Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk

Den mest sannsynlige forklaringen er som regel også den riktige. Når du har en stor nok populasjon får du gjerne en normalfordeling av forskjellige egenskaper. F.eks. er tilbøyelighet for konspirasjonsteorier ekstremt høy for en gjennomsnittlig trumptilhenger som får stort sett alt av input fra ufiltrerte sosiale medier uten fnugg av kvalitetskontroll. Sleng på en normalfordelingskurve her så får du ganske mange ekstremkonspiratorikere som helt fint klarer å finne på vanvittige ting selv.

Er det mulig at disse blir styrt av den onde venstresiden som kun er ute etter å stille trump i et dårlig lys? Selvsagt! Men det er uendelig mye mer sannsynlig at det bare er en del av koko-klubben som er hakket mer koko enn resten.

2 Likes

Freedom of speech :cowboy_hat_face:. viktig å ikkje undergrave akkurat den der.

Men ser poengene dine, både intended og unintended.

1 Like

Det republikanske parti anno 2021 må jo gå inn i historien som tidenes mest hyklerske gruppe mennesker. 45% syns det er greit med voldelig kupping av demokratiske institusjoner på bakgrunn av at man er uenig i utfallet av et valg. Party of law and order meg i ræva.

Forbehold om usikkerhet i tallene selvfølgelig, men jeg blir ikke overrasket om dette er veldig nære den reelle andelen.

Den resterende andelen er om ikke enda verre, der de vet akkurat hvor koko trumpistene er, men er mer enn villige til å ofre demokratiet til fordel for de marginale kampsakene sine.

1 Like

Resett og Trump skal diskuteres på Debatten i morgen. Den blir interessant.

2 Likes

3 Likes

CNN: POLITIBETJENT DØD ETTER KONGRESS-STORMING

En politibetjent ved den amerikanske Kongressen har mistet livet etter stormingen av kongressbygningen onsdag, melder CNN.

Fra før er det bekreftet at fire mennesker har mistet livet i forbindelse med hendelsen.

Opprørerne som tok seg inn i kongressbygningen gikk til angrep på politiet med jernrør, kjemiske stoffer og andre våpen, har politiet opplyst.

Over 50 politifolk ble skadet, og det er tidligere meldt at flere av disse er innlagt på sykehus med alvorlige skader.

Fredlig

3 Likes

Sånt en må regne med. Helt normalt i Amerika…

Nå som Trump (og familien hans?) er sensurert fra omtrent alle plattformer, samt at de nye maktinnhaverne trolig vil gjøre alt de kan for å få han fengslet, så har han ingenting å tape lenger. Han er rett og slett malt seg inn i et hjørne.

Det betyr i så fall at det er gode muligheter for at han har flere kort i ermet og vil forsøke seg på nye sprell før 20. januar. Sist jeg hørte reiste han til en militærbase i Texas rett etter den beryktede talen sin 6. januar - og nå er han visst på Camp David. Spørsmålet er hvor mye støtte han har i militæret. Når han har klart å overbevise såpass mange i befolkningen om valgjuks, er det jo en mulighet for at han har klart noe av det tilsvarende i militæret.

Talen hans i dag kan i så fall ha vært en mulighet for å slippe guarden ned (fjerne fokus på 25th amendment) hos opposisjonen og gi litt pusterom til de siste 12 dagene hans.

Men dette blir rene spekulasjoner.

1 Like

Spaserer rolig her også.

4 Likes

Det er bare tragisk. den amerikanske modellen har skapt disse outsiderne, godt hjulpet av presidenten.

Skummelt når folk blir så presset, dumme og hissige.

At de hører på høy musikk (aya napa aktig) gir sikkert rom for gode refleksjoner i trumps situation tent…

Helt sjokkert i grunn

2 Likes

“The complete reversal in mentality from just a few months ago is dizzying. Those who spent the summer demanding the police be defunded are furious that the police response at the Capitol was insufficiently robust, violent and aggressive. Those who urged the abolition of prisons are demanding Trump supporters be imprisoned for years. Those who, under the banner of “anti-fascism,” demanded the firing of a top New York Times editor for publishing an op-ed by Sen. Tom Cotton (R-AR) advocating the deployment of the U.S. military to quell riots — a view deemed not just wrong but unspeakable in decent society — are today furious that the National Guard was not deployed at the Capitol to quash pro-Trump supporters. Antifa advocates are working to expose the names of Capitol protesters to empower the FBI to arrest them on terrorism charges. And while Rep. Cori Bush’s proposal to unseat members of Congress for their subversive views went mega-viral, many forget that in 1966, the Georgia State Legislature refused to seat Julian Bond after he refused to repudiate his anti-war work with the Student Non-Violent Coordinating Committee, then considered a domestic terrorist group.”

Dette er skrevet av Greenwald, som er en slags venstre libertarianer. Han oppsummerer bra det som kommer.

4 Likes

finnes kun to blokker i verden. Håpløst skrevet

1 Like

Det finnes veldig mange blokker. På samme måte som “Trump-tilhengere” ikke er en blokk.

2 Likes

Smarteste du har skrevet. Rart at du finner kilder som er polariserende.

Latterlig tekst. Kan man ikke være imot overdreven militarisering og overdreven voldsbruk fra politiet og samtidig mene at myndighetene skal være i stand til å forsvare demokratiske institusjoner? Helt utrolig at det går an å spinne dette slik

1 Like

Ehm, jo.

Men er ikke dette påfallende synes du? Under de massive demonstrasjonene med ulovligheter som foregikk i sommer.

2 Likes

Fordi jeg er uenig i deler av teksten betyr ikke det at jeg må ha en mening om resten av den.

Kjenner ikke detaljene rundt denne uthevingen din spesifikt, så der kan jeg kun kommentere på at det er forskjell på et angrep på kongressen og opptøyer ellers. Jeg vil ikke utelukke at det er noe i akkurat dette poenget, og det gjorde jeg heller ikke med min forrige kommentar.

1 Like

Hvilken del av teksten er du uenig i da? Uthev gjerne.

Det var dette jeg refererte til, og generelt sentimentet i teksten. Bruken av “Those who” som nevnt av Proven gjør teksten særs lite verdifull annet enn til å spille på følelser og å polarisere.

Folk støtter sakene sine blindt. Slik er det alltid. Republikanerne er intet unntak.

Tipper null prosent av republikanere hadde støttet et liknende stunt om det var demokrater som stormet Capitol.

Samtidig, hvor mange prosent av demokrater tror du støttet de voldelige protestene ifjor sommer? De anarkiske overtakelsene av bydeler i flere byer? Tipper vi ser ganske like tall, og det er bare slik mennesker er laget.

Så lenge man har sympati med saken, ser vi en tendens til at mennesker godtar mange groteske handlinger.

3 Likes