Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk

Hvorfor komplisere dette mer enn nødvendig?

Når teknologi blir såpass stort at det kan regnes som en del av samfunnets infrastruktur så må det natruligvis settes rammer til den teknologien som står i forhold.

Om du lager en liten togbane i hagen din så kan du selvsagt velge fritt hvem du tillater å prøve den. Om du er et privat selskap som drifter togtilbudet i Norge, så settes det selvfølgelig helt andre krav. Da er det ikke opp til ledelsen i det selskapet å bestemme hvem de tillater å kjøre med togene deres. Tilsvarende bør det være for big tech.

5 Likes

Spørsmål 1: De er nok redde for politikk som kan skade deres dominans. Beklager, men ser nå at det selvfølgelig skal står CSR (corp. social respons.)

Spørsmål 2: Spesifikt rundt Ron Paul er jeg usikker på.

Det jeg vet er at facebook har fått utrolig til tyn for å ikke ta standpunkt rundt saker tidligere, spesielt fake-news og konspirasjonsteorier. Ref. en rekke saker i morgenbladet som debaterer og snakker om de som er tilbudt stillinger i disse utvalgene. Utvalgene består av et stort sprang av akademikere fra rundt omkring i verden. De har da utformet en etisk komitee for å vurdere saker fortløpende. Mange mente at det bare var symbolsk, men ser ut til at dette har fått fart på seg.

A. Vy har ikke plikt til å transportere passasjerer som
a) ikke retter seg etter instrukser fra Vys personale
b) er beruset
c) utgjør en sikkerhetsrisiko
d) er til sjenanse eller bry for andre passasjerer
e) krever spesiell tilrettelegging uten at Vy har fått mulighet til å planlegge nødvendige tiltak

B. Ved alvorlig brudd på reisevilkårene kan passasjerer vises bort fra Vys transportmidler.

Hva av dette er det Ron Paul har brutt?

Riktig, og hvem tror du setter de retningslinjene? Tror du Vy plutselig kan bestemme at det er fritt frem å være drita full på toget?

Dette er faktisk veldig enkelt. Det blir ikke komlisert bare fordi det er ny teknologi. Trekk historiske paraleller så blir det enklere å se galskapen.

Annet eksempel: Hvilket mobilselskap i Norge, lite eller stort, tror du hadde sluppet unna å nekte abonnement basert på politisk tilhørighet, hudfarge, etc?

2 Likes

Jeg tror at selv om Vy vurderer togsettene sine som sin private eiendom, så vurderer de fremkomstmiddelet for publikum som en offentlig arena, og dermed er det norsk lov og samfunnsnormer som gjelder. Dermed stilles det krav til de reisende om å innrette seg etter samme lover og normer, samtidig som de reisende gis flere rettigheter, så fremt de har gyldig billett. Ingen i Norge kan diskrimminere andre for hverken politisk tilhørighet eller hudfarge.

Ikke meningen å “spore av” debatten (no pun intended), og for å dra den inn igjen: “After close review of recent Tweets from the @realDonaldTrump account and the context around them we have permanently suspended the account due to the risk of further incitement of violence.” Twitter, på samme måte som Vy, har et regelverk for sine brukere. Bryter du reglene, så er det opp til eierne å vurdere hvordan det skal håndheves (i Trump sitt tilfelle så endte det med punkt B, ref over).

Det har imidlertid vært påpekt siden 2015 at Trumps twitter-bruk bryter med twitters egne rules and regulations. Interessant at de velger vise at de først nå, noen dager før han rimelig vingeklippet skal avgå som president, blir kastet ut.

1 Like

Du tar jo ikke poenget. Det er ikke opp til Vy å liste opp hva som måtte falle dem inn i retningslinjene sine. Slik som Twitter og Facebook, som har en rekke veldig diffuse retningslinjer som de kan tolke dit de vil og banne de dem finner for godt.

1 Like

Må innrømme at nå ble jeg faktisk litt usikker på hva som kan være poenget ditt :slight_smile: Du nevner SOME som en del av samfunnets infrastruktur, og illustrerer dette med togtilbud. Jeg vet at dersom VY la ned sitt tilbud i morgen, så ville mange slite med å komme seg på jobb. Hvis noen dro ut pluggen av twitter i morgen, så er det sikkert mange av oss tastatur-helter som ville følt på ubehaget ved å ikke få publisert sine tanker og meninger, men ut over det? Not so much, spør du meg. (jada, kan brukes til mye praktisk, men jeg er usikker på om samfunnet hadde stoppet opp liksom).

Men er poenget ditt at dette handler om diskrimminering? Da er jeg i så fall uenig, inntil du kan forklare meg hvilke twitter-regler som måtte være uklare, diffuse eller på annen måte være irrelevante for et nettsted som ønsker å fremme “healthy public conversations”.

3 Likes

Her er enda en videoanalyse. Denne gangen av japanese lady, som har sett samme taktikk brukt i Japan, av venstreekstremister der…

Disclaimer: Før du pådrar deg hjerteflimmer fordi du ser Stockwolf poste en video, husk at jeg bare formidler.
Det er ingenting i teksten i denne posten, som indikerer part i noen sak.

1 Like

Sånn apropos jutub

Sitatet …

«By selecting William Burns to run the CIA, Biden is signaling that the paramilitary focus of the CIA may largely be a thing of the past; going forward, the CIA’s priority will be less on killing, capturing or otherwise neutralizing terrorists, and more on helping to repair America’s damaged reputation with the rest of the world.»

…får meg til å minnes et godt gammelt klipp av Pompeo

Neida, ikke i det hele tatt. :joy:

Om Epoch Times, som er kilden din (Wikipedia):

The Epoch Times is a far-right[12] international multi-language newspaper and media company affiliated with the Falun Gong new religious movement

Følger du linken til “far-right” kan du bl.a. lese dette:

Historically used to describe the experiences of fascism and Nazism, today far-right politics includes neo-fascism, neo-Nazism, the Third Position, the alt-right, white supremacism, white nationalism and other ideologies or organizations that feature aspects of ultranationalist, chauvinist, xenophobic, theocratic, racist, homophobic, transphobic, or reactionary views.

2 Likes

Hvordan kunne jeg vite at noen ikke kunne la være…

Å se menneskene på videoen bevege munnen, forme ord og høre på ordene, nei dét går ikke. Her skal det jaktes på noe som kan minne om «JEG SKAL HA RETT. TRUMP ER DUM»

Jeg mistenker sterkt (les hellig overbevist) om at om at hvis trump sier sola er gul, mens nrk/cnn/vg/hvem som helst sier sola er grønn, så vil majoriteten her argumentere for at sola ER grønn, fordi himmelen er blå, som er en del av fargen grønn. Den smitter rett og slett over…
Nei, jeg tuller ikke.

En ting er å ikke se en ting. En annen er å aktivt unngå å se. I dette tilfelle en video med et intervju av en japansk dame.

3 Likes

Som en fortsettelse, så vil jeg anta at denne videoen ser de fleste bort ifra, later som ikke noe, klikker bort linken, finner frem vg isteden. Fordi det angår jo ikke dere. Dessuten må man ikke vike fra det hellige mantraet.

Fordi, når det kommer til stykket, så er det er ikke hvem som sier hva som gjelder.
Det aller aller aller viktigste, er jo hvem som legger det frem, ikke sant?

4 Likes

Litt irritert på meg selv nå som lot meg overtale til å se. Random fyr som ikke liker Trump og tilhengerne hans sier drøye ting i 2 min, hva var poenget ditt?

3 Likes

The “Newsroom” anchor aired a supercut of old footage in which prominent Republicans ― including Sen. Lindsey Graham (R-S.C.), Sen. Ted Cruz (R-Texas) and White House press secretary Kayleigh McEnany ― slammed Trump before he became president.

Keilar then noted that “all of those Republicans went on to broadly support or to work for Donald Trump’s administration, ignoring his nods to extremists, acting like they didn’t see his tweets, playing whataboutism with liberals instead of acknowledging the uniquely troubling nature of President Trump.”

Ganske morsomt at dette er såpass utbredt blant høytstående republikanere også. Integritet og ryggrad står ikke veldig høyt på prioritetslista virker det som. Er vel bare Romney som har et lite snev av det.

Spol forbi pratet til Hannity, og se videoklippene.
Fra 8:58 til 15:10.

Det er lite «skal visstnok muligens ha sagt, hvis man tolker slik og slik»
De fleste her vil ta trump for akkurat det, «skal visstnok ha sagt»
Denne videoen legger ingenting imellom. De sier det rett ut.

Spørsmålet mitt blir: Skal de tas? Kan de i det hele tatt bli president og vise president?

For i min bok skal det være likt for alle…ja jeg vet, revolusjonære tanker idag!

1 Like

Beklager det. Håper du overlever de to minuttene. Hvis du spoler 4X på paradise hotel, så tar du igjen de to minuttene ganske fort.

For oss andre, som syntes videoen var rimelig stygg, så skal visstnok PBS network ha sparka fyren iløpet av null tid. Veldig gode nyheter.
Men hvor mange flere er det der ute, som vil internere folk som stemmer på et annet parti?
Ordet «interneringsleire» ble brukt i en privat e-post diskusjon jeg hadde med en blodekte kommunist/kollega i 2015.
Så tankene ligger der, rundt om…

2 Likes

Hvordan tolker du den tweeten?