Kan du ikke google deg fram til dette selv? Skjønner ikke hvorfor andre skal lete opp screenshots fra en twitterprofil som nå er stengt. Det er ganske lett å finne, så da kan du jo bare søke det opp. Du fikk til og med en link til en artikkel som tar for seg alt sammen. Men du vil bare se overskrifter eller screenshots, ikke lese noe. Jeg skjønner det.
Burde ikke OBama og Pelosi også bli sensurert? De har også indirekte oppfordret til vold, ref artiklene jeg linket til over.
Fair det. Det er viktig at man kan handle raskt, uten for mye trenering og papirarbeid.
Forøvrig er jeg også skeptisk til makten Facebook, Twitter osv har, for å ikke snakke om de største aktørene innenfor AI.
Et slikt system ville jo uansett anerkjent at Trump indirekte oppfordret til vold når han talte før stormingen av kongressen.
Jeg er i tvil om at han brøt noen lov her. Men godt mulig, jeg så ikke hele talen hans.
Dette gjelder sikkert for begge parter, men problemet mitt med å ikke ha sensur er at folk er- i varierende grad- mottakelige for visse typer info, uavhengig om den er riktig eller ikke. Personer som ikke har utdannelse er mer religiøse, overtroiske, stoler ikke på forskning pga “bestemora-til-niesen-til-naboen-min-mener-noe-annet-enn-forskningen-sier” og tror at “flaks og uflaks” faktisk er ting som er helt uavhengig av statistikk. Senest i går var jeg på besøk hos et familiemedlem som mener at hen ALLTID har uflaks når de triller terninger og at det går an å bli en “god triller”. Selv om jeg er glad i denne personen så ønsker jeg på ingen som helst måte at personen skal blir hørt når viktige valg skal tas, da hen helt tydelig ikke er kognitivt rustet for dette. På andre områder er hen selvfølgelig ekstremt mye dyktigere enn meg.
I min verden er intelligens sterkt korrelert med objektivitet, samtidig som mangel på det ofte er overrepresentert blant de mindre glupe. I tillegg vet jeg hvordan mange mennesker er villige til å tro på hva som helst, så lenge dette gjør at de slipper å ta selvkritikk og heller får noen andre å skylde på. Dette ser man tydelig når det kommer til overvektige folk og folk uten utdannelse og kompetanse, som -i noen tilfeller- i ønske om en sunn kropp/god jobb, heller ønsker å betvile de termofysiske lover og får en ekstrem aversjon mot kunnskap, enn å kunne se objektivt på deres egen situasjon og hva de gjør feil. Her mener jeg retorikken til Trump treffer innertier hos mange som ikke er egnet til å vurdere til på en objektiv måte, SAMTIDIG som de har blitt gjort en del urett tidligere. “Dere” vil nok mene at det samme foregår med “MSM” og deres dekning av Trump.
Jeg er for ytringsfrihet, men det er forbeholdt at personer har en viss base av kunnskap, som mange ikke har. Sånn jeg ser det er sensur en måte å skåne samfunnet for de mest idiotiske tingene folk er truende til å kjøpe rått, ene og alene basert på at det er dette de ønsker å høre/tro på. Jeg liker at ting er tuftet på forskning og vitenskap, men de siste årene har man jo begynt å avkreditere mye forskning. Ikke pga svakheter i studien, men basert på at hele bransjen er korrupt. Da er det ikke rart at man ender opp med å debattere over internett, med totalt ulike virkelighetsoppfatninger. Vi har jo knapt en eneste ting vi kan enes om og starte diskusjonene fra.
Jeg så hele.
De menneskene som mistet livet i stormingen av kongressen ville nok vært i livet i dag om han ikke hadde holdt den talen.
Jo, jeg bladde igjennom linken din. Siste tweet er fra oktober, og det står følgende:
I do not tolerate ANY extreme violence. Defending ALL Americans, even those who oppose and attack me, is what I will always do as your President! Governor Whitmer—open up your state, open up your schools, and open up your churches!
Dessuten, linken din viste tweets til og med 2020.
Jeg spør om tweeten(e) som spesifikt oppfordret til vold, på en spesifik dato. Jeg spør ikke for å kverulere, jeg spør fordi jeg lurer.
Jeg mistenker deg for å ta noe noen har sagt at han sa, gjort det til en sannhet for deg selv (sammen med mange andre selvsagt) for så å spre denne «sannheten» for fulle mugger.
Sånn apropos sannhetsministeriet liksom.
Du linker til masse annet. Kan du linke til de spesifikke?
Et ærlig spørsmål.
Jeg pleier å vurdere kildene før jeg tar stilling til hvorvidt det bare er surr eller ikke. Fra nettsiden du linker til, “About us”:
"It is time America pulled out of this recession.
It is time to return America to the principles upon which she was founded.
It is time to restore America to her conservative roots.
Help us fight, the Mental Recession!"
De vil tilbake til 1700-tallet ellernoe?
Ok, så etter dette skal jeg nå sjekke ut det de vil formidle. De mener da at Pelosi som skriver “Trump is deadly to our democracy and our people. He needs to go now.” er en oppfordring til vold. Ja ok. Hun skriver ikke “he needs to die now”. Men folk døde jo faktisk som følge av det Trump skrev om å marsjere ned til Kongressen. Og han saboterer jo demokratiet ved enhver anledning som byr seg.
Ja, men spørst om det likevel er nok til å bryte noen lov. Da kan man jo si, at når enkelte demokratiske politikere støttet BLM i sommer, noe som endte opp med at flere titalls politimenn døde - at de politimennene også ville spart sine liv dersom det ikke var for demokratene som gikk ut og støttet dem?
Nei, til og med 6. januar 2021. Du lukket kanskje siden før du hadde scrollet helt ned?
På generelt. grunnlag er jeg enig i at det er problematisk med for stor konsentrasjon av pengemakt, men det er ikke riktig at ikke selskaper også må følge loven. Twitter som selskap må følge lover. De har helt sikkert ikke lov til å diskriminere i sin praktisering/regulering av ytringsfrihet på sin platform. Samtidig er det garantert lovmessige rammer som de må følge for å hindre at plattformen brukes til hatefulle ytringer.
Antakelig har Twitter også et visst lovmessig rom for å sette enda noe strengere ramme for ytringer enn hva loven gjør på visse områder. Det kan jo sies å måtte være deres “frie” rett på deres egen plattform
I diskusjonen om hvorvidt Trump har oppfordret til vold, så må man rydde i premissene for diskusjonen. Snakker man om hva som er straffbar oppfordring etter lov, hva som er brudd på retningslinjene til Twitter, hva som er tilstrekkelig for bruk av 25th amendment eller for politisk mistillit?
Dette er åpenbart svært komplekse løpende vurderinger. Egentlig vil jeg tippe at Trump på Twitter har fått strekke strikken lenger enn en vanlig bruker ville fått. Det kan i tilfelle også diskuteres om det er riktig.
Dette er kun din påstand. Jeg synes ikke man bør legge det til grunn uten en nyansert vurdering av lov, Twitters retningslinjer og sammenlikning med andre tilfeller av utestengelser.
Feil. Ingen tweets fra 2021. Linken ligger jo der. Se selv.
Jeg må nesten spørre igjen: Kan du linke til de spesifikke tweetene som oppfordrer til vold, skrevet av trump ifm med kongress hendelsen?
Edit: Her er linken, så slipper du å scrolle så langt opp.
Beklager, jeg var ikke klar over at du utelukkende krevde tweets og ignorerer de offentlige talene hans til folket. Kun tweets som teller altså. Da er det nok litt verre å finne, i og med at twitterkontoen hans er borte. Men søker du så finner du helt sikkert.
Feil - ingen konkrete oppfordringer til vold fra Trumps tweets de siste ukene hvert fall. JEg har lest hver eneste tweet.
Ok. Så du kan ikke backe opp det du påstår.
En enkel link, to shut me up…
Du videreformidler bare det du har blitt fortalt, enda du et par poster opp her, skryter litt av å «sjekke kilder»
Got it
Ha en fin dag videre…
Det er fint mulig.
Jeg tenker at det er superviktig at man har et effektivt system for å stoppe folk som oppfordrer til vold indirekte, for det er så enkelt å få fram budskapet indirekte.
Har du ikke sett talene hans? Det har jeg. Jeg skjønner ikke hva du vil ha “en enkel link” til. Ber du om link til en konkret tweet som nå ikke kan linkes til?
Kan være enig i det, gitt at det er likhet for loven. Et prinsipp som Big Tech ikke følger.
Link, screenshot, klipp og lim av tekst. Hva som helst egentlig, som viser at han oppfordret til vold ifm det kongress greiene.
Hva som helst…
Synes det er helt merkelig at dere fortsatt forsvarer Trump med nebb og klør. Er det ikke bedre for republikanerne å få han bort så de kan stille med en solid kandidat i 2024?
Er Trump virkelig veien videre for republikanerne? Er dere så desperate fans av denne mannen?