Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk

Hovedårsaken til at Trump er blitt en såpass omdiskutert og forhatt person er på grunn av at han er en outsider, og har forsøkt å tørke ut svampen (drain the swamp), det vil si Deep State.

Ergo har han fått mange fiender, herunder media som har jobbet intenst for å svartmale han så mye som mulig. Mange amerikanere har skjønt at media lyger, fordi de har selv sett livene sine blitt bedre.

I Norge er derimot all info vi får om Trump filtrert gjennom MSM, og derfor får vi et meget unyansert bilde av Trump.

For all del, Trump er nok langt i fra en engel. Men ikke døm han utifra MSMs dekning av han, for der har han utvilsomt blitt utsatt for en heksejakt i fire år.

5 Likes

Når det er sagt, så er det kun EU-landene som har gratulert Biden med seier.

Xi Ping, Putin, Erdogan m.fl. skjønner at dette ikke er avgjort.

Jeg tror fortsatt det er gode sjanser for at Trump blir gjenvalgt. Biden og Deep State virker stresset over ting som blir oppdaget nå, og virker til å forsøke å bare blåse opp seieren i media med håp om at det slik vil feste seg. I tillegg sår MSM nå mye tvil om at Trumps støttespillere, både konen og andre liksom anbefaler han å godkjenne valget. Det er bare sprøyt og viser at de begynner å bli desperate.

4 Likes

Jeg har ikke blitt indoktrinert i å tro dette, jeg siterte Colbert som kalte Trump fascist, og jeg var enig i poenget hans; i valget mellom demokrati og fascisme så bør dette valget være enkelt – de fleste vil vel si seg enig i det?

Nå ser jeg jo i ettertid hvorfor du tolker innlegget mitt i retningen du gjør, i og med at jeg brukte sitatet direkte – men nei, jeg mener ikke Trump er fascist, men han er en narsissist og kanskje også litt rasist / sjåvinist.

Artikkelen du referer til ser jeg ble skrevet før valget, og vi får se da om han aksepterer nederlaget og går «fredelig» dersom systemet sier han har tapt. Jeg tolker poenget til Colbert (selv om han sa at Trump var fascist) mer i retning av hvor USA var på vei med Trump, mer enn hva Trump selv var.

Det vil ta lang tid å bygge opp igjen tilliten til demokratiet etter ham, og jeg tror ikke Trump ville nølt et sekund med å være diktator hvis han hadde hatt muligheten… :smile:

1 Like

Hvis du er enig i poenget hans, så er du også implisitt enig i at Trump representerer fascisme. Du “siterte” ikke bare hva Colbert sa, du var enig. Derfor jeg sier du er indoktrinert i ett feilaktig virkelighetsbildet.

Colbert sin påstand, ett valg mellom X og Y, faller på sin egen urimelighet når ingen faktisk representerer Y.

Hittil har jo ting foregått fredelig i USA, og det er ingenting som tyder på at det ikke fortsetter? Bush vs Gore varte vel fram til desember? Bare å la prosessen gå, så blir det nok fredelig innsettelse av Biden den 20. januar.

4 Likes

Tror faktisk Colbert (og muligens du) bommer helt fullstendig her.

Trump er en mye sterkere forsvarer av demokratiske prinsipper enn f.eks Biden.

Biden ønsker strengere corona tiltak, herunder lockdowns, maskepåbud mm.

Biden støtter sensur på nettet, og er favorittkandidaten til sensurerer nr1, nemlig Big Tech.

Dette er begge ting som kan minne om fascisme.

4 Likes

Demokrati vs fascisme var no jammen litt av en pensel å male det med.

Trump er en arbeidsgiver, ikkje en politiker i utgangspunktet,… På godt og vondt, men tror man virkelig at nok en politiker politiker vil gjøre dette bedre så er det meget veltroende, tenker eg,… Fascisme er dog også et meget relativt begrep, det gjelder jammen ikkje bare Trump.

Sry Jcp ment for noctis :+1:

Hva mener du med at ingen representerer Y? Det er nok av white power folk, ny-nazister og fascister som støtter Trump. Om de støtter Trump på et rettmessig grunnlag (i.e. – om Trump representerer ideologien de forfekter) er vel det vi diskuterer?

Og svaret på om jeg tror dette er nei.

Colbert sier ca. 4:05 ut i videoen at Trump er facsist. Og så sier han at hvis man skal velge mellom fascisme og demokrati, så er det en no brainer – og det er det sistnevnte han sier, og ikke det førstnevnte, jeg er enig i, selv om jeg som sagt ser hvorfor du tolker meg i retningen du gjør :slightly_smiling_face:

1 Like

Hvilke media er det som utgjør MSM om dagen egentlig? :wink:

Jeg mener at ingen representerte dem i presidentvalget.

Det finnes kommunister som stemte Biden, logisk nok fordi han er nærmere den enn Trump. Det betyr ikke at Biden er en kommunist eller at det var ett valg mellom kommunisme og demokrati.

6 Likes

Ifht covid, om ikke en statsleder kan beskytte de svakeste i samfunnet uten å bli stemplet som fascist, hvem skal gjøre det? Glem de gamle som skal dø snart likevel, er andre mennesker med skavanker en feil i evolusjonen som må bort så kun de sterkeste blir igjen?

Trumps språkbruk alene er en god nok grunn til å ikke få mulighet til å lede land og folk. Alle bør behandles med respekt, på tross av forskjeller. Mobbing er noe man feilaktig kan gjøre som barn fordi man ikke ser konsekvensene av det. Og selv da skal de voksne gripe inn å gjøre noe med det. Når en statsleder går foran med ett slikt eksempel så setter det standarden for en verden som blir utrolig kjip og være en del av.

Jeg vil personlig dømmes etter hvem jeg er og hva jeg har gjort og måten jeg har gjort det på. Og jeg er opptatt av å være ærlig og redelig. Det er vanskelig å bruke slike ord i samme setting som USAs tidligere president!

7 Likes

Hva hvis tiltakene koster mer enn de hjelper? Og at lockdownsene derfor indirekte og direkte tar flere liv enn det redder? Da vil kanskje hele resonnementet ditt bli snudd opp ned?

Ja, prinsipielt er jeg enig. Men når du har 2 alternativer, og Biden tilsynelatenede er Big Techs og MSM’s store favoritt, da skjønner du fort at han er i lommene på den gjengen, og at han fort kommer til å godkjenne en ny krig til fordel for det militær-industrielle kompleks.
Sammenlignet med det, da er det tross alt bedre med Trump - han har god politikk - men kan være enig i at måten han snakker på er lavmål.

1 Like

Det vil være stor forskjell på hva som er riktig hvor. I lille Norge har vi kapasitet økonomisk til at de fleste klarer seg greit, så her er det kanskje enklere å holde den linja vi har valgt enn i “hånd til munn samfunn” om du skjønner hva jeg mener. At vi må fire på måten vi lever til vanlig er en ting, det er kjipt og kan ha flere uheldige konsekvenser, men de aller fleste har det tross alt godt likevel.

Brukte kvelden på å se seltzer uxa, må si det var en treffende produksjon på mange måter, men det var også mye der eg savnet.

Anbefales, takk. :raised_hands:

2 Likes

image

6 Likes

Skjønner ikke hvorfor Biden skulle være favoritt blant Big tech når han har gått til valg på å øke skattene for corporate America? Det er jo stikk motsatt av hva Trump gjorde?

Synes denne artikkelen sa det veldig godt, lik ham eller hat ham, Trump engasjerer mer enn Biden, på godt og vondt :joy:

2 Likes

Det første jeg tenker på, er makt. Makten til å kunne sensurere hvem man vil. Makten til å kunne samle inn opplysninger om hvem man vil. Makten til å kunne gjøre mer av hva man vil.
Slikt koster.

Så er jeg rimelig sikker på at disse store selskapene klarer «å skrive av mye/svært mye».

Så er det vel det med open borders da. Biden er globalist, som er fri flyt av varer, mennesker, tjenester. Under obama var det det samme, og trump fikk stoppet noen giga bilfabrikker bokstavlig talt rett på andre siden av grensen til Mexico. Vi snakker «i metere» over grensen.
Bygg amerikanske biler 500 meter over på mexicansk side, med mexicanske arbeidere, importer til usa med omtrent null toll.

Big tech har ikke det problemet. Twitter bygger ingenting fysisk sånn sett. En flyttemelding senere, så er hovedkontoret en annen plass/land med bedre skattefordel, samt et virvar av underselskaper på tvers av grenser, hit og dit. Dette kan de.

Så det viktigste for big tech, tror jeg, var den globalistiske tankegangen med kontroll over mennesker.
Alt annet kan omgås.

Et eksempel fra lokale forhold, er vindkraftselskapene her til lands, som på tross av at de bygger fysiske ting, suger ut millioner som bare forsvinner.

Et sitat fra artikkelen under (min utheving):
«I havneområdet i Dublin ligger banker, advokatfirma og teknologiselskaper på rekke og rad. Vi ser logoene til Microsoft, Facebook og Google.

Irland har gunstige skatteregler for internasjonale selskaper.

Taxisjåfør Thomas O’Keeffe tar TV 2 med på en rundtur i området, som avisen New York Times har kalt for finansverdens svar på ville vesten»

4 Likes

Det blir interessant å se hvor lang tid det vil ta å reversere handlingene til Trump, og hvilke konsekvenser det vil få på sikt. Jeg tror fokuset til Biden først og fremst vil være å få bukt med Covid, og det igjen tror jeg betyr nye lock-downs og mindre produksjon på kort sikt (når han har overtatt). På lengre sikt kan jeg se hva du mener, frie grenser / handel vil jo føre til økt økonomisk vekst, men kanskje på bekostning av amerikanske arbeidsplasser. Spørsmålet er om skattene og avgiftene offsetter gevinsten man i tilfelle får av å outsource arbeidet til Kina og Mexico… :thinking:

Du skriver jo ingenting om hva dette har med Biden å gjøre, bortsett fra at “Biden er globalist”.

Arbeidsplasser som trump jobbet aktivt for.
Jeg er av den oppfatning jeg da, at en amerikansk politiker burde jobbe for amerikanske arbeidsplasser, og en norsk politiker burde jobbe for norske arbeidplasser :man_shrugging:t2:
(Dette er radikale tanker idag, og det burde slås ned på med hard hånd å tenke slik som meg)

—————

Her står det hva det betyr

Her står det hvordan, i praksis

3 Likes

Øke corporate-skatter går først og fremst ut over vanlige selskaper. De gigantiske monopolselskapene (Facebook, Amazon, Apple, Microsoft osv) driver såpass mye av virksomheten sin internasjonalt pluss at de har jurister som kan regelverket bedre enn de som forvalter det - totalt sett er ikke høyere skatter en særlig trussel for dem. Derimot kan det senke konkurransekraften blant alminnelige (og ev konkurrerende) selskaper, og pga de har høyere marginalkostnader er det bare bra for Big Tech med høyere corporate tax.

Biden ønsker aktivt å gå inn for nærmere samarbeid med Big Tech, f. eks kan du lese om det her:

Og det er denne sammensmeltingen mellom stat og korporasjon som jeg mener er skremmende. Og i tillegg er det definitivt et fascismelement i dette. Både Hitler og Mussolini sørget for et gjensidig avhengighetsforhold og sammensmelting mellom stat og de store selskapene.

Derfor er Trump et motstykke til fascismen, og et motstykke til fremmedgjøringen som vanlige mennesker føler mot “eliten”. Trump ønsker å dele opp FB, Twitter osv fordi de er blitt alt for store. Og etter mitt skjønn er dette eneste løsning. Big Tech er en trussel mot demokrati, de har rett og slett alt for stor makt, de påvirker jo aktivt valget i USA, og sletter Trumptilhengerenes dokumentasjon for valgjuks f.eks.

4 Likes