Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk

Igjen, hvorfor sa han ikke det tidligere. Hvis du skal svare meg kan du i det minste svare på det jeg spør om. Og hvorfor legger han til det han skrev når han til slutt ba dem om å gå hjem?
Han oppfordrer dem til å dra dit og er den siste som synes det er fornuftig at de går hjem= totalt uskyldig og håndterte det eksemplarisk…

Fortell meg igjen hva det var jeg så bort i fra?

Jeg forsøker å argumentere for at dette ikke var noe reelt kuppforsøk. I alle fall ikke fra Trump sin side, og heller ikke fra de aller fleste som gikk inn i Capitol.

Men media, demokrater og Trump-motstandere forsøker å spinne dette til å være den mest dramatiske hendelsen i USAs historie.

Og klarer de det, da ville det være rart om ikke Trump-tilhengere blir jaktet på som samfunnsfiender…

1 Like

Håper seriøst at du gjør deg vanskelig bare for å gjøre deg vanskelig nå, ellers har jeg virkelig overvurdert dine kognitive evner.

Plot twist Pelosi ikke har tenkt på enda.

Trump hadde invitert Russiske hackere til å infiltrere demonstrantene og har nå hacket capitol :crazy_face:

1 Like

Det kan jeg ikke svare på, men jeg kan kun anta at han var rystet over Pence, og at han var rystet over at demonstrantene gikk inn i Capitol, og at det ble opptøyer.

At politi og sikkerhetsvakter ikke klarte å holde demonstrantene, som stort sett var rimelig disiplinerte, ute av Capitol, er helt utrolig. Og da har de både i DC og andre demokratstyrte byer opplevd opptøyer mot offentlige bygninger i månedsvis…

1 Like

Jeg går ut fra at du skjønner hvor dårlig denne analogien er…I ditt eksempel mangler jo det sentrale, nemlig oppfordring til noe som man kan regne med vil føre til skadelige konsekvenser. Hvis klubben derimot på forhånd hadde oppfordret hooligans til å møte opp for vise “ekte styrke” i et endelig oppgjør, så hadde kanskje eksempelet minnet. Og da ville jeg ment at klubben var å klandre for konsekvensene ja.

Som du selv skriver:

Trump oppfordret til demonstrasjonen. Og jeg mener at med ordbruken hans, mottakergruppen av budskapet og bakteppet, så var ikke de fatale konsekvensene vanskelige å forestille seg. Det synes jeg han bør klandres for, uavhengig av om han gjorde noe han direkte kan straffes for.

At du kaller dette lette opptøyer får være dine ord. Jeg mener utfallet var svært alvorlig, men poenget var uansett ikke å rangere ulike voldelige opptøyer, men om akkurat disse opptøyene kunne vært unngått uten Trumps tale og retorikk. At svaret på det er ja, mener jeg er ganske åpenbart.

Forøvrig er jeg akkurat like i mot vold eller oppfordringer til det i demonstrasjoner om andre ting. Det er også helt åpenbart at man kan finne masse andre eksempler som har fått verre utfall, men det gjør ikke denne saken noe bedre.

2 Likes

Hehe. Forsvare total sensur, ikke bare med glede, men med intenst engasjement.
Hva skjer egentlig…

«Ehh, han oppfordret til vold»
«Nei, han gjorde ikke det, han ba de gå hjem»
«Ehh, jammen han gjorde det noen minutter for sent»
«Ok. Men biden tok ikke avstand fra nedbrenninger før etter måneder. Hvor er engasjementet rundt det?»
«Ehh, fu*k trump»

De som ikke tror at sammensuriet av politikere og big tech ikke får blod på tann nå, og at de ikke kommer for oss vanlige dødelige fortere enn antatt, de vil snart enten

A) klø seg i hodet å lure på hvordan dette kunne skje.
B) ikke skjønne noen ting, men fortsatt rope vilt og uhemmet det som sammensuriet har sagt er «sannheten».

At jeg skulle oppleve å tro B, her inne, er veldig veldig snodig.
Jeg er svært spent på å følge med på om noen skifter mening etterhvert som skruen strammes til.
For å tro at fra 20. januar så blir verden fylt med roser, kombaya og dans, de bommer, for nå er nåtidens bokbrenning i full gang :man_shrugging:t2:

8 Likes

Du så bort ifra en del ting, Hehe :wink:

1 Like

Hva er i det hele tatt vitsen å diskutere om du skal vri ting til din fordel hele tiden? Kan du ikke se på hva som er realiteten fra begge sider, istedenfor å legge til og trekke fra der du føler for… Jeg forsvarer ikke Biden. Jeg bare påpeker at dere lyver og vrir på sannheten.
Men melder meg ut av diskusjonen her. Jeg mister troen på menneskeligheten på en daglig basis når jeg ser hva dere skriver og deres evne til å håndtere motargument og vri på sannheten. Dere hadde neppe endret mening uansett hvilke bevis dere hadde fått presentert og da forsvinner jo hele vitsen med å ta dere bittelitt seriøst.

2 Likes

Kan du være litt mer konkret? Hvis du sier noen lyger, er vel det minste du kan gjøre å henvise til hvor det lyves?

1 Like

Ok. Snakker vi timer eller? Du henger deg opp i «minutter», som jeg skrev basert på din «igjen, hvorfor sa han ikke det tidligere», så skal liksom du gi deg helt over??

Ehm. Lol.

“Alle er like, men noen er likere enn andre”

Tankerekken din her høres kanskje fornuftig ut i ditt hode, men de som har utført den i praksis har mange titalls millioner liv på samvittigheten.

Du deler i praksis menneskeheten inn i “oss opplyste fornuftige”, og “de kunnskapsløse, kjetterske og unyttige”

Når det gjelder termodynamikkens lover, så må du gjerne komme med eksempler der de blir betvilt:

3 Likes

Nettopp - det kan være fine tanker å ha på individnivå, men det finnes ingen gode måter å implementere slike tanker til politikk på samfunnsnivå. Og hvis man leser litt historie, så vil man se mange særs mislykkete forsøk på å implementere dem.

Det er litt forskjell fra å oppfordre til en fredelig demonstrasjon, og på å oppfordre til statskupp…

Ja, men det var ikke diskusjonen jeg svarte på.

Jeg reagerte ikke på det. Jeg reagerte på talen han holdt under selve demonstrasjonen. Etter det hadde gått galt. Da han sa han elsket dem og tok opp valgjuks. Det var vondt å se på. Han burde holdt seg til det andre han sa om å fredelig gå hjem.

1 Like

Noen har fortsatt troen på at det går Trumps vei. Dette er skrevet av lederen i det republikanske partiets sentralkomitee i Nye County, som er et fylke i den amerikanske delstaten Nevada.

Ganske sprøtt at såpass “høytstående” fortsatt tror at Trump vil bli president, den var skrevet i går.

Men han har i hvert fall rett i at FCC sendte en påminnelse til alle store mediekanaler om forpliktelsen til å sende Emeregency Alarm Systems. Fant ikke at den type påminnelser er sendt tidligere år.

https://www.fcc.gov/document/enforcement-bureau-reminds-eas-participants-compliance-obligations

Sensuren rammer Norge hardt

4 Likes

Denne tenkte jeg var såpass saklig, at den burde henge til spott og spe

2 Likes

Det høres jo fint og flott ut. Men se det i kontekst.

Trump satt hjemme og så stormingen av Capitol på TV. Så at kongressen ble inntatt og at de folkevalgte måtte flykte, ble evakuert eller gjemte seg. Lamslåtte politikere twitret, sms’et og ringte om at dette måtte ta slutt. NÅ.
Trumps inntil da lojale våpendrager, visepresident Pence, innkalte Nasjonalgarden.
Biden gikk ut i en fjernsynstale og krevde at Trump gikk ut på nasjonalt TV og kalte demonstrantene tilbake.
Hva gjør Trump da? Jo etter et par timer legger han ut en video på Twitter der han roser demonstrantene, klapper dem på skulderen og ber dem så om å gå hjem.
Da er allerede Trumps verden rast sammen.

Vel et døgn senere kommer endelig fordømmelsen, der Trump ber om at demonstrantene blir etterforsket. Sorry, too late.

Det positive tross alt er at Trump falt så til de grader for eget grep, ikke ble han styrtet eller fradømt embete, ikke kan han denne gang gjemme seg bak fake news. Han gikk på snørra for åpen scene, og det KAN virke som at han selv nå har innsett.

3 Likes