Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk

Vel, akkurat det kan jeg ikke argumentere imot. På grunn av velfundert skepsisme til MSM så er det ikke rart at man først leter etter andre kilder til samme utsagn, for deretter å fastslå at MSM har en agenda.

Dog er jeg fremdeles ikke sikker på at din konklusjon er korrekt, vil tro at artikkelforfatteren refererer til enten hva han selv har hørt eller lest på Norsk. Vi snakker derfor i allefall ikke om noe som er feilaktig forstått/gjengitt ifbm oversettelse.

Vi får se om andre korrigerer dette (aller helst at Document selv foretar en rettelse) eller om påstanden blir stående uimotsagt.

Nå ble det litt mye rapporteringen her.

La oss diskutere sak og ikke person.

Pust med magen og tell til ti. Dette klarer vi :wink:

Fødslelsrettigheten i Norge er udiskuterbar. Barn av en Norsk statsborger (Norsk pass) blir automatisk Norsk statsborger selv om en fødes og bor i utlandet til en blir 18år eller.

Det er det jeg forholder meg til, og det er det “Syria barna” også forholder seg til når det skal bil aktuelt.

1 Like

Ok, så om innvandrere får barn i Norge før de har fått norsk statsborgerskap, så vil disse barna ALDRI være norske, selv om de bor her de første 20 årene av sine liv?

Statistisk vil barnet du prater om havne i kategorien “med annen innvandrerbakgrunn”.

De vil ha Norsk pass og alt det der.

Jeg synes det mest representative er hva de selv kaller seg.

Vet om folk som har bodd her i både to og tre generasjoner og ikke kaller seg norske.

1 Like

Jeg mener at dette med gjenlevende IS sympatisører må ses i sammenheng med flyktningkrisen og løsningen der. Dersom lokale land tar vare på flyktningene så har jeg ingen problemer med å hente hjem IS krigerne som er norske. For å arrestere dem selvsagt. Alle sammen. Hvis da alle vestlige land tok tilbake krigerne sine så har vi kontroll på dem. Det er mye bedre enn å risikere at de enten rømmer, blir sluppet fri eller integrerer seg/skjuler seg blant flyktninger. Så lenge man ikke har kontroll på dem, eller risikerer at de kan bli brukt i et politisk spill, så er det egentlig bedre å ta de hjem. Dyrt eller ikke dyrt.

Norske barn bør selvsagt hentes hjem. Det er også viktig at vi behandler norske statsborgere som norske når de først har fått statsborgerskap. Om de kom fra det eller det landet opprinnelig blir helt uvesentlig så lenge de er norske statsborgere. Barn av norske statsborgere er også norske helt automatisk. Og da skal de likestilles med hvem som helst av andre norske statsborgere.

4 Likes

Skal vi se denne saken med demokratiske briller, så er alle partier foruten FRP enig.

Rundt regner vi det si 90 % av Stortinget.

Sann sett er vedtaket langt innenfor demokratiske prinsipper.

Feil sak å gå ut av regjeringen på. Noe toppen forstod. Grasrota ikke så. Skulle heller gått ut på bompengesaken. Det hadde gitt mye bedre betalt.

Bompengesaken var de selv med på å skape. De forhandlet seg frem til en ekstrem utbygging av veier mot å gå med på at det i stor grad skulle skje ved bompengefinansiering. Fanatisk opptatt som de er av bil og bilkjøring så var de helt blind for hvordan dette ville ramme de fleste av velgerne deres - som tross alt hverken har millionlønn eller regjeringens svarte biler. Den virkelig gode saken å gå ut av regjeringen på var “flyktningekrisen” da mer enn 30.000 ble sluppet inn i landet. Men da hadde jo Siv Jensen og kretsen rundt henne kun fått nyte godene ved å være i regjering i et par år.

3 Likes

Greit å få med seg denne når man skal diskutere “Syria mødrene” …

“Uskyldspresumsjonen er en grunnstein i norsk rett. Den sier at alle skal anses uskyldig inntil det motsatte er bevist. Også en IS-kvinne har denne rettigheten.”

“Prinsippet er fastslått i Grunnloven §96, andre ledd.”

“Menneskerettighetsdomstolen (EMD) har i en rekke avgjørelser slått fast at uttalelser fra offentlige myndigheter kan krenke uskyldspresumsjonen”.

Ps: En kommentar fri fra dogmer og “du veit ikke hva saken dreier seg om” :wink:

2 Likes

Her er en visst advokat som legger inn en søknad om å representer kvinnen + familie. Får man en slik klient så har man skutt gullfuglen. Fri rettshjelp i multimillionklassen.

Dette er meningsløst ordkløyveri. Som om man ikke skulle omtalt ABB som en terrorist før han var formelt dømt for det.

2 Likes

Vil tro veldig mange er enige i det Kallmyr sa, men problemet er jo at han er justisminister.

Stor forskjell. ABB hadde vi tidlig bevis på at det var han som var gjerningsmannen, samt at han tilsto forholdene rimelig kjapt. “Syria kvinnen” har ikke kommet med slike uttalelser, og etter det jeg har fått med meg, erkjenner hun ikke å ha deltatt i en terrorist organisasjon.

Evner du å se uttenfor denne konkrete saken og tenker generelt, kan det hende du se hvor galt dette er for rettsikkerheten. At en justisminister forhåndsdømmer en person i en slik alvorlig sak.

Får slik praksis etablere seg, frykter i alle fall jeg for min egen sikkerhet, spesielt slik verden polariserte seg.

Ta f. eks en varsler sak alla Snowden en stund fremover i tid, hvor poliraseringen kan utarte seg til det ekstreme. Ikke utenkelig at varslere i utstrakt grad kan bli definert som “terrorister”. Skillelinjene mellom samfunnsengasjement og kriminalitet blir svakket, alt ettersom hvem som sitter med makten og om perdonen støtter opp om riktig side. Den demokratiske opposisjonen kan bli offer for urettmessig forfølgelse i språket, som igjen kan føre til svekkelse av både ytringsfrihet og juridiske rettigheter.

Når man ser hvor “enkelt” det er å påvirke nyhetsstrømmen og “fakta” i alle typer media, er det ekstremt viktig at folkevalgte ikke forhåndsdømmer enkeltindivider.

1 Like

https://www.nettavisen.no/okonomi/sosialhjelpsbombe-familie-ma-tjene-mer-enn-700000-for-at-det-skal-lonne-seg-a-jobbe/3423907178.html

1 Like

Viser etter min mening problemet med at lønnsforskjellene bare blir større og større og at lavtlønnede bør få mer av kaka.

2 Likes

Som jeg skrev tidligere i tråden, det er kun Norge som har råd til å ha så ubrukelige politikere som det vi har.

Blir spennende å se hvor lenge det varer når resten av Europa kollapser.

1 Like

44.050 kr i Sosialstønad virker høyt men trekker man fra bokostnadene på 15.000 kr ender vi opp på 29050 kr og ca 4500 kr lavere en det SIFO mener er et minimum for en familie for å kunne delta og være en del av samfunnet. Her er det barna som trekker opp summen. En singel mann mellom 20 og 50 gir SIFO kalkulatoren en sum på 9500 kr (NAV vil gi ca 6500 kr).

Så må vi ikke glemme Ernas nyttårstale om at “Vi trenger å føde flere barn i Norge”. Heller må vi ikke glemme Nord-Norge og fraflyttingsproblematikk hvor nedgangen er kraftig om vi trekker ifra flykningtilstrømming de senere åra. Bor du risikosonen (spesielt i distriktene) og fare for strukturell arbeidsledighet kan man rett og slett ikke få barn uten et slikt sikkerhetsnett (om man er smart).

“Det skal lønne seg å jobbe” er det da minimumslønnen som er for lav eller er det da sosialstønaden som er for høy? Jeg mener definitivt det første. I stede for å sende kritikken til barnefamilier som trenger penger for å kunne gi barna en god oppvekst. Mener jeg kritikken bør gå til lønnsystemet i Norge eller akseptere at en 5 barns familie får de pengene som trengs.

PS: En av forklaringen på at sosialstønadene har økt i det siste er at staten har endret AAP ordningen (Arbeidsavklaringspenger) fra 4 til 3 år. Mange syke mennesker som venter med å få sin avklaring blir sent rett på sosialtrygd i påvente av at spesialisthelsetjenestene og NAV legene får gjort sine utredninger og fatter sin konklusjon. Dessuten er det ikke uvanlig at personer som f.eks MS og ME pasienter må vente LANGT over 4 år for å kunne konstatere at en person ikke har arbeidsevne. I ekstreme tilfeller opp til 10-12 år. Det vil si 8 år med sosialstønad i verste fall (1 år sykmelding + 3 år AAP + 6-8 år sosialtrygd) før en går over på uføre.

“SIFOs Referansebudsjett (tidligere standardbudsjettet) viser alminnelige forbruksutgifter for ulike typer hushold. Det kan settes sammen slik at det viser kostnadene ved å opprettholde et rimelig forbruksnivå for hushold av ulik størrelse og med forskjellig alders- og kjønnssammensetning. Budsjettet omfatter både vanlige, løpende utgifter til mat, klær, hygieneartikler o.l. og utgifter til sjeldnere innkjøp av varige forbruksgjenstander som møbler, elektrisk utstyr o.l.”

image

http://www.hioa.no/Om-OsloMet/Senter-for-velferds-og-arbeidslivsforskning/SIFO/Referansebudsjettet/Kalkulator

2 Likes

Det er lenge siden vi har hatt politikere i Norge, de eksisterer på Stortinget, men jeg vet ikke hva de gjør der. Vi har jo støttespillere for den politikken vi fører i Norge. Flere tror jo at dette er fremtiden :slight_smile: vi tar imot de verste terrorister med begrunnelse i barn, det som nå kommer fortjener nordmenn. Du kan være så naiv du bare vil, men du kommer på et eller annet tidspunkt til å betale prisen for det.

Om 50 år og inntektene synker, da synker også velferds utbetalingene.

Vi som land tjener de pengene vi har i dag + setter av store summer til Statens pensjonsfond utland. Hvorfor skal alle andre dra nytte av dagens velferdsgode (fordi vi har råd til det) men ikke en smal liten andel av befolkningen (54920 personer i 2018) som av ulike årsaker ikke klarer å få lønnet arbeid?

Perspektiv:

54920 personer gir utbetalt fra et budsjettet på ca 7 mrd kroner = 127458 kr i året pr person = 10620 kr/mnd i snitt pr person. Når satsene for en singel mann er ca 6500 kr vil det si at 4000 kr i snitt går utelukkende til barnefamilier.

Statsbudsjettet for 2018 hadde en samlet utgift på 1325 mrd kroner. Utgiftene på sosialstønad (7 mrd) er ikke på prosentnivå men promillenivå (0,00518513 % for å være nøyaktig).

Kan derfor ikke skjønne at velferdsstaten står og faller på sosialklienter når man får litt perspektiv på denne utgiften!!!

Referanser:

https://www.statsbudsjettet.no/Statsbudsjettet-2018/Satsinger/?pid=83811

1 Like