Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk

Gøy at du bare klippet ut en liten del av setningen jeg skrev:

Med den logikken er det faktisk kritisk å få bekjempet disse statene i god tid før de får atomvåpen.

Jeg er ingen tilhenger av hvordan man har ført krig, og har i det vide og brede kritisert USA for måten de har gjort ting på både i Afghanistan, Irak og Libya. Det jeg derimot ikke har kritisert er selve avgjørelsen om å gå til krig.

Hadde fienden vært tilstrekkelig nedkjempet, og ikke bare dimmittert uten videre seremoni ,og landene tilstrekkelig stabilisert, så hadde vi hatt betydelig mindre problemer i verden.
Om landene som har gått inn for, eller tillatt proxy-styrker å destabilisere okkupasjonen, hadde blitt konfrontert med et ultimatum, så hadde vi kanskje hatt et stabilt midtøsten i dag.

Dick Cheney kan gjerne stilles foran en eksekusjonspeletong, sammen med en del generaler som har vært totalt ubrukelige.

Når det gjelder Libya, så burde landet blitt okkupert av europeiske styrker.

Var ikke meningen å ta ting ut av kontekst.

Jeg er for øvrig enig med deg at hvis man hadde hatt tilstrekkelig politisk vilje og ressurser til å de facto okkupere, transformere og stabilisere ovennevnte stater - så hadde jo det vært tipp topp.

Men i all den tid det er fullstendig urealistisk, så er jo avgjørelsen om å gå til krig katastrofal.

Alternativet du skisserer og som jeg støtter i teorien er ett hundre prosent hypotetisk.

1 Like

Avgjørelsene til krig er jo absolutt kritikkverdige. USA serverte svada!

En utrolig bra tale av Trump og gir håp for en noe bedre fremtid.

2 Likes

Enig. En voksen person som snakket. «Vi kan jobbe sammen…»
Dette var god stemning. Krig lagt på is inntil videre.

3 Likes

Tror dere norsk media vil rose Trump ?
Tviler på det gitt :woozy_face:

1 Like

Enig, bra tale og situasjonen ser nå ut til og roe seg ned - i alle fall kortsiktig.

Men NATO trekkes i større grad inn, og hvem tror Iran kommer til å gi opp atomvåpen?

Kommer sikkert til å få hjelp fra EU til å utvikle atomvåpen.

Dette blir en lekmanns kommentarer, så velkommen til å skyte ned disse.

Grunnlaget for USA’s hegemoni (over midtøsten, parentes bemerket, da resultatet ble finansielt “verdensherredømme”) ble vel lagt tidlig 60tall? med petrodollaren. SA fikk våpen, sikkerhet og militærstøtte, mot at SA spiller ball med US og omsetter oljen sin i us dollars. God deal for begge.

En valuta/finansiell genistrek, der USA kunne frikoble seg helt fra normale spilleregler i valutamarkedet. Og det var vel gjerne der Gadaffi trådde feil, når han trodde det fantes rom for alternativer

4 Likes

Kunne ikke sagt det bedre selv!

Dessverre tabu å snakke høyt om - det være seg i akademia eller avisene.

3 Likes

Lekmenn skal ikke undervurderes :wink:

1 Like

Nye raketter mot Bagdad.
Da kan det bli vanskelig for Trump å holde fingeren unna knappen

Dette er ingen problem for Trump, han eier og styrer ikke bagdad. Dette er ikke Iran men en militsgruppe

1 Like

Move along, nothing to see here, business as usual.
Fint å ikke eskalere videre. Vise at man ikke vil ha konflikt osv.
Jeg er fornøyd.

Men

At det er over, og nå går regionen fred i møte de neste 100 år, kjøper jeg overhodet ikke. Er det rett og slett et smart spill av trump?

Strekke ut hendene nå og vise tilbakeholdenhet.
Hvordan vil han da oppfattes neste gang?
«Han viste jo tilbakeholdenhet forrige gang, tilbød samarbeid også, så denne gangen må han ta de ut/ ha rett når han sier at…« osv
Vil selv krigsmotstandere vise støtte da? Aner ikke.

Merk:
Dett er bare tanker, hverken for/imot noe eller noen.
Kun tankespinn om fremtiden, ikke fordeling av skyld, trump er dum/ikke dum, bomb Iran/heia Iran.

Well played Mr Trump, well played!

:+1::us:

1 Like

Played? :slightly_smiling_face: Hvis målet er ytterligere kaos, uforutsigbarhet og usikkerhet i regionen, så er jeg helt enig. Dette «spillet» vil vi ikke se resultatet av før om mange måneder, Iran er dyktige i destabiliserings»spillet». Hvem jubler hvis USA blir kastet ut/trekker seg ut av Irak? Ikke glem at «mr well played» er samme person som gikk ombord i AF1 med dopapir festet til skoa og kikket rett på sola når det skulle være solformørkelse.

In politics stupidity is not a handicap.
[Napoleon Bonaparte]
¨
case in point https://youtu.be/ygq_RAvB5fE?t=406

“Do you not know, my son, with how little wisdom the world is governed?”

― Axel Oxenstierna

Case in point: Stort sett alle styrende politikere i EU/Europa.

2 Likes

Målet var vel i stor grad å få fokuset vekk på problemene på hjemmebane.

Ideen har jo vært der lenge.
image

image

2 Likes