Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk

Bruk kompetansen din da, utifra hva du skriver så er du helt på bærtur.

1 Like

Hva er det du ikke forstår?

For nå skjønner jeg overhode ikke hva du sikter til.

Meningen med solcelle panel på hustaket er vel for å redusere ditt eget forbruk fra nettet?

I alle fall det jeg diskuterer og argumenterer for.

Jeg forstår du ikke skjønner, ingenting av det du skriver gir mening iforhold til hva som faktisk er fakta her.

  1. Ingen som produserer strøm betaler nettleie. Det er det forbrukeren som gjør.
  2. Kortreist strøm er bra, den har lavt effektap. Bruker naboen min solcellestrøm er det supert for alle. bruker han strøm via utenlandskablene er det enten skitten tysk brunkull eller svensk atomkraft med stort effekttap.
  3. Det er også effekttap ved å lade og tappe et batteri. Samt at batterier er ekstremt dyre.

Mitt annlegg kostet 85k ferdig installert - Enova støtte. Jeg burde hatt 2 teslawalls, det hadde kostet 150k+. Gutta som installerte hos meg har skrudd opp 700 annlegg de siste 2 åra. Ekstremt få har batteribank. ( de viste personlig om 0).

Mao er det mest økonomisk for samfunnet at du putter overskudsstrøm tilbake i nettet.

Når det kommer til batteribanker er det stort håp at brukte el bil batterier kan bli en greie. Idag er det kun et firma som driver med det her i Norge og de bruker leaf batterier som er BAIS.

Jeg har stor tro på at det kommer en powerwall version som består av brukte batterier fra Tesla sine biler. Det vil gi stort miljøregnskap og løse et vanvittig forurensningsproblem. Samtidig som man får en pris som gjør at det funker.

Skal også nevnes at for land med ustabil strømforsyning så gir batteribank stor mening og stor verdi, men siden norge har noe sånt som 99,99% oppetid på strømnettet forsvinner det argumentet her på berget.

Håper du lærte noe nytt idag.

3 Likes

Du har ikke problemer med at folks skattepenger går til å finansiere milliardutbytter hos private multinasjonale selskapet?

2 Likes

Er irrelevant hva jeg synes når man ikke vet mer enn at 7 mrd gikk ut av det ene selskapet. For å gjøre opp en mening må jeg i det minste vite hvor pengene endte opp.

Så lenge de skatter over 50% på fortjenesten og utbytte, hva er galt?
Burde et statlig selskap gjøre jobben til dundrende underskudd?

Ser State of the Union talen nå (som jeg har sett hver gang siden 2002). Denne bør ses!

Viktig for avkastningen å forstå verden som den er og ikke ta medienes oppsummering for god fisk.

2 Likes

Er du Høyre-politiker eller?

Trodde ikke det var mulig å forsvare slikt oligarki, men noen klarer visst det også. Ren mafiavirksomhet på statlig nivå.

Utbytte vil for øvrig si cash til eiere.

Du synes vel at det var helt fair at amerikanske banker som fikk ørten milliarder i bail-out fra staten bevilget hundrevis av millioner i dollar til bonuser til toppledelsen også.

2 Likes

Norske kommuner og fylker har store verdier investert i kraftbransjen. Kommuner, fylkeskommuner og staten eier samlet sett om lag 90 prosent av produksjonskapasiteten i landet.

Demokratene med Nancy Pelosi skjemmer seg selv ut, rett og slett i måten de opptrer på, jeg tror det kommer til å føre til en enorm seier for Trump når valgstemmene er telt opp. Tar med denne linken :slight_smile: https://resett.no/2020/02/05/trumps-tale-var-en-maktdemonstrasjon-selv-marie-simonsen-matte-innromme-det/

4 Likes

MÅ politeker henge seg opp i absolutt alle paragrafer? :man_judge:

Det smarteste for Noge vil heller å ha fokuset på å holde budsjettet lavest mulig for det norske folket å betale på!

Å konkurrere mot USA/Kina/Russland/SpaceX/Jeff Besos/Virgin osv er døfødt!

La heller de utvikle og sende penger inn i det sorte hullet der ute,-så kan kanskje norge komme etter når ting er ferdig utviklet og kostnadene er nede på et fornuftigt nivå.

https://www.nettavisen.no/okonomi/halvor-fosli-med-dyster-spadom-for-norge--de-ser-vi-bygger-et-uloselig-problem/3423918629.html

Se her ja. Modig type.

3 Likes

Ja! Det er trist at en må være modig for å si det åpenbare…

1 Like

@Pablo… Det er forskjell på å forsvare og å stille spørsmål ved bastante uttalelser uten grunnlag. Har man ikke informasjonen som kreves for å si noe, må man tåle at noen påpeker det. I denne saken vet vi ikke hvor utbyttet går, så å si at det er:

Og

Du har fortsatt ikke sagt hvem som tar ut utbytte og til hva. For alt vi vet kan dette like gjerne være utbytte til moderselskap som brukes for utbygging av installasjonene i området gjennom et annet datterselskap eller for all del også en privat person som skal kjøpe seg superyacht. Poenget mitt er at jeg ikke vet hvem som har mottatt utbyttet og hvorfor det er trukket ut av selskapet. Derfor kan jeg ikke si om det er bra eller dårlig for prosjektet i området, som er delt i 3 aksjeselskap. Vet du vil bruke det som bevis for at klimakrisen er en scam, men da må du også ha mer enn at “det ble tatt utbytte i et prosjekt som går med overskudd, og utbyttet virker for høyt”. Enten vis at subsidiene er eneste grunn til overskuddet og at utbyttet ikke skal reinvesteres i klimatiltak, eller så faller beviset ditt bort i denne sammenhengen. Ditt bevis er på “kanskje dette er shady, men veldig usikkert”-nivå, og da blir jeg skeptisk til hvor god du er på å bedømme bevisene til klimaforskerne som du ikke tror på.

Det er frustrerende at legitim forskning kastes til side for konspirasjonsteorier og synsing fra Youtube og Resett. Er det fordi det er en mer underholdende/spennende vinkling, eller er det bare et ønske om å framstå som edgy?

4 Likes

Representativt? Aner ikke, men skremmende å se at så mange i denne ‘‘undersøkelsen’’ sitter igjen med denne følelsen

1 Like

Her er forøvrig et motsvar

Vi har en måte å løse problemet på. Det er enten at kaffe-latte-gjengen emigrerer, eller at man skiller Oslo ut fra Norge, slik at de blir en fristat, som finansierer seg selv, og tar i mot alle de innvandrere og flyktninger de ønsker, uten innflytelse over resten av landet… Og selvfølgelig med en høy mur rundt…

Fy faen, dette var nedrig video! Rasisme er ikke bare forbeholdt innvandrere slik mange tror

Videoen av overfallet og ydmykelsen sirkulerte på svenske sosiale medier. Du kan høre en av dem si «öppna munnen, öppna munnen!» mens han urinerer ransofferet i ansiktet.

De to ranerne kaller offeret for en ekkel og motbydelig svenske.

Bør kanskje også lese SSB linken de legger med. Familiegjennforeningen de nevner er hovedsakelig fra arbeidsinnvandrere som hadde en stor økning fra de nye EØS-landene etter 2004. Og oi sann, der er visst øst-europa det er snakk om. Ikke Syria, Irak, Afghanistan, Iran, etc.etc.

Dette brukes som et bevis for at flyktninger er et problem. Er de tjukke i hue eller? Det er arbeidsinnvandrere fra Polen vi har mange av i Norge. Hvorfor hører vi ikke et pip om svart arbeid i denne gruppen som tar jobber og penger fra stat og nordmenn eller kriminaliteten de tar med seg?
Dette var realiteten i norske fengsler i 2014:
image

Få dere et riktig bilde av virkeligheten snart, vær så snill… Dere får nyhetene deres fra feil sted og er hjernevasket av en nyhetsstrøm skapt av reaksjonisme og misnøye. Dere har fått noen å skylde på som er svakere enn dere. Ta et sekund og tenk Tyskland 1933-1938… Se denne om dere gidder: https://www.youtube.com/watch?v=sfLa64_zLrU

Er alt for mye av det drittet dere spyr ut her inne på resten av nettet om hvor farlige flyktninger er og hvor viktig det er å “bevare det etnisk norske” i forhold til situasjonen i virkeligheten. Skjønner virkelig ikke hvorfor de som ikke tjener penger direkte på dette gidder en gang. Det som har endret vår kultur fra “gamle norske verdier” til i dag er internett, smarttelefoner, prestasjonspress og Facebook. Ikke flyktninger på asylmottak.

3 Likes

Nå har ikke jeg lest boken. Så kan selvsagt være han går over streken eller er en tulling. Men artikkelen var god.
Integreringen fungerer ikke for alle og det ødelegger økonomien på sikt. Samme med solidaritet/nasjonale samholdet som er viktig for å bevare velferdsstat og trygghet i samfunnet.

Men mange innvandrer grupper som er fargede klarer integrere seg og prestere bra i samfunnet.
Samtidig så er det også som det snakkes noe om vår feil at integreringen ikke fungerer pgr velferdsstaten faktisk er for raus.

Edit:
Nå sier jeg fargede pgr man lett kan tenke han der er rasist, spesielt pgr ønsker ikke vestlig velkommen. Uten å differensiere ikke vestlig.
Som artikkelen du linket til viser er det mye kriminalitet fra øst Europa her også…!

Edit:
Interessant å se at 100% av kommentarerene på artikkelen også er støttende. (Facebook nettavisen)

2 Likes