Jeg forstår du ikke skjønner, ingenting av det du skriver gir mening iforhold til hva som faktisk er fakta her.
- Ingen som produserer strøm betaler nettleie. Det er det forbrukeren som gjør.
- Kortreist strøm er bra, den har lavt effektap. Bruker naboen min solcellestrøm er det supert for alle. bruker han strøm via utenlandskablene er det enten skitten tysk brunkull eller svensk atomkraft med stort effekttap.
- Det er også effekttap ved å lade og tappe et batteri. Samt at batterier er ekstremt dyre.
Mitt annlegg kostet 85k ferdig installert - Enova støtte. Jeg burde hatt 2 teslawalls, det hadde kostet 150k+. Gutta som installerte hos meg har skrudd opp 700 annlegg de siste 2 åra. Ekstremt få har batteribank. ( de viste personlig om 0).
Mao er det mest økonomisk for samfunnet at du putter overskudsstrøm tilbake i nettet.
Når det kommer til batteribanker er det stort håp at brukte el bil batterier kan bli en greie. Idag er det kun et firma som driver med det her i Norge og de bruker leaf batterier som er BAIS.
Jeg har stor tro på at det kommer en powerwall version som består av brukte batterier fra Tesla sine biler. Det vil gi stort miljøregnskap og løse et vanvittig forurensningsproblem. Samtidig som man får en pris som gjør at det funker.
Skal også nevnes at for land med ustabil strømforsyning så gir batteribank stor mening og stor verdi, men siden norge har noe sånt som 99,99% oppetid på strømnettet forsvinner det argumentet her på berget.
Håper du lærte noe nytt idag.