Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk

Trump`s korona håndtering bør holde til riksrett, kuppforsøket avretting.
The worst president ever. Period.

Så man kan starte kriger og drepe hundretusenvis, men å oppfordre til demonstrasjon som ender med litt lette opptøyer i forhold til andre demonstrasjoner betyr at han er værre?

Vi får se nå da, hvem USA angriper først nå som krigsapparatet har fått det som de vil.

Veldig enig i at han har håndtert Corona dårlig da. Men det var han som var mest optimistisk om vaksinen. Og han fikk rett der.

4 Likes

Hvis man tar på seg et par andre briller, så går det vel fint an å argumentere for at Trump har utestengt seg selv fra disse 2 plattformene. Følger man ikke reglene, så får man ta konsekvensene.

Og jeg tviler på at Trump i nevneverdig grad blir sensurert. Som tidligere nevnt står han fritt til å lage sitt eget forum/plattform dersom han ønsker, noe han selv har foreslått de siste dagene. Han kan benytte media, innkalle til pressekonferanser, briefinger osv. Da må han imidlertid forvente spørsmål som han kanskje ikke er så glad i å svare på.

Tror ikke dette handler om ytringsfrihet, mer om negativ og uønsket oppmerksomhet.

3 Likes

De 30 000 andre da? Er ikke sensur da heller?

Er du klar over hvor selvmotsigende du er her?

2 Likes

Det at du eller andre føler at noe er trist eller ubehagelig betyr IKKE at man skal åpne opp for (politisk) sensur i strid med ytringsfrihet.

Det er ikke komplisert. Man har prinsipper for å sikre grunnleggende demokratiske friheter. Meningen med slike prinsipper er at frihetene skal bestå uavhengig av hva (makthavende) majoriteter eller minoriteter mener eller føler i en gitt politisk eller historisk kontekst.

At man ikke kan enes om dette er forstemmende og et symptom på at man er på feil kurs.

Edit:

Tankeeksperimentet er veldig enkelt: neste år endres Twitter sin ledelse og begynner å sensurere Biden. Det ville vært like feil, selv om Biden var på viddene.

Big Tek kan ikke lenger regnes som unntatt fra ytringsfrihet i landet det gjelder (her: USA og 1st amendment) når de er blitt så store som de har blitt. Skulle tro man også kunne enes om dette.

Men det skal argumentet om at Facebook og Twitter er private selskaper ha, det er det eneste som er et reelt argument (men som jeg er fullstendig uenig i).

7 Likes

Denne filmen var ganske udramatisk, bortsett fra folkemengdene og trengselen, panikken og aggresjonen de medfører . En og annen drittsekk som trøbler, men ikke spesielt dramatisk, bortsett fra den politimannen som blir klemt, som også er på bildet.

Men noen av politifolkene begår massive feil, som å spraye tettpakkede folkemengder med pepperspray. Hva skal det hjelpe for? Det eneste de oppnår med det er at folk blir enda mer forbannet.

Jeg har holdt på med massetjeneste selv, og ja, det er fryktelig gøy å øve på, men man får et godt innblikk i hvordan både man selv som “politi”, og hvordan motparten reagerer.

Å banke og spraye løs på en tettpakket folkemengde er IKKE lurt, uansett hvor mye “rett” man har til det, om man ikke går inn for å skade folk.

Om man ser på utstyret og metodene, så er dette omtrent som kopiert fra romerske legioner.

Men romerske legioner hadde ikke teleskopbatonger og pepperspray, men derimot korte sverd (Gladius som var velegnet til å stikke med.), og firkantede skjold (Scutum, som både fungerte som skjold og som slagvåpen)
Og slagene ble stort sett gjennomført, slik at legionærene skjulte seg bak en vegg av skjold, og jobbet parvis der den ene brukte skjoldet til å støte med for å få motstanderen ut av balanse , og så stakk kompisen ned motstanderen, og trampet seg vei over de. Det var selvfølgelig ikke slik det skjedde her, men det er den eneste måten man kan bekjempe store folkemengder på, annet enn å bare holde de tilbake. Men er presset for stort, så ble likene fra begge sider holdt oppe av presset, og fungerer som buffer. Da er det kavaleri som angriper flankene til fienden som sørger for å fjerne presset i front, slik at romerene får overtaket og til slutt overvinner motstanderen.

1 Like

Hvilket kuppforsøk?

Demokratenes, som de har klart å gjennomføre?

1 Like

Hvor mange ganger ser du bort ifra noe her? :stuck_out_tongue:

Fortell meg gjerne I KLARTEKST hva jeg ser bort i fra?

Her for eksempel.

Jeg så filmen din, og den var relativt udramatisk. Spesielt om det liksom skulle være et “kuppforsøk” gjennomført av “terrorister”…

1 Like

Det må da være en tankevekker for norsk trumpister, som det har vært for trumpister verden over, at også Trumps nærmeste allierte i eget parti, som Pence og Cruz, reagerte så voldsomt på stormingen av kongressen.

Tror ikke man finner noen politikere fra noen av partiene som befant seg inne i bygningen som støtter oppfatningen at dette var en demonstrasjonen som i det store og hele gikk relativt pyntelig for seg.

Selv Trump har, riktignok godt og vel et døgn etter at verdens statsledere har reagert med sjokk og vantro, tatt avstand fra volden og vandaliseringen, og bedt om at disse, hans egne støttespillere, blir straffeforfulgt.

Men her hjemme pågår det likevel en bagatellisering av at presidenten har sendt demonstranter mot sin egen kongress, i det de skal godkjenne valgresultatet - en utbredt whatboutisme, det skjer og har skjedd så mye annet forferdelig rundt om.
Utrolig.

3 Likes

Hva om Trump nå sørger for langt større opptøyer og vold via Twitter. Borgerkrig? Er vel ikke der nå, men dit kan vi komme.

Skjønner godt at de ikke vil at dette skal foregå på deres plattform.

At du mener det er brudd på yttringsfriheten får stå for din regning. Det må en lovendring til for å inkludere private selskaper her. Twitter har regler. Trump har brutt dem flere ganger og mister da kontoen. Ser ingen grunn til at han skal få gjøre som han vil fordi han heter Trump.

1 Like

Jeg anerkjenner det argumentet. Det trengs en lovendring (noe mange er enige om uavhengig av ideologisk tilhørighet: at disse selskapene blir ansett som «public utilities» i all den tid de nyter samme lovmessige beskyttelse allerede i dag).

2 Likes

Ja, da var han nok revolusjonær. 110v har jo vært standard frem til nå…

Men, ja det er varierende personligheter blant Trump-tilhengerene også, og alle var nok ikke ute for å skape fred og fordragelighet. Men det var 3 millioner av de. Og om de hadde satt seg fore å ta knekken på Capitol og de som var inni den, så hadde de sansynligvis klart det på rimelig kort tid.

Og om dette virkelig var et kuppforsøk, så hadde nok Trump ikke bedt de om å dra hjem…

1 Like

Volden her oppstår i det store og hele på grunn av store folkemengder som presses mot politifolkene, som svarer med køller og pepperspray.

Store folkemengder i bevegelse medfører stor fare, noe som burde være rimelig selvforklarende for fotballfans og konsertgjengere…

Hvor mange vakter og politifolk ble skutt under dette “kuppforsøket”?

1 Like

Ahh. Det var ikke det som var poenget mitt, med at du valgte å se bort fra veldig mye.

At du valgte å se bort ifra det som ikke støttet ditt syn på saken. Det var påfallende mye du valgte å se bort ifra.

Jeg synes det bare var litt gøy.

En god stund etter alle mente han burde ha gjort det, ja. Hvorfor gjorde han det ikke tidligere? Men dere mener vel han tilkalte nasjonalgarden med en gang også, slik han selv påstår. Dere er faen meg gode til å legge godsida til for å få deres egne argumenter til å holde vann, samtidig som dere kverulerer på alle motargument. Hadde dere i det minste hatt samme terskel for hva dere presenterer av bevis og hva dere krever av andre, kunne jeg i det minste hatt litt respekt for dere. Selvfølgelig mens hele gjengen påberoper seg en objektivitet utav en annen verden…

Hvis han hadde et kupp på gang, så burde han jo sørget for å oppfordre følgerene sine til å ta makten!

Han gjorde faktisk ikke det. Han bad de om å gå hjem.

Nancy Pelosi og Demokratene, derimot, har i lengre tid forsøkt å få Trump avsatt. Både før og etter valget.

Hvem er det egentlig som har oppfordret til kuppforsøk her?

1 Like

Vi som fulgte Tumps tale før demoen og selve demoen, fikk nok litt hakeslepp av hvor elendig sikkerheten var. Nå skal jo dette etterforskes. Hvorfor var ikke nasjonalgarden mobilisert - før Pence etter et par timer innkalte den. Resultatet her blir interessant.

Direktesendingen fra demoen viste relativt udramatiske bilder, men det skyldtes jo at TV-stasjonene sendte utenfra bygningen, Senere har det fremkommet foto og videoer fra kongressens egne kameraer, fra demonstranterne selv og fra ansatte.
Da ser man at fortroppene var alt annet enn en fredelig gjeng med et uttalt ytringsbehov.