Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk

Jeg spør deg om din mening, jeg spør deg ikke om regjeringens mening. Mener du at alle i verden som ønsker det skal få komme hit og gå på trygd?

Hvis ikke, hvor setter du grensen.

Det bilde du gir er jo ikke virkeligheten. Da blir det vanskelig å svare. Hvis du spør meg om jeg er for fri innvandring til Norge, så er svaret nei.

Jeg kan ikke bare gi deg et tall ut av løse luften, ikke har jeg kompetanse til det heller.

Du har kanskje en grense?

1 Like

“Det er lett å fjerne en diktator av dage, men det er ikke gitt at det trer inn en reformant som arvtager”

Dette utsagnet passer utmerket og aller høyeste relevant når man snakker om intervensjon.

Noen lærer fort, noen lærer aldri. For “midtøst politikken” til vesten har de aldri lært en dritt!

Og det er heller ikke meningen???

2 Likes

Det er akkurat det. Skal du ta ut en diktator så må du faktisk belage deg på å måtte bygge en nasjon fra bunnen av. Det er ikke gjort over natta. Hvilket verden ikke ser ut til å ta til seg.

2 Likes

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/5e1bbe4ec8155d0011e9b0b5

Svenske tilstander i flere byer enn malmø

2 Likes

“Det er uklart hva som har eksplodert, men politiets bombegruppe er på stedet. Ingen personer er meldt skadet, men bygningen og biler som sto på gaten skal ha fått store skader.”

Da vet jeg det… Alt av eksplosjoner er “Svenske tilstander” uavhengig hva som er årsaken.

Takk for oppklaringen :wink:

Det er heldigvis ingen andre land i Europa som opplever like mange eksplosjoner i boligområder/butikker og andre plasser som sverige. Samtlige eksplosjoner viser seg å være menneskeskap.

Så dette er uten tvil Svenske tilstander.

2 Likes

Er lett å si “uten tvil” når ordtaket er selvdefinert. Høres ut som en “I’m so woke” greie for min del og ikke en reel bekymring. Synes det blir veldig snevert å bare snakke om innvandring i Sverige, er det ikke noe annet som skjer der borte? Vi kan gjerne ta positive ting også for en gangs skyld. Er jo nærmest null positive effekter av diskusjonene i denne tråden når det går på samme tema om og om igjen.

1 Like

Problematikken rundt innvandring/kriminalitet i sverige er såpass stor at det overskygger mye annet. Når store deler av Norsk venstreside fortsatt mener det ikke er noe problemer i Sverige så er dette dessverre noe man stadig må nevne.

Jeg skulle ønske man var på et nivå der alle er enige om at Sverige har problemer og man kunne ha en konstruktiv diskusjon hva man kan gjøre i Norge for å unngå å havne i samme uføre.

5 Likes

Du og Pablo kan jo diskutere det så mye dere vil? Har ikke dere hatt så og si enighet om dette fra start?

Hverken jeg eller @Pablo hører til på sur Norsk venstreside.

5 Likes

Situasjonen i Sverige er p.t. den største eksterne trusselen mot Norge.

Landet er i ferd med å kollapse.

6 Likes

Trodde du ønsket å:

Det blir jo meningsløst å tro at man kan overbevise alle som kommer innom tråden om at man har forstått hele situasjonen i Sverige og så overføre sine meninger til dem før man kan ha en prat. Kan ikke det diskuteres med f.eks. Pablo her og nå som er en av de du ønsker å diskutere løsninger med?

Eller er det bare å få ut en reaksjon som er målet?

Sverige er i en krisesituasjon som i stor grad bunner ut i venstresidens “åpen dør” politikk.

Og som nærmeste Nabo er dette en situasjon som påvirker oss, heldigvis virker det som deler av pressekorpset og politikere fra midten og til høyre har forstått hva som skjer.

Nå gjenstår bare å få dagdrømmerene på venstresiden til å forstå hva som er det kjipe realitetene slik at vi kan unngå det skjer her.

10 Likes

Blar litt oppover i tråden, og ser at det har diskutert alt mulig rart, som regel store saker som har preget nyhetsbildet.

Dersom man har lyst til å ta opp noe så har man full anledning til det. Dersom man ikke ønsker å delta i tråden så har man full anledning til det. Det man ikke bør ha anledning er å sutre og klage om at det ikke til enhver tid diskuteres det man selv vil. Uten engang å lansere et nytt tema.

Foreslår at slike klageinnlegg slettes heretter.

4 Likes

Det er jo litt vanskelig å få innpass til en slik diskusjon når “alle” sosiale faktorer som blir fremhevet blir nedfeid uten relevans til forskning.

Selv har jeg tatt til orde for mange faktorer som Norge bør jobbes med (ink inntak volum). Når jeg da blir møtt med “venstrevridde” indoktronerte kommentarer selv om jeg refererer til vitenskapelig forskning så blir diskusjon miljøet håpløst.

Av og til har det gått så langt at jeg har lurt på hvilke forskning som er lov til å bruke uten å bli møtt med hersketeknikk eller får klovne symbol i kommentaren. Har også åpnet for moderasjon og “selvransakelse” på egne meninger og holdninger uten imponerende gehør.

Slike opplevelser oppfordres ikke akkurat til en positiv og konstruktiv diskusjon om innvandring og “Svenske tilstander”.

6 Likes

Blir helt feil å snakke om ‘‘sosiale faktorer’’ hvis man ikke vil vedkjenne seg årsaken til at Sverige , deler av Europa og delvis Norge har havnet i dagens situasjon. Først må man innse at massiv asylinnvanding fra 3-verden har forårsaket problemene.
Når så vi får bukt med hovedårsaken til dagens situasjon, så kan vi begynne å rydde opp i problemene.

For å sette det litt på spissen, du mfl er opptatt av å øse båten tom for vann uten å bry deg om hvor vannet kommer fra. Vi andre vil tette hullene i skuten samtidig som vi øser.

8 Likes

Ang. volum så er det vel ikke krise at nettoinnvandringen til Norge har sunket med 52% på 5 år? Utvandring er også et problem i forhold til befolkningsvekst, boligpriser, tilgang på arbeidskraft osv. Innvandringen har i de siste 5 årene sunket mye raskere enn utvandringen. Er det noe vi bør bekymre oss for?

1 Like

Er det et problem i Norge? Isåfall er løsningen arbeidsinnvandring av kvalifisert mennesker veien å gå, ikke asylinnvandring og kvoteflyktninger.

4 Likes

Ok, hvis vi begrenser oss til asylinnvandring og kvoteflyktninger blir det et annet bilde. Men da kan man ikke unngå moralske spørsmål i tillegg til det økonomiske. Når vi er aktiv deltakende i destabiliseringen av regionen(Irak, Afghanistan, Libya) må det bli flyktninger av det, hvem skal ta ansvar for disse om ikke oss(Selvfølgelig bare vår andel, ikke mer)?

Og er den økonomiske kostnaden ved flyktningene vi har i dag uoverkommelig?

1 Like