Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk

Jeg vil si det sånn at hvorfor skal vi bruke befolkningsvekst som en grunn til å være pro økt innvandring?
Hvorfor skal vi ha vekst i befolkningen i det hele tatt? Det er jo altfor mye mennesker på kloden allerede.
Riktignok er det nok mange av u-landene som burde få gratis prevensjon, sterilisering etc, når de popper ut unger som pez-dispensere uten å ha noen sjanse til å fø opp sine egne barn.

1 Like

Litt kul sak angående kull og forurensning. Burde kanskje hatt den i en annen tråd, men det passer i politikk.

Foreløpig trenger vi jo inntekt til å finansiere fremtidige pensjonsutgifter…

Men statistikken viser at innvandrere koster (langt) mer enn de betaler inn så det hjelper egentlig ikke. Kun midlertidig.
I Norge er det kun noen få rike (hvite) menn som pusher femti som faktisk klarer betale inn mer totalt sett enn de tar ut.
De fleste normale mennesker får mye mer enn de bruker. Mens flyktninger fra Midtøsten og Afrika er mange millioner i minus.

Jeg sier jo selv at pensjonssystemet i Norge kommer til å ryke, men vi ser jo at flyktninger ikke er løsningen. (Midlertidige?) Arbeidere fra Europa er nok det beste vi kommer, da er de allerede utdannet og kan gå rett i jobb uten å bli forsørget av staten. Problemet er at vi nå ser at svenskene og polakkene allerede reiser hjem. Vi blir jo mindre attraktive etterhvert som forskjellene minsker mellom oss. Norge vil også bli enda mindre attraktiv da vi kommer til å måtte skru opp skatter og avgifter utrolig mye etterhvert. Vi har det bra nå, men nedside potensialet vårt er større enn resten da vi har enorme inntekter fra oljefondet og oljeindustrien de andre ikke har. Om vi skulle basert oss på skatteinntektene ville vi fått kjempe trøbbel. Så vi må krysse fingrene for at olje fortsetter være lønnsomt. Heldigvis tror jeg på det,men politikerene klarer kun å bruke mer, aldri mindre. Så da hjelper det ikke.
Håper virkelig at Oljefondet står seg…!
Uansett er vi som sagt i en bedre posisjon ettersom vi har lite gjeld og faktisk har eiendeler. Så vi har lenger tid på oss.
Bare synd at vi er langt dyktigere i å bruke penger enn resten. Verdens beste på velferd, bistand osv :heart_eyes:

3 Likes

Pensjonsalderen kommer om noen tiår til å økes til 72-75 eller noe. Alle vet dette, men dagens 50 åringer vil helst pensjonere seg før det skjer. Helt forståelig, får jo være grenser på hvor mye man skal gi til fremtidige generasjoner som vokser opp i dagens overflod (sammenlignet med 60, 70, 80 tallet - fram til vi begynte å ha 20% av statsbudsjettet fra oljeinntekter fra omtrent 1985).

:joy:

dyster lesning fra vårt kjære naboland.

1 Like

Fristet til og si at de selv er skyld i problemet og at svenskene har valgt dette selv men gjør ikke det.

2 Likes

Det som media omtaler er bare toppen av isfjellet.

2 Likes

Helt riktig @Pablo
Mesteparten blir sensurert

2 Likes

Hvorfor kan du ikke si det.

De har jo vitterlig, om man legger valgresultater til grunne, med overveldende flertall valgt å fortsette egen politikk.

Dog må jeg si at jeg rett og slett ble sjokkert over å lære hvordan hemmelige valg foregår der. Trodde ikke det var forskjell mellom Norge og Sverige og at hemmelig var hemmelig. Men når svensker i full offentlighet må plukke opp EN valgseddel og deretter gå inn i av lukket for å slippe den ned i konvolutten så røyk den.

Hva gjelder presse så er vel strengt tatt ikke forskjellen stor. Samme main stream møl I begge land. Mulig litt mer ensartet i Sverige

6 Likes

Jeg reagerer på hvor lett det er for politikere å sykemelde seg. Her får man en skyllebøtte og da sykemelder man seg automatisk (Abid Raja). F.eks da han FRP politikeren som hadde skrevet for mange reiseregninger ble tatt, uttalte partifeller seg på spørsmål på hvordan FRP så på saken at han kom til å representere FRP på Stortinget når han var tatt for “skattesvindel”. Det spørsmålet ble stilt før han i det hele tatt hadde uttalt seg.

Svaret var at han helt sikkert kom til å være sykemeldt ut perioden (6 mnd). Så man trenger altså ikke være syk for sykemelde seg. Partifellen var jo ikke legen hans. Man antok bare at han kom til å være sykemeldt fordi det var vanlig praksis…

Setter et godt eksempel for hele arbeidsstanden vår må jeg si!

4 Likes

Når man kan få penger uten å jobbe og det ikke får noen konsekvenser for arbeidsforholdet så er det helt logisk.

På samme måte som folk som blir sykmeldt når de får beskjed om at de kan få sparken.

Jeg som betaler skatt på over 600k i året nekter at pengene mine skal gå til slik idioti!

Bare å nekte det … skjer jo i alle partier, så ingen politikere er bedre enn andre på dette tullet tror jeg.

Men jeg er enig i at det er tullete.

Jeg stemmer FRP/Høyre og syns Raja er en likanes fyr. Det har ingenting med dem spesifikt. Jeg bare trekker frem dagens sak og også den siste jeg husker, men hele praksisen er totalt uansvarlig. Skal jeg betale så mye skatt med glede så skal da for faen ikke politikerne sitte og melke sykepengesystemet uten å være syke. Politikerne må jo holde seg til “best practise” når det gjelder slike ting. At arbeidstakere også benytter samme metode er jo da selvsagt, men om politikerne gikk på jobb når de var friske og kun tok sykepenger når de var syke så hadde kanskje vanlig meningsmann gjort det samme.

4 Likes

Det må være lov å sykemelde seg hvis man går på en skikkelig smell.

Det er overhodet ikke greit å sykemelde seg fordi man er blitt tatt i å gjøre noe straffbart.

Vil jo si at legestanden har et ansvar også, de må si «hør her, du er ikke syk» og ikke bare sykmelde alle som måtte ha lyst.

“Problemet” med Raja her er vel at han selv har vært rimelig tøff i kjeften mot andre men tydeligvis “går på en smell” og sykmelder seg med litt motstand selv.

1 Like