Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk

Tallet på døde er oppe i 5 og uansett om tre av dem får en medisinsk merkelapp så endrer jo ikke på @Chrkni sitt poeng?

Du tror vel neppe at 3 dødsfall om dagen av medisinske årsaker er gjennomsnitt på Capitol Hill eller? :slightly_smiling_face:

1 Like

Så dersom 3 millioner samler seg til en fotballkamp så er det klubben sin feil om noen dør mens de er der? Hvor mange helseproblemer oppstår per million innbyggere uansett hvor de er?

2 Likes

Det er også interessant å observere hvordan ytringsfrihet og venstresiden plutselig er satt opp mot hverandre i så mange debatter for tiden.
Ytringsfrihet er truet av mange ting, ikke bare big tech og cancel culture

1 Like

Hva skjer, tror du, om du stenger noen inne i et rom, og gasser de med store mengder cs, uten at de har mulighet til å komme seg ut i friluft?

De føler at de blir kvalt.

Og hva gjør folk som føler de blir kvalt?

De blir stresset, og får ofte panikk.

Hva skjer ofte med eldre folk som får panikk?

De får hjerteproblemer.

Så, en ubevæpnet, ikke truende kvinne ble skutt rett ned, av en vakt/politimann som hadde all verdens tid til å anholde vedkommende, eller i det minste sikte på et mindre vitalt sted enn midt i brystet…

Og tre ser ut til å ha dødd av hjerteinfarkt.

Og en politimann døde etter å ha blitt slått i hodet med et brannslukningsapparat. Vedkommende var oppegående en stund etter.

Og 50 politifolk skadd… Og sikkert noen demonstranter også.

Men jeg har sett noen opprør gjennom tidene, og de rene tallene fra dette, på tross av folkemengdene som var involvert, så var dette ikke noe i nærheten av hva det blir beskrevet som i media og av Demokratene…

1 Like

Jeg tror Trump bare er et symptom av dagens situasjon i USA.

Ingen hadde troen på Trump når han stilte til valg, men han klarte å tromme sammen nok støtte til å gi en lang pekefinger til det etablerte politiske landskap. Valgdeltagelsen i forkant var vel også nedadgående. Noe som igjen førte til at dem som kom ned fra gjerde tippet mest i Trumps favør med tanke på å stemme noe som gikk imot det etablerte.

Tror en del følte seg “hjemme” i talene, da det ikke var pakket inn i politisk korrekthet.

Problemet over tid er at selv om han ble president, stoppet han aldri med “kampanjemodus”.
Mangen lurte jo på om Trump ville dempe seg da han tiltredte, da han hadde vunnet valget.

Men over tid har han jo bare fortsatt i kampanjemodus. Uttalelser som har vært villedende eller direkte feil.

Når det da over tid har vært konfrontasjoner, har Trump gått i total angrepsmodus.

Utifra retorikken og måten han har snakket på har det ikke vært en president for hele USA, han har vært en president for dem som er enig med ham. Alle andre har fått føle det via Twitter eller andre måter.

Det er bare å se i administrasjonen rundt ham. Hvis man ikke har vært en “Ja-person” har det vært på hue og ræva ut via Twitter.

De få gangene han har gått ut med en form for kommunikasjon for å prøve å roe ting ned, har det som regel kommet etter noen sinnsyke tweets eller utsagn i forkant som har slått tilbake.

Summen av alt dette har bare eskalert konfrontasjonsnivået mellom de politiske partiene. Hvor de ekstreme høyre, og de ektreme venstre har samlet seg bak enhver politisk sak de kunne bruke i deres favør.

Legg inn sosiale medier hvor algoritmer styrer hva du får opp i feeden din utifra interesser, og du har en snøball som begynner å rulle.

Høyreradikale har feeden sin full i svada i sin favør, mens de venstreradikale får sin svada.
Mens sannheten mest sannsynlig ligger en plass midt imellom.

6 Likes

Poenget her er vel omvendt: at om dette hadde vært BLM protest så ville flere blitt skutt?

Joda, vi kverulerer sikkert, men vi i "ekkokammeret"holder oss i alle fall stort sett på et konstruktivt nivå…

Helt enig med alt du skriver i denne kloke posten

Ble vel ikke drept så mange når de stormet capitol hill (?) under høringen om Brett Kavanaugh for et par år siden…

Var det tvert imot, en hei dundrende god stemning, og man måtte «lytte til folket som sa ifra»?
Samme i hong kong. Samme i kiev, samme i hviterussland osv…

Kanskje, bare kanskje, det er noen som styrer hva som er rett og feil mening om ting?
Altså, ikke hva som er rett og galt, men derimot «rett» og «galt»

2 Likes

Hadde dette vært en BLM-protest med 3 millioner deltagere, så hadde det neppe foregått i like ordnede former…

Det er ikke Trump-tilhengerene som har forsøkt å sette fyr på rettsbygninger og politistasjoner, politibiler, og knust og herjet for godt over 2 milliarder dollar. Og dette er et konservativt anslag, siden de har herjet, brent og knust lenge siden de summene ble opplyst om.

1 Like

Det var nesten 30 minutter sammenhengende film fra en som deltok for å vise at ikke alt gikk rolig for seg. Skjønner ikke hva det har å gjøre med klipp og lim, og du må ha en veldig uvanlig definisjon av msm.

1 Like

Lurer på hva han her skulle, egentlig. Er det han elektrikeren som holdt på å trekke 240 i vestfløyen?

5 Likes

Jeg liker ikke Trump. Det er tydeligvis en disclaimer man må komme med for å ikke bli umiddelbart fortiet og oversett.

At nå både Facebook og Twitter har utestengt en sittende president er et historisk trist veiskille. Herfra blir det før og etter politisk sensur.

Jeg FATTER IKKE at folk ikke ser at man er på helt feil kurs. For det første skal man i vestlige demokratier ha ABSOLUTT ytringsfrihet. For det andre så vil denne sensuren bare gjøre den polariserte og anspente situasjonene VERRE.

Nå må folk ta seg sammen. Sensur er ikke bare prinsipielt feil, det fungerer mot sin fordømte hensikt og gjør vondt verre.

Edit:

Det er skremmende at ikke flere «liker» noe så åpenbart som dette.

14 Likes

Trekker tilbake den. Greit.

Men er det noen som har sett CNN de siste dagene. Jeg er enig i at Trump er splittende, men er CNN noe bedre?

Dobbeltstandard.

2 Likes

At de har utestengt han er jo bare litt av det. De har slettet enormt mange kontoer.

4 Likes

Her er noen snapshots av “konstruktive” innlegg de siste timene:

1 Like

Jeg er 100% sikker på at du lett kunne argumentert mot deg selv her om du hadde ønsket det.

1 Like

Men jeg lurer på noe… var valget rigget i alle delstatene, eller bare de der Trump tapte?

Jeg har backet opp to av disse ekkokammer-relaterte påstandene mine med linker til en forklaring av begge de psykologiske fenomenene, bl.a backfire effekten. Verdt å sjekke ut, også for din del.

Jeg synes det er trist at en sittende president har forsøkt å undergrave demokratiet.

Jeg synes det er trist at han sier “you are special, we love you” til folk som forsøkte å stoppe prosessen med å godkjenne valget ved bruk av vold.

Jeg synes det er trist at så mange mennesker kjøper alt han sier selv om det motsatte er bevist.

Jeg synes det er trist at han bruker all sin tid på å undergrave valgresultatet fremfor pandemien.

Jeg synes det er trist at han har hatt et talerør til 80 millioner mennesker som han har missbrukt på det groveste.

Jeg forstår godt at Twitter stenger han ute, hvem vet hva som kan skje de neste 14 dagene? Mannen har blitt veldig farlig og de vil ikke ha ansvaret for at han sitter på deres plattform og spyler ut løgner til 90 millioner mennesker. Han er utestengt fordi de frykter flere voldsepisoder pga hans skriverier.

Og forresten, dette har ingenting med ytringsfrihet å gjøre. Twitter er et privat selskap.

1 Like