Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk

Er jo ikke bare det som har skjedd under Trump da. Dessverre er det vanskeligere å holde oversikt over hva USA foretar seg nå som de hovedsakelig bruker leiesoldater i regionen og dermed ikke trenger å rapportere tap av sivile, leiesoldater og hva de foretar seg på samme måte som med offisielle soldater.

Har du noen som helst kilder på at det er mer leiesoldater i Iraq idag enn for noen år siden?

For i 2006 var det estimert 100.000 private kontraktører i Irak. Idag ser tallet ut å være nede på 30.000.

Så påstanden din blir feil, i tillegg har Irakiske myndigheter lagt på MYE strengere regler for private aktører og Blackwater er jo kastet ut avlandet ( flere av operatørene måtte også flykte landet for å unngå fengsel).

Obama var også stor på leiesoldater i tilegg til droner.

2 Likes

Mer guttestreker i Oslo.

1 Like

Er det snart slutt på berøringsangsten?

https://www.nettavisen.no/nyheter/jan-bohler--manglende-foreldreansvar-er-et-stort-problem-i-omradene-jeg-jobber-for/3423903684.html

1 Like

Nja, Jan Bøhler har lenge vært en ensom svale i AP, ettersom han faktisk tar opp problemstillinger knyttet til innvandring.

Han blir innad i partiet sett på som den smågale onkelen som man er nødt til å invitere i familieselskaper.

2 Likes

Tull. Bøler skiller seg ut, men har innflytelse både i AP og utenfor. I motsetning til andre såkalte realister så tar han i segregeringstemaet med ærlighet og omsorg. Blir litt lei av det repetative sutreoppleggget her inne som ikke har noe med investeringer å gjøre.

Da foreslår jeg at du tar politikk-tråden på mute ( + de andre trådene som ikke har noe med investeringer å gjøre).

2 Likes

Ja får vel det. Det hadde bare vært så forfriskende å for en gangs skyld se noen diskutere løsninger/ideer/investeringsmuligheter istedenfor å rakke ned på politikere og hverandre

6 Likes

Du kan jo lage en egen tråd med den tittelen du ønsker.

Det finnes x antall tråder dedikert til forskjellige investeringsmuligheter. Dette er en av få tråder som går på noe annet. Dersom du ikke liker den så skjønner jeg ikke hva du går inn på den for.

2 Likes

Fordi jeg syns temaene som tas opp her er interessante og viktige så sjekker jeg innimellom.

1 Like

Tror nok de interne problemene i Iran vil holde prestene opptatt i tiden fremover, kanskje “krigen med USA” ikke blir så viktig

2 Likes

Er vel ikke noe i artikkelen som antyder at det er noe annet enn en ulykke på grunn av den store folkemengden.

Over 1 million mennesker møter opp, da blir det garantert noen problemer et eller annet sted. At 35 dør er jo krise, men viktig å huske på hvor mange det er snakk om som deltok ifølge Iran selv da.

Skal tro hvorfor så mange møter opp? Det er sikkert helt frivillig…

https://www.washingtonpost.com/opinions/2020/01/06/dont-believe-iranian-propaganda-about-mourning-soleimani/

Er det ikke ofte slik at store interne problemer ofte gir ekstra isentiv til krig da dette tar bort mye av fokuset på de interne problemene?

1 Like

Det er ihvertfall et logisk utsagn, både for presteregimet i Iran og for USA. Men det gjelder bare når man kriger borte fra egen jord. Når landet selv blir angrepet blir slikt spill raskt mye mer risikabelt. USA har også geopolitiske interesser i regionen da Iran ikke støtter USA i dag, og det hadde vært fint både økonomisk og politisk å ha en leder der som logret med halen ovenfor USA. Kina og Russland ønsker imidlertidig ikke en USA-vennlig ledelse i Iran. USA kommer til å gjøre som de vil, som de alltid har gjort. Og noen av oss kommer til å synes at det er for jævlig og andre synes det er bra, og de fleste bryr seg ikke så veldig. Og sånn går no dagan og USA får fortsette å styre verden som de vil. Når alle NATO-landene frykter for å skade samarbeidet med USA, og derfor ikke uttaler seg negativt om deres avgjørelser offentlig blir det resultatet at vi heller ikke har noen makt.

Vet ikke om jeg skal le eller gråte men svaret på verdens problemer ligger kanskje i kommentarfeltet på VG???

Når Stalin blir nevnt i samme setning som partiet Rødt, da er kunsskapshullene store blant nordmenn. Tenk hvor store og manglene på hullene da er ute i verden? Og hvor lett propaganda fungerer enten det er fra den ene eller andre siden.

Er vel ikke helt unaturlig at man nevner Stalin i sammenheng med et kommunistisk parti.

Dersom noen hadde startet et nazistisk parti så tror jeg nok Hitler hadde blitt nevnt også.

4 Likes

Folk nevner stadig Hitler og nazister i forbindelse med FrP, og har gjort det i føere tiår.

Så dette går begge veier.

Rødt vil jo avskaffe kapitalismen, og det er et såpass sinnsvakt farlig punkt å gå til valg på, at det grenser til menneskehat i mine øyne :sweat_smile:

8 Likes

Sant. Men usa trenger ikke et usa vennlig styre i Iran. De trenger bare failed state, uten å okkupere. Som Libya idag.
Da stoppes BRI, og usa kan gjøre som de gjør i Syria, legge basene sine oljefeltene og starte plyndringen.

2 Likes