Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk

Det blir jo gøy å se når de to “skurkene” på den ene siden skal fortelle sin historie. Men nå skal det være sagt at mørk hud ikke automatisk tilsier at man er kriminell. Men bruk av kniv på en person som ikke kan forsvare seg selv er ikke bare kriminelt, men psykopatisk.

Helt 100% enig.

Uhm, Iran har mer enn nok militærmakt til å utslette Isreal. Hvorfor skulle de vente på atomvåpen?

Nei, Israel er totalt overlegne mot Iran.
Hvor fort de knuser dem avhenger bare hvilken hylle de plukker våpnene fra.

1 Like

Ironien er at Israel er det eneste landet i MØ som kan utslette hvem enn de vil - hvis nødvendig.

Personlig ser jeg gjerne at Iran får seg en atombombe eller to. Det ville skrinlagt samtlige planer haukene i Israel og USA har om invasjon og en ny katastrofal bakkekrig.

Atomvåpen er paradoksalt nok den fremste garantien for relativ “fred”.

2 Likes

Iran er dog rangert høyere enn Israel av MSR, men det er mer nyansert på grunn av ressurser mot operativ styrke. https://www.globalfirepower.com/countries-comparison-detail.asp?form=form&country1=iran&country2=israel&Submit=COMPARE

Uansett ville et forsøk ført til at alle supermaktene ble dratt inn i konflikten og det ville ikke lenger vært Iran mot Israel alene.

Pakistan stiller også rimelig sterkt :slight_smile:

Ikke si det til Morti, han tror de kommer til å sende dem til Norge :stuck_out_tongue:

Iran har langt flere soldater men Israel er overlegne teknologisk.
De har dessuten atomvåpen.
Jeg tipper Israel er ganske hissige på å overtale Trump til å bombe atomanleggene i Iran. De gjør det gjerne på egenhånd hvis USA tillater

Ja, poenget mitt er dog at om Iran var så fastsatt på mutual selfdestruction som du påsto i sta så har de nok militærkraft til å få til en ødeleggelse av Israel og seg selv i dag. De trenger ikke atomvåpen for det. Uansett ser Iran på halve Israel som hellig grunn, så de kunne nok ikke sluppet en atombombe der :stuck_out_tongue:

Jeg tror Trump har oppnådd det han ville. Iran er nå redde og har sett at det går en grense. De kan ikke terrorisere som de vil lenger uten konsekvenser.
“Hevnen” var jo minimal, bare for å stagge egen befolkning.
Tipper de også er redde for at egen befolkning skal styrte presteskapet.

1 Like

Med mindre de var ansvarlige for flyet som styrtet da, men det får vi nok aldri vite.

Viktig å fly staselig!.

1 Like

Hvis det er så unødvendig for Iran å skaffe seg atomvåpen, hvorfor pine sin egen befolkning med økonomiske sanksjoner?

1 Like

Det er høyst nødvendig å skaffe seg atomvåpen for alle stater som er under press fra USA fordi det gjør det nært umulig for USA å angripe dem. Sadam Hussein rakk det ikke, Gadaffi rakk det ikke, situasjonen med Kim i Nord Korea er litt bisarr i mediene, men politisk måtte de også skaffe seg atomvåpen for å kunne handle fritt på sikt. USA respekterer atom-nasjoner, så om man kommer dit vil de la deg være som diktator. Det er logikken da, om det blir rett i praksis kommer an på mye mer enn bare atomvåpen mot ikke atomvåpen.

1 Like

Med den logikken er det faktisk kritisk å få bekjempet disse statene i god tid før de får atomvåpen.

1 Like

Ikle ofte jeg treffer på folk som jeg er uenig i, om alt.

USA og Russland har jo vært bestevenner helt siden begge fikk atomvåpen :joy:

1 Like

Jeg er så konspiratorisk at jeg setter pengene på at henrettelsen var avtalt. USA trengte en måte å “sette på plass” Iran. Iran ble kvitt en problemperson og fikk “gjengjelde” uten at ledelsen tapte ansikt. De sendte raketter, kun materielle skader. Win - win

Å “bekjempe” stater man ikke liker spesielt godt (les: har råvarer og/eller andre geopolitiske gulrøtter definert innunder amerikansk nasjonal interesse) har aldri fungert, og gjør vondt verre.

Afghanistan, Irak og Libya er bare de tre seneste eksemplene: borgerkrig, betydelig mer regional ustabilitet og migrasjonsbølger. For ikke å glemme millioner av døde sivile, da.

Gud forby at særinteressene får krigen de ønsker seg mot Iran også.

Henter frem et gammelt innlegg hvor jeg håper Iran ikke må inkluderes på listen:

13 Likes

Synd vi ikke får vite hvor mye CNN betalte for forlik.

5 Likes