikke har noen erfaring fra eller med. Alle argumentene dine virker å være helt frakoblet det som er virkeligheten der ute.

10 Likes

En grundig og gjennomgående omvendt diskriminering, i sosionomisk språkdrakt kalt helhetsvurdering, er det som skal til her altså.

3 Likes

Fakenews bommer grovt på problemets kjerne.

Problemet er ikke at innvandrere med utdanning ikke får jobb ( for det gjør de, det tar ofte bare lengre tid).

Problemet er flertallet av innvandrerene som ikke har utdanning og ikke har noen forutsetning for å gjøre en jobb som krever kunnskap og kompetanse.

6 Likes

Hvordan kan du vite dette?

1 Like

Når man kommer til et land uten å kunne språk, kultur eller selv enkle basiskunnskaper for å kunne utføre en jobb - så stiller man helt sist i køen på arbeidsmarkedet.

Og så blir man ikke akkurat motivert til å lære seg noen av delene da man tjener like mye på trygd som på de jobbene man eventuelt kan realistisk sikte mot.

Og face it - det er svært få som kommer til Norge fra MENA som er lokket av jobbmuligheter. Det er snarere våre utrolige trygdeordninger det går gjetord om.

5 Likes

vi må bli litt mer “Russiske” i denne håndteringen,-vi blåøyde er bare rett og slett for snille og konfliktsky…

5 Likes

Snakket med en person som jobbet på et asylmottak for et par år siden. Han ristet bare oppgitt på hodet, flere av dem hadde ingen anelse hva eksempelvis en skjøteledning var for noe. De hadde heller ingen skolegang, kunne ikke lese, ikke skrive og ikke noe norsk. Hva skal slike folk kunne gjøre i et moderne samfunn som Norge? Vi snakker her om folk som er i 30 årene…vil du fake news ansette de i din bedrift? Tror du vi her snakker om de 2. eller 3. beste?

3 Likes

I Afrika lærte jeg en 60 år gammel kaptein å lage halvstikk og pålestikk. Han førte en ferje på Zambesi river som tok mer enn 50 personer.

1 Like

Har jeg vært leder i en offentlig eller statlig privat bedrift… Absolutt.

Om noen får utebetalt lønnen sinn fra Folketrygden eller fra et annen offentlig budsjett er “shit same”. Pengene er den samme og kommer fra samme plass.

Hva som gjelder fra Statlige eide private bedrifter så vil jeg rette blikket mot samfunnsansvaret de har og kan ha en litt strengere sosial fokus en de offentlige.

Vi må våge å tenke nytt. Og da må kanskje radikale endringer til :wink:

Selv i offentlig virksomhet er det jo meningen at de nyansatte skal fylle en funksjon som da gjerne krever en form for kompetanse. Men den kan jo være at det kan ligge kimer til en løsning her:

Er det noen som ikke tenker nytt er det folk i offentlig sektor. Er det noen som ikke helt har forstått at penger må tjenes, skapes gjennom næringer som genererer penger så er det folk i offentlig sektor. Tenke nytt, ja vist, vi tenker virkelig nytt hvis vi tror 30 årige menn fra Somalia skal komme til Norge og generere penger for den norske stat.

…og er det noen som er flinke til å kaste bort penger er det folk i offentlig sektor.

4 Likes

Herregud da man. Personene er her. Hva vil du gjøre med denne gruppen?

De ER her! Skjønner?

De Er her.!!!

Og så kommer det kun sutring og klaging på at de ikke burde være her.

Det hjelper lite.

Hva er det med deg egentlig? Tåler du ikke at andre har en annen mening? Det du kommer med her er ikke det jeg diskuterer.

Hva vi gjør for dem, hold nå opp, vi gjør pokker meg alt for dem.

3 Likes

Så hva mener du man skal gjøre?

Tror de aller fleste her inne mener vi ikke skal ta i mot flere enn vi kan håndtere. Og det er betydelig færre enn det vi har tatt inn til nå.

Skremmende!

6 Likes

Og for de som er her i landet nå?

Du har et poeng. Ingen tvil om det. Men du overser at dette ikke er noen tidsbegrenset dugnad overfor en begrenset gruppe. Innvandring vil vedvare. Dersom man da ikke stiller krav, men lager snarveier, hva blir da resultatet? For de som kommer og for alle som er her? God integrering krever at man også har den opprinnelige befolkningen med på laget. Det får du ikke ved å gi nyankomne friplass på bekostning av mer kompetente jobbsøkere.

3 Likes

Helt enig, vi må ta imot betydelig færre.
Spørsmålet er hva vi skal gjøre med folk som ikke vil ha noe med slike som meg å gjøre og absolutt ikke vil integrere og tilpasse seg det samfunnet de har emigrert til. Jeg, vi og Norge har ikke bedt dem komme, når de først kommer så hviler ansvaret på dem. Staten gjør i dag altfor mye allerede.

1 Like

Det sa sikkert de svenske politikerene også.

Er tvilende på at problemene løser av seg selv for dagens innbyggere (Oslo øst) bare man stopper i innvandring.

De eventuelt ny innvandre blir plassert alle andre plasser som f. Eks Oslo (5 års bodstedsplikt i verts kommunen for nye flyktninger).