Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk

[quote=“invivo, post:3657, topic:5295”]

Gutten er død som følge av vold

Neivel, hva døde han av da? Hvis han ikke døde av vold så burde jo han som ble dømt blitt frikjent da.

Alt står jo ganske godt forklart i artikkelen som du delte.

1 Like

Det vet jeg ikke, men det står jo i ingressen:
Dommen er i tråd med det politiadvokat Børge Enoksen ba om i sin prosedyre. 21-åringen er ikke dømt for vold med døden til følge, men for grov kroppskrenkelse og for ikke å ha tilkalt nødvendig helsehjelp.

Juridisk sett er det da, slik jeg forstår det, ikke volden som var den direkte årsak til dødsfallet iflg retten.

Det står også:
Videre er det uomstridt at det ikke kan gis noen sikker forklaring på hvorfor Altai fikk ventrikkelflimmer.

Virker vel da som alle i retten var enige om at ventrikkelflimmer var dødsårsak, og altså ikke volden i seg selv. Betyr jo ikke at vold er greit av den grunn…

Det er ikke holdepunkter for annet enn at Altai var en frisk og sprek gutt på 16 år, uten kjente lidelser da hendelsen skjedde

En frisk gutt dør ette å ha fått juling, ferdig snakket.

Mulig forsvareren har funnet et smutthull i loven, men denne dommen står ikke i stil med udåden.

Her har norsk rettsvesen gått på en blemme, og igjen viser vi at vi setter hensynet til gjerningsmann og forbryter foran offeret. Også kjent som Norway in a nutshell

8 Likes

Ehhhh… Retten forholder seg til lovverket. Neppe noen blemme.

Så dette er bare flåse preik fra “@InVivo in a nutshell” som vi sier det på TI :wink:

1 Like

Hehe… Okay! :man_shrugging: :slight_smile:

Er et stykke uenig med deg politisk, men godt fyrt :rofl::rofl:

Må gå på You Tube. CNN bytter til Corona saken hver gang presidenten forsvarsteam stiller spørsmål og viser alle aktoratets spørsmål. Typisk…

Ikke noe svar til deg Morti, men denne er jo verdt å se (får litt Hunger Games følelse her): Nigel Farage, brexit: https://www.youtube.com/watch?v=LIgmfpHBiDw

1 Like

Fikk frysninger av den gode sorten :+1::grinning:

Go woke? Dø ensom og alene?

Dette var en god start på helgen ! :smiley:

Screenshot_2020-01-31 Vil gjøre det lettere å utvise utlendinger - VG Direkte Nyhetsdøgnet

4 Likes

Synd msm velger å beskytte en pedofil grisepolitiker i SV. Her er jeg glad vi har medier som resett

8 Likes

Jeg kjenner ikke saken. Men personlig er jeg glad vi har prinsippet om at folk skal ha en rettsprosess før de blir dømt.

Det er jeg overbevist om at hoksrud hadde vært enig i :+1:

5 Likes

Og Terje Søviknes.

1 Like

Ikke glem trikkesnikeren i AP

Virker jo som en ganske sentral forskjell på de to sakene at det i den ene er media som selv skaffer bildebevis, mens de i den andre har annenhåndsopplysninger som ikke egentlig kan verifiseres med brukbare kilder.

1 Like

Du dømmes ikke for drap hvis dødsfallet lå utenfor det du hadde forsett om (var det hensikten å drepe, eller regnet du dødsfallet i det minste som mest sannsynlig?), eller det ikke kan tilregnes deg som uaktsomt.

Hvis du klabber til noen, og vedkommende tilfeldigvis sklir, faller og slår tinningen mot en skarp stein og dør, er du ikke drapsmann i lovens forstand. Det blir galt å sette deg i samme kategori som dem som handler forsettlig.

I denne saken har domstolen øyensynlig ikke sett det som hevet over enhver rimelig tvil at tiltalte hadde drapsforsett. Da skal han heller ikke dømmes som drapsmann.

2 Likes

Dette gjelder alle, inkludert Hoksrud, Søviknes og Christensen, og alle andre som feilaktig blir hengt ut av medie og massene (som Evil gjør her - trodde du var bedre på kildekritikk Evil).