Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk

Jeg tenker det mest er som et pressmiddel.

om du sitter som general og har valget mellom å støtte 2 parter. Og du vet USA har 5000 soldater på grensa de. En hangarskip gruppe utenfor kysten. Så er det lett å offre en upopulær diktator.

Det er nok det som er hensikten ja, men vanskelig å si om det får ønsket effekt. Om generalene frykter at de vil ha mindre muligheter til makt og personlig berikelse under et annet styre så er det fare for at de heller vil risikere borgerkrig enn å kaste sjefen

1 Like

Vist lappen med vilje for ønsket effekt?

image

1 Like

Jeg viste til denne blemmen. Hvorfor i all verden skal en slik politikerslugger gå inn i et rom fullt av kameraer om han ikke hadde til hensikt ‘å vise hånden’ sin for dermed å oppnå ønsket effekt?

Med teskje: Altså få presidenten til å overlevere makta uten at de 5000 soldatene noen gang måtte sette sine ben på Venezuela’s jord.

2 Likes

Å sånn ja, leste lappen som sertifikat og skjønte ikke et pøkk :stuck_out_tongue:

Absolutt mulig det var bevisst ja, det bare virker så klønete. Skulle tro det fantes bedre metoder å gi ultimatum enn ved å regissere tabber

1 Like

Vi kan vel anta at dersom han hadde gjort det ved et uhell så hadde trump sparka han.

1 Like

Godt at venstresidens venner som vil utslette Israel ikke har fått viljen sin enda…

Uansett spennende.

3 Likes

Får satse på at det går an å tjene noen penger på Targovax før det da :stuck_out_tongue:

Forøvrig ikke alle på venstresiden som har et negativt forhold til Israel bare så det er sagt, de fleste har et ambivalent forhold hele greia (meg selv inkludert), noe jeg tror er overførbart til de fleste som identifiserer seg på høyresiden også. Det er så sykt mange partier, grupperinger, ekstreme religiøse organisasjoner, fraksjoner og kaster på begge sider av murene med agendaer som drar i ulike retninger at det er lenge siden det gikk an å peke på en good guy eller en bad guy og for den del skille dem fra alle folka som bare bor der og egentlig bare vil leve livene sine uten så mye drama og idealisme.

Når noe høres for godt ut til å være sant er det som regel det.

3 Likes

Ikke ødelegg nå, jeg ville trolle palestinavennene litt :smiley:

2 Likes
2 Likes

Dette syns jeg er helt krise. Mitt eldste barn hadde antakelig ikke overlevd om hen ble født på et sykehus uten den ekspertisen de har til rådighet med spesialistene på samme sted som fødeavdelingen.

:joy: Slutter aldri å være spennende der borte.

1 Like

Bernie Sanders has finally officially thrown his hat into the ring, officially acknowledging his plan to seek the 2020 Democratic nomination during an interview Tuesday with Vermont Public Radio.


Se her ja, blir det spenning i år også da! Hans demokratisk sosialisme var jo enormt populært i 2016. Så jeg lurer på hvor langt resten av feltet vil gå, for nå er det ikke bare en kamp mellom 2 (3) kandidater, men faktisk en hel hau. Så da må man si mye rart for å skille seg ut. Green New Deal var jo en måte å vise at man virkelig er en progressiv type på da :sweat_smile:
Men han kommer til å være forferdelig lokkende når han angriper bankene, de rike osv etterhvert som de økonomiske forholdene i USA forverrer seg enda mer.

1 Like

Spennende! 9,6 i odds nå for Bernie på Betfair USA - Presidential Election 2020 - Democratic Nominee nå. 40 for HC. Ted Cruz meldte seg ikke på før mars 2015, så fortsatt sjanse for at HC kommer som en “prom queen” på slutten. Kan blir fyrverkeri det her.

Jepp, mange kandidater som kan faktisk få endel stemmer nå. Demokratene var kjedelige sist, men nå blir det faktisk veldig gøy å følge med på debattene.
Men jeg tror ikke Bernie klarer få samme momentum denne gangen som sist, selv om han fremdeles er blant favorittene. Han viste seg som en feiging etter han tapte, selv når det kom frem at DNC jobbet for å ødelegge for han. Så mange ble veldig skuffet over at han svelgte kameler og holdt seg stille. Samtidig som nå er det også mange andre kandidater som kan si og ønske de samme tingene som han, i motsetning til den enkle motstanderen han hadde sist, Hillary.
Flere som egentlig støttet han, er med denne gangen. Så jeg er usikker på hvordan det vil fungere, om de evt legger ned sin egen kampanje og støtter den ledende kandidaten.
Tulsi Gabbard som støttet Sanders i 2016 har jeg egentlig sansen for som person, er enig i henne på mange punkter. Men selvsagt også mye jeg ikke liker da jeg er sterkt i mot sosialisme og big government generelt :sweat_smile: Men hun er uansett en bedre type enn de andre, som er mer falske og korrupte.
Så får vi håpe hun etterhvert modnes og ikke går inn i sosialisme fellen. USA trenger jo egentlig til en viss grad at demokratene går etter selskapene/de rike fordi det faktisk er et korrupt og urettferdig skatte og lovsystem. Så jeg ser absolutt behovet for å rette opp i alle feilene de i kongressen har skapt gjennom tiår med å bli kjøpt og betalt mot å gi fordeler til de rike.
Jeg tror dessverre det blir vanskelig å finne en god balanse her, da situasjonen som kommer etterhvert nå vil radikalisere alle og kreve at man er ekstra tøff i kjeften.

Så når det blir snakk om studiegjeld, som Demokratene ofte fokuserer på. Så vil det måtte bli snakk om en form for bailout.


Kanskje også billån. Tenk at det allerede er så vanvittig mange som ikke betaler på gjelden sin, og vi er nå på peak lav arbeidsledighet. Er omtrent kun en vei herfra. Nivåene vi kommer til å se om et par år vil bli helt hinsides.


image
Sjekk ut hvor mye studiegjeld som ikke betales ned på. Dette må staten dekke inn ettersom de har gått god for alt dette. Så allerede nå ser vi på enorme bail outs.

Sanders f.eks har lansert tanken på å slette all studentgjeld, samt free college ofc =)

Demokratene er blitt ekstremt radikalisert i årene under Trump.

Blir virkelig interessant å se hva slags kandidat de ender opp med.

Mine penger er uansett på Trump i 4 nye år.

Det er ikke bare her på Berget at sentrum kneler. Voldsomt opplegg. :thinking:

Litt usikker på om noen av kandidatene er mer radikale enn Bernie Sanders, for han er jo egentlig begynt å bli ganske mainstream nå. AOC er selvsagt mer radikal, men hun og tilsvarende er ikke presidentkandidater akkurat nå.
Men som parti er de jo helt klart blitt mer radikale, de har jo nå f.eks Biden som er en “trygg”, men ikke spennende kandidat.