Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk

Fordelen er jo at Tyrkia invaderte syria, og at de fucka opp med USA. MEN de er jo Nato medlem…

Dog kan de ikke be om Nato hjelp så lenge Russland og syria ikke angriper inne i Tyrkia.

Men amerikanske styrker og russiske opererer i samme nabolag. Ting kan spinne ut av kontroll ekstremt fort.

Yup, det er risikabelt, men ikke mer enn tidligere på den fronten der. Russland og USA har sloss i forskjellige nabolag der i tre tiår.

Dagens morsomste sitat kommer fra Stoltenberg.

“Vi allierte støtter Tyrkia. Vi fordømmer Russland som må forholde seg til internasjonale lover i situasjonen i Syria…” (sitat etter husk. Dagsrevyen NRK kl 1900)

Sitatet kommer etter at Tyrikske soldater har blitt drept av Russiske rakett angrep i Syria.

Hmmmm :thinking: Hvem er okupant og hvem er invitert av den suverene staten i Syria ihht. FN hr. Stoltenberg? :clown_face::clown_face::clown_face:

2 Likes

https://www.nettavisen.no/nyheter/tidligere-statssekretaer-fra-frp-fikk-dobbel-lonn/3423930434.html

Disse politikerne lider hvertfall ingen nød. Hvorfor skal ressurssterke folk motta etterlønn? De har hvertfall ikke jobb utfordringer der de sitter i to 100% stillinger og diverse verv. Hele opplegget høres helt latterlig ut!
De burde klare seg på dagpenger og oppsparte midler som resten av befolkningen.

2 Likes

Skal overhode ikke forsvare ekstremt høye lønninger for de folkevalgte, men etterlønnen kan ha noe prinsipielle gode forklaringer.

Som ansatt i vanlig bedrift har de fleste minimum 3 mnd oppsigelse for fast ansettelse. Og en måned oppsigelse tid de første 6 mnd (prøvetid).

Å sammenligne verv (tidsbegrenset med mulighet for avskjed på “nåde” / politisk press) med fast ordinær lønnet arbeid blir kanskje litt feil?

Uansett så kunne dette løst seg med f.eks at man får bare halvparten av lønnsgeunnlaget i etterlønn.

Ser den problematikken. Ble kanskje sagt litt i frustrasjon fra min side.

Min oppfatning er at lønnen de får ikke samsvarer med arbeidsmengden de legger ned.
Som artikkelen nevner var han ordfører for Mandal i beredskapssammenheng, hva betyr egentlig det? Har det da i den perioden vært to ordførere med 100% lønn?
Han har 1mnd med lønn som statssekretær og ordfører. Etter det har han mottatt etterlønn mens han har jobbet som statssekretær.
Jeg tror at for den vanlige arbeidstaker og for mange av de offentlige ansatte i utdanning og helsesektoren, som stadig for kutt i budsjettene sine, så oppleves disse ordningene som altfor rause og urettferdige

2 Likes

Det blir ikke lett å rekruttere politikere fra f.eks. næringslivet om du ikke har et minstemål av sikkerhetsnett i etterkant. Om man har forlatt en trygg og god jobb for en usikker politisk stilling som minister eller statssekretær, der du kan bli kastet for ting som ligger godt utenfor hva man selv har mulighet til å påvirke, som om det politiske flertallet skulle endre seg, er det ikke urimelig at man får etterlønn i en tid slik at man har mulighet til å områ seg.

Så finnes det selvfølgelig eksempler på misbruk.

Synes forøvrig at rikspolitikere egentlig er underbetalt. For det første sliter mange partier med rekrutteringen. Det er forståelig. Mange har bedre betalt både i staten og i det private næringsliv, så hvorfor da ta på seg et verv som stort sett innebærer offentlig utskjelling?
Her er takstene til våre rikspolitikere fra 1. mai i fjor.:

  • Stortingsrepresentanter: 987.997 kroner per år
  • Regjeringsmedlemmer: 1.410.073 kroner per år
  • Statsministeren: 1.735.682 kroner per år.

Svært mange ledere i staten og også lokale toppolitikere har bedre betalt enn dette.
Selv hadde jeg en gang en jobb der jeg var tett på våre rikspolitikere, og jeg ville ikke tatt jobben deres for det dobbelte.
Men nå skal det sies at det ikke er lønn som driver de fleste av dem, Da hadde de satset på andre hester.

Tre perioder på Stortinget og alderdommen sikret med gullkantet pensjon. Etter det kan man gå til det private og kan så og si diktere lønnen sinselv?

Skal ikke undervurdere eks politikerenes kompetanse for pengesterke lobby selskaper og industrien forøvrig nasjonale eller internasjonalt.

Alt i alt vil ingen politikere lide noe nød.

Noen av våre toppolitikere er attraktive nasjonalt og internasjonalt. Men de fleste av våre 169 stortingsrepresentanter er ikke det. De aller fleste av dem har vært backbenchers i hele sin stortingskarrière. De færreste blir en Stoltenberg, Jagland, Børge Brende, Vollebæk.
De fleste som enten frivillig ikke tar gjenvalg eller blir vraka vender tilbake til sin hjemkommune for å finne noe der.

At ingen bør lide noen nød for å ta et politisk verv, håper jeg da virkelig. Det samme håper jeg for en enda bedre betalt rørlegger eller etatsleder i staten…

Poenget er at jeg tror ikke du i noe parlament vil finne folkevalgte med lavere lønn sammenlignet med det angjeldende lands snittlønn for industriarbeidere.

Etter min mening burde de i det minste få et ulempetillegg på en halv million for all den populistiske politikerforakten de utsettes for…

Av og til er det morsomt å følge de som heiet frem Brexit.

Jeg tror faktisk EU sliter litt.

1 Like

EU er helt fucked.

Bare å glede seg!:man_dancing:t2::man_dancing:t2::man_dancing:t2:

Lurer på når han tenker at det skal skje, har ikke kommet noe nærmere flerkoneri og alkoholforbud siden 2009 når artikkelen ble laget. :stuck_out_tongue: Hadde han sagt FRP i regjering og strengere innvandringspolitikk hadde han fått rett da.

Det er en myte at innvandringspolitikken er blitt strengere siden 2009 og de rødgrønnes regime. Tallet på FNs kvoteflyktninger er nær tredoblet, Solberg fikk flyktningkatastrofen i 2015 midt i fanget, og vi har derav en høy grad av familiegjenforening. Kravene til det siste er blitt noe strammet inn, med bred støtte i Stortinget. Det er vel egentlighet hovedsaken, den brede enigheten på feltet.

Jaja,hva skal man si?
Kalifatet til de grønne er under bygging.

Den tolerante og inkluderende røde siden. De liker ivertfall å tro det selv, men viser noe annet i det virkelige liv:
https://www.nettavisen.no/okonomi/stotten-hagler-inn-etter-ap-annette-ble-presset-ut--helt-overveldet/3423932175.html

1 Like

Den røde siden består sånn ca 50-50 av ondskapsfulle jævler syke av misunnelse og naive fjols… Fact!

3 Likes

Det er vel stort sett det inntrykket jeg også har. Diskusjoner med AP velgere ender ofte i raseri og sinne, det går bare ikke an å diskutere med en del av de velgerne. SV, Rødt og MDG er knapt vits å nevne for de er minst like ille om ikke verre. På den borgerlige siden, her FrP, gratuleres det, på AP siden er det mistro og ut frysning. Helt utrolig for noen folk dette er.

3 Likes

I 2014 giftet Ap-nestleder Hadia Tajik seg med Høyres stortingsrepresentant Stefan Heggelund. Det ble det utad lite bråk av. Men så er jo også Høyre og Ap norsk politikks siamesiske tvillinger med en høyst imaginær politisk midtstrek mellom seg.
Nå skal det sies at ekteskapet holdt kun et par år.

1 Like