Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk

BUUUU ! SCHIINA MANNEN BUUUUUU!
image

Med en blunkefjes emoji, som jeg tolker som en måte å si «du snakker konspiratorisk» på.

Det er 7 selskaper som eier over 90% i usa.
Det er Comcast, Walt Disney, Viacom, AT&T, Access Industries, Discovery og Hasbro.
Merk i linken at Access Industries har «majority stake» i Amedia.
Amedia vet vi hva er, yes?

Tar man f.eks viacom. Det ser man at Blackrock og Vanguard er største aksjonærer.
Blackrock, med ceo Larry Fink. Det gjør denne overskirften fra oktober interresant (syntes jeg)

«BlackRock CEO Larry Fink To Be Biden’s Treasury Secretary Fresh Off China Partnership?»

I artikkelen står det videre:

At the same time there’s an election next week, and many expect Democrat Joe Biden to win. Fink’s name is often floated as his possible Treasury Secretary. He reportedly wanted the job in a Hillary Clinton administration, but then she lost.

(Klipp og lim, så ikke sett på linkene i teksten selv)

Hvis du ikke ser sammenhenger her, så vil du ikke se, evner ikke å se, tør ikke, eller noe annet med «å ikke se».

Men det er «konspiratorisk» å se og tenke selv. Skjønner…

5 Likes

Vet du hva confirmation bias er? Hele denne tråden består av det.

1 Like

Kan vel i og for seg tenkes å passe med en tilsvarende godtroende innstilling på motsatt side. “Venstresiden” generelt har, helt fra den oppdelingen først oppstod basert på representantenes plasser i den franske nasjonalforsamlingen, basert seg på en lite realistisk forestilling om mennesket som “godt på bunnen”. Klart uttrykt hos Jean-Jacques Rousseau. Høyre og venstre side er vel sånn sett også uttrykk for generelle tendenser i befolkningen som tildels er genetisk betinget. Når det gjelder paranoid personlighetsforstyrrede så er det ihvertfall anerkjent blant de som skal ha greie på slikt at det i betydelig grad er arvelig betinget. Men arvelig betinget betyr også at det i utgangpunktet dreier seg om en egenskap med evolusjonær og positiv verdi for overlevelse . Det er feks knapt noen tvil om at paranoide som oftest henger seg opp i noe reellt som andre nekter å ta inn over seg, lyver om eller rett og slett ikke er istand til å registrere. Et godt eksempel her i Norge på hvordan det kan gå når folk stemples som paranoide fordi de simpelthen har fått med seg noe vesentlig som andre - med støtte fra offentligheten generelt - benekter, det er Arnold Juklerød. Det tok 27 år før norske myndigheter i 1995 innrømmet at nedleggelsen av Holtane skole var rettsstridig, akkurat slik Juklerød hevdet i 1968. Juklerød døde i 1996. I 2005 ble det reist en byste av ham ved Gaustad sykehus. Lettvint stemple andre som paranoide eller “konspiratoriske” som politisk avledningsmanøver, det dreier seg i realiteten om en form for sosialt drapsforsøk.

5 Likes

Vi lever i en global verden, ikke på hver vår tue. For meg høres det ut som du ønsker deg isolasjon på bekostning av fri flyt av varer og tjenester. Det er ikke den retning verden gikk i (før Covid kom og snudde opp ned på ting). Teknologi har ført til et godstog som ikke kan stoppes. Informasjonsflyten foregår i rekordfart. Man kan ikke føre en isolasjonspolitikk og være selvforsynte og si alle må klare seg selv. Vi må samarbeide for å vokse og gå videre.

Hva får deg til å tro at Biden ikke ville jobbe for amerikanske arbeidsplasser?

Fra Politico:

The former vice president and U.S. senator has four decades of relationships with union leaders behind him, setting him up to potentially be the most labor-friendly president the U.S. has ever had.

Biden, who won the endorsement of almost every major union in the country, has made labor reform a fundamental part of his program and is widely expected to name at least one union leader to his Cabinet.

Under Trump ble de rike jævlig mye rikere. Ja, det dryppet kanskje ned på den gjengse amerikaner også, men wealth gap mellom fattig og rik har aldri økt så mye som det gjorde under Trump.

Biden har sagt han vil doble minimum-wage – noe som direkte påvirker lavtlønnede i USA.

Biden campaigned on enacting much of the Democratic labor legislation passed out of Speaker Nancy Pelosi’s House in 2020 and 2019. He said in July that he would push to raise the federal minimum wage to $15 an hour and eliminate the so-called tipped wage, which allows employers to count tips toward servers’ mandated wages — both provisions included in the House-passed Raise the Wage Act. The federal minimum wage hasn’t gone up since 2009, when it was hiked to $7.25.

Det at han også vil søke å få til samarbeid over landegrensene er ikke bare negativt.

Biden has been outspoken against Trump’s trade war with China, labeling some of the White House’s tariffs “damaging” and "disastrous.” Were he to lift some of the Trump administration’s trade restrictions, it could provide an immediate boost to the manufacturing workforce. Despite gaining 66,000 jobs in September, factory employment is still down 647,000 jobs from February because of the pandemic.

Og folk har troen på dette:

Unions including the United Steelworkers, which represents over a million workers and retirees across several manufacturing industries, say they have confidence in Biden’s plan whatever it may entail.

For meg høres det bedre ut med fri flyt av varer og tjenester enn isolasjon. Hele kapitalismen er tuftet på prinsippet om effektivitet og produktivitet. Hvis amerikanerne ikke klarer å jobbe like fort som Kineserne går man selvfølgelig til Kina dersom kvaliteten er like god. Det virker for meg motsetningsfylt å snakke om økonomisk vekst uten å ta med et globalt perspektiv i den sammenhengen.

Hvem er idealistiske nok i vårt samfunn til å betale “litt ekstra” fordi det er lokalprodusert? Jo, den liberale eliten du virker å være i mot. De med høy utdanning og hipster sveis. Problemet blir hvor mye av disse planene Biden får gjennomført når Demokratene ikke har flertall i senatet :neutral_face:

2 Likes

Blackrock forvalter vel omtrent 7 norske oljefond så selvfølgelig har de penger i mediaselskap og i Kina. Alt annet ville vært rart.

Det kan godt være mye sant i det du sier. Det eneste jeg tenker om det er at selv om ting i utgangspunktet har vært noe positivt evolusjonært, så betyr det ikke nødvendigvis at det er riktig og/eller aktuelt i dagens samfunn. Fremmedfrykt er jo også evolusjonært positivt, men er på mange måter bare unødvendig “støy” som skaper problemer nå. Å være paranoid har jo også med kjemisk ubalanse å gjøre og kan lindres og framprovoseres.
Det er ofte tydelige forskjeller på folk som er ulike plasser politisk. Å stemme mot høyre eller være republikansk har jeg inntrykk av at ofte handler om et behov for frihet og å ikke bli bestemt over. Selv setter jeg mer pris på sikkerhet og stabilitet og tar heller til takke med noe som ikke er perfekt, men trygt, istedenfor å lete etter feil og betvile alt.

Trump ville jo bokstavelig talt bryte opp hele selskapene.

Og endre deres mandat til sensur av produsert innhold på plattformene. Ville blitt et helsikkes opplegg.

Spørr deg også hvorfor Wall street også støttet Biden og hans kampanje med flere ganger så mye kapital enn republikanernes valgkamp.

Biden var elitens kandidat, akkurat som Hillary var det i 2016.

6 Likes

Eliten vinner nok uansett hvem som vinner et valg :smile:

1 Like

Fullstendig fri flyt medfører en økonomisk darwinisme. Hvem tjener på det?
Ikke den amerikanske arbeiderklassen eller middelklassen som har vært de siste tre-fire tiårenes store tapere.
Ekstrem globalisering bereder bare grunnlaget for en ny trump.

Men vi sitter ikke her med kun to alternativer, ren og ubesudlet globalisering eller total isolasjon.

4 Likes

Jeg ga jo svaret i mitt forrige innlegg; hvis USA er kapitalismens høyborg så sier det seg selv at pengestrømmen går til den som er mest for kapitalisme. Isolasjonspolitikk er negativt for økonomisk vekst. Å føre handelskrig mot den største eksportøren av varer til USA er ikke spesielt smart hvis man tenker på forbruk. Hvis Biden i tillegg klarer å øke minimumslønnen og skattelegge de “rike” så tror jeg alle blir fornøyde, i allefall middelklassen :slightly_smiling_face:

1 Like

Utgangspunktet er nok en mer generell evne til å registrere avvik fra den erfaringen man allerede har. Når små barn feks reagerer med “fremmedfrykt” når de ser ansikter med annen hudfarge enn sin egen så skyldes det ikke et eget gen for “fremmedfrykt”, men flere gener som gir egenskaper med mer generell overlevelsesverdi. Og ser man på utviklingen i de landene hvor den fremmedkulturelle innvandringen har skjedd raskest så er det knapt noe som tyder på at fremmedfrykt “bare er unødvendig “støy””. De “fremmedfryktende” kan i det minste ha fungert både som en brems for enda mer innvandring og ha presset de innvandringspositive til ihvertfall å gjøre en noe større innsats for at det “prosjektet” de har gått inn for skulle lykkes - og som likevel knapt kan sies å være spesielt vellykket eller problemfritt. “Lindring av paranoia” som “kjemisk ubalanse” var forøvrig også det Juklerød ble utsatt for - med tvang - på Gaustad.

Hvorfor ser du splinten i din brors øye, men bjelken i ditt eget øye blir du ikke var? Eller hvorledes kan du si til din bror: La mig dra splinten ut av ditt øye? og se, det er en bjelke i ditt eget øye! Du hykler! dra først bjelken ut av ditt eget øye, så kan du se å dra splinten ut av din brors øye!

2 Likes

Du er tydeligvis blitt hjernevasket av nyliberalismens floskler om fri handel osv.

Det er ikke slik at fri flyt av alt er bra for den vanlige person. Det er bra for eliten, fordi den får billigere arbeidskraft (billigere arbeidskraft følger av at flere konkurrerer om de samme jobbene, mer utbredt konkurranse mellom folk), den får høyere leieinntekter (flere folk flytter til byene og huseierne kan ta opp leieprisen). Fri flyt av alt er også genialt hvis du er en multinasjonal korporasjon som ønsker flere markeder og sluke flere selskaper i ditt ønske om et verdensmonopol.

Det er riktig at varer kan bli billigere - men et par prosent billigere konsummvarer hjelper ikke når lønnen din har falt mer og boligkostnadene økt enda mer. I tillegg skjer det noe med selve menneskeverdet med denne “frie flyten” - du går fra å være et menneske til å bli et rent produkt som blir kjøpt og solgt som du skulle vært en aksje på børsen.

Dette her med at fri flyt bare er positivt er en floskel som er spredt av eliten for å få enda mer makt over vanlige folk.

Trump har skjønt at han må prioritere vanlige folk først. Dette har ikke eliten likt - og de har derfor satt i gang en massiv svertekampanje mot han (at han er rasist, fasist, diktator osv), som tydeligvis flere har falt for, deriblant deg.

9 Likes

Haha, det er så morsomt at du (og et par andre) til stadighet må ty til personangrep og hersketeknikker som «hjernevasking» for å få frem poengene deres. Jeg kan svare med samme mynt: det høres så utrolig rått ut å ha et verdensbilde hvor man tror alt er en megastor konspirasjon av MSM og “the global elite” for å ta over verden og gjøre alle til slaver for reptilmenneskene under bakken. Drit nå i logikk og forskning, her er det bedre å lytte til ymse youtube kanaler og hjemmesnekrede blogger som legger frem fabrikerte bevis for både det ene og andre :upside_down_face:

Enough said. Jeg ga @Stockwolf referanser til hvorfor Bidens politikk vil være positivt for økonomisk vekst, og spesielt for den gjengse amerikaner. Kom gjerne med innspill på hvordan Trump har prioritert vanlige folk først? Benekter du at avstanden mellom fattig og rik har ØKT under Trump?

6 Likes

Beklager for bruk av ordet hjernevask, men det hørtes oppriktig sånn ut når du snakket om at det er så fint med fri flyt for folk, tilsynelatende uten å ta inn over deg negative konsekvenser med “fri flyt”, som jeg nevner. Har du noen innsigelser på det?

Og ellers - hvorfor drar du frem dette med reptilmennesker, er det noen som har sagt noe om det, eller drar du frem en stråmann?

2 Likes

Alt utenom det siste avsnittet ditt er jo korrekt. Du må gjerne vise til hva Trump har gjort som har gagnet den jevne mann.

Jeg skjønner ikke hvordan folk fortsatt tror at en mann som er født inn i rikdom, alltid har levd i rikdom, tjent masse på outsourcing og globalisering av produksjonskjeden liksom skal være en redningsmann. Dette du nevner med høyere leiepriser er jo også noe Trump tjener stort på da han eier mye fast eiendom.

1 Like

Handelskrigen er et verktøy for å, på sikt, kunne konkurrere i Kina på like vilkår som kinesiske firmaer.

Akkurat som Kina og Japan kan investere ganske fritt i USA. Nå er Trump altfor proteksjonistisk for min smak, men måten Kina driver business på må tas et videre oppgjør med. Etter min mening.

Verre er det at Trump herjer med Europa også, det slipper vi nok heldigvis med Biden.

2 Likes

Trump gjorde mer som gagner den jevne mann enn noen president de siste par tiårene i hvert fall:

  • Lettet skattetrykket
  • Reduserte arbeidsledigheten
  • Presset igjennom lave renter
  • Handelskrig og generelt presset på for å flytte produksjon tilbake til USA igjen
  • Ikke startet kriger
  • ++
7 Likes

Lave renter er vel den variabelen som har økt ulikheten mest siste tiårene?

Jeg skylder i hvertfall mer på sentralbankene, enn skattepolitikk når ulikhet diskuteres i hvertfall.

2 Likes

Det er greit så lenge det er Trump som lyver og jukser?