Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk

Hun er trolig syk. De sier hun har hatt en eskalerende oppførsel etterhvert som “ingen” ville ta hennes side i snikvideoen av hjemmet deres. Tror hun ble syk av det. Manisk Facebook aktivitet og merkelig oppførsel. Aggressiviteten økte på. Trolig nervøst sammenbrudd type ting. Jeg er ikke lege, men tror nok at hun bryter sammen i avhør nå og blir innlagt. Da kan det se litt dumt ut etterpå om man går for kraftig ut mot henne nå. Men denne typen Smollett oppførsel er selvsagt en ekstremt dårlig utvikling.

4 Likes

Hvor sto dette? Ref?

Tenkte på Smollett når jeg skrev det, kan forvente slik i USA, trodde aldri det skulle skje her. Nå kjenner jeg ikke til om hun er syk eller ikke, så kommentaren hensyntar selvfølgelig ikke det hvis det er tilfelle :wink:

Ble rimelig sjokkert når jeg leste dette ja, stemmer dette så er det jo horribelt…

1 Like

Waras samboer møtte opp på en av de opprinnelige forestillingene på teateret og oppførte seg veldig merkelig. Hun hadde veldig rar og aggressiv oppførsel.

Som jeg skrev i en kommentar på Resett for tre dager siden var anslagene mot Waras hus blitt «mer og mer bemerkelsesverdige. Alle muligheter må holdes åpne, også at vi har å gjøre med et mentalt forstyrret individ.»

Det var for så vidt alt vi kunne gå ut med på det tidspunkt, men det var Waras egen samboer, Laila Anita Bertheussen, vi hadde i tankene. Hennes aktivitet på sosiale medier, og politiets manglende bevis, var klare indikasjoner.
https://resett.no/2019/03/14/en-personlig-tragedie-som-ikke-frikjenner-ways-of-seeing-for-ansvar/

1 Like

Takk gud for at vi bor i et land hvor man har ytringsfrihet og uavhengige etater! Dama prøvde jo tydeligvis å få stoppet et teaterstykke hun mente krenket hennes privatliv. Når hun ikke fikk medhold fra politiet som henla saken, fikk hun statsadvokaten til å få politiet til å revurdere sin innstilling. Altså, hadde hun ikke vært justisministerens samboer ville vel statsadvokaten aldri bedt politiet om dette? Det er på grensen til maktmisbruk.

Om hun er syk eller ikke skal jeg ikke spekulere i, men det fremgår jo ganske tydelig av hennes egen kronikk hva hennes agenda har vært hele tiden; å ta denne gjengen med teaterfolk og således stoppe dem fra å ytre seg:

VG skriver PST har brukt store ressurser på å etterforske denne saken, ressurser som helt sikkert kunne vært brukt bedre. Blir interessant å følge denne saken videre.

1 Like

Tja, hva hadde du synes om at folk lå i buskene og filmet deg i hjemmet ditt? For så å bruke filmen i et teaterstykke hvor de fremstiller det som at du deltar i et rasistisk nettverk?

Det er jo åpenbart at dette teaterstykket har bidratt til at det har tippet over for samboeren til Wara.
Kunstnerisk frihet eller ikke, disse såkalte kunsteren har bidratt til å ødelgge et menneske og en familie.

9 Likes

100% sympati for Wara og hans samboer. Å få venstre-ekstremister etter seg på denne måten og å bli uthengt offentlig uten å ha noen som helst innvirkning på narrativet kan få det til å gå trill rundt for enhver.

Disse teater-aktivistene skulle vært stoppet forlengst!

Edit: Og det er så jævlig smålig av VG etc å plastre opp fjeset til denne damen ut over forsidene. Det er jo et direkte hån sett i sakens natur.

7 Likes

Helt sykt at det ikke har kommet mer kritikk mot dette stykket.

Det er tydligvis helt greit å ligge i buskene og film folk i sitt eget hjem og fremstille dem som rasister. Pia Mari Roll burde seg selv i speilet og vri seg i skam. For et motbydelig menneske!

4 Likes

Nå har jeg ikke sett stykket (har du?) - og jeg aner ikke hva det handler om. Om det er OK å filme huset til folk, for å så bruke det i et teaterstykke - tja, politiet mente i allefall det var innafor, og henla saken. Det er LANGT verre å iscenesette bilbranner og si det er venstreekstremister som står bak. Hallo! :roll_eyes:

1 Like

Hallo…

2 Likes

Jeg spør om du synes det er greit.

Jeg synes det er et grovt overtramp av privatlivets fred. Når man ser at dette kan drive mennesker til vanvidd, så burde enhver forstå at dette ikke er ok.

Det er er jo selvsagt at det ikke er greit å regissere et angrep som Wara sin samboer har gjort. Det er kriminelt! Spørsmålet er hva det å filme folk i sitt eget film for så henge det dem ut som rasister på åpen scene gjør med folk.

At folk ikke ser at dette er forkastelig sjokkerer meg! Er folk gått helt av hengslene?

9 Likes

Uansett hvor ugreit teaterstykket var rettferdiggjør ikke det å fake angrep på seg selv for å få oppmerksomhet og dermed sette i gang et kjempeapparat med enorme kostnader og som da ikke kan bruke tiden sin på å finne ekte skurker.

Mulig hun var syk i utgangspunktet uavhengig av teateret, mulig hun var frisk og at det klikka for henne av overtrampet, og mulig hun er helt tilregnelig og bare gjorde noen dumme valg. det blir bare spekulasjon.

2 Likes

Du må se på konteksten det er gjort i. Jeg er for at kunstnere skal få kritisere politikere og folk med makt så mye de vil. Det trenger samfunnet vårt. Sensur av kunst er første skritt mot en nazi-stat. Jeg kan videre ikke uttale meg om det konkrete tilfellet uten å ha sett stykket. Men på generelt grunnlag så synes jeg ikke det er greit nei. Men er det kriminelt? Er det ulovlig? Tydeligvis ikke.

Slik beskrev anmelderen Chris Erichsen denne forestillingen i tidsskriftet / nettstedet Scenekunst den 23. november:

Jakten på rasismen
Hanan får etter hvert selskap av Sara Baban hvis historie som flyktning fra irakisk Kurdistan ble kjent for teatergjengere og skolebarn over store deler av landet gjennom barneforestillingen Nå løper vi . Den var også iscenesatt av Pia Maria Roll.

Hun stiger inn på scenen spillende på et slags bærbart pumpeorgel mens hun synger en sang på kurdisk i den klassiske folkesangtradisjonen som handler om hverdaglivets gleder og lidelser, i dette tilfellet flukten fra Kurdistan til Norge som varte i hele åtte år. De to kvinnene går opp løypa i sin halvt år lange felles jakt på aktørene, premissleverandørene og de som har finansiert den aktuelle norske rasismen. I forsøk på å komme så tett på dem som mulig oppsøker de, utstyrt med videokamera, husene til folk som Frps justis-og innvandringsminister Tor Mikkel Wara, partifellen hans Christian Tybring-Gjedde, Hege Storhaug (som de ikke fant fordi hun lever på hemmelig adresse), redaktør for det høyrepopulistiske nettstedet Resett, Helge Lurås, det samme nettstedets grunnleggere og økonomiske bidragsytere Øystein Stray Spetalen og Jan Haudemann-Andersen, milliardær og trofast bidragsyter til Høyre og Frp, Stein Erik Hagen og sist men ikke minst, NATOs generalsekretær Jens Stoltenberg.

Kameraet settes opp og fikseres i timesvis på de livløse husfasadene, som ofte er mer eller mindre tildekket av store trær og tuja-hekker. Resultatet spilles av på lerretet mens Hanan og Sara oppsummerer og spiller ut de begivenhetsløse, anonyme beleiringene av maktens palasser, som med visse viktige unntak ofte er preget av tilsynelatende normalitet og tilbaketrukket middelklassebeskjedenhet. Scenegulvet er, med sine trær, greiner og blader, et visuelt ekko av omgivelsene på videoskjermen. Hva håpet de å se? Hva var vitsen med å sitte og ligge i timevis og dagevis utenfor noen hus hvor det tilsynelatende ikke skjedde noe? Jeg skjønte det da jeg plutselig kom på min egen tause, indre tilnærming til Arbeiderpartiets tidligere generalsekretær og kaldkriger Håkon Lie i badstua på Tøyenbadet en gang på 1990-tallet. Der satt jeg rett ved siden av en autoritær jævel som hadde påført mange mennesker ubotelig skade bare fordi de var, eller først og fremst kunne vært, kommunister. Der satt han, like naken som jeg. Ingenting skjedde. Men jeg visste noe om ham, han visste ingenting om meg. Og jo lengre jeg satt der og betraktet ham fra øyekroken, jo mer syntes jeg at jeg skjønte. Den ytre mangelen på handling kompenseres av et aktivt indre liv. Det er det livet Sara og Hanan beretter om mens ingenting skjer. http://www.scenekunst.no/sak/hva-vi-ser-og-hva-vi-vet/

De filmet Helge Lurås når han gikk naken rundt inne i sitt hus. Just saying.

6 Likes

Er det noen her som mener man ikke skal kunne kritisere politikere og folk med makt da?

Spørsmålet er om det er greit å ligge i buskene og filme folk i deres eget hjem for så å henge den ut som rasister for åpne scene.

Jeg mener at det er åpenbart at dette ikke er greit. Å skjule seg bak dekke om at dette er «kunst» blir bare for dumt. Dette er gapestokk!

At du velger å forsvare dette stykket forteller meg at du bør kalibrere ditt moralske kompass.

5 Likes

Skjønner ikke hvordan det å filme en politikers familie i sitt eget hjem på noen som helst måte skal kunne assosieres til å kritisere en politiker. Det er bare ondskapsfullt! Men så var det dette med det gode hatet da…

6 Likes

Har ikke forsvart teaterstykket. Som jeg skrev så kan jeg ikke uttale meg om noe jeg ikke har sett. På generelt grunnlag var jeg enig med deg om at jeg ikke synes noe om at folk skal filme andre i skjul. Burde du gå til Specsavers? :wink: