Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk

Du synes alle tweetene han har skrevet etter valget er helt akseptable?

1 Like

Gitt at hovedbudskapet i påstandene viser seg å være sanne, så synes jeg ikke ordlyden i tweetene er det som kommer dårligst ut.

1 Like

Med tanke på at landet står i en pandemi så mener jeg det er ekstra viktig at Biden får de briefingene han trenger, i tilfelle resultatet blir stående.

For å ta noe av det verste fra pressekonferansen i går da. Trump presterte å si at New York ikke får vaksinen når den er klar. Vil at Cuomo skal krype. Det var drøyt selv til Trump å være.

2 Likes

Ser MSM prøver å få det til å se ut som om at Trump hindrer New York i å motta vaksine…

Dette Bildet representerer godt den stormen Trump har stått imot de siste 4 årene!


2 Likes

For det første gikk Trump ut valgnatten og erklærte seg som vinner, i ettertid så virker det som om han klamrer seg til det Hvite Hus, når han ikke er på golfbanen da.
At han vil prøve å dokumentere at det har vært valgjuks er greit, hadde han i mellomtiden, frem til alle hans anklager evt blir tatt til følge eller avvist, gitt Biden mulighet til å starte sine forberedelser så tenker jeg Trump ville blitt oppfattet som en mann, nå fremstår han i mine øyne som en sutrete drittunge.

2 Likes

Grunnen til at det han gjør er feil, er at han ikke følger demokratiske og rettsprosessuelle regler.
En ting å være klar over og som gjør det litt vanskelig å forstå i denne situasjonene, er at systemet i USA er veldig tradisjonsbundet. Jeg sikter da til tradisjonen med at tapende president avgir concession speech og bidrar til maktovergangen. Dette er så vidt jeg skjønner ikke en lovfestet ordning, men det er likefullt en praksis med så dyp forankring at den er å anse som en regel som skal følges.

Jeg skjønner ikke hvordan du kan mene at en persons mening om/tro på valgjuks skal kunne legges til grunn for å unnlate å følge demokratiske prosesser FØR noe er bevist!? Det er ikke det samme som Biden gjør.

For å illustrere forskjellen:
I Norge har vi lover som alle må følge. For eksempel har jeg ikke lov til å rappe bilen din.

Det du egentlig sier er at jeg må kunne rappe bilen din hvis jeg (som Trump) mener at den bilen er min. Så mener du at jeg er i min fulle rett til å kjøre rundt i bilen din inntil du har bevist at den egentlig er din. Jeg mener nemlig at det som står i kjøretøyregisteret om at bilen er din er feil. Jeg har nemlig funnet en video på nett som viser at kjøretøyregisteret kan vise feil, og jeg mistenker dessuten at det er onkelen din som jobber på kjøretøyregisteret som la inn deg som eier av bilen uten å ha grunnlag for det.

Fordi jeg ut fra egen oppfatning mener at bilen din er min, så er det liksom du som må sørge for å skaffe bevis for at alle mine påståtte grunnlag er feil, før du kan få bilen din tilbake igjen??? Da beholder jo jeg bilen din til evig tid :sweat_smile:

Grunnen til at vi har vedtatte systemer er jo for å unngå sånne rariteter…

Konklusjonen er: Trump må se til hel…te å levere fra seg bilen til Biden! :joy:

2 Likes

Men at biden skal bruke dette til å spre misvisende informasjon til folket er en nobrainer, han kan godt holde pusten til han faktisk har bursdag…

Eg synes Biden og hans tilhengere er noen forutinntatte barnslige osv osv. Rett skal være rett. Vinner Biden så skal det være rett gjort. og han skal ikkje skylde på Trump for noe, Trump har en jobb, og han gjør den og skal fortsette å gjøre den til han er ferdig på jobb… Nobody likes a quitter. Det er f meg bra gjort at han står i det med så mye vrøvl som folk kaster etter han.

Konklusjonen din er udemokratisk missvisende, mangelfull og feil.

Dere som forsvarer Trump med nebb og klør. Heier dere på republikkanerne generelt, eller er det Trump som får frem entusiasmen?

2 Likes

Bra argumentert! Veldig oppklarende :joy:

2 Likes

Hadde en samtale med to stykker igår.
Blir dette regnestykket riktig?

46 milliarder i bistand delt på 2.85 millioner arbeidsforhold = 16.140,- i året.

16.140,- delt på 12 måneder = 1345,- kroner pr mnd for hver skattebetaler, i bistand.

Noe for lite, for mye eller feil i det regnestykket?

Det blir nok feil. Lettere å si 1% av statsbudsjettet.

Et underlig regnestykke.

Bistandsmidler er en prosent av BNI. Det innebærer skatter og avgifter fra hele befolkningen, næringsliv, samt dekning av underskudd fra Oljefondet.

En prosent av bruttonasjonalinntekten.

1 Like

Igjen, anbefaler alle å høre podcasten jeg linket til over.


Siste halvdel (ca) forklarer godt hva som er forskjellen på å være konspiratorisk og være skeptisk og hvordan folk som er “konforme” kan være dette basert på fakta, ikke på grunn av at de ikke tenker selv. Jeg er en kronisk overtenker- på godt og vondt- og det er svært irriterende å få høre at man bare følger flokken og ikke stiller spørsmål ved ting, bare for man tror på det som er gjengs oppfatning. Det virker som enkelte ser på det som en dyd å utfordre alt det etablerte og at jo mer man sår tvil rundt ting, jo mer “objektiv” og “tenkende” er man. For min del er det et stort skille mellom å være skeptisk og konspiratorisk, og mye av det går på hvordan man forholder seg til forskning og fakta.
4 Likes

Takk.
Tror jeg bare lar den praten fade ut, uten å argumentere tilbake senere.

Prøvde meg med at statsbudsjettet innebærer mer enn skatt av lønnsmottagere, men på stående fot å diskutere slike ting, klarer jeg rett og slett ikke.

Interessante betraktninger

Happy to help :raised_hands::+1:

Hvilke praksiser er det han har brutt? Og er det egentlig et brudd, gitt den spesielle situasjonen for valget i år. Korriger meg hvis jeg tar feil, men mener det gikk over en måned før disse praksisene ble gjort i 2000, nettopp pga søksmål og omtelling.

Og så har du dette med bilen:
Det blir feil sammenligning, fordi Trump har ikke tatt bilen til Biden. Bilen skal ikke overføres før 20. Januar. Trump mener det er urettmessigheter vedr. salget, og mener det ikke er gjort på en lovlig måte.

Hva er problemet?
Biden har erklært seg til president uten at de demokratiske institusjonene har utnevnt han. Trump har gjort det samme, men har egentlig vært litt mer moderat ved å også understreke at “vi vil se” ved å henvise til omtelling/søksmål/ prosessene som foregår i rettsvesenet.

Hva er forskjellen?

Jeg mener all kritikken dere har på Trump vil forsvinne/drukne helt hvis det er hold i påstandene. En av påstandene er jo at 2.9 millioner stemmer har blitt slettet fra Trump/overført til Biden.

Hvis dette vil vise seg å stemme, vil jo ingen kunne kritisere Trump for å ha skrevet med capslock på twitter at noen har stjålet valget.

Det hele hviler etter min mening på om det er hold i påstandene til Trump eller ikke.

Men han må jo helt klart komme opp med noe før 20. Januar, helst i rimelig god tid før.

Og t.o. - det er tilsynelatende ikke avgjort enda:

"Ifølge Giuliani er valgfusket i Michigan grovere enn i Pennsylvania, og så utbredt at mange nok stemmer vil bli erklært ugyldige til at Trump vil vinne begge disse delstatene.

Når han har vunnet der, trenger han bare fire valgmenn til for å vinne presidentvalget."

1 Like

Jeg har ikke hørt den podkaster, men hvorfor mener du det er en motsetning mellom å være skeptisk og konspiratorisk?