Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk

Tror Morti og Trump er like på mange måter😁

Det er vel bare å begynne å lese document.no, få med seg alt på Fox News, og styre lett unna alt annet av medier som rett og slett er kommunistisk propaganda😁

Så kanskje vi ender i den edle klubb vi også, Even.

3 Likes

Man kan jo ikke mene annet enn at Fox News bare er speilbildet til CNN og MSNBC.

Hvis man har sett på alle disse tre kanalene og spesielt når “motstanderen” har det hvite hus, så ser en at de er helt lik.

CNN lot en gjest lire av seg Trump var ansvarlig for like mange døde som Mao og Stalin . MSNBC sier at Trump er en de facto fascist. Ta en titt på Don Lemon, eller Morning Joe og fortell meg at dette ikke er hyper partisan? Hell, Chris Cuomo sa i et intervju i går at han liker ikke det han driver med og at det er hyper partisan - deres største prime time stjerne sa det selv.

Hvor er faktisk.no å sier at nei, Trump ikke er fascist, all den tid han ikke er diktator, all den tid han må forholde seg til congress.?

Jeg sier ikke Fox er bedre enn CNN, eller MSNBC - det er det samme - alle er hyper partisan. Skal nevnes at Fox har langt flere independents som ser på, enn hva CNN og MSNBC har.

Kan være greit å se på alle tre kanalene enn bare å ta alt VG/NRK /Aftenposten/Nettavisen.no for god fisk.

4 Likes

Selvfølgelig er ikke Trump fascist i ordets rette forstand. Problemet er at mange slenger ut “fascist” som et skjellsord - synonymt med drittsekk, rasshøl, etc., uten å kjenne til hva fascisme står for som ideologi. Mao. ren historieløshet.
I USA ha vel “kommunist” nesten samme klang, som skjellsord betraktet.

3 Likes

Eventuelt hoppe over alle sammen og begynne å tenke selv. Jeg har aldri åpnet nettsiden dokument.no og ikke får jeg inn andre amerikanske kanaler enn CNN på TV. Klarer helt fint å vurdere ting objektivt for det.

Kjempegod ide. Ser du seiler i en fin objektiv sjø hvor du på ingen måte langer ut mot både den ene og andre med motargumenter mot påstander og motiver som dine motdebattanter aldri har fremsatt, men som du ofte har tilskrevet dem👍🏻

1 Like

USA viste om Covid-19 lenge før noen i Norge viste hva viruset var… Å legge skylden på WHO blir det samme som å si at CIA ikke eksisterer…

Kom an folkens…

2 Likes

Når corona greia er over da kommer tiden med payback-time. Det må Kina stå for. Bare vent, det blir mye bråk.

Pingvinen, har du vennene dine fra Gotham i ryggen bak den uttalelsen? :smiling_imp::stuck_out_tongue_winking_eye:

Payback time???

Liker ikke folk som har som hobby å snakke dritt. Jeg angriper alltid kun slike folk. Aldri skrevet et uhøflig ord til folk som opptrer fint selv, uten å beklage det raskt etterpå. Trump motstanderne snakker ofte dritt uten å tilby noe som helst av forslag eller tiltak selv. Det er liksom hobbyen til mange å bare nedsnakke andre. Da driter jeg i om de snakker om en president, meg eller andre debatanter. Da tar jeg til motmæle. Er ikke verre enn det. Du kan slappe av. Jeg holder det ikke i mot deg på sikt. Vi snakker sak her. Jeg har f.eks. ingenting i mot Pablo, selv vom jeg rapporterte han for bagatellisering. Du er sikkert en grei og fin fyr.

Problemet med din argumentasjonsstil Morti er at du ikke evner å holde deg til saken og faktisk diskutere sak uten å komme trekkende med en haug med usakligheter, anklagelser og tilskrivelser av motiver til dine motdebattanter som du ikke har dekning for å påstå.

I denne saken diskuterte vi en videosnutt av Trump hvor han unngår å oppgi hva han og hans stab gjorde av forberedelser i februar knyttet til korona-krisen. Han svarer for januar hvor de ikke gjorde noe pga at det ikke var noen registrerte tilfeller av korona i USA. Da reporteren gjentar at det var februar hun spurte om, blir Trump ufin og kaller henne fake og hele kanalen hennes fake.

Dette tolker jeg som en svært urimelig og umoden atferd fra Trump sin side. Det var et kritisk spørsmål som vi vet journalister nettopp skal stille for at vi i allmennheten skal få vite om det var gjort gode nok forberedelser eller ikke til den varslede krisen.

I ditt motsvar til meg kommer med en rekke urimelige påstander og antagelser som du ikke har grunnlag for å påstå:

-Du påstår at “vi” nå skal bruke Korona for å rakke ned på Trump. Og før skal visst “vi” ha sagt at han er rasist. Og “vi” skal visst også hate han i følge deg.

Dette har jeg aldri sagt eller skrevet, så fint hvis du etterhvert evner å skille mellom hva du tenker i ditt eget hode og hva folk faktisk skriver.

Og denne argumentasjonsrekken klarer du å avslutte med at “det er vanskelig å holde tungen rett i munnen når man hater”. Må si det er ganske utrolig hva du klarer å tillegge andre folk.

Og i ditt andre innlegg sier du “at du liker ikke folk som har som hobby å prate dritt”. Så du bare tilskriver og tillegger masse folk som har argumentert mot ditt ståsted og synspunkter argumenter og motiver de aldri har skrevet eller uttrykt at de har, fordi du tolker det sånn i ditt eget hode. Et godt utgangspunkt for diskusjon er faktisk å ta utgangspunkt i hva folk skriver.

Jeg synes du bør skille bedre mellom kritikk og dritt, jeg synes dine skillelinjer sklir over i hverandre.

Jeg håper du i fremtiden i større grad klarer å diskutere sak, og ikke masse annet uvesentlig og usakligheter

Jeg vet at du stemmer FRP/Høyre og har stor sympati med Trump fordi du føler han er urettferdig behandlet av pressen (uttrykt tidligere i denne tråden). Men vær vennlig å ikke definere all kritikk av Trump som dritt, fake osv, det bærer aldri gunstig avsted for å få en god og fruktbar diskusjon.

Avslutter mine ord i denne tråden for denne omgang, da jeg føler det ikke bærer noe gunstig sted å forsette diskusjonen på det fundamentet som den foregår nå. Med håp om mange gode og saklige diskusjoner i fremtiden :slightly_smiling_face:

6 Likes

Angående Trump. Dette er et seriøst spørsmål. Synes du at han oppfører seg på en måte verdig en president? Er det greit å avfeie de som stiller spørsmål som “fake”?
Også, for å si det veldig pent, han er jo svært kreativ med fakta.
Er det ok?
Jeg bare spør jeg… Selv er jeg veldig overrasket over hva han slipper unna med av oppførsel og generell etterettelighet.

2 Likes

Du har nok litt rett i det du skriver her. Jeg ser den. Jeg forsøke å endre stilen. Men jeg er lei av all kritikken mot Trump. Det eneste de journalistene gjør nemlig er at de stiller spørsmål for å arrestere han på noe. Hele tiden. Det er det eneste de gjør på. Etterpå så klipper de og limer slik at hele diskusjonen går på hva han gjorde feil. De lokker han på limpinnen og så snakker de om limpinnen. Det er det du/dere også gjør.

I 2 mnd nå er det alt som har skjedd. Når skal de/vi komme videre og diskutere noe som er konstruktivt for håndteringen av krisen i stedet for å bare snakke om hva presidenten gjør galt da?

Er du ikke enig i at det ikke er konstruktivt klima i mediene? Er du ikke enige i at det ikke spiller noen rolle hvor mye penger Trump har tapt på hotelldriften sin? Eller når han skal levere selvangivelsen sin eller hva han sa i et møte for 2 mnd siden?

Hva med å spørre om hvordan arbeidslivet kan foregå under coronakrisen? Hva med å spørre om hvordan landene bedre kan samarbeide i håndteringen av corona nå? Hva med å spørre om hvordan smittevernberedskapen skal opprettholdes etter krisen er håndtert? Hva med å spørre de hvordan media kan bidra til at flest mulig ikke blir smittet? Media har en utrolig god mulighet til å spre det viktige budskapet ut til befolkningen. Hvilket budskap ønsker smittevernberedskapen og Trump at de skal fokusere på?

I 2 mnd nå har mediene bare gått for kritikk. Det ender med at Trump skjeller de ut. Etter mitt syn er det helt på sin plass å skjelle de ut. Mens smitten spredde seg så var strendene i USA fulle av festglade folk. Det er jo ikke løye at befolkningen ikke tar det alvorlig når mediene ikke gjør det. Det handler ikke om at Trump ikke tåler kritikk. Han tåler bare så mye av det når det er alt mediene vil.

Både visepresidenten og smittevern eksperten ville fremholde de 15 tiltakene for å stoppe spredningen. De holdt den opp 10 ganger under hver presentasjon. Men mediene ville ikke skrive om det. Eller andre konstruktive ting.

Mediene er fienden her. Ikke Trump. Dette er objektive observasjoner, etter mitt syn. Dette handler ikke lengre om lavere skatter eller strengere innvandringspolitikk. Det handler om liv og helse. Da må mediene fokusere på å redde liv og stoppe viruset. Ikke hvem som gjør feil og hvor raskt man kan lokke Trump ut på limpinnen på LIVE TV.

Når medienes eneste agenda er politisk. Altså sørge for at Trump taper valget om 7 mnd. Så avslører de seg. Både gjennom dekningen og gjennom spørsmålsrunden på pressekonferansene.

Det får jo konsekvenser også. Nå f.eks. så gjør Trump en generaltabbe ved å stoppe støtten til WHO. Det kan få store konsekvenser for hele verden. Og jeg legger skylden på mediene. Hadde de ikke angrepet Trump på inn og utpust, så hadde ikke det skjedd. Nå må hele verdens fattige og rike betale prisen for mediene sin heksejakt.

Det er jo ingen som tar mediene alvorlig når de nå, helt korrekt, kaller det galskap. De har kalt ALT for galskap. Roper de ulv hver dag så skjønner ikke folk når ulvens virkelig står rett foran de. At Trump stopper støtten til WHO er noe som, kunne blitt avverget, dersom ikke mediene hadde brukt opp kritikken sin på andre ting slik at ingen tar de alvorlig lengre. Egentlig skulle man tro folk hadde demonstrert mot en slik avgjørelse. Men nå er det ingen som bryr seg lengre.

2 Likes

Ang selvangivelsen så er det vel vanlig at alle presidenter gjør denne tilgjengelig for å vise transparens. Trump har ikke gjort dette, og har heller ingen god forklaring etter det jeg har sett. (Følger ikke dette så nøye).
Er ikke rart det blir spm rundt dette da?

Ellers, når man ikke oppfører seg som en president (hvertfall ikke en amerikansk), så blir man heller ikke behandlet som en av alle.

Jo det er veeeeeldig rart. Vi står midt i den verste krisen på 60 år. En selvangivelse er totalt uinteressant.

1 Like

Der er jeg helt uenig. Det burde ikke få an å skjule dette fordi man har en krise gående. En statsmann hadde bare gjort som kotymen er og vist det frem for lenge siden for å legge alle spekulasjoner døde.

Edit: enig i at det ikke er høyeste pri nå, men spørsmålet forsvinner ikke fordi man prøver å ignorere det.

Takk for et godt svar, Morti. Skjønner at du kanskje ble litt vel ivrig i første omgang og at du brukte noen ord og vendinger som du kanskje ikke ville brukt hvis tempen hadde vært litt lavere. Sånn skjer alle, og uansett veldig fint å se at du evner å ta i mot konstruktiv kritikk.

Støtter deg i det med at pressen også i større grad bør innta konstruktive og løsningsfokuserte vinklinger i og med at de innehar så mye uformell makt og innflytelse. Hvis pressen kun blir tilbakeskuende og kun leter etter problemer, ja da blir det raskt mer problemer enn det i utgangspunktet hadde trengt å bli. Så en balansert presse, som både evner å være kritisk, gravende og konstruktiv i en sunn balanse bør være idealet.

1 Like

Supert det :slight_smile: Godt at du også ser det. Det hjelper ingen det CNN, NRK og Grøssvig holder på med.

Hadde de kommet med knusende kritikk nå. Når det gjelder. Så hadde de kanskje kunnet utøve sin 4. statsmakt. Men siden de kritiserer alt han gjør så er det ingen som skjønner når det virkelig er alvor. Slik det faktisk er nå når den største økonomiske bidragsyteren stopper støtte til WHO midt i en stor krise.

1 Like

Morti, du er langt ute på viddene når du fratar den amerikanske presidenten ansvaret for egne vedtak, som å fryse støtten til WHO. Hva blir det neste? Finnes det en grense for dine ansvarsfritak for Trump?

Klarer ikke Trump å stå i mot en kritisk presse uten å gå på snørra, er han ikke moden for den oppgaven han frivillig har tatt på seg.

Det skulle tatt seg ut at vår egen statsminister hadde blitt fritatt for et horribelt feilgrep fordi mediene generelt er kritiske, hvilket er deres oppgave, uavhengig av hvem som regjerer.

Et lite malapropos: Internasjonal presse, inklusive den norske, er ikke bare forundret, men sterkt kritiske til svenske mediers og deres jatting og mildt sagt lite kritiske holdning til de svenske helsemyndigheter og politikere angående den svenske korona-strategien. Etter min mening gjør svenske medier her en kardinalfeil. Men du, Morti, er kanskje enig i at mediene skal nøye seg med å gjengi den offentlige versjonen i en tung tid?

3 Likes

Media i Sverige er kanskje de verste av alle i den frie verden. Muligens verre enn i USA. Kritikk er ønskelig og velkomment. Det må bare være saklig og relevant. Og man må kunne si noe positivt også når det er på sin plass.

Dersom man bare er negativ til alt hele tiden og kun angriper den motsatte politiske side så er ikke media en 4. statsmakt lengre. Da er de en del av propaganda apparatet. Og da spiller det for meg ingen rolle hvilken vei. Alt er like galt.

3 Likes