Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk

Det hadde vært helt innenfor om vaktene hadde sagt “hit, men ikke lenger”, og arrestert de som passerer linjen. Eller brukt pepperspray på de.

Den universale forventede eskaleringen før bruk av skytevåpen er som følger:

“Stans, eller jeg skyter”, eller noe i den dur.
Varselskudd
Rettet ild mot beina, eller annen ukritisk kroppsdel (vedkommende kan fortsatt dø av blodtap, eller bli varig skadet.
Rettet ild mot overkroppen.

Vedkommende som skjøt kommer forhåpentligvis til å sitte i fengsel i mange år. Han hadde all tid i verden til å velge hvor han skulle plassere skuddet på den ubevæpnede, og ikke spesielt truende kvinnen, som var minst to meter unna pistolen, og ikke ville klartmen valgte å skyte i øvre del av brystet, sannsynligvis gjennom luftrør og nakke/ryggsøyle.

Hun var sannsynligvis død før hun traff bakken.

Og, ja, hun gjorde en tåpelig ting, men den var ikke så tåpelig at hun fortjente å bli avlivet uten videre seremoni…

Det hadde vært helt innenfor om vaktene hadde sagt “hit, men ikke lenger”, og arrestert de som passerer linjen. Eller brukt pepperspray på de.

Du er passe naiv hvis du tror man begynner med “hit, men ikke lenger” når dem allerede har truet vekk de 3 politimennen som stod der, det står en stor mengde aggresive mennesker på utsiden i ferd med å knuse dørene, og selv når dem ser våpen er trekt stopper de ikke. Istedenfor løfter de kvinnen opp for å få henne igjennom.

Man har ikke tid til å avfyre varselskudd når førsteman allerede er på vei igjennom. Og når man i tillegg er tildekket foran ansikt, sammenkrøket er det ikke lett å se o mdet er mann eller kvinne.

Det volumet og aggresjonen som var i forkant så tviler jeg på noen hadde hørt hva personene på den andre siden sa.

Må huske de stod på motsatt side av en dør som var barrikadert mens man hadde masser i bakgrunnen som messet “break it down”.

At skuddet traff i øvre del er nok pga. at hun var krøket sammen for å klare å få plass igjennom hullet dem hadde lagd. Så selv om dem siktet på beina skulle det ikke mye til for å treffe lenger oppe.

Her ser man video av dørene som blir åpnet, og folk begynner å rusle inn mens politiet bare står der. Ingen knuffing eller bråk overhodet.
En annen video så tar en demonstrant en selfie sammen med en politimann inne i kongressen.

Forøvrig hører jeg rykter om at «ting» er igang nå. Insurrection Act er visstnok underskrevet igår kveld. Gidder ikke poste linker, da jeg ikke kan verifisere mer enn «har hørt det» liksom…

2 Likes

Some of the commenters were militia members and supporters of the QAnon conspiracy theory. “Pack a crowbar,” one person wrote on the social media site Gab, which is popular among the far right. “Does anyone know if the windows on the second floor are reinforced?” someone asked in another thread, according to the Times .

Before the mob on Wednesday, a nonpartisan research organization called Advance Democracy Inc. published a report showing a spike in violent online rhetoric among Trump supporters. Last Monday, more than half of the top posts on a pro-Trump forum called TheDonald.win included calls for violence in the top five comments, with some people talking about how to sneak firearms into DC.

Vedkommende hadde veldig god tid, og han var neppe alene. Hadde han satt et skudd i veggen foran henne, så hadde både hun og alle andre umiddelbart forstått at her er det slutt på leken.

Det faktum at han til og med flytter seg ut fra skjul og dekning, for å komme i bedre posisjon for å ta skuddet, tyder at han hadde bestemt seg for hvor han skulle skyte.

Rett innenfor dørene lå det også en haug stoler opp ned. Hun hadde enten måttet bruke tid på å komme seg ned mellom disse, eller så måtte hun hoppet forbi disse, men da måtte hun faktisk ha strukket seg ut.
Hun falt rett bakover når hun ble skutt, så hun var absolutt ikke i posisjon til å hoppe. Hun ville brukt minst tre-fire sekunder på å forsere åpningen og komme i nærheten av vakten.
Det er på det holdet nok tid til å tømme magasinet på en Glock 17 og treffe med samtlige skudd, selv om hun er i bevegelse…

Grunnen til å flytte seg til siden slik jeg ser det er:

1: Dekning, da glass og lignende var på vei inn.
2: Potensielt skudd kommer fra en vinkel og man unngår store folkemengder bak, hvis man bommer.

Siden det høres ut som du har sett videoen ser du sikkert også at de andre vinduene også var slått inn i det hun prøvde å ta seg inn.

Jeg har drevet med selvforsvar i godt over 10 år. Hatt kurs i konflikthåndtering, vekterkurs, stessmestring. Simulatorkurs med skarp ammunisjon (man bruker kamera og lerret med skuespillere, for å kunne kommunisere og eventuelt avfyre skudd på lerret)
Håndtert både glock, mp5, ag3, HK416, osv.

Måten du kommuniserer på og dine “løsninger” forteller meg at du har null peiling i hvordan kroppen reagerer i en seriøs stressituasjon hvor det kan være snakk om liv eller død.

Er veldig enkelt å sitte i etterkant å analysere bak en skjerm med kaffikoppen i ene hånda mens man ser filmen for 3 gang.

En annen ting å være i situasjonen mens adrenalinet strømmer, du har ansvaret for sikkerheten til representantene som nettopp ble rushet ut bak deg, mobben står å knuser inn vinduene mens man hører messingen “break it down”.
Joda, man har all verden tid til å tenke igjennom alle scenario, be dem trekke seg tilbake, eventuelt avfyre et varselskudd. Når dem ikke engang har reagert på at du har trekt våpenet… :roll_eyes:

5 Likes

Selvfølgelig burde politiet benyttet silkehansker, vært verbalt tydeligere, og satt seg i respekt på adekvat vis. Kanskje krittet opp en linje innenfor dde knuste dørene som tegn på “hit, men ikke lenger”.

Her har dere overtatt venstresidens rolle som gjerningsmennenes sosionomer.med forståelse, bortforklaringer, bagatelliseringer og selektiv videotitting. Det er nesten som man venter å høre om inntrengernes vonde bardom. Det meste gikk jo pent og åyntelig for seg…
Bortsett fra at den amerikanske kongressen ble stormet og vandalisert, 50 politifol skadet og en drept i tillegg til fire andre. De folkevalgte ble avbrutt midt i et avgjørende politisk øyeblikk, ble evakuert, rømte eller gjemte seg. Og i det store bildet har det amerikanske demokratiet gått på et skikkelig prestisjetap.

PS sosionomer er allrighte de, men denne “sosionomiske” tilnærmingen kom bare litt uventet.

2 Likes

Skytteren flytter seg INN fra siden, og skyter med andre politifolk rett bak. Hadde han ikke brukt ekspanderende ammunisjon, så kunne han svært sannsynlig truffet de. Og fordi han beveget seg inn fra siden, så så ingen at han hadde trukket våpenet før han gikk inn i gangen og skjøt. Hun som ble skutt så ham neppe før i det siste tidels sekundet før hun ble skutt.

Om du ikke har sett begge filmene, for det er minst to, og den mest relevante filmen er muligens tatt av Antifa fyren som står helt til venstre utenfor døren, så bør du faktisk se de, før du legger ut om hvor mye kompetanse du har…

Jeg har aldri prøvd de skytekino-greiene. Det er sikkert er fantastisk verktøy, men vet du hvordan du reagerer når du hører skyting foran deg, og vet at det verste som kan skje ikke er at instruktøren kritiserer handlingsmåten din? Jeg vet…

Har du noen gang jaktet på folk med skudd i kammeret?

Har du erfaring med massetjeneste?

Så jeg foreslår at du fyller kaffekoppen din en gang til, og forsøker å se for deg vinkler og blindsoner, og reaksjonen til folk som ble snappet ut av transen når skuddet gikk.

Nå ble tråden veldig rar. Vil dere ta dette på privaten?

3 Likes

Jeg ser ikke noe poeng i at politi eller vakter skal skade eller drepe folk unødig, men den første tabben de gjorde var å slippe folk inn, slik at folkemassen fikk moment.
De må sette en grense, og den må være tydelig, slik at alle blir oppmerksom på at passerer de den, så får det konsekvenser.

Men, det betyr ikke at man skyter de rett ned, med mindre de faktisk er en direkte, dødelig trussel mot vaktene eller de eller det de skal beskytte.

Det var ikke tilfelle i skytevideoen. Det var heller ikke tilfelle i gang-trengsels-filmen, men det var absolutt tilfelle i filmen som viste angriperenesom dæljet løs på politiet. Der er det faktisk ingen tvil. Der kunne politiet skutt. Men det hadde muligens bare gjort situasjonen verre. Pepperspray mot så store folkemengder er kontraproduktivt annet enn på de som er aller nærmest…
Men hadde de kjent den liflige duften av grillings som regner ned over de, så hadde de umiddelbart blitt inspirert til å pakke sammen sakene sine… Klart, det ville nok hatt følger for senere hendelser, men det var ment som et eksempel på hva man kan oppnå ved å bruke fantasien. Vaktene og politiet på Capitol var ufattelig dårlig forberedt, og det faktumet har ført landet inn i en krise jeg ikke vet om de kommer seg ut av helskinnet.

Vi er sikkert ferdige for natten. Men tråden speiler tiden vi lever i… Interessant, og rar…

Tror kanskje du bør utøve litt kildekritikk mens du sitter og doomscroller.

Det er nok dette oppslaget som gjør at twitter plutselig koker av putinbots som skriver om #insurrectionact

1 Like

Videosnutt kort tid før damen ble drept. Representantene ble evakuert like i bakgrunnen.

edit: forumet likte ikke første linken.

Det minner meg om et gammelt ordtak som kommer til å bli stadig mer aktuelt:

Η ΤΑΝ Η ΕΠΙ ΤΑΣ

En ting er å tape et blodig slag,

En annen ting er ikke vinne, i en svært uheldig hendelse som ikke burde kalles for et kuppforsøk.

Om Demokratene kaller hendelsen et kuppforsøk, og enten feller Trump før tiden, får ham stilt for riksrett igjen og/eller forsøker å innføre restriksjoner mot Trump-sympatisører som ikke deltok i vold, plyndring eller hærverk…

Da blir det sannsynlige resultatet særdeles lite pent…

Og vil ha konsekvenser for maktbalansen i verden.

Som igjen vil få følger for oss…

Så, forsiktig med hva dere ønsker dere…

2 Likes

.https://www.washingtonpost.com/technology/2021/01/09/trump-twitter-protests

1 Like

Kommentaren din er usedvanlig svak, når man leser hva du refererer til.
Jeg skrev dette:

Hvis ikke det er å «ta forbehold», så er ingenting det.

Problemet er at du starter med et utgangspunkt i at «Stockwolf dum» og så tar du det bare derfra, på måfå…
Jeg satser på at det bare var sent på kvelden for deg, og at du generelt sett er mer oppegående enn som dette.

En kaffeskål til deg, med ønske om en bedre dag idag enn sist natt :coffee:

2 Likes

Hva heter det når man tilsidesetter mennesker basert på hudfarge igjen? Du vet, når man opphøyer noen, mens man lar andre gå til grunne, utelukkende basert på hva slags farge huden din har?
Åååå, jeg har det på tunga. Trump ble kalt det ofte…
Nei, husker ikke jeg.

4 Likes

:thinking:

Den spinner videre på denne:

2 Likes

Jeg tror veldig mange nordmenn ikke forstår dette, dessverre.

Edit: Dette var ikke ment som et stikk til noen her på forumet, men en generell betraktning over den naiviteten som vi ser blant mange, som virker å tro at alt nå blir bra bare Biden/Harris inntar det ovale kontor - når de snille tar over.

4 Likes