Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk

Ssb linken din viser jo at du har feil tall. 133k personer ikke 54k

Utgangspunktet var jo en lenke fra nettavisen som handlet om at det kunne lønne seg å ikke jobbe. Da er det ikke feil å vise til tallet på de personene som har “sosialhjelp som viktigste kilde til livsopphold”.

Koda, men poenget til fakenews var hvor lite penger det var snakk om totalt for Norge. Og med 133k vs 54k så får man jo et veldig feil bilde av virkeligheten

Enig i at det blir forskjellige tall naturligvis, men av dem som ikke har “Sosialhjelp som viktigste kilde til livsopphold” så går jeg ut fra at det er personer som også bidrar med skatt, i hvert fall til en viss grad. Disse er dermed ikke ren utgift på samme måte. Sosialhjelpmottakere vil jo dessuten også kunne ha bidratt til statskassen i mange år før de av en eller annen grunn får behov for sosialhjelp.

Uansett, mitt perspektiv er at samfunnskostnaden uten sosialhjelp er større enn med :slight_smile:

1 Like

Hvis en person har uføretrygd eller annen offentlig betalt ytelse som den skatter av, så bidrar man jo ikke til samfunnet? Kynisk sett?

De som mottar sosialhjelp er i stor grad innvandrere og flyktninger. Det fremkommer også tydelig i artikkelen.

Disse har aldri bidratt med et øre i statskassen og kommer med all sannsynlighet heller aldri til å gjøre det. Og hvorfor skal de det, når det er med lønnsomt å gå på sosialen.

Kynisk sett? Dette er jo helt elementær matte.

De som “IKKE har sosialhjelp som viktigste kilde til livsopphold”, har vel antakelig en lønn som de skatter av?

De har heller ikke kostet samfunnet så mye som nordmenn gjør frem til de begynner å jobbe…

Men igjen… hovedpoenget mitt er jo at kostnaden av å holde folk ute av samfunnet ved å ikke gi økonomisk støtte til dem som har minst kan bli veldig stor på sikt. Jeg mener mye større enn kostnaden av å ha en sosialhjelpsordning.

Innvandringsdebatten din engasjerer jeg meg ikke mer i :slight_smile:

Tror mange glemmer at moms og indirekte beskatning ved at vi kjøper varer og tjenester i Norge utgjør en viktig del av statsinntektene. Her oppstår mange former for lekkasjer, som innvandrere som sender store deler av inntekten til hjemlandet slik at den unngår videre beskatning i Norge. Det samme gjelder pensjonister og andre som oppholder seg i utlandet, og også det som forbrukes under kortere opphold i utlandet, og også deler av transporten til utlandet. Grensehandel og netthandel fra utlandet er en ytterligere lekkasje.

2 Likes

Det er jo mange land som baserer seg på midlertidig import av kvalifisert arbeidskraft, og nyter godt av den arbeidskraften som hjemlandene har påkostet. SaudiArabia er et velkjent eksempel, men også land som USA har jo i stor grad sørget for at det er de kvalifiserte som slipper inn i landet. At man ønsker å demme opp for strømmen fra Mexico er jo ikke minst fordi det ikke er mulig å sile denne strømmen på samme måte.

Dette er jo standard måte fra din side å behandle meningsmotstandere. Classy type du…

Moderatorer, @pdx, anyone??

At ikke du får en lengre pause fra dette forumet er for meg en gåte…

8 Likes

Tja, ble kanskje litt revet med der. Tar selvkritikk på den.

Vi skal ha en saklig tone i debatten, uansett hvor vanvittige påstander som slenges ut.

Man har full rett til å mene at det er statens viktigste oppgave å sørge for sosialhjelp til innvandrere.

4 Likes

:rofl:

Skjønner godt hva du mener.

Er man ikke enig i invandringslinjen på dette forum., helst på Frp nivå… Da får du stryk!

Skal ikke se bort ifra at det i framtiden, vil det bli krav til parti tilhørighet for å kunne delta :wink:

Fint. Takk🙂

At du mener at det jeg skriver er vanvittig er helt greit, men du konstruerer jo slutninger som er helt feil:

Dette er det kun du som sier. Ikke jeg. Blir litt rart at du snakker om elementær matte uten at du evner elementære logiske slutninger…

2 Likes

Jeg vil heller si at flertallet har en realistisk og faktabasert tilnærming til innvandring. Mens den typiske AP velger nok har et romantisert feilaktig bilde.

7 Likes

Du drar sammenligningen med livslang sosialhjelp for innvandrere og skolegang for norske barn.

Hva mente du med denne sammenligningen? Mener du at sosialhjelp for mennesker som kommer hit, og som sannsynligvis aldri kommer til å bidra med et øre i statskassen er like viktig som å sørge for skolegang og helsevesen for norske innbyggere?

Hæ!? Hvor tar du det fra? Her fortsetter du bare å konstruere slutninger.

Jeg mener at sosialhjelp er samfunnsøkonomisk fornuftig, ikke nødvendigvis en kostnad i et større perspektiv.

Og så mener jeg at en del yrker lønnes alt for lite sammenliknet med en del yrker som lønnes alt for mye og at utjevning av de forskjellene ville lønne seg for Norge

2 Likes

Den typiske Frp’er har på den andre siden sørget for å undergrave motstanden mot innvandring ved sin liberalistiske motstand mot nettopp slike ordninger. De som først og fremst har blitt rammet av innvandringen er nettopp de gruppene som i utgangspunktet har størst interesse av slike ordninger, typisk tradisjonelle Ap-velgere eller folk som ikke deltar i valgene i det hele tatt. Det er jo også fordi et parti som Sverigedemokratene har lagt seg på en langt mer “sosialistisk” linje at de har den oppslutningen de nå har. Det dreier seg om et parti som ganske enkelt har prioritert innvandringsmotstand. Frp er på den andre siden i hovedsak et liberalistisk parti som kun subsidiært benytter seg av innvandringsmotstand for å samle oppslutning. Som Siv Jensen selv har sagt er Frp “først og fremst et liberalistisk parti”. Hun tok til og med avstand fra SD i et intervu i Klassekampen for noen år siden. Carl I. Hagen, spesielt sammen med John Alvheim, var istand til å balansere dette. Han sluttet jo også å snakke om “latsabber og unnasluntrere” da han forsøkte å gjøre Frp til det “nye arbeiderpartiet” på den tiden da Alvheim enn var i live og hadde stor innflytelse. Da Siv Jensen overtok så kom hovedtendensen hos den generasjonen av Frpere hun representerer såpass tydelig til overflaten at det bare ble mer og mer vanskelig å lure til seg velgere på den måten. Men både den omleggingen og den fallende oppslutningen var jo også en forutsetning for at Solberg og den øvrige Høyre-ledelsen i det helet tatt kunne akseptere Frp som regjeringspartner.

2 Likes