Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk

Juridisk er du norsk hvis du har statsborgerskap. Og det er vel hva som er relevant for denne saken egentlig. Det er det som avgjør hans rettigheter og plikter i forhold til norske myndigheter.

3 Likes

Men definisjonen av Norsk mann og Norsk Statsborger er ganske forskjellig.

Men det handler jo om hvilket narrativ media ønsker å kjøre.

1 Like

Ja de er forskjellige, men her er det ikke ønsket om narrativ som avgjør valget. Det er relevans.

Det du vil frem til, er vel i hvilken grad personen er norsk “nok”?

Selvsagt er det Narrativ og klikk som gjelder.

Norsk mann får folk til å trykke for alle lurer på hva Per fra Bergen har gjort for å fortjene dødstraff i Somaliland.

Hadde man skrevet innvandrer med norsk pass, så hadde sansynligvis saken fått 0 klikk.

3 Likes

Nei, jeg vil frem til hvordan flere medier lager narrativ, som gjerne ikke stemmer.

1 Like

Står han har bodd i Norge de siste 25 årene, men det er kanskje ikke lenge nok? :thinking:

Så hva er forskjellen, og gjør at de faller inn under dine ulike narrativ, dersom det ikke handler om hudfarge og/eller kulturell/religiøs bakgrunn?

Jeg skjønner du ikke forstod poenget.

:wink:

VG skriver Norsk mann ved navn Saad Jidre
Aftenposten skriver Norsk statsborger på 54 år

Er ikke akkurat som om VG later som fyren heter Per? Tror det er du som lager narrativ i dette tilfellet :wink:

1 Like

Hva som står i artikkelen er jo ikke så viktig, så lenge du har trykket på den har de inkassert klikket.

Men kanskje det er derfor VG drister seg til med en litt på kanten overskrift fordi de putter et navn som fjerner all tvil i artikkelen.

1 Like

All tvil om hva?

Snu på det. Hvis jeg flytter til Beijing og bor der frem til jeg blir ca 60 år gammel, blir jeg da en kineser?

Det kommer vel an på hva du selv identifiserer deg som? Hvis du snakker mandarin, kjenner kulturen og identifiserer deg med menneskene rundt deg, hvem skal da si du ikke er en kineser hvis du selv mener du er en kineser?

1 Like

Hahaha, ikke en j… kineser i hele Kina vil kalle deg kineser…

3 Likes

Jeg snakker ikke mandarin, evt kun enkeltord, vil ikke vedkjenne meg den lokale kulturen (kun min egen norske), identifiserer meg kun med de andre nordmennene jeg sosialiserer med i byen, og føler meg ikke kinesisk.

Men jeg har kinesisk pass.

Det er 2 uker siden det var en diskusjon her om kjønn, og hva som er innafor å definere seg som. Dette er akkurat det samme.

Svaret er 2-delt; en ting er hvilket lovverk som gjelder i det respektive land for å innvilge og klassifisere statsborgerskap. Det andre er hva du og omgivelsenene dine “føler” i forhold til dette.

Gitt at Kina (neppe) har samme regelverk som Norge, så vil det stå “kineser” i passet ditt fra det øyeblikk du innvilges kinesisk statsborgerskap. Hvordan du innretter deg i det kinesiske samfunnet eller hvor kinesisk du måtte føle deg, er uinteressant i forhold til de rettigheter og plikter du har som kinesisk statsborger. Norske aviser ville nok beskrevet deg som “utflyttet nordmann” eller “tidligere nordmann” hvis du skulle dukke opp i nyhetene.

2 Likes

“Kineser er enhver person som er hjemmehørende innenfor Kinas grenser, uavhengig av etnisitet.” SNL. Google hvor mange ulike etnistiter som omfattes av “kineser” :slight_smile: kanskje de er mer tolerante enn du tror.

3 Likes

1 Like

Føler meg som en attack helicopter egentlig… :joy: