Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk

å nei du…vi slipper ikke unna så lett :policeman:

Dette har vært pågang en stund. Hele forklaringen er også helt latterlig på hvorfor det bør ramme sånt. vi som har solceller bruker jo nettet mindre!.

Anyhow, satser på det ikke går igjennom.

2 Likes

Klimahysteriet er en scam for å høyne skatter og avgifter.

Så klart man ikke kan ha sånne åpenbare smutthull.

1 Like

Tror på at mange politikere vil forsøke å bruke klimahysteriet til sitt parti sin fordel, men om man mener noe mer organisert scam enn enkelttilfeller av misbruk tror jeg du er litt ute på viddene med den tanken der.

Her er et annet “enkelttilfelle”.

Tar ut 7 milliarder i utbytte av et prosjekt som er 100 % finansiert av skattemidler. Ingen scam her nei.

1 Like

" * Med NVEs forslag baseres nettleien mer på hvor mye effekt du bruker på én gang. Da kan det lønne seg mer å ikke bruke både komfyr, elbillader, gulvvarme, varmtvannstank og panelovner samtidig"

Hehe, utenom elbillader på kveldstid er jo det nødvendigheter de snakker om :dizzy_face: Kan jo ikke være så lavt at dette slår ut på sånne ting. Må i det minste ordne slik man faktisk må være heavy på forbruket for å måtte betale mer.

Det morsomme er at de orginalt ville innføre noe alle NRK skatten, hvor alle må betale en minstesum, fordi de er redde for at for mange får solceller :stuck_out_tongue:

Men er ikke solceller en del av redningen? Eller er det bare slik at belastningen på nettet bli like stor pgr forbruket er like stort, selv om man selv kan tilføre seg/nettet strøm?
For det er vel ikke egentlig mangel på strøm vi har, kun kapasitet til forskjellige tider i døgnet. Skjønner godt at elbiler osv i fremtiden vil sette store krav til nettet. Så noe må jo gjøres.

Solceller er bra, det belaster nettet mindre. 25% av forbruket mitt er jo nå dekket. og alle dager utenom de mest solrike på sommeren selger jeg jo null til nettet.

De som kjøpe strømmen min betaler jo også nettleie… så er ganske jalla plan de har :stuck_out_tongue:

Skjønner ikke helt konseptet med å selge sin egenproduserte strøm til markedet. Meningen er vel å bruke den selv og bruker en “ladebank” (ink EL-bil) til lagrings medium for senere bruk.

Å ha “her og nå” på produksjon og konsum er vel det minst kostnadseffektive bruken av et slikt anlegg?

Men klart. Har man 100% ladet sin egen “ladebank” og EL-bil får man selvsagt et tap på ressurs. Men hvor sannsynlig er et slikt scenario når alle normale hus har varmtvannstank, grunnvarme i huset å opprettholde, middaglagring samt generelt belysning ?

Så hva koster batteriet da? Det er jo problemet. De er ikke så gode enda vel.
Andre land som har dyrere strøm og uten nettleie svindel som Norge er det vel bedre å gjøre slik. Men vi må uansett ut med heftige summer.

En stor nok batteribank koster mer enn hele solcelle anlegget. Det sprenger også miljøregnskapet siden batterier er skitne greier

Hvilke høyere skatter og avgifter kommer av at de tar utbytte fra selskapet de eier? Hvor flyttes utbytte fra de enkelte aksjeselskapene, altså hvem tar imot utbytte? Er det moderselskapet som skal investere i nye prosjekter eller er det privatpersoner som skal kjøpe seg yacht?

Uten batteribank så faller jo hele konseptet med solcellepanel i grus?

Når man diskuterer batteri og miljøregnskapet så forholder jeg meg til fremtidige løsninger og ikke nødvendigvis hvordan de blir produsert nå. Det foregår enorm utvikling på fagfeltet så er ikke direkte bekymret på dette punktet. Dersom man likevel vil bruke miljøhensynet som kron argument må man samtidig sette slike hensyn opp mot “alt” annet. “Alle” sektorer har lumske innslag av miljøutfordringer om man går grundig igjennom næringen. Batteriproduksjonen er derfor ingen unntak :wink:

Nei, hvorfor skulle det gjøre det?

Ingen i Norge kan være helt avhengige av strømnettet, så hvorfor skal man måtte ha batteri? Normalt bruker jo vi uansett vannkraft.
Hva er poenget med solceller tenker du egentlig? At du skal være selvforsynt hele tiden?

Eneste logiske grunnen til at noen vil installere solcelle må jo være for å redusere sin eget forbruk fra nettet (selvforsynt så langt det går)?

Kanskje jeg har en annen oppfatning. Men å sende fra seg strømmen direkte med nettleie pluss effekt tap må jo være en dårligere løsning en å få installert en “lade bank” til å regulere ut sitt eget forbruk fra strømnettet. Samtidig gjør systemet “smart” slik at man unngår “peak high” kjøp fra strømnettet.

Enkelt tenkt har vel Norge 95% vannkraft og 5% andre ca? Så man kunne i teorien tatt bort en bit av “andre”-kategorien ved å selv ikke hente strøm fra nettet. Problemet blir jo at man ikke selv styrer om man får strøm fra vannkraft eller et kullkraftverk, så det er nok marginalt hvor mye kullkraft man kutter ved å bli selvforsynt. Om en fabrikk i Kina må kjøre på med kullkraft for å lage solcellene og batteriet for deg, i tillegg til utslipp fra produksjonen, høres det ut som at man ender opp klima negativ akkurat i Norge med et slikt prosjekt. For lommeboka og sosial effekt kan det dog være en god investering.

Jeg tenker en god start er å lese seg opp sånn at du halveis forstår hva det går i.

Flåsete kommentert.

Tror jeg har langt over gjennomsnittelig kompetanse på dette fagfeltet. Å få spydige og nedlatende kommentarer fra deg er utrolig provoserende.

1 Like