Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk

Jeg bryr meg faktisk om alle, men i dette tilfelle så diskuterer vi norske barn med mødre som har reist til Syria. Det ene utelukker ikke det andre men blir en annen diskusjon.

Hva “disse” har gjort får så sin straff via domstolen. Men her er det tydeligvis noen som skal dømmes hard og brutalt og bli forrhåndsdømt, uten å kunne få lagt sinn sak frem for en domstol.

For alt det vi ikke vet kan noen av kvinnene blitt truet på livet i forkant av miljøer i Norge. “Reis til Syria og bli gledespike for ellers så dreper vi hele familien din”. Dette er et eksempel på at forhold ikke nødvendig vis er så svart hvitt som folk liker å tro. Kan sikkert lage 10.000 sannsynlige formildende eller forklarende forhold som “vi” kan skjønne og forstå men det får bli en annen gang.

Nei, det gjør vi ikke.

Fakta er at barna er født i Syria av mor med pakistansk herkomst og fedre med chilensk eller tunisisk herkomst. Å kalle de norske blir bare tullete. De barna er like syrisk, pakistansk eller chilensk som norsk.

2 Likes

Skrev flittig 15.000 innlegg om innvandring etc. på Stocktalk for lenge siden, og har avtjent “min borgerplikt” i så måte uten at det antagelig hjalp særlig mye. Ignoransen og naiviteten befinner seg nok fortsatt på omtrent samme nivå, men en aldri så liten oppvåkning har man vel kunnet spore blant enkelte politikere, Men det blir vel for lite for sent. Det ender nok med at vi må lære leksen “the hard way”. All honnør til InVivo og andre som prøver å bidra med litt fornuft og logisk tenkning oppi det hele. Merkelige utsagn må man ihvertfall ikke lete lenge etter, som f.eks. at man føler omsorg for barn som tilfeldigvis har foreldre som har sneket seg til norsk statsborgerskap, men ikke tilsvarende omsorg for de mange barn (og foreldre) som har like sterke behov og som samtidig har langt større mulighet til å finne seg til rette i Norge enn det terrorister og deres avkom har.

Nå er jeg kanskje ikke helt på linje med en del av de andre som syns dette er vanvittig heller. Jeg er ser ingen som helst større grunn til å ta disse barna til Norge enn hvilke som helst andre barn i nød - enten de kommer med foreldre eller ikke.

4 Likes

Når det kommer fra en radikal kommunist så tar jeg det som et kompliment.

Forøvrig registrer jeg at når du er tom for dogmer og vrøvl så er alt du har å komme med usaklige personangrep.

4 Likes

“Utenriksloven fastslår at bistand til nordmenn i utlandet er en av utenrikstjenestens tre hovedoppgaver. I norsk offentlighet er det selvsagt at nordmenn i utlandet kan søke hjelp fra staten, og regne med å få slik hjelp, selv fra øverste politisk hold. For den norske statens del er denne beskyttelsesplikten nært knyttet til legitimitet, hvis staten ikke kan beskytte sine borgere i utlandet, undergraves potensielt den sosiale kontrakten mellom stat og borgere.”

Kilde: https://www.idunn.no/nst/2017/01/beskyttelsesplikt_over_alle_grenser

Ulempen med å bo i et demokrati, er at det er mange å være uenige med. Fordelen er at man får alltid en viss form for hjelp når man trenger det eller har blitt urettferdig behandlet.

I utgangspunktet har ikke norske myndigheter noen rettslig plikt til å hjelpe norske statsborgere i utlandet ut over det rent konsulære

Njål Høstmælingen, jurist og menneskerettighetsforsker

Hvis folk forlater Norge frivillig så har vi ingen plikt til og aktivt hente de hjem.

2 Likes

Og denne loven tror du altså er myntet på å beskytte nordmenn for å kunne bedrive terrorisme i utlandet i ro og mak uten å risikere noe. Maken til vrøvl må man lete lenge etter.

3 Likes

Nei, selvfølgelig ikke, og du må ha på ganske rare briller for å kunne trekke den konklusjonen. Men vi lever i en rettstat, og da blir normalt følelser satt til side og jusen overlatt til de som har peiling på det. Det handler om å få statsborgerne hjem og evt. la rettsvesenet her ta seg av dem.

1 Like

Hvor mange generasjoner må ha bodd i Norge før man er norsk da?

1 Like

Godt spørsmål!

Men hvis hun vi diskuterer kan regnes som norsk i dine øyne så kan vel like gjerne barna hennes kalles syriske? Det er jo i Syria de er født og oppvokst.

3 Likes

Som vanlig unngår du spørsmålet og kommer med en flåsete kommentar.

1 Like

Det får så være. Men i det de norske barna fyller 18 år og kommer ut fra “fengsel” i Syria får de førsteklasse billett til Norge.

Lykke til med den rehabiliteringen!

Så ja. Det er forskjell på barna i Syria enten man liker det eller ei.

1 Like

Flåsete kommentar? Din kommentar var vel den som var flåsete her.
Det var jo du som unnlot å svare på mitt spørsmål.:wink:

Ditt spørsmål er jo godt. Det kan skrives tunge, store bøker om emnet uten at man kan komme til en enighet om hva det vil si å være norsk. Men i diskusjonen her brukes vel definisjonen norsk om en person med norsk pass.

1 Like

Det er jo du som ikke godtar at de norske statsborgerne kan kalles norske, så har du tydligvis en annen definisjon.

Jeg mener at det er viktig at man har et forutsigbart regelsett, i dette tilfellet at barn født av norske foreldre også får norsk statsborgerskap.

1 Like

Er barn som er født og oppvokst i Syria, i 18 år, norske? Sånn rent hypotetisk, i det scenariet du skisserer.

2 Likes

Jeg skal svare selv, ettersom mitt spørsmål ikke ser ut til å engasjere.

Terrorist-svinet får følge av sine to avkom (uviss herkomst) og sin terrorist-søster.

Svaret er altså 4.

Og poenget mitt var at veldig få har fått med seg akkurat det.

Ingen steder jeg har lest som sier noe annet enn mor og to barn, så da må du nesten gi en kilde.

Jeg regner med at når den dagen kommer at islamistene begynner å korsfeste og koke norske globalister og sosialister I olje (osv(, hvilke står foran i køen sammenlignet med folk som i dag regnes som konservative og sidrumpa (fordi de ikke synes feks Pride paraden og offentlig blotting er særlig kult, og faktisk ellers synes at normalen burde være kjernefamilien ) så vil du synes det er helt ok at vi som da står igjen trekker på skuldrene og henviser til at alle fortjener en rettsak.

Og - om dette oppfattes grovt og støtende, snu på flisa da, slik at situasjonen er “in-line” med hva en av Bernie Sanders kampanjemedarbeidere har blitt fanget på skjult kamera uttalt.

Tenk over hva jeg sier - for det er hva du faktisk sier er helt som det skal være

1 Like

Selvsagt har jeg kilde

Utenriksministeren sa også at Stortingets utvidede utenriks- og forsvarkomité har blitt orientert om hjemhentingen av den 29 år gamle kvinnen, hennes syke sønn på 5 år, et søsken og morens søster fra interneringsleiren Al-Hol i Syria.

Jeg holder Document, Resett og HRS som usedvanlig etterrettelig kilder. (om de ikke var det ville det gitt gjenlyd helt hit jeg bor) fra hele MSM med faktisk. no inkludert

Det er nok Document.no skribent Geir Furuseth som mangler litt leseforståelse. Det var snakk om den syke sønnens søster som ble hentet hjem. Én mor og hennes to barn.

1 Like