Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk

Om noen føler seg såret fordi paranoia og konspirasjonsteorier blir gjort narr av så får vel det bare være. Man kan ikke ta alt sånt surr seriøst. Spinnville teorier skal aldri veie like tungt som fakta. Hva noen innbiller seg skal aldri veie like tungt som noe som kan bevises over enhver tvil.

Bevisbyrden ligger hos de som kommer med en påstand. Ikke hos motparten. Hvis noen kommer til meg og hevder at det finnes aliens så er det ikke min jobb å motbevise det. Da får vedkommende bevise sin påstand selv.

3 Likes

De tydeliggjør stemmesedler som maskinen ikke klarer å lese. Helt normalt og lovlig.

Kan godt gjelde begge sider. Men en ene siden har kanskje 4x? Flere brev stemmer enn den andre. Så jukser de likt, har likevel dems mye flere jukse stemmer. In person stemning er mye vanskeligere jukse på.
Det er ikke urealistisk at det har blitt telt opp titusener av stemmer som egentlig skulle ha vært forkastet pgr ikke følger alle formaliteter/reglene.
Så om det telles opp og man faktisk avdekker feilene kan Trumps snevre inn veldig. Det er normalt 1% av stemmene som forkasts. Og mer jo yngre man er. Nå stemte millioner av urutinerte folk også som ikke nødvendigvis har kontrollen. For de yngste kan da 4-5% av stemmene forkastes…

2 Likes

Jo, men flere poststemmer fra demokratene er ikke så veldig merkelig med tanke på at Trump IKKE ville at supporterne sine skulle stemme via post. Biden valgte det motsatte. Er det så merkelig at det er fler demokratiske stemmer i posten da? Det er jo Trump som har kjørt på og samlet folkemengder til tross for smitterisikoen. Det er Trump som ville at folk skulle møte opp og stemme personlig.

Har jeg sagt det er merkelig?
Jeg sier det gir mer rom for juks og for telling av stemmer som burde vært forkastet.

Men noen er veeldig greie i år.

4 Likes

Javel, men det burde jo være veldig lett å bevise. Så da får de gjøre det da.

Ja derfor republikanerne ønsker å være representert der hvor tellingen foregår slik de kan utfordre de stemmene som ikke skal telles.

While 1 percent of ballots were rejected in the 2016 general election, just 0.3 percent in Florida, 0.4 percent in Michigan, and 0.1 percent in Wisconsin have been rejected so far, O’Malley Dillon said. Election experts had predicted more than 1 percent of ballots would be rejected, as many voters were unfamiliar with voting by mail

Så det handler ikke om juks nødvendigvis fra velgere, men om at tellerene ikke har fulgt reglene. De kan i mange tilfeller ringe og få ryddet opp i problemer, men det gir ikke helt mening de skal ha vært SÅ mye flinkere i år når de har sykt mange flere stemmer som burde være mer problemer med. Normalt er det samme gjengen som stemmer med brev hvert år og de får naturligvis peiling etterhvert, men alle de nye i år har ikke den erfaringen. Så flinke kan ikke Dems ha vært i å nå ut til folk å lære de hvordan fikse ballots.

2 Likes

Det er faktisk juks,. Ene veien eller den andre,… Eg håper dette blir gjort på nytt, for demokratiet sin del, eg håper selv på Trump, men vinner Biden ærlig så er det mye bedre for demokratiet som helhet også utad i verden.

Kan legge til at eg synes svært lite om Erna sin trang til å gå ut i media på vegne av hele Norge slik, før det endelig er avgjort… Hva var vitsen med det liksom… Demokratiet trenger all tillit det kan opparbeide seg for å fungere skikkelig, å det blir stuet bort over en lav sko så lenge det går i ens personlige favør,…

Dette skal bero på en enighet eller så blir det fort bare tull. Demokratiet altså. En må være enige om hvordan det fungerer!

2 Likes

http://eprints.lse.ac.uk/61732/1/blogs.lse.ac.uk-Voters%20on%20the%20extreme%20left%20and%20right%20are%20far%20more%20likely%20to%20believe%20in%20conspiracy%20theories.pdf

Jan-Willem van Prooijen presents findings from a study of belief in conspiracy theories among individuals in the Netherlands and the U.S. He writes that those on the extreme left and right of the political spectrum, together with those who are more likely to have faith in there being simple solutions to complex political problems, are substantially more likely to also believe in conspiracy theories.

Our findings establish a link between political extremism and a general susceptibility to conspiracy beliefs. Although the extreme left may sometimes endorse different conspiracy theories (e.g. about capitalism) than the extreme right (e.g. about science or immigration), both extremes share a conspiratorial mindset, as reflected in a deep-rooted distrust of societal leaders, institutions, and other groups, allied with a corresponding tendency to explain unexpected, important events through conspiracy theories. This insight may be relevant for the question of why those on the political extremes have displayed substantial intolerance of other-minded groups, often with devastating consequences, on so many occasions throughout history.`

Du tar med andre ord feil.

Om det er mer hyppig er selvsagt en mulighet, men det er denne generelle troen på at alt er så enkelt og lett og svart / hvitt som også gjør at folk tror blindt på konspirasjonsteorier.

5 Likes

Men hvorfor heier du på Trump hvis du mener Biden er bedre for demokratiet? Du vil helst ikke ha demokrati du da? Trump har jo nærmest styrt som en diktator.

Eh nei. At om Biden vinner ærlig, så er det bedre for demokratiet. Eg godtar lett et ærlig win. Selvfølgelig…

Eg anser meg selv som en sosialdemokrat…

Eg er helt uenig i at Trump har fungert som en diktator… Hvorfor i alle dager sier du det?

Det må gå an å ha flere tanker i hodet samtidig, se forskjellige perspektiver og potensielle utfall av forskjellige ting… Store bilder og små bilder.

3 Likes

De er jo det??.. du tror vel ikke på en “sammensvergelse” så dyp at demokratene har klart å fjerne alle republikanere fra gjennomføringen av valget uten at noen i verden merket det?

Dette er jo akkurat det som bekreftes i denne tråden når det lenkes til enkeltheter og påstander som ukritisk tas som “bevis”.

1 Like

Sannsynligvis er det jo snakk om feilregistrering som korrigeres. Man har trolig ved verifisering av innrapportering oppdaget at stemmer er registrert på feil kandidat og korrigert dette.
Jeg tenker at hvis man ville registrere disse stemmene feil så hadde man gjort det med en gang og ikke lagt de inn korrekt først og så endret registreringen.

2 Likes

Et så langt svar orker jeg ikke, men du kan jo scrolle gjennom twitterfeeden hans for noen eksempler. Han skriver med store bokstaver at han har vunnet valget. Eller pressekonferansen han hadde tidlig, der han påstår det er valgfusk og korrupsjon (helt uten et eneste fnugg av bevis), og igjen gjentar at han har vunnet. Han mener fortsatt at han har vunnet.

Han har gått stikk imot vitenskapen og resten av verden på flere punkter og har kun jobbet for økonomiske interesser, fortrinnsvis sine egne. Trakk USA ut av Paris-avtalen, la skylda på WHO for pandemien, trakk støtten til WHO, beskyldte Kina for å stå bak covid-19, han har skilt flyktninger fra barna sine, gjort narr av flyktninger, gjort narr av funksjonshemmede, jobbet hardt for å bygge en massiv mur mot Mexico, insisterer på at kull og olje fortsatt skal utvinnes i stadig større skala og han tror ikke på klimaendringer. Ok, kanskje mer søppel på to bein enn diktator. Jeg ser det nå.

2 Likes

Takk for korreksjonen:) Var ikke så veldig seriøst ment fra min side, men det er godt mulig jeg er litt for biased i mine antakelser!

1 Like

Onns du mener ditt og eg mener noe annet… at least i tried.

#Righttotry

4 Likes

Hva er logikken bak å henge seg opp i alle tilfellene hvor Biden sier feil og vimser, men samtidig forvente å bli tatt seriøst når dere prøver å bortforklare alle de helt vanvittig idiotiske tingene Trump sier? Jeg er helt enig i at Biden virker treig og vimsete til tider, men at det på noen som helst måte er verre enn hva Trump lirer av seg forstår jeg virkelig ikke…

3 Likes

Håper det deles ut betalingsblanketter til fordel for statskassen i fleng her.

2 Likes

Jeg mener vitenskapelige fakta skal veie tyngre enn synsingen til hvem som helst. Er du uenig?

Og jeg mener at uansett hva slags etnisitet, kultur, religion, kjønnsidentitet, legning, formue eller politisk retning så bør man ha de samme rettighetene, få samme helsetilbud og man er akkurat like mye verdt. En uteligger og en president er like mye verdt.

2 Likes

Sånn er det når du ikke har motargumenter. Du slenger ut påstander om alt mulig og maler med så bred pensel at du like gjerne kunne brukt malekanon :slight_smile:

1: En diktator må faktisk klare å overkjøre politisk motstand for å være “diktator.” Hvis han har fungert som diktator så burde det ikke vært en meningsløs riksrettsprosess, han burde kunne kjøre stimuluspakker for å vinne valget, og hans eget parti burde støttet han ukritisk (var jo mange republikanere som åpent motarbeidet han, og stemte mot han).

2: At Trump er narsissist og lyver mye (lystløgner?) skal jeg være enig i. Det gjør han ikke til noen diktator.

3: Å jobbe for de økonomiske interesser for sitt eget land, kontra å bruke eget lands ressurser for å hjelpe andre er helt legitim politikk og ganske standard. Dette gjelder veldig mange ledere i verden, og er man kapitalist så vil man fort mene at det er det beste for alle parter om man samarbeider på en måte som er i alles interesse. Er ikke alltid det å forsøke å gjøre gode ting i verden ender bra, og Irak-krigen og Afghanistan er ypperlige eksempler fra nyere tid. At forgjengerne var så mye bedre kan diskuteres, og vi får huske på at Obama spionerte på Merkel og avlyttet henne i årevis for å få fordeler i forhandlinger.

4: Både Obama og Trump har skilt flyktninger fra barna sine. Årsaken er at hvis du bryter loven i USA ved å illegalt ta deg inn i landet, så skal du i fengsel. Samtidig er lovverket i USA slik at det er ulovlig å holde barn i fengsel. Merk at USA derfor også skiller egne borgere fra sine barn hvis de skal i fengsel.

Problemet skjer fordi flyktningene oppgir falske navn og falsk kontaktinformasjon når de blir løslatt før de skal møte på høringer. De forsvinner inn i USA uten noen måte å kontakte dem, og barna er tatt hånd om av myndighetene fordi lovverket tvinger staten til å separere foreldre fra sine barn hvis de begår forbrytelser. Og det å illegalt dra inn i USA er faktisk en forbrytelse.

Selvsagt kan og burde dette løses enklere og bedre enn det har blitt gjort i USA, men det er ett resultat av ett årelangt problem med at politikerne nekter å å løse det komplekse problemet som illegale innvandrere i USA / innvandringspolitikken faktisk er. De overlater det til presidenter å lage executive orders, i stedet for å lage en reform. Sånn var virkeligheten under 8 år med Obama, og under 4 år med Trump. Kanskje Biden kan klare å gjøre noe med det, men vi får vente og se.

Politisk er flyktninger og illegale fint for å få opp entusiasmen blant demokrater, men har vist seg gang på gang at de heller prioriterer andre ting når de først får makten. Og politikk er alltid ett spørsmål om prioriteringer.

5: Paris-avtalen for USA sin del var død når Obama signerte den også. Helt ok å trekke seg fra den, og helt ok å trekke seg fra internasjonale samarbeid generelt hvis man mener det ikke tjener landets interesser.

Vi er norske, og vi må huske på at vi som ett lite land har en enorm egeninteresse av at store internasjonale organisasjoner og lovverk fungerer bra og er pålitelige. Det er i vår egeninteresse økonomisk å sørge for dette. Men for USA, som ofte har vært største økonomiske bidragsyter til mange organisasjoner (FN, NATO, WHO, osv) så kan det være veldig annerledes.

Angående paris-avtalen spesifikt så bør man lese litt om temaet. Obama signerte den, men han gadd ikke en gang legge det fram for kongressen i USA for å forsøke å få det gjennom som lovverk. Det var med andre ord kun på papiret, en intensjon, at USA hadde forpliktet seg. Obama klarte ikke overbevise kongressen om at det var i USA sin interesse å etterfylle kravene. Så det at Trump trakk seg var i praksis en erkjennelse av realitetene - USA hadde aldri, heller ikke når Obama signerte, som intensjon å etterfølge det som sto i avtalen. Det var politisk teater, og lite annet.

6: Olje, gass og kull vil være svært viktig framover i mange år. Det har vært ett viktig tema for USA å bli uavhengig av import av energi fra andre aktører. Såkalt “energy-independent.” Dette har de klart. Så kan man alltids diskutere hvor viktig dette er for USA eller ikke, men alternative til olje og gass fra fracking i USA er fort olje og gass importert fra andre land. Grønn energi krever enorme subsidier, og det er mange andre ting man kan ønske å bruke penger på. Skal man gjøre noe må det være bindende for alle, og ikke en signatur som deretter ignoreres som var tilfellet for Obama. Vi får se om Biden kan klare å få gjort noe her eller ikke, men som oftest blir det store ord om hva som skal gjøres om mange år, i stedet for kostbar handling her og nå.

7: En mur mot Mexico er en del av Trump sin innvandringspolitikk. Han begår den forbrytelsen å ønske seg noenlunde samme innvandringspolitikk som Canada, Norge, Frankrike, Tyskland, UK, osv osv osv. Med andre ord, han ønsker kontroll på grensene og stenge ute illegale innvandrere.

Jeg har vondt for å se at det er så superslemt, med tanke på at AP og H i Norge står for mye av den samme politikken. Dette er jo standarden i de fleste land, det er bare USA som har både en spesiell historie, og ett spesielt problem, rundt illegale innvandrere, som har en helt ekstremt dysfunksjonell politikk på området generelt.

Er det noe USA virkelig trenger, så er det en omfattende innvandringsreform med kontroll over grensene samt en vei til statsborgerskap, og endringer som fjerner muligheten bedrifter har til å benytte illegale innvandrere til billig arbeidskraft.

8: MERS er Middle Eastern respiratory syndrom. Spanskesyken. Zaire virus / Ebolavirus (en elv). Ganske standard å kalle virus opp etter steder. Nå lager vi i stedet unødvendig sirkus ved å kalle det “koronavirus” mens det selvsagt bør refereres til som covid-19 da det er mange forskjellige koronavirus. Men det blir for komplekst for folk. Å kalle det for “wuhan viruset” ville fulgt den standarden man har hatt i mange år, men oppfattes som belastende. Så da burde vi i stedet være flinkere til å bruke den korrekte betegnelsen, covid-19, i stedet for wuhan viruset, kinaviruset, eller koronavirus. Som enten er støtende eller misvisende.

At Trump er en bølle som ikke tar hensyn til politisk korrekthet og prøver å fraskrive seg skyld ved å skylde på Kina og WHO er hans sak. Det skinner vel gjennom for de fleste at han har hatt politisk motivasjon for å bruke dette språket.

At Trump generelt er en bølle, og nekter for vitenskapelige bevis for klimaendringer (og mange andre temaer), er ufin mot de fleste, det skal jeg fort være enig i. Men politikken han har stått for og har gjennomført er ofte ikke så ille som folk skal ha det til. Og en diktator har han aldri klart å bli, selv om han kanskje har ønsket å ha den makten innimellom. Men USA er ett demokrati, og så lenge han ikke har startet noen nye kriger av betydning så har han i hvert fall gjort noe bedre enn de fleste andre presidentene før han.

15 Likes