Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk

Hvis så er tilfelle, er det jo ikke vits i å diskutere i det hele tatt

• her treffer du spikeren på hodet.

I økende grad oppsøker mennesker ekko-kammere, være seg på nett i form av hvilke grupper man ønsker å være en del av, hva man filtrerer bort, og/eller hvilke nettsider; herunder også aviser, man velger å oppsøke.

Kort sagt søker man en bekreftelse på sitt verdensbilde. Dette ser man spesielt i USA er et ekstremt problem også på utdanningsinstitusjoner. Fra og være et sted hvor man virkelig får utfordret sitt verdenssyn og kanskje i mange tilfeller endrer måten å se verden på, er det nå “safe spaces”, områder på campus hvor man søker beskyttelse fra meninger, kritikk, fordommer, ubehagelige tema eller debatter. Lærere og professorer som har utfordret dette som problematisk har sågar fått sterk kritikk, sparken eller sluttet i jobben.

Da er vi inne i en veldig farlig trend.

Når da “den fjerde statsmakt”/“samfunnets vaktbikkje” - msm også svikter, polariseres debatten ytterligere. Dette i form av stadig færre ansatte journalister og sterkt fokus på inntjening og klikk.
Da ender vi med fotball, influencere og spesielt nå i januar “slik blir du slank” artikler, og minimalt av stoff knyttet til de tidligere nevnte titler.

Spesielt ved politiske saker ser man regelrett oversettelse av utenlandkske medier - uten et kritisk blikk og/eller tilpasset norske forhold - personlig syns jeg noen trender som blir forsøkt importert som f.eks “blackface” debatten for en tid tilbake, blir direkte latterlig og på ingen måte overførbar til norske forhold. Dessverre er ikke alle like gjennomskubare og over tid sniker meningene seg inn hos folk som primært orienterer seg hos VG og NRK. Det er vel dette man gjerne kaller “PK” og som i disse dager spesielt irriterer høyresiden.

Trump:
Det er vel ingen, uavhengig av politisk tilhørighet som er uenig i at det nesten utelukkende har vært ensidig kritikk mot Trump fra han stilte til valg og som nå kulminerer i sensur fra “Big tech” og et voldsomt volum i negative artikler. Man kan mene hva man vil om mannen, men han startet ikke 3dje verdenskrig som mange spådde. Faktisk startet han ingen krig overhodet, forøvrig som første president siden 60 tallet. Sistnevnte er ingen mening men faktum.

Nå ble dette lengre enn planlagt, men poenget mitt er at hvis denne utviklingen fortsetter med økende polarisering, får vi et økende skifte fra moderate til ytterligående meninger og en motvilje mot å høre på meningsmotstandere helt uavhenig om det er fakta eller ikke. “Ditt lag” har alltid rett.

Jeg mener vi alle uavhengig av politisk ståsted er tjent med at majoriteten av oppegående og fornuftige mennesker kan møtes å debatere og være uenige. For oss med noen år på baken er debattene mellom Gro og Kåre på 80 tallet et godt eksempel - gode debatter med et “smil på lur”.

Det er ikke farlig å ta feil. Det er heller ikke farlig å endre mening når man blir presentert for nye opplysninger eller kunnskap. Sistenevnte er heller ikke farlig å oppsøke, og burde være noe vi alle etterstreber. Verden er sjelden sort eller hvit.

9 Likes

Der tar du feil. Han sa dette: “I know that everyone here will soon be marching over to the Capitol building to peacefully and patriotically make your voices heard.” Det står til og med i NYT.

Men at han i denne setningen eksplisitt oppfordrer til å være fredelig, betyr ikke at han ikke ga andre signaler i andre deler av talen.

Uavhengig av dette så tror jeg vi er enige om at det var en dårlig tale av Trump, og at han (delvis eller fullt) må stå ansvarlig for det som hendte. Så det er i grunn ikke det vi diskuterer.

Videoene du viser til er naturligvis ekte. Likevel mener jeg at artikkelen jeg linket til (og punktene jeg viste frem) inneholder nyttige nyanser som hører med i debatten.

1 Like

Veldig bra innlegg! Understøttes.

1 Like

Jeg kjøper i noen grad visepresidentens tolkning at 25th amendment ikke handler om å avsette en fiendtlig president, men en som faktisk er syk.

Trump er ikke syk, han er totalt frisk, bare setter seg selv fremfor alt.

Altså blir det riksrett som er det rette. Og nå er jo mitch tydeligvis på det sporet og.

Dette bildet av Trump som en pasifistisk president trenger en moderering. Merk moderering, man kan argumentere godt for at han var mindre ekspansiv i bruk av militærmakt enn både bush og obama.

Eksempler:

Ga ekstremt frie tøyler til bombing.

Kastet sine syriske allierte under bussen.

https://english.alaraby.co.uk/english/comment/2020/6/24/boltons-book-and-why-trump-betrayed-the-kurds

Kom ekstremt nær å eskalere til krig mot iran.

3 Likes

Transcript av talen med video, hvor man kan se lese og høre hva han sa. Det ble sakt 18:16 i video:

1 Like

Stemmer faktisk det! Og tenk om det var det eneste han hadde sagt. Men hvis vi ser på resten av talen hans så hiver han bensin på bålet med løgner i en time etterpå, og når han igjen ber folk om å gå ned til kongressen så sier han ingenting om å være fredelig.

“We fight like Hell and if you don’t fight like Hell, you’re not going to have a country anymore.”

“So we’re going to, we’re going to walk down Pennsylvania Avenue,—”

“— we’re going to try and give them the kind of pride and boldness that they need to take back our country.”

Jeg tænker også at den eneste grund til han ikke fik startet en krig mod Iran har været fornuftige folk omkring ham.
Han har fået undermineret USA styrke i et for dem meget vigtigt (læs olie/penge) område nemlig Golfen og det kommer til at koste (liv), hvis de vil ha det tilbage.

1 Like

Vi vil nok ikke bli enige om tolkningen av tingene han har sagt, men det han ikke er sagt er viktigere:

Trump har ikke sagt (forbehold: vet ikke hva han har sagt det siste døgnet)

• At han tapte valget, og at det var gyldig og uten valgfusk av betydning.
  • At han vil gå av den 20. januar og overlate presidentembetet til Biden.

Så lenge han ikke sier disse tingene så kommuniserer han at folk skal fortsette å kjempe og stå imot. Det at han har sagt det motsatte siden valget er fundamentet i kuppforsøket.

At det feiler er takket være en sterk militær institusjon og demokratisk flertall i underhuset.

4 Likes

Men, hva om, vi rett og slett ikke tolker hva han sier, men tar ordene han sier, som fakta på det han sa??

Nok en revolusjonær tanke fra meg. Ja, rett og slett en mental bombe!

1 Like

Da må jo alle som gjør det innse at han lyver, så lenge ingenting kan bevises. Så alt om valgfusk og “stop the steal” er bare tomme, løgnaktige påstander uten noe som helst forankring til virkeligheten.

5 Likes

Jeg spurte deg spesifikt om å få se tweeten hvor han oppfordret til vold. Den kunne jeg lett finne selv var svaret.
Jeg spurte igjen, og fikk en link med tweets tilbake fra 2009(?), men ingen med oppfordring til vold.
Jeg spurte om hva som helst om oppfordring til vold, og fikk utdrag av talen i tekstform, men uten oppfordring til vold.

Dette er mange dager siden. Først nå isted så så du selv, på transkripten fra talen som noen la ut, at han oppfordrer til en rolig demo.

«Ja, han sa faktisk det» skrev du da. Wow, gjennombrudd tenkte jeg, en god ting.
Men nei :disappointed:

Så å høre på dine «fortolkninger» videre av hva han «muligens sa» vil ikke være riktig, da du selv så, skjønte og skrev (indirekte) at du hadde tatt feil når du leste transkripten isted.

1 Like

We fight like Hell and if you don’t fight like Hell, you’re not going to have a country anymore

Ta dette utsagnet da? Ganske kuppaktig, spør du meg.

Mener du at det var valgfusk og at valget ble “stjålet”?

1 Like

Godt å høre at du sier dette, har ikke sett det fra deg tidligere.

1 Like

Ka er det egentlig som blir diskutert her no?

Føle det går ned på kveruleringsnivå nå.

Fakta er at Trump har oppildnet og kastet bensin på bålet siden han tiltredde som president.
Istedenfor å distansere seg fra den mest ekstreme høyresiden har han kommet med tvetydige svar.

Han har gnålt om valgfusk siden han tapte.

Han har hatt re-telling i Georgia 2 ganger for hånd, begge gangen i Biden sin favør. Dette i en republikansk stat.

Han har fått avvist flere saker, av dommere som er republikanske, som han selv har fått inn i posisjonene.

Bill Barr har avvist hans saker.

Det er ikke funnet feil på maskinene. I etterkant har flere anklager vist seg å være løse påstander uten rot i virkeligheten.

Vi har fått høre om det var et fjell av bevis som kom til å komme for en dag.
Eneste beviset vi har sett hittil er Trumps egen telefonsamtale om man ikke bare kunne “finne” 11000 stemmer for å omgjøre resultatet…

Man har hatt tidenes stol-lek rundt ham i hans 4 år som president. Eneste grunnen til at ting ikke har gått til helvete tidligere er rådgivere og aparatet rundt ham som har demmet opp for det mest ekstreme.

Før han ble president var til og med republikanske representanter ute å advarte mot denne mannen. Men til slutt viste det seg at mannen ble president, eg de bla hans største støttespillere. Perfekt eksempel på at makt korrumperer.

Når man da legger sammen summen av alt dette, syns jeg det er utrolig av vi i det hele tatt sitter på et forum i Norge, og kverulerer om hva han sa i en spesifikk setning. Når resten av talen var en repitisjon av det samme gulpet han har kommet med siden han tapte valget.

Og når da opptøyene var et faktum, var det ikke repulikanere som var årsaken. Det var Antifa…
Men FBI har ikke kunne funnet noen bevis på at de har vært involvert.
Det man har funnet er flere høyre ekstreme grupper som har hatt fremtredende roller under angrepet. Flere er identifisert, hvor noen har hatt direkte telefonnummer til enkelte repulikanske senatorer, bla. Ted Cruz…

11 Likes

Argumentasjonen her (Trumps påstander) er omtrent på linje med en gutt som kommer og sier at han har sett et spøkelse og at de finnes, men legger ansvaret over på alle andre for å motbevise at spøkelser eksisterer. Og hvis ikke man kan motbevise det, så må det jo være noe i det?

Det er ikke sånn det funker. Bevisbyrden ligger hos de som kommer med påstanden.

4 Likes

Det var absolutt ikke meningen å gi uttrykk for at Trump er en pasifist. Jeg ønsket å poengtere rundt medienes spådommer om hva som ville skje da han inntok embetet sitt.

2 Likes

Du glemmer konteksten. Dette er ikke diktanalyse, uavhengig av setting.

Før Trump holdt sin tale på demoen, hadde hans familiemedlemmer oppfordret til kamp, til å vise kampvilje. Eggende musikk og knyttede never.

Spør deg selv, har en ikke taler et medansvar for hvordan tilhengerne oppfatter presidentens oppfordringer, for alt adrenalinet og hatet som han nærer, eller er helt Trump uten ansvar for hvordan budskapet når fram?

Har ikke alle ledere et ansvar for å sikre at budskapet ikke misforstås - om det er det man ønsker å unngå?
Når man taler om kamp, er det ikke alle som tar det for gitt at her snakker presidenten kun om en verbal kamp. Det vet vi, og det vet Trump.

Trumps reaksjon på stormingen av Kongressen, og timene det tok, indikerer at han ikke var spesielt misfornøyd med utviklingen, til tross for heftige advarsler fra staben rundt ham og TV-apparatet.

Tvetydighet er en av Trumps spesialiteter. Men denne gang ble den en boomerang.

Gitt at Trump IKKE ønsket vold, kan man jo si det med Ibsen:

“Så det fikk fanden fordi han var dum
og ikke beregnet sitt publikum.”

Han gikk jo til valg på at det skulle være mindre fokus på soldater i utlandet, og har i betydelig grad levert på dette.

Det har jo skapt et maktvakuum som fine land som Russland og Tyrkia har fylt opp med den største glede og tapt prestisje for USA, men akkurat det må velgerne ta ansvar for.

1 Like

Trump tilhengere vil forsvinne av naturlige årsaker.
Som sjefen selv forkynder; The Coronavirus is a hoax, it will magicly go away.

2 Likes