Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk

Ok, la meg stoppe det her. Jeg vet hva jeg vet og du vet hva du vet. Jeg liker ikke personangrep og jeg er ute i frisk luft hver dag :slight_smile: Det er helg så jeg ønsker deg god helg så vil fremtiden vise hva som skjer. Jeg er forøvrig ikke møkk full hvis du tror det :slight_smile:

Slutt nå. Vi går ikke på person. Og fakenews slutter å påstå at folk hater. Ok?

Da kan diskusjonen fortsette. :roll_eyes:

3 Likes

Denne tråden bør legges ned

Tror vi alle kan ha behov for å høre denne.

Her snakker vi hat og rasisme!

Under en skur av rasistisk hån ble han tvunget til å gi fra seg mobiltelefon, høretelefoner og et armbånd. De tok det de ville ha. Hele tiden mens han ble kalt «hvite feiging» og den slags.

3 Likes

Rart ingen tok hvor jeg hentet inspirasjonen fra. Forsøk på satire med et lite innhold traff tydelig vis ikke.

Vold finnes i alle samfunnslag og alle grupper. Alt i alt er vi alle bare mennesker og kan bli trigget av det meste/minste :frowning:

Så siden vi «bare» er mennesker er det greit at gjenger raner ungdom?

3 Likes

Mitt tilsvar til deg handlet om at du mener vi som er kritisk til masseinnvandring er hatere.
Så viste jeg deg en fersk artikkel fra Morgenbladet som omhandlet hat og rasisme rettet mot en ungdom som er lys i huden.

Men du leste åpenbart ikke det jeg skrev i innlegget, ei heller klikket du på artikkelen.
Har jo merket meg at du har startet med «god dag mann økseskaft» tilsvar ettersom du ikke klarer å opptre saklig lengre.

5 Likes

I alle fall slik retorikken/diskursen på forumet.

Bare valget av ordet “masseinnvandring” sier jo litt. Hva legger du i det? Høres ut som det har kommet 100.000 innvandrere til Norge i år. I alt kom det 36.915 Innvandrere til Norge i 2018 hvor av 4700 var flyktninger.

Om du vil diskutere innvandrere som gruppe må du nesten ta til orde for EU/EØS politikken.

Andelen av flyktninger på beskjedne 4700 i 2018 og pr 31.10.2019 har det kommet 3622 (og synkende til 3000 for 2020 ref regjeringen) er vel stang ut å kalle masseinnvandring?

Tips:
Tror det kan være lurt i å sortere definisjonene og gruppene du vil diskutere for å nå frem. Hvilke grupper mener du? EU borgere??? Flyktinger??? Studenter som kommer til Norge??? Arbeidere???

Tallene er fra SSB og IMDI

Hva er gale med retorikken? Kom med et eneste eksempel som viser at noen her på forumet ytrer hat eller rasisme.

1 Like

2017: 7850
2016: 15231
2015: 9282
2014: 7027

I tillegg til dette kommer en betydelig andel familiegjenforening.

Tallene er kanskje ikke så frykelig store isolert sett, men isolert sett er ikke Norges etniske befolkning det heller.
Vi er omtrent 3.9 millioner for øyeblikket. Resten er innvandrere, eller født av innvandrerforeldre.

3 Likes

Hvor tar du disse tallene fra?

Det ble innvilget 14.594 permanente oppholdstillatelser i 2018. Det overveldende flertall av disse er fra diverse u-land. I 2017 var antallet på 17.086. i 2016 var antallet 16.837.

Dette er masseinnvandring. En liten norsk by blir importert for å gå på trygd hvert eneste år.

5 Likes

Det ligger i språket (diskursen), ensidig fokus på enkeltsaker og generalisering.

Bare den siste linken fra Morgenbladet sier jo litt (forøvrig betaling tjeneste og får ikke lest hele men nok til å forstå kontekst). Språk er mer en bare direkte uttrykk.

Tipper mange ikke ville ha diskutert med samme språk her på forumet om det ikke hadde vært for anonymitet, det sier bare litt.

1 Like

(1)
Tallene mine er fra SSB

(2)
Du får ikke oppholdstillatelse samme året som du kommer inn til landet, i alle fall ikke flyktninger!

Forskjell mellom permanent oppholdstillatelse, midlertidig oppholdstillatelse, asylsøker, flyktningstatus etc. Usikker på hva som kommer inn i de forskjellige statistikkene av de sistnevnte.

En asylsøker kan ta flere år før en får midlertidig oppholdstillatelse og enda lengre år for å få permanent oppholdstillatelse til eksempel.

Permanent oppholdstillatelse er den mest velegnede statistikken å bruke når det kommer til innvandring.

Det viser hvor mange som hvert år blir år regne som permanente innbyggere med fri tilgang til velferdsstaten.

5 Likes

Vi kan jo alltids stenge grensene både for import og eksport av mennesker.
Eller nekte Norske menn til å gifte seg med jenter med utenlandsk statsborgerskap :wink: (346 personer fra Thailand, 95 fra Vietnam, 845 fra Fillepinene, 100 Brasil)

Ref linken “Permanent oppholdstillatelse”.

Nei, det trengs ikke.

Bare å redusere trygdeinnvandringen fra dysfunksjonelle samfunn holder lenge det.

5 Likes

Kan du vise til hvilket språk du finner upassende?

Hva var gale med den artikkelen i Morgenbladet? Den omhandlet et konkret eksempel på hat og rasisme i samfunnet, men det var jo rettet mot det du mener er den privilegerte gruppen i Norge, så da velger jo du bare å ignorere det.

3 Likes

Her er hva jeg definerer som masseinnvandring

Vi må vist frem med den miste teskjeen for at du skal ta poenget. Arbeidsinnvandring fra EU/EØS er ikke problemet i Norge.

Problemet er selvfølgelig ikke-vestlig innvandring som medfører skyhøye utgifter for staten, økt kriminalitet og større friksjon ellers i samfunnet.

Ifølge den tidligere journalisten i Finansavisen koster den ikke-vestlige innvandringen 250 milliarder kroner hvert eneste år, og Eilertsen mener at alle oppegående økonomer vet om dette, det er bare «ikke karrierefremmende for økonomier i akademia å anerkjenne disse faktaene».

https://www.nettavisen.no/nyheter/ssb-rapport-hoyere-kriminalitet-blant-innvandrere/3423397322.html

  • Blant innvandrere er overrepresentasjonen særlig stor blant
    personer med bakgrunn fra asiatiske og afrikanske land, og blant personer som har fått opphold i Norge grunnet flukt og familieetablering eller - gjenforening, skriver SSB i sin rapport.

Men du har beveget deg over i trollsonen for lenge siden ved bevisst å bruke «god dag mann økseskaft» svar og whataboutism som argumentasjonsteknikk.
Når du i tillegg bedriver brunbeising og slenger rundt deg med ubegrunnede påstander om rasisme og hat, så blir det å bruke ignore-funksjonen på deg fra nå av.

9 Likes

“Det nye England”

3 Likes