Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk

  1. Penger er ikke alt når det kommer til å leve et fullverdig liv. Til å hate penger og kapitalisme, (som baserer seg på gjensidig ønskede transaksjoner) så er jaggu meg “kommunister” opptatt av lite annet enn penger. Spesielt andres penger.
    Frihetshatere? Folk skal helst tvinges til ditt og datt, istedenfor å la livets frie insentiver legge grobunn for våre frie valg.

  2. Voksne mennesker burde kunne ta ansvaret for selv å skaffe seg en jobb, forhandle om lønn, tilegne seg kompetanse og erfaring som gjør dem produktive nok til å kunne bidra slik man får en levelig lønn. Jeg tjener ikke veldig mye penger. Det er ikke samfunnet sin feil, eller de rike sin feil, men bare min egen. Jeg kan hver dag jeg står opp om morgenen ta valg som gjør veien kortere til høyere lønn og nye muligheter.
    Jeg har troen på at de aller fleste takler dette ansvaret, og de som genuint ikke får det til, står det kapitalistiske samfunnet i stor grad klar til å hjelpe.

  3. Kommunister er ironisk nok altfor fokuserte på penger, som om folks psykiske helse og lykkenivå er avhengig av hvor mye penger man blir tildelt fra andre.
    Jeg er helt overbevist om at å tjene sine egne penger, og finne sin egen mening og ansvarsfølelse er av første prioritet for et lykkelig liv. Vi må insentivere folk til å jobbe hardt for sine egne liv, og fokusere på vårt individuelle ansvar som Norske statsborgere. Ikke bare tenke på rettigheter. For rettigheter går hånd i hånd med ansvar.
    Og med et fritt samfunn som jeg ønsker, risikerer man samtidig personlige tragedier som nærmest er utenkelige.
    Men den prisen vil jeg gladelig betale for å leve i et fritt samfunn.
    På motsatt side står Rødt, som via tyranni vil tvinge folk til å ikke gjøre dumme valg. Det er derfor kommunisme blir forbundet med diktatur, de baserer sin politikk på tvang.

Med denne ranten, ønsker jeg deg en god lørdagskveld FN :joy::grin:

3 Likes

Som min farmor sa her om dagen: “er du ikke rød i din ungdom, har du intet hjerte. Er du ikke blå i din alderdom, har ingen hjerne.”

Sitat av ukjent opprinnelse.

2 Likes

Bra innlegg!

Er enig i at man må kunne straffe fok som ikke ringer ambulansen selv om personen tilfeldigvis har overlevd.

Men dette mener jeg er noe annet: at gjerningsmannen har tvunget vitner til ikke å ringe ambulanse. Da står jo gjerningsmannen direkte ansvarlig for at offeret ikke ble gitt noen sjanse til å overleve.

1 Like

Ja, er naturligvis enig i det. Brukte bare et spisset eksempel for å synliggjøre at ikke alle deler av et hendelsesforløp alltid kan omfattes av samme straffebud. Å hensette noen i hjelpeløs tilstand er jo ett, men dersom man tvinger noen til å la være å gjøre noe (feks ikke skaffe hjelp) så vil jo også det kunne straffes avhengig av omstendighetene/virkemiddelet.

1 Like

https://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/person-til-sykehus-med-stikkskader-i-oslo/3423918032.html

Har vi fått et politi i Skandinavia som er beordret av myndigheter til å si minst mulig, etterforske minst mulig? Det ser jo mer og mer slik ut. Det sitter jo flere og forsvarer straffeutmålinger på vold som fører til dødsfall, vitner som ble fortalt at de ikke skulle ringe ambulanse? Det er lett og forsvare lovverket så lenge ikke ens nærmeste eller man selv rammes?

https://www.rights.no/2020/01/nytt-gardsran-par-i-85-arsalderen-grovt-mishandlet/ På et eller annet tidspunkt tar folk lov og orden i egne hender hvis Politi og myndigheter ikke kan regnes med lenger. Dette kommer.

Frankrike: https://www.rights.no/2020/01/et-stor-nasjon-pa-vei-mot-stupet-gode-losninger-finnes-ikke/ På et eller annet tidspunkt betyr ikke lov paragrafer så mye lenger, det er mye mer som står på spill når ingen beskytter deg lenger…

…og bevares, hvis folk vil stemme på kommunister fordi de tror det er fremtiden, vel, så gjør det. Da får du svært få rettigheter og ingen fremtid overhodet.

3 Likes

utviklingen i Oslo er skremmende, Glad mine barn ikke må vokse opp der.

1 Like

Symbolpolitikk

– Dette er et helt merkverdig forslag med tvilsom effekt, sier direktør Unni Berge for samfunnskontakt i Norsk Elbilforening.

Hun påpeker at rikfolk i liten grad kjører bilen til den er klar for vraking. De rike kjøper nye biler og selger dem brukt til folk med lavere inntekt.

3 Likes

Etter velgerflukten fra AP har partiet lagt om strategien fram mot valget om halvannet år. Etter hva jeg har hørt fra de som sitter noe tettere på, er det et resultat av samspillet mellom tospannet Jonas Gahr Støre og partiets spinndoktor, den tidligere NRK-profilen Jarle Roheim Håkonsen.

Fra å være et ansvarlig styringsparti som under tidligere partiledere alltid lette etter konstruktive, og det de i alle fall selv mente var ansvarlige løsninger, skal partiet nå drive valgkamp i halvannet år.
Man kan se hvordan tospannet reiser land og strand rundt og fyrer opp under enhver lokal og regional konflikt. Selv om partiets forslag til løsninger er like vage som våren i januar.
Sånn sett har Ap overtatt tronen fra Frp som Norges mest populistiske parti. For det som nå gjelder er å bruke tiden fra til stortingsvalget høsten neste år til å sanke inn frafalne velgere. Koste hva det koste vil.
Det er nesten utrolig å være vitne til hvordan Ap har endret seg.

2 Likes

At AP vil begynne å kjempe for sosiale ulikheter og arbeider relaterte saker betyr mer at de HAR driftet vekk fra sin egen “ideologi” snarere en at de skal BLI populistisk :wink:

Symbolpolitikk er det, men et mer dekkende uttrykk er nok folkeforføring, ofte feilaktig kalt populisme.

“PST mener nå det er like sannsynlig at et terrorangrep i Norge vil bli gjennomført av høyreekstreme, som av ekstreme islamister. PST-sjef Hans Sverre Sjøvold kaller utviklingen i høyreekstreme nettforum «skremmende».”

I nyere tid kan vi vel “resultatmessig” si det er 2 - 0 til høyreekstreme (i Norge).

1 Like

Det stemmer vel bare om man definerer alle terrorforsøk av Islamister som noe annet.

Slik som her, at han roper kjente strofer brukt av terrorister i gjerningsøyeblikket var ikke så farlig.

5 Likes

Ekstremisme som manifesterer seg i forsøk på vold mot uskyldige mennesker, er like forferdelig uansett hvorfor de gjør det.

2 Likes

Vi må jo forholde oss til domfellelse. Ellers mister vi fulstendig begrepet på “terrorisme”.

Sann sett er det 1 - 0 :wink:

Note:
Jeg trekke vekk denne resultat skåren. Siden det blir skivebom og feil fokus. Tragisk og urovekkende er det, uansett høre- og islams ekstremister.

Jeg tenker enhver muslim som roper “Allahu Akbhar” er en terrorist, uavhengig av dom :slight_smile:
Så han som knivstakk på Kiwi mens han ropte dette, terrorist.

Edit:
Lol, roper det mens han tar liv eller forsøke å ta liv altså.

3 Likes

Alltid spennende å lese om at når det kommer til terror på norsk jord, så er det alltid «det har utelukkende vært to høyreekstreme» terroraksjoner i Norge.
Men når det kommer til f.eks masseinnvandring, så er det alltid «vi er endel av verden, så vi må bidra og ta inn vår del»

Så, hvis man ser på europa under ett, eller kun Norden, så leder «de andre» med flere hundre mot to.

1 Like

Sikkert noe i det ja

Det er det lett å være enig i. Den polariseringen vi ser i Europa i dag rammer også helt uskyldige mennesker. Men den er ikke overraskende. Den har ikke oppstått i et vakuum.
De som tror at fremmedfrykt eller skepsis mot fremmede er noe som oppsto i den moderne folkevandringens tid de siste 50 årene, har mye historielesning til gode.

2 Likes

Får håpe det ikke kommer en terrorist fra sentrum i politikken. Hva skal man si da? Uten mulighet for å dumme ting ned til et banalt nivå blir det vanskelig å slenge skjellsord og generaliseringer mot hverandre.

En sentrumsekstremist!

Tja, kanskje en senterpartist som må slutte med storfe av klimamessige hensyn, eller en Venstre-velger som ikke ser noen mulighet til å vingle lenger?