Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk

Da var heksejakten i gang ja,… Flott politikk og media…

1 Like

Jeg tror man skal lete lenge etter en modell som er så optimal at den fungerer for begge parter, altså de som tror på «fri flyt» som kilden til økonomisk vekst og de som tror på proteksjonisme og isolasjon. Slik jeg ser det vil det alltid være positive og negative faktorer å veie for og imot hverandre ifht. hva som gagner flest mulig folk. Skal man øke beskatning for de rike for å fange opp de som faller av lasset, eller skal man ha et system som kun belønner de som takler det moderne samfunn fordi de har hatt en god oppvekst og gode foreldre, kombinert med et pågangsmot for å lykkes?

Det er et ekstremt komplisert bilde og det kompliseres ytterligere når man ser på hva konsekvensene kan bli på individnivå. Et eksempel; kontantstøtten betyr mye for førstegangs foreldre og enslige, mens folk som ikke har barn, eller har voksne barn bryr seg mindre om det. I min erfaring er det politiske landskapet en moving target hvor man forsøker å inngå mest mulig kompriss for å nå frem til målet, og jeg tror målet i bunn og grunn er det samme for de fleste; å få muligheten til å leve et lykkelig og behagelig liv, uten frykt, på sine egne premisser.

Jeg tror på frie markedskrefter og frihet uten for mye statlig innblanding. Jeg mener hvert enkelt menneske må få lov å bestemme over seg selv (innenfor lovens, og rimelighetens grenser). Men jeg innser også at vi må ha noen regler og rammer for at systemet ikke skal bli Darwinistisk. Jeg ser at det gagner «meg» at flest mulig blir med på oppturene. Sosialisme blir på den måten et egoistisk prosjekt. Hvor gøy er det for meg å ha et palass om jeg daglig må gå forbi en haug med folk som tigger på gata? Jeg avser gjerne da den ene fløyen på slottet hvis det betyr at noen andre slipper å gå sultne. Dette er ikke storsinnet, men egoistisk. Hvis jeg ikke gjør det vil de før eller senere bli så mange, og misnøyen så stor, at jeg mister hele palasset og levestandarden :slightly_smiling_face:

(En referanse til det som skjer i Thailand: https://www.youtube.com/watch?v=HfF3CGVwrs4&t= )

2 Likes

Heksejakt? Det er vel bare fakta?

« Trump er populær

Valget viser også at tross fire år med politisk kaos, skandaler og 22.000 dokumenterte løgner fra presidenten, valgte ytterligere 11 millioner velgere å gi sin stemme til nettopp Trump. I noen delstater er det bare noen få tusener stemmer som avgjør at Trump ikke får nye fire år.

Denne splittelsen er den alvorligste trusselen mot det amerikanske demokratiet, fordi den hindrer alle forsøk på en meningsfull dialog og straffer de politikerne som inngår kompromisser for å få gjennomført politikk.»

2 Likes

I mine øyne er økt tilgang til utdanning og helsevesen sammen med en fornybarsatsing en mye mer troverdig løsning for arbeiderklassen/fattige i USA enn Trump’s proteksjonisme.

6 Likes

Jeg tror Trump har kontroll på dette, og vil komme seirende ut av rettsystemet - og dermed bli sittende i minst fire år til.

Jeg tror rett og slett at demokratene vil bli tatt i valgjuks. Trump har vært klar over at de ville prøve valgjuks i lang tid (minst siden det ble bestemt at det skulle brukes poststemmer, og trolig også før), og har hatt god tid på seg til å forberede bevisinnsamling. Det er også en regel har jeg hørt at det må gå 10 dager etter valgdagen før saksmål kan bli behandlet - det vil det hele kan begynne allerede på fredag 14. nov.

Selv innenriksministeren i Estland har skjønt dette nå:

1 Like

Hvilke rettsaker tenker du han skal vinne for å oppnå en seier?

Ay caramba. Når jeg er bissi, da kommer det mye gode innlegg. Bra. Takk. Får ikke svart så veldig langt.

Hvem sier ikke flyt av varer? Ikke jeg. Spørsmålet er hvor varen lages. Ironisk at det amerikanske flagget trykkes i Kina. Hvem tjener på det? Ikke the blue collar worker, aka «gutta på gølvet», men utelukkende eieren av bedriften.
De siste (ti)årene har mer og mer laget i Kina. Trump ville ha de jobbene tilbake, i større grad enn obama ville det, ref teksten min høyere opp ang bilfabrikken bokstavlig talt rett over grenselinja til Mexico.
Aldri sagt «isolere seg». Men man kan reforhandle gamle avtaler om import eksport, noe trump gjorde med UMCA som ble byttet med NAFTA. (Ikke lest mye om det, så det er sagt)

Linken din sier at forskjellen mellom fattig og rik har økt. Helt sikkert.
Men, la oss si en arbeider har 10$ og en rik har 100$,
Så øker arbeideren til 15$ og den rike øker til 110$.
Da har forskjellen mellom arbeider og rik økt.
Men arbeideren har ikke blitt fattigere. Det er alltid slik det fremstilles. Som at når den rike blir rikere, så blir arbeideren fattigere.
Vi her inne burde skjønne at det er enklere å tjene 1 mill hvis man har 10 mill, enn om man har 300k.
Høres ut som om jeg forsvarer de rike her. Det er feil, for de rike er jo den globale eliten vi snakker om, som jeg ikke setter pris på.

Linken sier også at Meanwhile, household wealth has remained relatively flat over the past 30 years.
Det er jo ikke trump sin feil, med sine 4 år…!?

Her er et utdrag fra en fox business artikkel i januar som sier at arbeidernes lønn har økt, sitat

Workers’ wages are growing faster than their bosses’, narrowing the income gap, as a result of President Trump’s policies, according to Labor Secretary Eugene Scalia.

“At the end of the Obama administration, what we saw is wage growth for the high wage earners [and] slow wage growth for the low wage earners," Scalia told FOX Business’ Maria Bartiromo in an exclusive interview at the World Economic Forum in Davos, Switzerland. "We’ve flipped that in this economy,”

Decreasing unemployment and Trump’s reduction of regulations are factors that have contributed to this low-income wage growth, according to Scalia.

Ble litt langt, men poff nå er jeg borte en stund igjen, FYI :smile:

2 Likes

Får han gjennomslag i Pensylvania om å slette alle stemmene som kom inn for sent, trenger han bare en stat til. Det tror jeg blir lett. Trump er godt forberedt, og de har som sagt hatt meget god tid til å sikre alle bevis. Det er “visstnok over 209,000 Federal SEALED indictments currently pending.”

1 Like

De stemmene skal vist nok ikke være telt enda. Ihvertfall ikke alle, siden en høyesterettsdommer krevde de ble adskilt. Kan være noen har sluppet gjennom, men det er nok ikke det største problemet. Men alt “hjelper”. Det samme med døde og utflyttede velgete, å få fjernet desse hjelper, men er kanskje ikke nok i seg selv. Men det gjør at det viktigste enkelt skyver Trump over linja:

Det som gir Trump seieren blir omtelling i Georgia og Wisconsin. Der må de forkaste masse stemmer til Dems som har kommet på brev, men som tellerne ikke har kastet ut i fra reglene.
Dette kan skje i Arizona også, men der er det mulig Trump vinne uten recount først.
Trump vinner uansett Alaska og North Carolina. Såed AZ GA og WI har han 269 valgmenn.
Men sjansen for å vinne i Pennsylvania er absolutt tilstede, men da av samme grunn. I år er det bare forkastet 0,03% mot kanskje 1% som er normalt.
Det burde nok være høyere også, siden det nå er langt flere nybegynnere som har stemt med brev. De har i snitt 4% av stemmene som blir forkastet. Fargede og yngre velgre har høyere snitt, 3-5% også normalt.
Der man har fjernet krav så blir det selvsagt lavere%, men Wisconsin har allerede innrømmet at de har jukset. Istedenfor å bruke energi på å ringe velgere og be de fikse balloten sin har de selv påført adresse/vitne. Som ikke er greit selvsagt. Mange ville kunne blitt fikset ved å kontakte velgeren, men mange ville også ikke blitt nådd tak i osv og da skulle stemmene forkastes.
Signaturer er sannsynligvis heller ikke kontrollert som de burde, mange slipper derfor gjennom som burde vært forkastet. Så spørs det om desse plukkes opp i recount. Dersom det skjer så vil jo Trump vinne. Er ikke mange % som trengs for å gi han seieren, siden marginen er så knapp og så stort antall av Dems er på brev.

4 Likes

Vil du og andre her faktisk ha Trump som president i 4 nye år??
Greit, han har jo gjort noen bra ting, men mannen er jo så ustabil, narsissistisk, selvsentrert og så videre, at han ødelegger jo mer enn han eventuelt skaper!
Oppfører seg som en bortskjemt, hormonell 12 år gammel jente (eller gutt, hen, hin, hon etc)
Kort sagt, fyren er jo rape gal!

4 Likes

Vi som 70+ millioner amerikanere ser ut til å tenke praktisk. Hvilken politikk og verden ønsker vi. Litt twitter rants eller sleivete kommentarer tåler vi fint så lenge man får den politikken man ønsker seg. Trump er stabil politisk og har gjort mye av det vi ønsker og lite av det man ikke ønsker. Samtidig må dere som er imot Trump huske på at dere tror på løgner om hvor rasistisk han er, som heldigvis mange ser rett gjennom. Samtidig så har de kjent på egen kropp og realitet at ingen av truslene og spådommene til media/venstresiden stemte. Dermed klarte han få 11+ flere millioner velgere denne gang enn sist.
Man kan være uenig i lover eller ordrer han har signert, men er jo ingenting av de som har skadet noen. Ingenting rasistisk eller fælt Whatsoever. Bare noen ord venstresiden og media blir triggered og såret av.
Action teller mer enn noen feil ord her og der.
Obama talte fint og løy masse, men bombe livskiten av Libya kunne han og Hillary gjøre uten å blinke. Hvordan går det der nå? Ni år senere er det fremdeles anarki. Slavemarked og fullstendige tapt stat, mafia/lokale krigsherrer styrer showet.

Trump har såpass sterkt etikk han IKKE har valgt å ødelegge andre land og uskyldige i stor skala for egen gevinst. Miltary komplekset har han tilfredsstillt gjennom å presse oss i Nato og andre allierte til å betale mer for eget forsvar og dermed kjøpe mer fra de.
Dermed har vi økt eget selvforsvar og sikkerhet, mens han har tjent :moneybag: til egen industri, uten å ødelegge uskyldige.

8 Likes

Som RedEnergy har forkart på en fortreffelig måte, så håper vi selvsagt at Trump blir med videre i 4 år.

3 Likes

Sitat fra artikkel på Document.

Forvaltningsorganet GSA, som godkjenner overgangsprosessen etter et presidentvalg, har ikke tatt kontakt med Joe Bidens team. Dermed er det ikke gitt grønt lys for at Biden har vunnet valget.

NTB -DPA melder at GSA, som er kort for General Services Administration, er ansvarlige for føderale regjeringsbygg, og nekter ifølge Washington Post å sende brevet som gir Biden-teamet nødvendig tilgang.

Som sagt, Stockwolf lukter ulumskheter der andre velger å lukte roser.
Det er ikke over før alt er på stell.

Edit: Derfor leser jeg med dårlig magefølelse, når twitter påstår at «offisielle kilder sier noe annet» på folk som mener dette ikke er over (twitter merket posten hans)

2 Likes

Det er jo en selvfølgelighet. Biden er ikke rent formelt president før han er tatt i ed.

Derimot er det helt vanlig praksis at mediene utroper en valgvinner når valgresultatet synes klart. Det gjelder i USA som i Norge og i store deler av verden. Likeså at politikere og statsledere gratulerer den antatte vinneren.

President Vladimir Putin har ennå ikke gratulert Biden med seieren. Det har heller ikke Kinas president Xi Jinping eller Brasils president Jair Bolsonaro. Det har også vært stille fra Tyrkias president Erdogan. Flotte fyrer, alle fire.

Derimot har de fleste av USAs allierte i EU og NATO, som Frankrikes president Emmanuel Macron, Tysklands Angela Merkel, Storbritannias Boris Johnson og de nordiske statsministrene, og kanskje litt overraskende Israels statsminister Netanyahu gratulert Biden med seieren.

Nå skal det sies at det er vanlig at taperen gratulerer vinneren, også i USA. Men altså ikke denne gang.

Men du har helt rett i at rent formelt er Biden foreløpig satt på vent.

1 Like

Jo men hele dette resonnementet ditt forutsetter at valgresultatet faktisk er klart. Og det er jo nettopp ikke det i dette tilfelle, selv om altså MSM har erklært det.

2 Likes

Jeg håpte Trump skulle vinne valget. Men sånn som det er nå, håper jeg Biden vinner, men at juridisk presedens settes for fremtidige valg.

Det vil bli kaos om Trump stjeler valget tilbake nå. Ekte kaos.

Alle vet han ikke er president.
Men Biden er ikke president elect heller, pr nå. Det er en egen greie.

Så vil jeg få presentere Clarence Thomas. Den eneste svarte i høyesterett, og den mest konservative. Han ble tydeligvis utsatt for «noe» under høringen, i 1991. Biden var chairman da…

God damn. Hør på det han sier. LYTT.
Oh boy. Lurer på hva Mr Thomas tenker innerst innerst inni seg nå jeg, når han snart skal ta et standpunkt.

Mediene har ikke noen formell rolle her. Men man presenterer en nyhet som man tror vil holde- Om man etter et hvert valg skulle vente til vedkommende statsleder ble formelt innsatt, ifall noe skulle endre seg, ville nyheten være like spennende og gangbar som fjorårets avis.

Skulle Trump mot formodning vinne fram etter nye opptellinger og atskillige runder i rettsapparatet, ja så får man ta det derfra.

Spørsmålet er hvilken feilmargin man skal operere med før man erklærer en vinner. Her mener jeg det er betydelig sjanse for at de har tatt feil av hvem som er vinneren.

Gitt usikkerhetsmomentet blir det derfor feil å utrope en vinner nå.

Nettopp på grunn av erklæringen fremstår som en forhastelse, så blir jeg ekstra skeptisk.

Om et flagg koster 3$ om det lages i Kina eller 5$ om det lages i USA, hvem sparer da på at det lages i Kina om det ikke er “gutta på gølvet” med alle flaggene de skal ha? :stuck_out_tongue: Det er det regnestykket som fører produksjon ut av landet, eventuelt inn i landet som med Silicon Valley og Tech. Om produksjonen skjer i USA er det uansett roboter som gjør arbeidet, ikke “gutta på gølvet”. Deres tid er forbi for lenge siden i produksjonssektoren med de kravene kundene nå stiller til pris, kvalitet og leveringstid.

1 Like