Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk

Hva med dere at Trump tar inn “Blackrock” inn i den økonomiske varmen og ber de fasilitere og ta hånd om store delev at QE programmet. Tenker spesielt “hesten” som får lov til å forsyne seg først fra havresekken som f.eks bytter (swap)“Junk bonds” mot “friske, rene og gode obligasjoner”.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-04-15/blackrock-leads-investors-worldwide-with-follow-the-fed-mantra?utm_source=google&utm_medium=bd&cmpId=google

Er vel FED og ikke Trump?

?!?

US President, FED og Treasury… Samme mølje i 2020.

Interessant:

1 Like

Det er ikke USA og Trump som er problemet. Det er Kina, de tillot at viruset fikk spre seg til hele verden før de faktisk innrømmet at det smittet mellom mennesker. Kina er ansvarlig for å ha spredd dette viruset til hele verden og dermed forårsaket de en pandemi. De holdt tilbake info sammen med WHO, de stoppet egne forskere fra å slå alarm. Den første registrerte smittede jobbet på laboratoriumet i Wuhan og hadde ikke vært på det såkalte ‘våtmarkedet’. Kina kjøpte opp enorme mengder med smittevernsutstyr fra resten av verden i januar og deler av februar, mens de samtidig hevdet at Corona viruset ikke smittet mellom mennesker. De har i ettertid solgt deler av dette utstyret til høystbydende. Kina lot hundre tusenvis av kinesere reise overalt i verden i januar/februar, de viste viruset smittet mellom mennesker, men lot smitten spre seg. Vi kan vanskelig tolke at de gjorde dette med vilje. Jeg klandrer ikke Europeiske nasjoner, USA eller andre, jeg klandrer Kina og Kina alene. WHO gjorde ikke jobben sin, det er faktisk derfor de eksisterer. Hvem kan ha tillit til WHO etter dette? Deres jobb er å stoppe et virus og informere, når de ikke gjør det og lar viruset spre seg til hele verden, hva nytte har verden da av WHO? Ingen andre kunne gjort en dårligere jobb.

2 Likes

Flere steder i Kina er nå folk med mørk hud uønsket fordi myndigheter mener de sprer viruset, dette gjelder samtlige med mørk hud. Afrikanere, afroamerikanere, Europeere. Dette er rasisme, det har ingenting med viruset å gjøre. Jeg kan si det med engang, jeg har aldri brydd meg om hudfarge. Du er født med den fargen du er født med. At noen her inne lar Kina slippe så billig unna er vanskelig å tro, fokus rettes heller mot USA og presidenten. Problemet er altså ikke Kina, men USA alene. Jeg forstår det ikke, men noen forstår at det er slik det skal være. Da blir det tydeligvis slik…

Vi er nå tre-fire måneder inn i denne pandemien. Om du går tilbake i tid, vil du se at det var en masse oppmerksomhet på Kina, om årsaker og krisehåndtering da det der sto på som verst.
Og det er en tid for alt. Per i dag ser det ut til at Kina har fått kontroll på hjemmebane, mens pandemien raser for fullt i USA. Nå har USA offisielt en tredel av klodens registrerte smittede, og ti ganger flere enn opprinnelseslandet Kina. Det er mye usikkerhet rundt alle pandemitall, inklusive ulike målemetoder, men det er ikke særlig tvil om at USA har havnet veldig bakpå.

Det har også vært mye oppmerksomhet omkring svenskene og resten av EUs krisehåndtering.
Når denne pandemien ebber ut, vil det ganske sikkert bli tid for grundig granskning av pandemiens ulike fasetter, både internasjonalt og her hjemme.

Nå får jo Trump generelt mye oppmerksomhet utover koronahåndteringen. Både fordi de fleste nordmenn føler seg nært knyttet til USA, vi snakker om verdens største økonomi og mektigste militærmakt, og vi står midt inne i en veldig spennende valgkamp om presidentembetet. Til sist vil de svært mange være enige om at det er lenge siden en av stormaktene har hatt en så spesiell statsleder som personlighetsmessig viser fram så mange underligheter i det offentlige rom, og som særlig på sosiale medier sender signaler om likt og ulikt utallige ganger hvert eneste døgn.
Kort oppsummert; det er ikke snakk om å frita Kina for ansvar, men det er en tid for alt. Ansvar for denne pandemien og hvordan verden kan forebygge og forberede seg på den neste, vil man ganske sikkert komme tilbake til når vi igjen får hodet over vannet.

1 Like

Generalsekretær Trond Jensrud i Yrkestrafikkforbundet mener det er altfor mye konkurranse i markedet allerede… :poop:

“Beautiful words, some say the best words. Strong is a word, a big beautiful word. I like words very badly.”

Han sier jo noe:

:laughing:

1 Like

Le alt dere vil, det er best å være politisk korrekt. Kanskje noen bryr seg om dette, jeg håper det for dette er viktigere enn å snakke ned Trump 24/7: https://www.rights.no/2020/04/en-rystende-historie-om-jente-pa-koranskole/

De fleste vil jo si at dette kan man se bort ifra. Det er jo Hege Storhaug og HRS…jeg bryr meg, gjør dere?

Så på Nyhetskanalen nå. Grøssvig sa rett ut at dersom Trump hadde behandlet journalistene bedre så hadde de også vært greiere mot han.

Går det an å være så uproff?

4 Likes

Den uttalelsen fra Fredrik Græsvik stusset jeg også over. Vel er det menneskelig å reagere på å bli kalt en bløff eller et dårlig menneske og en elendig reporter. Men er proff journalist bør likevel greie å se bak disse uttalelsene.

På den annen side er de også en del av hvordan Trump velger å fremstå. Kombinert med en flom av nattlige tweets som modifiseres på dagtid, er det neppe å gå for langt når mange hevder at USA aldri har hatt en så selvgod president med en så lemfeldig holdning til sannhet og fakta, og som åpenbart elsker å stå i konflikt. Det blir litt sånn at man høster som man sår. Men uttalelsen til Græsvik var ærlig, men likevel uproff.

1 Like

Det var journalistene som begynte. Da de latterligjorde kandidaturet hans. Så vant han. Og media tapte ansikt. Så de hugget videre. Til slutt fikk Trump nok. Nå er det ingen vei tilbake. For noen av dem.

Det kommer til å enten ende med en ny president som media vil hylle. Uansett hva han gjør og ikke gjør. Eller så vinner Trump igjen og medienes tid er over. Jeg håper på det siste. Vi trenger ikke medier som oppfører seg uprofft. Skal vi ha media så må de være uavhengige, objektive og opptre som en 4. statsmakt. Medier som fungerer som propaganda maskineri for de forskjellige politiske skillelinjene trenger vi ikke. Da klarer vi oss like godt med bloggere med puppesilikon i rumpene og rumpesilikon i leppene + Netflix.

Nå vil de fleste mene at det er et minstekrav at også USAs president takler utfordringene og opptrer profesjonelt.
Det store ankepunktet mor Trump er likevel ikke hvordan han behandler media, men hvordan han behandler både politiske medspillere og motspillere.

Under store kriser, som den vi har nå, ser vi at befolkning og politikere av alle farger gjerne samles og støtter opp om de som sitter ved makten. Dette er ikke tiden for splid.
Unntaket er USA som kanskje aldri har vært så splittet som under president Trump. Det må i så fall ha vært under McCarthy-tiden på 1950-tallet.
Uansett hva man måtte mene om Trumps politikk, er han i alle fall ingen samlende figur for et land i dyp krise…

1 Like

Trump har i alle fall lært mange nyttige triks av Netflix-figuren Frank Underwood.

Og hvordan blir han selv behandlet?

Hvis man kan gå tilbake begynte det vel med hele fødselsattest utspillet mot Obama.

Trump hadde vel ikke hatt jobben i mer enn en dag før han tro til overfor media med en håpløst narsissistisk påstand. De fleste husker vel hvordan Trump hevdet at det kom mer publikum for å overvære hans innsettelse-seremoni enn da Obama ble innsatt. Ulempen var bare av mediene hadde arkivfoto og opptak som helt klart viste det motsatte. Veldig lite klokt å dra i gang en fake news-debatt på noe så håndfast og åpenbart. Her bar det rett på snørra.

Men hvem som begynte krangelen, er jo helt barnehage.

6 Likes

Du mener, et bilde som de tok 2 timer før sermonien begynte? Det bildet? På en regnværsdag. Og sammenligne det bildet med et bilde som ble tatt på en solskinnsdag etter at talen hadde begynt. Du vet det er slik de holder på.

Vi kan jo sammenligne oppmøtet på Trump sine valgmøter og Biden sine heller. Det viser de ingen bilder av.