Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk

Hvilke andre bruksområder kan en machete ha?

Rydde jungel f.eks?

Finnes det jungel i Rwanda?

Er en machete i utgangspunktet et våpen?

Gjør en machete automagisk den som holder den om til en blodtørstig slakter?

Eller har det kanskje med andre ting å gjøre?

4 Likes

Forskjellene i Norge øker, Eliten i sør og de ikke fullt så gode i nord. Kontrastene er så store, at internasjonalt blir vi sett på som to land : bilde

Godt å se at de som ville sko seg på “metoo” får straff.

7 Likes

Nå blir det hylekor av en annen verden.

Det er dugnad som skal stoppe volden i Oslo-fotballen altså, da vet vi det

Men samfunnsproblemet med økt voldsbruk i enkelte miljøer rammer også fotballen.

No shit Sherlock

1 Like

Trivelig på skolene i Oslo øst

Grensene for hva som anses som normaladferd i klasserommet har blitt dramatisk forflytta: Høylytt og obskøn omtale av lærere og medelever, trusler, filming i klasserommet, hinsides språkbruk og voldsepisoder, som også filmes og spres på sosiale medier.

Mange av våre elever opplever trusler, vold og en hevn- og æreskultur som rammer på ulike nivåer. Det er svært vanskelig å ta de rette valgene når en frykter represalier.

3 Likes

Dette er et av problemene med offentlig skole i store byer.
De svakeste ender opp samlet, og man har fp muligheter som foreldre til å velge bort slike skolemiljøer for barna sine.

1 Like
6 Likes

Hahaha det er konge :slight_smile:

2 Likes

Det begynner først nå for fullt å gå opp for meg hvor ondsinnet flertallet av befolkningen i Norge faktisk er. Noe som også gjør det lettere å forstå hvorfor politikerne i den grad går aktivt inn for å spenne bein på all virkelig langsiktig investering. Når alt kommer til alt så er de gode representanter for nettopp en slik befolkning. Det viktigste med formuesskatten er sånn sett kanskje ikke engang selve ranet, som det i og for seg er, men at den samme befolkningen ved sine representanter også kan hindre utvikling av en helt annen kultur der høyteknologisk kunnskap og kompetanse verdsettes. Det er ikke bare formuesskatten som får meg til å tenke slik, men jeg begynner for alvor å vurdere om jeg kanskje burde emigrere. Hvis det går så bra som det ser ut til med mine investeringer så kommer jeg til å havne i akkurat den situasjonen som Ole Gjems-Onstad beskriver i artikkelen nedenfor som DN publiserte i sommer. Formuesskatten som denne ondsinnede befolkningen her støtter opp om, den vil spise opp hele pensjonen min og jeg vil bli nødt til å selge aksjene litt etter litt. Altså dreier dette seg om en befolkning som aktivt motarbeider langsiktig investering - og det til og med når det dreier seg om å hjelpe folk til å overleve dødelige sykdommer. Noe mer avskyelig er det jo knapt mulig å tenke seg. I grunn nok til at man burde komme seg vekk herfra.

Må ikke glemme at noe av grunnen til at folk kan bygge opp en formue er at helsevesen og skolevesen er i prisippet gratis, og det er sikkerhetsnett nok til at man kan våge å satse litt. At man tar med seg pengene og stikker når man har klart det er jo lite sympatisk.
Jeg ser hva du mener og er ikke helt uenig, men det er ikke svart/hvitt dette…

2 Likes

Ingenting er gratis. I den grad det er “gratis” for pasientene så er det først og fremst fordi leger, sykepleiere og annet helsepersonell i større grad er villige til å jobbe “gratis” enn øvrig befolkning. At det forholder seg slik stemmer ihvertfall med min erfaring fra egen familie og slekt. En av mine nærmeste slektninger som var lege jobbet seg nærmest ihjel og ble bare såvidt over sytti år gammel. Allerede min farfar jobbet gratis som distriktslege i Nord-Norge for 60-70 år siden. Mine foreldre var lege og sykepleier. Så jeg kan nok om det “gratis” helsevesenet. Jobber de som er ansatt der “gratis” så betyr det faktisk også mindre tid og overskudd til barna. Altså ikke “gratis” for dem heller. Også det har jeg erfaring med både fra egen familie og andre i min slekt. Fordi jeg har den bakgrunnen er jeg også desto mer irritert over hvor dårlig folk tar vare på sin egen helse for så i neste omgang forvente “gratis” behandling fullstendig uavhengig av hva de selv faktisk har betalt inn, hvilken innsats de har gjort eller omtanke de har vist. Det er også pga dette at helsevesenet her i landet i så stor grad baseres på rasjonering som det gjør: Det er for mange som tar dårlig vare på egen helse. Og konsekvensen blir faktisk at andre som helt uforskyldt kan ha blitt rammet av alvorlige sykdommer blir nektet behandling. Selv barn blir utsatt for dette:

Men dette er tross alt også nettopp uttrykk for hva flertallet av befolkningen ønsker: I størst mulig grad slippe å ta ansvar for seg selv og istedet forvente “gratis” behandling uansett hvor uansvarlig og idiotisk man er.

3 Likes

Klart vi vil at det skal være slik.

Hva er alternativet?
Privatisering av helsevesenet?

Det står ingenting i min kommentar om privatisering. Tvert imot så skriver jeg at rasjoneringen av helsetjenester også skyldes fravær av egeninnsats og omtanke - altså langt ifra bare handler om hva man selv har betalt inn. Det sier jo også sitt at du skriver at “vi vil at det skal være slik” - dvs at det skal være “gratis” uansett hvor uansvarlig og idiotisk man er. Når det har oppstått et slikt press i retning privatisering så er det nettopp også fordi det blir for mange som får nok av slik uansvarlighet hos ditt “vi”. Med mer vekt på forebygging og vilje til å følge det opp på ansvarlig vis fra flertallet av befolkningen desto bedre muligheter til å beholde et solidarisk system. Men skulle det lykkes så måtte også flere ta inn over seg at det ikke finnes noe slikt som “gratis” behandling. Når det en gang var mulig å bygge opp et helsevesen basert på solidaritet så var det også fordi folk flest hadde både en mer ansvarlig innstilling og knapt noen forventninger om å få noe “gratis”.

1 Like

Nordmenn hater hardtarbeidende og vellykkede mennesker. De tror løsningen på fattigdom er høyere skatter og “gratis” penger til de uproduktive.

Alle snakker om våre rettigheter, uten å på samme tid drøfte vårt felles ansvar.
Jeg tror de svakeste i samfunnet i større grad trenger å ansvarliggjøres, både for deres opplevelse av lykke, og positiv verdiskapning.

Mye av norges politikk knebler økonomien og vår individuelle frihet, og når først en bevilgning er implementert, er de nesten umulige å kvitte seg med…

Problemet er at folk flest tror penger fra staten uten motytelse, er moralsk overlegent ansvarliggjøring av individet, og dermed beskyttelse av personlig frihet.

1 Like

Så hvordan skal vi ansvarliggjøre mennesker uten å privatisere…?

La folk feks betale alt selv, utenom alvorlige skader, operasjoner og sykdommer/kroniske plager.

Feks, men jeg snakket generelt i samfunnet. Det er bedre å ansvarliggjøre enn å sy puter under armene våre.

Det gjelder på skolen, så vel som i arbeidslivet:)
Bare en prinsippiell tanke

1 Like

Slik som vi har det nå med andre ord…

Vi har ganske lik familiebakgrunn der, men likevel ikke helt samme syn på det. Ikke svart/hvitt her heller.
Vårt gratis helsevesen er jo ikke basert på at noen skal jobbe uten lønn, men det vet du jo.
Mitt eneste poeng var at det å stikke av pga at man må bidra til det systemet som gjør at man kunne bli rik uten så kjempestore bekymringer er lite sympatisk.

Hehe, jeg betaler knapt en krone for min belastning av helsevesenet. Tipper maks 10% av reelle kostnader.