Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk

Sansynligvis svakere muslimske nasjoner fordi det ville vært mer krig.

Alltid noen å hate når hele levesettet og religion handler om å hate andre.

2 Likes

Er jo litt det jeg tenker. Grunnen til å hate vestlige land hadde kanskje ikke vært der,men så har en religionen som Evilfreud nevner.
At det hadde blitt mange tiår med blod og krig kommer en ikke unna.
Iran vil jo utslette Israel. Da måtte andre land gript inn uansett, ingen innblanding er egentlig ønsketenking.
Det de trenger der nede er en revolusjon som går vekk fra ekstrem islam og mot flere moderne stater som går mot en mer moderat religiøs tenkning.
Det er det som burde skjedd på eget initiativ, så er spørsmålet hvor mange menneskeliv kan gå tapt før en må gripe inn.

Det er helt for jævlig at det er mulig for en ekstrem organisasjon som IS klarer å ta over så store landområder som de gjorde.

Folk som dømmer europeiske land og USA nord og ned, har vel kanskje ikke hørt om det Osmanske riket? https://no.wikipedia.org/wiki/Det_osmanske_rike

Og handlingene til USA etter 2. vk spesielt, kan settes i samband med at de forsøkte å demme opp for sovjetisk innflytelse og ekspansjon. Med svært varierende hell.

Khomeini kom tilbake til Iran 1. februar, invitert av den pågående revolusjonen mot sjahen. Han skiftet raskt ut de mer moderate elementene og skapte en islamsk republikk med seg selv som øverste leder.

Uten USA hadde ikke Israel blitt opprettet i 1948. Det er ikke ofte FN oppretter en ny stat basert på grunnboka i et par tusen år gammelt testamente samt skifter om løfter fra Gud.

Når det gjelder resten av Midtøsten hadde interessen fra USA, Vesten, Russland og i de senere tiår Kina, vært relativt laber om regionen var uten olje.
Sånn sett er denne ressursen et tveegget sverd for noen av disse statene, der de i dag blir et arnested for dragkamper mellom stormaktene.

Er det der redselen ligger? Jeg dømmer ikke Europa ned, tross alt her jeg bor.

Enig.

Ble Israel opprettet i et vacuum? Var det ingen jøder som bodde i området før Israel ble opprettet?

Uten USA hadde vi snakket tysk i dag, og det ville forsåvidt ikke vært noe Israel, siden det ikke hadde vært igjen noen jøder å fylle det med.

Skal tro hva Sumerere, Akkadiere, Egyptere, Assyrere, Babylonere, Persere, Grekere, Romere, Bysantinere, det Islamske Kalifatet, Tyrkere, Korsfarere, Mongoler og Osmanere kranglet om da, siden oljen ikke var så aktuell på den tiden?

2 Likes

Uten holocaust og europeernes dårlige samvittighet etter to tusen år med forfølgelse og dårlig behandling av jødene, ville Israel aldri bli opprettet etter 2. verdenskrig.
Selv i vår egen grunnlov fra 1814 sto det at jøder ikke hadde adgang til riket. Vi hadde mye å svare for.
Israel har nå eksistert i vel 70 år, og måtte det eksisterer til evig tid. Men jeg skal medgi at jeg hadde et ørlite håp en gang om at et av klodens mest forfulgte folk ville behandle de som bebodde arealet, og som i dag er deres naboer på en noe mer human måte.
Men det er som man sier; den som en gang blir hundset, vokser sjelden opp som noen stor humanist.

For øvrig er det som du skriver historien fylt til randen av konflikter - i øst som i vest, i nord som i sør. Dine eksempler er bare et lite knippe.

1 Like

Svaret er vel like enkelt som det er brutalt. Islam kan ikke eksistere i fred med noen andre religioner (vantro). De kan ikke engang eksistere i fred med andre grener av islam. (Sjia / sunni etc).
Nå har vesten et uløselig problem. Vi har invitert fienden hjem.

Dere som mener jeg tar feil må gjerne komme med eksempler hvor det er fred, men da gjerne med eksempler som er større enn Toten.

4 Likes

Det finnes ikke en kvadratmillimeter på jorden der noen religion har ankommet med varig fred og fordragelighet. Uansett om man har landet med kofferten full av bibler eller koranen har budskapet vært at “enten tror du fullt og fast på meg,eller så slår jeg deg i hodet med noe veldig hardt, kanskje også med noe så skarpt som skallen din ikke tåler”. Og med den allmektiges underlige rebus. Éksisterer jeg, eller er jeg en illusjon? Tviler du? Rykk tilbake til start.

Et ganske vanlig, og dårlig, argument.
Ja, kristendommen hadde sine korstog, men det begynner å bli noen år siden?
Litt før Facebook sin tid kanskje?
Mens islam er noen hundre år etter når det gjelder utvikling og sivilisasjon.

2 Likes

The Nation, 2 Septembere 2002. The Bush Crusade. Sacred violence, again unleashed in 2001, could prove as destructive as in 1096.

1 Like

Regner med det ikke var et motsvar til min kommentar, siden det bare understreker mitt poeng om barbarismen i noen “religioner”.

Det er et svar i form av en saksopplysning. Faktum er at USA i høy grad vendte tilbake til en “korstogsmodus” allerede på 1980-tallet med den “nykristne” bølgen dominert av psykopatiske “predikanter” som Jerry Falwell og John Hagee, begge fanatiske Israel-dyrkere. Det var også på midten av 1980-tallet George W. Bush ble “omvendt” fra sitt høyst utsvevende liv preget av alkohol- og narkotikamisbruk: https://www.theguardian.com/world/2005/oct/07/usa.georgebush

Takket være den “omvendelsen” kunne han i neste omgang belønnes - av en ikke vesentlig mindre sinnsykt “religiøs” befolkning - med stilling som både guvernør i Texas og som president med alt hva det innebar av muligheter for å utagere bare desto mer destruktivt enn han gjorde før han ble “omvendt”. “Kristendom” som påskudd for å leve ut sine mest destruktive impulser.

Om du tar det for et “motsvar” får være opp til deg.

1 Like

Rakettangrep, jordskjelv ved atomanlegg og teknisk problem på sivilt fly samme natt? Jadda.

Nei. Jeg kan kjøpe mye, og har garantert gjort det opp igjennom åra.
Men det er blir for mye tilfeldigheter.

No buy…

Var visst ikke slik noen trodde likevel…?
Ser at det var kjenninger av politiet på begge sider av kampen også.

Gjengvold er gjengvold. Det kan ramme alle gjengen ser på som potensielle offer. Det interessante her er ikke bakgrunnen til ofrene, men bakgrunnen til gjerningsmennene, og hvorfor dette ikke har blitt tatt tak i av politiet eller skrevet om av media.

Du velger vel selv hva du synes er interessant i saken.
Jeg synes det så mye styggere ut i begynnelsen, når det så ut som om to ‘vanlige familiefedre’ ble angrepet og mishandlet. Det ser jo nå mere ut som to sett med ‘skurker’ som sloss og de voksne tapte. (Veldig forenklet fremstilt. :slight_smile: ) At slosskamper ikke lenger er ferdig når en av partene går i bakken er en annen sak og veldig bekymringsfullt